De ovennevnte grunnlovsforslag gjelder endring
av Grunnloven §§ 21 og 22 om geistlige embetsmenn,
det vil si biskoper og proster i Den norske kirke.
Forslagene går ut på å fjerne
Kongens rett til utnevnelser og avskjedigelser av geistlige embetsmenn i
Grunnloven §§ 21 og 22. Forslagene tar videre
sikte på å gi Den norske kirke større
frihet og selvstendighet i ansettelsessaker.
De fremsatte forslag gjelder endring av samme grunnlovsbestemmelser
og har i det vesentlige samme motivasjon og begrunnelse. Komiteen
velger derfor å behandle forslagene i samme innstilling,
jf. også Stortingets forretningsorden § 18 tredje
ledd, hvor det heter at saker som hører sammen, skal tas
opp i samme innstilling, så langt råd er.
Forslagene må sees i sammenheng med
forslaget til endring av Grunnloven §§ 21 og 22
i Dokument nr. 12:2 (1999-2000) om opphevelse av statskirkeordningen.
Det vises til Innst. S. nr. 56 (2003-2004).
Dokument nr. 12:4 (1999-2000) er forslag fra
Arne Lyngstad og Elsa Skarbøvik om endringer av Grunnloven §§ 21
og 22 som innebærer at ordet "geistlige" strykes fra bestemmelsene
om Kongens rett til å beskikke og avskjedige embetsmenn.
Forslagsstillerne viser til at det i løpet
av de siste ti år har vært flere reformer i Den
norske kirke og at Kirken må betraktes som et trossamfunn.
Stortinget har gjentatte ganger understreket at Kirken må ha
større frihet og selvstendighet, og med kirkeloven av 1996
skal ansettelse av sogneprester og enkelte andre prestestillinger
foretas av bispedømmerådene. De kirkelige organer
har gjennom sin praksis vist at de ivaretar dette ansvar på en
betryggende og god måte.
Videre er det påpekt at Stortinget
har vist tillit til de kirkelige organer når det gjelder
avgjørelse av læremessig karakter. Biskoper og
proster har sentrale stillinger i Den norske kirke, og kan ha innflytelse
på læremessige avgjørelser i Kirken.
Deres oppgave er ikke først og fremst å være
statlige embetsmenn, men å være Kirkens åndelige
ledere. Slike ansettelser må derfor sies å høre
inn under et trossamfunns indre anliggender. Reformarbeidet de siste årene
har gitt Kirken organer til å gjennomføre en slik
ansettelsesprosess. Overføring av ansettelsesmyndighet
av biskop og prost til kirkelige organ vil ifølge forslagsstillerne være
et viktig og naturlig steg i retning av Kirkens selvstendighet og
vil være med på å understreke at Den norske
kirke først og fremst er et trossamfunn.
Det foreslås at "geistlige" strykes
i Grunnloven §§ 21 og 22 slik at det ikke lenger
er Kongen i statsråd som utnevner biskoper og proster,
og at denne heller ikke kan avskjedige personer i slike stillinger.
Grunnlovsendringene vil medføre behov for endringer i eller
i medhold av kirkeloven. Det vil etter forslagsstillernes mening
også være naturlig å vurdere om praksis
i tilsettingsprosedyren av proster justeres slik at det gjennom
denne tydelig kommer fram at prostens arbeidsområde er
knyttet til en større region enn det sogn hvor vedkommende
er prest.
Endringsforslaget av Grunnloven vil ikke føre
til oppløsning av statskirkeordningen som sådan.
Dokument nr. 12:5 (1999-2000) er forslag fra
Carl I. Hagen om endringer av Grunnloven §§ 21
og 22 om fjerning av regjeringens rett til å utnevne biskoper
og øvrige kirkelige embetsmenn.
Det vises i forslaget til at den partipolitiske
styring av Den norske kirke er blitt stadig mer fremtredende i de senere år.
Regjeringer har ikke fulgt Kirkens egne råd og avstemninger
om hvem som bør utnevnes, og det har vært lagt
så åpenbare politiske føringer til grunn
at selv en tidligere formann i Senterpartiet er utnevnt til biskop
på tross av at en annen person var ønsket av Kirken.
Forslagsstilleren peker på at begrepet
folkekirke i stadig større grad er erstattet med den "politisk
styrte kirke".
Regjeringens utnevnelser av biskoper og andre såkalte
"geistlige" embetsmenn er i dag regulert i Grunnloven §§ 21
og 22. Ved at denne grunnlovshjemmel fjernes vil utnevnelse skje
i henhold til vanlige lovbestemmelser om Kirkens ordninger, og det
blir da mulig å overføre retten og oppgaven med å utnevne biskoper
og andre teologiske kirkelige stillinger til Kirkens egne organer,
enten nåværende eller nyopprettede.
Dokument nr. 12:4 og 12:5 inneholder likelydende forslag.
