Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre,
Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil
Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff
Nilssen, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, har
merket seg at Regjeringen med denne proposisjonen legger frem forslag
til tilpasninger i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) som oppfølging
av Innst. S. nr. 25 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 55 (1999-2000)
og Innst. S. nr. 232 (2002-2003), jf. St.prp. nr. 53 (2002-2003),
og at proposisjonen skal sikre fremdriften i omstillingen i forhold
til tidligere vedtak i Stortinget. Komiteenregistrerer at forslagene og de tallfestede
innsparingsmålene i denne proposisjonen må sees
i sammenheng med Forsvarets totale omstilling innenfor gjeldende
langtidsperiode 2002-2005, jf. Innst. S. nr. 342 (2000-2001) til
St.prp. nr. 45 (2000-2001).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
har merket seg den skarpe kritikken som er fremkommet fra avtaleorganisasjonene
knyttet til prosessen i forberedelsesarbeidet til St.prp. nr. 12
(2003-2004). Flertallet vil presisere at gjeldende
regler i arbeidslivet, herunder hovedavtalene og arbeidsmiljøloven
fortsatt skal legges til grunn for omstillingen av Forsvaret.
Flertallet tar til etterretning
at det for neste planperiode vil fremmes ytterligere forslag som
innebærer en mer dyptgripende omforming av FLO, og at forslag om
dette vil bli lagt frem for Stortinget i Forsvarsdepartementets
langtidsproposisjon for perioden 2005-2008 som legges frem i vårsesjonen
2004.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet forutsetter at
den videre utformingen av FLO, herunder lokalisering og organisering av
lokale enheter, fremlegges for Stortinget til behandling i forbindelse
med Forsvarsdepartementets langtidsproposisjon for perioden 2005-2006,
og som legges frem for Stortinget i vårsesjonen 2004.
Komiteenoppfatter at FLO i fremtiden i hovedsak skal
være kundefinansiert med den øvrige del av Forsvarets
militære organisasjon (FMO) som viktigste kunde. Og at
det er kundens virksomhetsområder, lokalisering, behov
og krav som skal være styrende for hvilke oppgaver FLO
skal utføre, hvilket omfang logistikkvirksomheten skal
ha, hvor denne skal drives og med hvilken kvalitet.
Komiteenhar
merket seg at FLO skal utvikles fra å være en
forsvarsgrenorientert organisasjon med til dels midlertidige integrerte
funksjoner, til en divisjonalisert og prosessbasert organisasjon
med fire divisjoner (fase 3). I denne sammenheng har komiteenregistrert at Regjeringen legger opp
til en geografisk oppdelt ledelse av de ulike divisjonene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Huseby
ble besluttet avhendet i forbindelse med Stortingets behandling
av Innst. S. nr. 232 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002). Flertallet mener
det er naturlig å benytte ledig militær infrastruktur
til lokalisering av FLO, og støtter derfor proposisjonens
forslag til lokalisering, men åpner for at man i den fortsatte
omstilling av Forsvaret i perioden 2005-2008 vurderer et felles ledelseselement
i FLO. Flertallet ber Regjeringen vurdere å samlokalisere
de 4 divisjonene, med utgangspunkt i å få best
mulig synergi og kostnadseffektivitet ut av de fire divisjonsledelsene.
Komiteen mener det
av kostnadsmessig årsaker er ønskelig å utnytte
ledig militær infrastruktur (EBA) til lokalisering av FLOs
ledelse. Dette gjelder for alle ledelsesnivåer, altså divisjonsledelse,
ledelsen i de lokale PREene, og staben som er tiltenkt knyttet til
den øverste leder i FLO.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
opptatt av at FLO får en best mulig synergi ut av de ulike
divisjonsledelsene og ønsker derfor å samlokalisere
disse funksjonene. Disse medlemmer viser òg
til Regjeringens signaler om at det de nærmeste år
ikke vil være tilgjengelig betydelige investeringsmidler
for nye bygg eller anlegg og at det i denne sammenheng er naturlig å benytte
ledig militær infrastruktur til lokalisering av aktivitetene. Disse medlemmer ønsker
derfor å samlokalisere ledelsesapparatet til FLO med konsernledelse
og stabsapparat for de fire divisjonene, til Huseby for på den
måten å dra nytten av en samlet ledelsesmodell
i likhet med organiseringen av Forsvarets øversteledelsesapparat.
