Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal,
fra Høyre, Ivar Kristiansen, Michael Momyr og Erlend Nornes,
fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve
Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge
Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og Olaf Gjedrem,
og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, er fornøyd
med at departementet på en klargjørende måte
har presentert gjennomgangen av Norges Fiskeriavtaler med andre land
for 2003, og fisket etter avtalene for 2001 og 2002.
Selv om det fortsatt er en lang vei å gå før
en kan slå fast at internasjonal fiskeri- og ressursforvaltning
er tilfredsstillende, er komiteen tilfreds med at
den internasjonale oppmerksomhet rundt forvaltningsspørsmål
synes å øke i omfang. Likevel er det komiteens
oppfatning at Norge også i årene som kommer må intensivere
engasjementet rundt forvaltningsspørsmål, da det
etter komiteens oppfatning fortsatt er flere uløste
ressurs- og forvaltningsspørsmål i og rundt de
avtaler Norge er satt til å inngå med andre land.
Norge deltar i et meget omfattende fiskerisamarbeid med andre land.
Etter komiteens oppfatning må Norge fortsatt
ligge i front i alle spørsmål som angår
en bærekraftig ressursforvaltning, og det samme i spørsmål
hvor "føre-var"-begrepet må være gjeldende.
Komiteen har med interesse fulgt
utviklingen av det norsk-russiske fiskerisamarbeidet, som på flere områder
viser fremgang. Komiteen har registrert at Norge
og Russland også for 2003 ble enige om å videreføre
avtalen fra år 2000 om en totalkvote for norsk arktisk
torsk på 395 000 tonn. Komiteen vil med
stor interesse følge utviklingen og forventningene om oppbygging
av den norsk-arktiske torsken, som følge av redusert fiskepress
og oppbygging av gytebestandene som den eksisterende avtalen mellom
Norge og Russland la opp til i år 2000. Det må etter komiteens oppfatning
vurderes en videre utvikling i større grad i retning av
felles forvaltnings, forsknings- og kontrolløsninger mellom
Norge og Russland i Barentshavet.
Komiteen har merket seg at Norge
har vært med på å få på plass
langsiktige forvaltningsplaner på flere områder
sammen med Russland og EU.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
i denne sammenhengen til ICES forvaltningsråd for fiskeriene
i 2004. Om norsk-arktisk torsk sier ICES at
"For å høste bestanden innenfor
trygge biologiske grenser anbefaler ICES en betydelig reduksjon
i beskatningsgrad (fiskedødelighet) til under føre-var-grensen
(0,40). Dette tilsvarer en fangst i 2004 på under 398 000
tonn."
Det vises videre til at dette rådet
forsterkes av behovet for å gjenoppbygge aldersstrukturen
i bestanden, da mesteparten av gytebestanden fortsatt er førstegangsgytere.
Disse medlemmer har også merket
seg at Havforskningsinstituttet har bemerket at det ikke kan tilrå at
kvoten for 2004 settes i henhold til den langsiktige beslutningsregelen
for kvotefastsettelse avtalt i den norsk-russiske fiskerikommisjon
før det er verifisert at regelen gir tilstrekkelig sikkerhet
for bestanden på lang sikt.
Komiteen mener at
Norge fortsatt må arbeide for større grad av internasjonal
forståelse for et felles regelverk i forvaltnings- og kontrollspørsmål. Komiteen ser
med bekymring på at det fortsatt er en rekke uløste
forvaltnings- og delingsspørsmål, og viser i denne
forbindelse til bestandssituasjonen for flere fiskeslag i Nordsjøen. Komiteen har
med bekymring registrert at torskebestanden i Nordsjøen
ser ut til å være på et historisk lavmål,
og har med interesse registrert at det internasjonale
havforskningsrådet anbefaler full stans både i
torskefisket og på de bestander der man risikerer å få torsk
som bifangst. Komiteen frykter de langsiktige virkninger
av den dårlige forfatningen som bestandssituasjonen i Nordsjøen
avdekker, og anmoder Regjeringen i samarbeid med EU om å iverksette
tiltak med sikte på å få på plass
tryggere og mer langsiktige forvaltningsløsninger. Komiteen har registrert
at EU på flere områder ikke ser ut til å følge råd
fra norske og internasjonale havforskere mht. forvaltningstiltak.
