4.1 Sammendrag

Kap. 1350 Jernbaneverket (jf. kap. 4350)

Post 23 Drift og vedlikehald

Departementet foreslår å redusere løyvinga på kap. 1350 post 23 Drift og vedlikehald med 20 mill. kroner. Forslaget skuldast budsjettmessige omsyn og behov for å auke løyvinga til drift og vedlikehald av Gardermobanen, jf. omtale under post 25.

Post 25 Drift og vedlikehald av Gardermobanen

Det blir foreslått å auke løyvinga på kap. 1350 post 25 Drift og vedlikehald av Gardermobanen med 10 mill. kroner da løyvinga på kap. 1350 post 25 er for lita til å oppretthalde eit nødvendig nivå på drift og vedlikehald av Gardermobanen i 2003.

Eigenkapital til Flytoget AS

Regjeringa legg opp til at selskapet får tilført ny eigenkapital frå staten med 300 mill. kroner. Auka eigenkapital gjer det mogleg for Flytoget å kunne forlengje/refinansiere låna sine. Departementet foreslår såleis å løyve 300 mill. kroner på nytt kap. 1352 Flytoget AS post 96 Eigenkapital.

Omdanning av BaneService i Jernbaneverket til aksjeselskap - oppretting av interimselskap

Jernbaneverket har organisert det tyngre vedlikehaldet og anleggsverksemda knytt til sporarbeid i den interne forretningsverksemda BaneSvervice.

Det blir i proposisjonen foreslått endring i løyvingar som følgje av forslag om oppretting av eit interimselskap i samband med arbeidet med å omdanne eininga BaneService i Jernbaneverket til eit statleg eigd aksjeselskap frå 1. juli 2004.

Det vil også bli arbeidd med sikte på å selje verksemda på eit seinare tidspunkt.

Departementet foreslår at departementet får fullmakt til å utgiftsføre driftsutgifter for interimselskapet på nytt kap. 1355 BaneService post 70 Tilskot til drift, mot tilsvarande innsparing under kap. 1350 post 23 Drift og vedlikehald. Departementet foreslår også å løyve 100 000 kroner i eigenkapital til interimselskapet på kap. 1355 post 96 Eigenkapital.

Kap. 5671 Renter og utbyte frå BaneTele AS

Post 81 Utbyte

Eventuell innbetaling i 2003 av utbyte frå BaneTele AS vil bli inntektsført på kap. 5656 Aksjer i selskap under Nærings- og handelsdepartementets forvaltning. Samferdselsdepartementet foreslår derfor å redusere løyvinga på kap. 5671 post 81 Utbyte med 16 mill. kroner, frå 16 mill. kroner til kr 0.

4.2 Komiteens merknader til jernbaneformål

Eigenkapital til Flytoget AS

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,viser til behandlingen av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2002-2003) hvor det ble foreslått endringer i organisasjonsform og eierskap til Flytoget. Et bredt flertall i komiteen understreket at Flytoget har vært en suksess, ikke mist på grunn av den høye andel reisende over Gardermoen som velger flytoget; 34,6 pst. i 2001.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, støtter forslaget om økt bevilgning på 300 mill. kroner og en satsing på Flytoget på bakgrunn av samfunnsøkonomiske og miljømessige forhold.

Flertallet forutsetter at departementet kommer tilbake til Stortinget på en dertil egnet måte om eventuelle endringer i Flytogets eierskap og organisering skulle bli aktuelt.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til følgende merknader fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet i Budsjett-innst. S. nr. 13 Tillegg nr. 3 (2002-2003) om Flytoget AS:

"Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at Regjeringen vil flytte eierskapet til Flytoget fra NSB AS og til Samferdselsdepartementet. Disse medlemmer mener dette er feil og er imot å flytte eierskapet til Flytoget.

Disse medlemmer mener at Regjeringen med forslaget om å flytte eierskapet vil sette denne suksessen i fare. Flytoget har hatt suksess både som merkevare og som transportmiddel for reisende over Oslo Lufthavn, Gardermoen (OSL).

Disse medlemmer foreslår følgende:

"Det gjøres ingen endringer i forhold til eierskapet av Flytoget AS."

Disse medlemmer viser til at Flytoget har hatt prioritet på flytogbanen og på jernbanestrekningen mellom Asker og Oslo. Disse medlemmer har merket seg at denne prioriteringen ikke vil bli videreført som følge av Regjeringens forslag.

Disse medlemmer mener det er nødvendig at reisende over OSL blir prioritert på flytogbanen fordi dette både vil sikre rask og miljøvennlig transport og dermed legge til rette for at en stadig større del av de reisende velger Flytoget.

Disse medlemmer har merket seg at antallet passasjerer varierer sterkt i løpet av uka, og særlig på strekninger vest for Oslo er det ledig kapasitet. Disse medlemmer ber derfor Regjeringen vurdere å åpne enkelte avganger også for andre passasjerer.

Disse medlemmer viser til at Regjeringen i sitt forslag peker på at det er grunn til å anta at Flytogets markedsverdi er lavere enn bokført aksjeverdi i NSB-konsernet som følge av at Flytoget ikke selv har vesentlige støttefunksjoner som for eksempel egen vedlikeholdsenhet. Disse medlemmer mener at det kan ligge betydelige økonomiske gevinster i å samordne drift, vedlikehold, rutemateriell osv. mellom Flytoget og NSB AS."