Komiteenregistrerer at det skal etableres fem produksjons-
og resultatenheter (PRE) for å ivareta de utførende
forsynings- og vedlikeholdstjenestene, og at fire av disse enhetene
vil inneholde funksjonene forsyning, vedlikehold og et operasjonssenter
for logistikk (LOGOPS-element). Videre at den femte enheten står
for den landsdekkende forsyningsproduksjonen og at den bl.a. vil
bli tillagt ansvaret for sentrale innkjøp, rammeavtaler
og styring av de totale nasjonale beholdningene. Komiteenregistrerer at enhetene er driftsdivisjonens
utførende ledd og står i direkte kontakt med kundens
utførende virksomhet. Og at produksjons- og resultatenhetene
overtar styringen over dagens FLO-enheter innenfor sitt område
snarest etter 1.januar 2004 og senest innen 1.august 2004.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
registrerer at driftsdivisjonen overtar FLO/IKT sin driftstjenesteavdeling
og overtar rollen som Forsvarets tjenesteleverandør innenfor
IKT.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser
til at forsvarets IKT-virksomhet er en moderne virksomhet som allerede
har gjennomført en betydelig effektivisering. Virksomheten
er konsentrert rundt et velfungerende kompetanse- og næringsmiljø som
kan bli skadelidende ved en splitting av ansvar og virksomhet. Disse
medlemmer vil påpeke behovet for helhetsperspektiv
i utnyttelsen av IKT for å sikre interoperabilitet mellom enheter
og systemer i Forsvaret, som en forutsetning for å kunne
gjennomføre omformingen til nettverksbasert forsvar. Disse
medlemmer er av den oppfatning at det bør legges
betydelig større vekt på en samling av IKT-miljøene
i FLO organisatorisk og kompetansemessig, jf. St.prp. nr. 55 (1999-2000). Disse medlemmer finner
det naturlig at dette skjer både for å sikre at
fagmyndighetsdimensjonen ivaretas, og for å oppnå helhetlig
styring og utvikling.
Disse medlemmer har merket seg
at det legges opp til en splittelse av FLO/IKT gjennom
at Forsvarets tjenesteleverandør innenfor IKT skilles ut
og flyttes inn i et annet kompetansemiljø (FLO/D). Disse medlemmer finner
det uheldig at kompetansemiljøene innenfor IKT splittes
i en periode hvor viktigheten av IKT som innsatsfaktor i Forsvaret
er økende, der kompleksiteten og mulighetene øker,
hvor omstillingsbehovet er stort, og der utnyttelse av IKT for styring
av innsatsfaktorer i operasjoner blir en stadig viktigere ressurs. Disse
medlemmerfinner det videre uheldig å splitte
miljøene, fordi det vil kreve ytterligere sett med leveranseavtaler
og koordinerings- og samarbeidsmekanismer mellom ulike IKT-miljøer for å nå målet
om horisontal samhandel. Dette antas ikke å bli så effektivt
som ellers oppnåelig.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Alle relevante IKT-miljøer
i Forsvaret samles organisatorisk og faglig og enheten gis i oppdrag å sikre
en helhetlig utvikling og styring av IKT-området, og gjennomføring
av effektivisering. Enheten tillegges ansvar for implementering
av horisontal samhandel innenfor IKT-området."
Komiteenlegger merke til at tungt vedlikehold
er en kompetanse og kapasitet som er unik i nasjonal sammenheng,
og at virksomheten allerede er konkurranseutsatt og delvis inntektsfinansiert. Komiteenregistrerer at FLO/TV opprettes
med basis i dagens FLO/SJØ/Vedlikeholdsdivisjonen,
Luftforsvarets hovedverksted Kjeller, Bjerkvik tekniske verksted
og Romerike tekniske verksted.