Arbeidet de senere år med å hindre
ulovlig og uregulert fiske må videreføres. Ressurs-
og miljøkriminalitet er sannsynligvis fortsatt utbredt
i de fleste internasjonale fiskerier. Derfor må det etter komiteens oppfatning
arbeides videre med å få på plass "svartelisteordninger"
for fartøy og aktører som blir tatt i slikt fusk.
Komiteen er også bekymret
for loddebestanden i Barentshavet, og ber Regjeringen følge
utviklingen nøye.
Komiteen har merket seg at kongekrabben
er en ressurs som Norge forvalter sammen med Russland. Det er svært
viktig at Regjeringen viderefører og intensiverer forskningsinnsatsen
på denne arten. Komiteen ber Regjeringen
bidra til å få på plass et uttak av krabbe
som kan hindre en ukontrollert utbredelse i norske fiskerisoner.
Det samme gjelder behovet for å få på plass
tilstrekkelig fangstkapasitet for uttak av sjøpattedyr. Komiteen ber
Regjeringen fortsette arbeidet med å legge til rette for
at kvoten av sel kan tas i sin helhet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet registrerer med bekymring utviklinga i
kongekrabbebestanden. I denne sammenhengen viser disse medlemmer til
sine merknader og forslag i Innst. S. nr. 162 (2002-2003) om forslag
fra stortingsrepresentantene Olav Gunnar Ballo, Hallgeir H. Langeland,
Heidi Sørensen og Åsa Elvik om å forvalte
kongekrabben som en uønsket introdusert art.
Disse medlemmer viser til at
komiteen tidligere har uttalt at norske myndigheter må legge
til grunn et føre-var-prinsipp når det gjelder
den videre forvaltning av kongekrabben, og at spredning av krabben
ikke må komme ut av kontroll.
Komiteen har registrert
at det ikke er kommet på plass en fempartsavtale om regulering
av fisket etter norsk vårgytende sild i Nordøst-Atlanteren
for 2003, og registrerer at det er inngått bilaterale avtaler
med alle land, unntatt Island.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet viser
til Framstegspartiet sine merknader i Innst. S. nr. 241(1998-1999)
om Smottholavtalen, der Framstegspartiet gjekk imot avtalen då ein
meinte at den ikkje var god nok og ikkje løyste Smottholproblematikken. Desse
medlemene vil peike på at avtalen ikkje er endra,
og er derfor usamde i at den vart prolongert utan at avtalen vart
betra andsynes norske interesser og utan at Stortinget fekk handsame
den på nytt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at næringskomiteen i Innst. S. nr.
29 (2002-2003) Om dei fiskeriavtalane Noreg har inngått
med andre land for 2002 og fisket etter avtalane i 2000 og 2001,
uttalte:
"Komiteen anmoder Regjeringen om å vurdere
hvorvidt det i forbindelse med den årlige Stortingsmeldinga om
de fiskeriavtalene Norge har inngått med andre land og
fisket etter tidligere avtaler, kan være aktuelt å informere
om følgende: 1.
Anbefalte og fastsatte kvoter for de viktigste bestandene.
2. Anbefalte og faktisk fiskepress for
de viktigste bestandene.
3. Bestandsutviklinga for de viktigste
bestandene.
Komiteen anmoder også Regjeringen
om å vurdere om dette kan være grunnlag for en
drøfting av opplysningene i forhold til de generelle fiskeripolitiske
målsettinger om bærekraftig og lønnsom
forvaltning."
Flertallet kan ikke se at departementet
har vurdert dette spørsmålet i den framlagte St.meld.
nr. 43 (2002-2003). Det oppstilles heller ingen grunn til hvorfor departementet
ikke har funnet det nødvendig å gi den informasjonen
som komiteen ba om ei vurdering av. Flertallet vil
bemerke at informasjon om anbefalte og fastsatte kvoter, om anbefalt
og faktisk fiskepress og om bestandsutviklinga for de viktigste
bestandene, er informasjon som i større grad vil gjøre
Stortinget i stand til å vurdere den informasjonen som
den årlige meldinga gir.