Disse medlemmer står fortsatt på merknadene i Budsjett-innst. S. nr. 13 Tillegg nr. 3 (2002-2003).

Disse medlemmer merker seg at Regjeringen foreslår å legge inn 300 mill. kroner i økt egenkapital til Flytoget AS i St.prp. nr. 29 (2002-2003). Disse medlemmer peker på at dette skjer samtidig med at jernbanen generelt underprioriteres. Disse medlemmer minner om at forslag om økt egenkapital til Flytoget AS nå skjer etter at staten har ettergitt 7 mrd. kroner i lån til selskapet.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti vil vise til at en viktig begrunnelse for Stortinget for å skille ut Flytoget fra NSB var ønsket om å etablere et alternativt jernbanemiljø som kan utvikle seg til en konkurrent til NSB.

Disse medlemmer støtter en slik begrunnelse. For at Flytoget skal kunne utvikle seg i slik retning er det viktig at selskapet får tilført kapital. En annen viktig forutsetning er at selskapet har den nødvendige jernbaneindustrielle kompetanse.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil understreke at det fortsatt skal satses på Flytoget, ikke minst ut fra samfunnsøkonomiske og miljømessige forhold.

Disse medlemmer viser til at Regjeringen i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (2002-2003) la til grunn at Flytoget skal være 100 pst. eid av staten for å ivareta de samfunnsmessige hensyn.

Disse medlemmer vil understreke at dette fortsatt skal ligge til grunn når egenkapitalen utvides med 300 mill. kroner. Disse medlemmer slutter seg med dette til forslaget til bevilgning.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Flytoget AS har behov for minimum 250 mill. kroner i egenkapital. Disse medlemmer mener det er klargjort at behovet for at egenkapitalen er til stede. Disse medlemmer vil hevde at det ikke bør være en kjerneoppgave for staten å eie og drive transportfirmaer. Flytoget er et slikt transportfirma og bør følgelig avhendes.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at Flytoget AS kan hente inntil 500 mill. kroner gjennom børsnotering."

BaneService

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, slutter seg til Regjeringens forslag om å arbeide for å omdanne BaneService til et statlig eid aksjeselskap, og at det vil bli arbeidet med sikte på å selge selskapet.

Flertallet slutter seg også til at en i første omgang etablerer et interimsselskap som skal forberede omdanningen. Flertallet vil videre understreke at en avgjørende forutsetning for effektiv produksjonsvirksomhet er at den er konkurranseutsatt, og at Sem-erklæringen forutsetter at Jernbaneverkets produksjonsvirksomhet skal konkurranseutsettes. Flertallet vil på bakgrunn av dette be Regjeringen arbeide for at større deler av Jernbaneverkets produksjon, herunder oppgaver i BanePartner og BaneProduksjon, blir omdannet og konkurranseutsatt.

Flertallet understreker at Jernbaneverket må sikres tilstrekkelig bestillerkompetanse og at en eventuell omdanning ikke må gjøres slik at sikkerheten på jernbanen blir svekket.

Flertallet har merket seg at Regjeringen tar sikte på å omdanne BaneService til aksjeselskap fra 1. juli 2004 og at det vil være behov for midler til å dekke utgifter til godtgjørelser og konsulentutgifter, bl.a. i forbindelse med styrets utarbeidelse av en strategiplan for omdanningen. Disse utgiftene vil bli postert på nytt kap. 1355 BaneService post 70 Tilskudd til drift, mot tilsvarende innsparing under kap. 1350 Jernbaneverket post 23 Drift og vedlikehold, jf. forslag til vedtak for 2003. Flertallet er innforstått med at mesteparten av utgiftene vil påløpe i 2004, og legger til grunn at departementet kommer tilbake med et liknende forslag til vedtak for 2004.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartietviser til at ECON har utført en markedsvurdering av BaneService i forbindelse med eventuell omdanning til aksjeselskap. Konklusjonen var at markedssituasjonen var svært usikker, markedet er redusert og etterspørselen etter BarneServices produkter og tjenester vil på kort sikt bli redusert.

Disse medlemmer vil understreke betydningen av sikkerhetsaspektet ved bygging, drift og vedlikehold av jernbaneanlegg. Disse medlemmer viser til at store jernbanenasjoner som Tyskland og Frankrike ikke legger ut arbeid med signal og høyspenning på det åpne markedet av sikkerhetshensyn. Erfaringene fra Storbritannia peker i samme retning. Disse medlemmer vil understreke at det er Jernbaneverket som i framtiden skal ivareta sikkerheten ved bygging, drift og vedlikehold av jernbanen. Den kompetanse, kunnskap og erfaring om jernbanesikkerhet som finnes i BaneService er viktig å beholde i Jernbaneverket.

Disse medlemmer mener derfor etter en helhetsvurdering at forholdene ikke ligger til rette for en fristilling av BaneService.

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn avvise forslaget om å opprette et interimsselskap for å forberede omdanning av BaneService til aksjeselskap.

Disse medlemmer vil stemme imot forslag til bevilgning under kap. 1355 og II pkt. 3.