Komiteenviser
også til at den nye organisasjonen skal, i tillegg til å bli
dimensjonert etter operative og styrkeproduksjonsmessige behov og
krav, også reguleres av måltall for årsverk.
Senest 31.desember 2005 skal FLO være organisert innenfor
en årsverksramme på 5330 hvorav konsernstaben
utgjør 30 årsverk. I perioden 1.januar 2004-31.desember
2005 skal innsparingsmålene på inntil 1300 årsverk
nås. Forsvarssjefen har som mål at 1000 av disse årsverkene skal
tas ut i løpet av 2004.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,legger merke til at de næringspolitiske
konsekvensene anses å ville bli relativt beskjedne i forbindelse
med omleggingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,viser i forbindelse med bruk av konkurranseutsetting
og bortsetting av arbeidsoppgaver i Forsvaret til Innst. S. nr.
232 (2001-2002). Under komiteens merknader til kapittel 4.6, slutter
en samlet komité seg til følgende merknad:
"Komiteen har merket seg at Regjeringen vil benytte seg
av bortsetting som virkemiddel i omstillingen av Forsvaret. Komiteen
viser i denne sammenheng til Innst. S. nr. 342 (2001-2002). Komiteen
vil understreke at årsverksreduksjonene ikke må resultere
i økte kostnader ved bruk av eksterne konsulenter eller
bortsetting av arbeid."
Flertallet vil vise
til at denne merknaden fremdeles er dekkende for det syn flertallet har
på dette spørsmålet. Flertallet vil
også legge til at det i dette spørsmålet
ikke eksisterer noe prinsipielt og klart skille mellom Forsvarets
militære organisasjon og den virksomhet som kategoriseres
som støttefunksjon.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil understreke at bortsetting og konkurranseutsetting,
samt leie av ulike kapasiteter til Forsvaret gjennom såkalt
offentlig-privat samarbeid, bør unngås.
Disse medlemmer vil påpeke
at både de næringspolitiske og distriktspolitiske
følgene av den foreslåtte omleggingen av Forsvarets
logistikkorganisasjon er usikre. Regjeringen skriver selv i St.prp.
nr. 12 (2003-2004), under punkt 4.8.2 Distriktspolitiske konsekvenser:
En prosessbasert og kundefinansiert organisasjonsmodell
gjør at det ikke kan angis eksakt hvilke distriktsmessige
konsekvenser fase 3 i utviklingen av FLO vil medføre.
Disse medlemmer vil derfor be
om at de næringspolitiske og distriktspolitiske konsekvensene av
omleggingen blir grundig utredet, og blir forelagt Stortinget i
forbindelse med langtidsplanen for Forsvaret til våren.
Komiteen viser til
proposisjonens forslag til lokalisering av de PRE-elementer som
er knyttet til Driftsdivisjonen. Komiteen støtter
lokalisering av de regionale PREene. Komiteen ber
Regjeringen utrede alternative lokaliseringer av PRE Landsdekkende,
herunder blant annet Hovemoen ved Lillehammer, og komme tilbake
med resultatet i vårproposisjonen i 2004.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til proposisjonens
forslag til lokalisering av de PRE-elementer som er knyttet til Driftsdivisjonen. Disse
medlemmer støtter lokalisering av de regionale
PREene, men mener et alternativ for lokalisering av Produksjonsenhet
Landsdekkende vil være til det bedre. Disse medlemmer mener derfor
at PRE Landsdekkende knyttes opp imot ett av de underelementer som
skal inngå i denne PREen. Ettersom det er tilgjengelige
og adekvate lokaler på Hovemoen ved Lillehammer, tror disse
medlemmer at en lokalisering av PRE Landsdekkende der vil kunne
utnytte tilgjengelig EBA. Disse medlemmer tror videre
at en slik lokalisering av ledelsen i denne PREen vil kunne dra
nytte av den kompetanse på landsdekkende distribusjon som
eksisterer og virker ved Hovedarsenalet i dag.
Komiteen viser til
St.prp. nr. 12 (2003-2004), punkt 5. Komiteen støtter
i hovedtrekk de retningslinjer som lå til grunn for Innst.