Den eneste forskjellen gjelder Grunnloven § 21, der det
i forslag 4 blir benyttet semikolon etter "Troskab" (som i gjeldende
bestemmelse), mens det i forslag 5 blir benyttet komma.
Det fremmes følgende forslag til grunnlovsendringer:
"§ 21 skal lyde:
Kongen vælger og beskikker, efter at
have hørt sit Statsraad, alle civile og militære
Embedsmænd. Disse skulle, før Beskikkelse finder
Sted, sværge eller, hvis de ved Lov ere fritagne for Edsaflæggelse,
høitideligen tilsige Konstitutionen og Kongen Lydighet
og Troskab; dog kunne de Embedsmænd der ei ere norske Borgere, ved
Lov fritages for denne Pligt. De Kongelige Prinser maa ei beklæde
civile Embeder.
§ 22 skal lyde:
Statsministeren og de øvrige Statsraadets
Medlemmer samt Statssekretærene kunne, uden foregaaende Dom,
afskediges af Kongen, efterat han derom har hørt Statsraadets
Betænkning. Det samme gjælder for de Embedsmænd,
som ere ansatte ved Statsraadets Kontorer eller ved Diplomatiet
eller Konsulatvæsenet, civile Overøvrigheds-Personer,
Regimenters og andre militære Korpsers Chefer, Kommandanter
i Fæstninger og Høistbefalende paa Krigsskibe.
Hvorvidt Pension bør tilstaaes de saaledes afskedigede
Embedsmænd, afgjøres af det næste Storthing.
Imidlertid nyde de to Trediedele af deres forhen havte
Gage.
Andre Embedsmænd kunne ikkun suspenderes
af Kongen, og skulle da strax tiltales for Domstolene, men de maa
ei, uden efter Dom, afsættes, ei heller, mod deres Vilje,
forflyttes.
Alle Embedsmænd kunne, uden foregaaende
Dom, afskediges, naar de have naaet en ved Lov fastsat Aldersgrænse.
Det kan bestemmes ved Lov at visse Embedsmænd, der ei ere
Dommere, kunne udnævnes paa Aaremaal."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Jørgen Kosmo og Sverre Myrli, fra
Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet, Carl
I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Christian Holm og lederen Ågot Valle, og fra Kristelig Folkeparti,
Modulf Aukan, viser til at det siden behandlingen av St.meld.
nr. 40 (1980-1981) har vært et viktig utgangspunkt å sikre
Den norske kirke økt frihet og uavhengighet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti ønsker å påpeke
viktigheten av at Den norske kirke betraktes som et trossamfunn
og ikke som et redskap til å utøve partipolitisk
virksomhet. Biskop og prost er sentrale ledere i Den norske kirke
hvis oppgave først og fremst er å være åndelige
ledere for dette trossamfunnet, ikke å være statlige
embetsmenn. En forutsetning for at Den norske kirke fritt skal kunne operere
som et trossamfunn, er at det ikke legges hinder i veien for at
den også i spørsmål som strider mot ulike
politiske flertall, fritt skal kunne tilkjennegi sitt syn basert
på et religiøst fundert grunnlag.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet har merket seg at det fra flere hold
har blitt hevdet at utnevnelsesmyndigheten de senere årene
synes å ha blitt nyttet som ledd i partipolitisk virksomhet
i strid med Kirkens egne råd og avstemminger.
Disse medlemmer er blant annet
av disse grunner av den prinsipielle oppfatning at reformarbeidet med å overføre
større ansvar til Kirken bør fortsette, slik at
et skille mellom stat og kirke blir en realitet så snart
det lar seg gjøre og nødvendige overgangsordninger
er utredet. Disse medlemmer viser for øvrig
til sine respektive merknader i tilknytning til grunnlovsforslag
nr. 2, jf. Innst. S. nr. 56 (2003-2004).
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet
og Kristeleg Folkeparti vil vise til at Den norske kyrkja
framleis har ei stor medlemsoppslutning i det norske folk, og banda
mellom folk og kyrkje er sterke. Desse medlemene meiner
det er viktig at Den norske kyrkja vert ført vidare som
ei folkekyrkje. Desse medlemene ynskjer ei opa, landsdekkande,
vedkjennande, tenande og misjonerande folkekyrkje, slik som Kyrkja
sjølv har formulert det. Menneske i alle aldrar og livssituasjonar
skal kunne kjenne tilhøyring til Kyrkja og ta del i Kyrkjas forkynning,
opplæring, omsorg og fellesskap.
Desse medlemene meiner at Den
norske kyrkja sjølv må ha rett til å bestemme
eiga lære og ordningar. Kyrkja må òg
få eit større økonomisk handlingsrom
i forhold til dei omfattande oppgåver ho skal ta vare på. Desse
medlemene ynskjer difor ei nyordning i forhold mellom stat
og kyrkje. Nyordninga må sikre Kyrkja sjølvstyre
i alle åndelege spørsmål, gje rett til òg å tilsette
prostar og biskopar og innrømme Kyrkja friare rammer i økonomiforvaltinga.