S. nr. 244 (1997-1998), jf. St.prp. nr. 45 (1997-1998). Komiteen trekker
likevel ikke de samme konklusjoner av Innst. S. nr. 244 (1997-1998)
som St.prp. nr. 12 (2003-2004) gjør.
Komiteen viser til behandling
av Innst. S. nr. 244 (1997-1998), jf. St.prp. nr. 45 (1997-1998),
hvor Stortinget vedtok at stasjonsnivå vedlikehold av flyskrog
og avionikk på F-16 sentraliseres som et nytt mellomnivå vedlikehold
ved Bodø hovedflystasjon innen utløpet av 2000.
Vedtaket var knyttet til forutsetningen om Stortingets tilslutning
til anskaffelse av nye kampfly, og at de F-16 som var stasjonert
på Ørland hovedflystasjon skulle overføres
til Bodø hovedflystasjon parallelt med innfasingen av nye
kampfly ved Ørland. Hensikten var å sikre kontinuitet
i den tekniske kompetansen på Ørland frem til
den planlagte innfasingen av nye kampfly i perioden 2003-2005.
Komiteen tolker vedtaket slik
at teknisk personale som utfører mellomnivå vedlikehold,
skal være til stede på Ørland hovedflystasjon
inntil innfasing av nytt jagerfly. Innst. S. nr. 244 (1997-1998)
var av den oppfatning av at teknisk personale skulle være
til stede på Ørland hovedflystasjon også i
framtiden, og ikke bare at det tekniske personalet på Ørland
skulle være deployerbart.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
er enig i behovet for tilpasning av vedlikeholdsrutinene for F-16
både for å sikre Luftforsvarets operabilitet og
beredskap, og for å oppnå en kostnadseffektiv
tjenesteproduksjon i FLO.
Flertallet ser det som viktig
at Ørland hovedflystasjon skal være selvforsynt
med vedlikeholdskapasitet som kan deployeres sammen med de operative
styrker for øvelser og operasjoner. Flertallet viser
til punkt 5 i proposisjonen, samt brev fra statsråden til
Forsvarskomiteen, datert 9.desember 2003. Brevet har tilført komiteen
ny informasjon. Flertallet har merket seg at de ressurser
som blir frigjort på Ørland i sin helhet vil bli
benyttet til annen type vedlikehold, som blir nødvendig
for å kunne øke flytimeproduksjonen med ca. 15
pst. Flertallet ber allikevel om at den totale arbeidsfordelingen
mellom de to hovedflystasjonene Ørland og Bodø,
herunder spørsmålet om teknisk vedlikehold, plassering
av luftvern, arbeidsplasser, kompetanse og lærlinger, blir
nærmere utredet. Saken fremmes på grunnlag av
en slik utredning i langtidsproposisjonen våren 2004. Flertallet ønsker
på det nåværende tidspunkt ikke å endre
på eksisterende arbeidsfordeling mellom Bodø og Ørland.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener det er
behov for å opprettholde kompetanse på Ørland
hovedflystasjon når det gjelder mellomnivå vedlikehold
av F-16. Disse medlemmer er av den oppfatning at
verken en senere innfasing av nye kampfly enn tidligere forutsatt, eller
endringer i ledelsesstrukturen i FLO, tilsier at det er riktig å overføre
mellomnivå vedlikehold av F-16 fra Ørland til
Bodø. Disse medlemmer ser det som viktig
at Ørland hovedflystasjon skal være selvforsynt med
vedlikeholdskapasitet som kan deployeres med de operative styrker
for øvelser og operasjoner. Disse medlemmer er
av den formening at mellomnivå vedlikehold av F-16 fungerer
godt slik det er i dag, og ser det som naturlig at utførelsen
av mellomnivå vedlikehold av F-16 fordeles mellom Bodø og Ørland hovedflystasjoner. Disse
medlemmer peker også på de økonomiske
konsekvenser av flytting av mellomnivå vedlikehold av F-16
som framkommer i Innst. S. nr. 244 (1997-1998), uten at det framkommer
noen slike beregninger i St.prp. nr. 12 (2003-2004).