Desse medlemene har merka seg
at Regjeringa har sett ned eit offentleg utval for å greie
ut om moglege endringar i tilhøvet mellom stat og kyrkje, men
kan ikkje sjå at dette utvalsarbeidet gjer det naudsynt å vente
med å gje Kyrkja ansvaret for å velje sine eigne
leiarar.
Ut frå dette vil medlemen
frå Kristeleg Folkepartistø framlegget
i forslag nr. 4 i Dokument nr. 12 (1999-2000) til endring av Grunnlova §§ 21
og 22, subsidiært forslag nr. 5 i det same dokumentet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
bifalle forslag nr. 5 i Dokument nr. 12 (1999-2000) til endring
av Grunnloven §§ 21 og 22, subsidiært
forslag nr. 4 i samme dokument.
Hvorvidt ansettelsesprosesser i Den
norske kirke skal regnes for å være et indre anliggende,
er et av spørsmålene det offentlig nedsatte stat/kirke-utvalget skal
vurdere. Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
derfor det er nødvendig å avvente konklusjonene
til dette utvalget slik at Stortinget kan foreta en samlet og helhetlig
vurdering av de fremlagte forslag. Det vises for øvrig
til merknader i tilknytning til Dokument nr. 12:2 (1999-2000) om
statskirkeordningen, jf. Innst. S. nr. 56 (2003-2004).
På denne bakgrunn støtter disse
medlemmer ikke de fremlagte endringsforslag til Grunnloven §§ 21 og
22.
Hvorvidt ansettelsesprosesser i Den
norske kirke skal regnes for å være et indre anliggende
som ikke nødvendigvis kan sies å høre
naturlig hjemme under Kongen i statsråd i en stadig mer
sekularisert stat, er et av spørsmålene det offentlig
nedsatte stat/kirke-utvalget skal vurdere. Komiteens
medlemmer fra Høyre mener derfor at det er nødvendig å avvente konklusjonene
til dette utvalget slik at Stortinget kan ta stilling til en samlet
og helhetlig vurdering av de fremlagte forslag slik at en eventuell
avvikling av statskirkeordningen kan skje på en hensiktsmessig
måte. Det vises for øvrig til merknader i tilknytning
til Dokument nr. 12:2 (1999-2000) om statskirkeordningen, jf. Innst.
S. nr. 56 (2003-2004).
På denne bakgrunn støtter disse
medlemmer ikke de fremlagte endringsforslag til Grunnloven §§ 21 og
22 på det nåværende tidspunkt.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til grunnlovsforslag nr. 2, jf. Innst. S. nr. 56 (2003-2004),
der disse medlemmers prinsipielle syn på forholdet
mellom stat og kirke kommer til uttrykk. Disse medlemmer ser en
rekke betenkeligheter med at staten skal utnevne sentrale ledere
i et trossamfunn. Etter disse medlemmers syn er imidlertid
dette en ordning som henger nært sammen med det faktum
at vi i dag har en statskirkeordning. Disse medlemmer konstaterer at
det ikke synes å være tilstrekkelig støtte
i Stortinget for å gjennomføre et skille mellom
stat og kirke på det nåværende tidspunkt,
og vil derfor subsidiært støtte seg til flertallets
tilnærming om at spørsmålene som tas
opp i grunnlovsforslag nr. 4 og 5 behandles i sammenheng med en
senere avvikling av statskirkeordningen. Disse medlemmer slutter
seg derfor til anbefalingen om ikke å bifalle de fremlagte
forslagene.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Dokument nr. 12:5 (1999-2000) - forslag fra
Carl I. Hagen om endringer av Grunnloven §§ 21
og 22 (Fjerning av regjeringens rett til å utnevne biskoper
og øvrige kirkelige embetsmenn) - bifalles.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Dokument nr. 12:4 (1999-2000) - forslag fra
Arne Lyngstad og Elsa Skarbøvik om endringer av Grunnloven §§ 21
og 22 (Geistlige embetsmenn) - vert vedteke.
Komiteen viser til
dokumentene og det som står foran og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Dokument nr. 12:4 (1999-2000) - forslag fra
Arne Lyngstad og Elsa Skarbøvik om endringer av Grunnloven §§ 21
og 22 (Geistlige embetsmenn) – bifalles ikke.
II
Dokument nr. 12:5 (1999-2000) - forslag fra
Carl I. Hagen om endringer av Grunnloven §§ 21
og 22 (Fjerning av regjeringens rett til å utnevne biskoper
og øvrige kirkelige embetsmenn) - bifalles ikke.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 9. desember 2003
Ågot Valle
leder |
André Dahl
ordfører |