Regjeringen ønsker en bedre koordinering
av statlig politikk, og vil etablere en ny ordning for bedre samordning
av statlig politikk i storbyregionene.
Kommunal- og regionaldepartementet får
et nytt ansvar overfor storbyene når det gjelder avklaring
av økonomiske rammebetingelser som hindrer planlegging
eller gjennomføring av byutviklingsprosjekter. Konflikter
som gjelder areal- og lokaliseringsspørsmål skal
fortsatt løses gjennom plansystemet. Prosessen i slike
saker vil bli at fylkesmannen administrerer megling regionalt, og
vurderer og anbefaler om saken skal forelegges Kommunal- og regionaldepartementet. Kommunal-
og regionaldepartementet forelegger saken for berørte departementer,
og samarbeider med Arbeids- og administrasjonsdepartementet og berørte sektordepartementer
i saker som berører statlig eiendomsforvaltning.
Regjeringen vil måtte foreta videre
utredninger og konkretiseringer av en slik ordning, og vil komme tilbake
med en nærmere presisering.
Bedre dialog og samarbeid med byene er viktig
fordi mange av storbyenes utfordringer ikke kan løses innenfor
en sektor alene, men krever samarbeid mellom ulike offentlige sektorer
og private aktører.
Regjeringen mener Samarbeidsforum for storbyutvikling
fortsatt er et egnet forum for diskusjon om rammebetingelser og
prinsipper for byutvikling.
Miljøverndepartementet leder og har
sekretariatsfunksjonen for dette forumet. Regjeringen vil vurdere hvordan
dette forumet for byutviklingsspørsmål og andre
ordninger for dialog mellom storbyene og staten skal videreutvikles.
Regjeringen ønsker å gi storbyene
større ansvar gjennom økt rammefinansiering, redusert
detaljstyring og kommunal oppgavedifferensiering.
Regjeringen har allerede foreslått
reformer når det gjelder rus, jf. Ot.prp. nr. 54 (2002-2003)
Om lov om endringer i lov 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester
mv. (Rusreform II og rett til individuell plan), og endringer som
følge av arbeidet med Nasjonal Transportplan for 2006-2015.
Dette vil styrke samordningen av statlig politikk, og på en
del områder gi storbyene mer ansvar.
Viktige prosesser er:
– Forsøk
med kommunal oppgavedifferensiering.
– Utrede endringer i inntektssystemet.
– Kommunal- og regionaldepartementet
legger opp til at det skal settes ned et utvalg i 2004 som skal foreta
en total gjennomgang av inntektssystemet. For utvalget vil det være
aktuelt å vurdere om dagens kostnadsnøkkel på en
god nok måte fanger opp variasjoner i utgiftsbehov kommunene
imellom.
– Rusreform II. Kommunene vil
overta ansvaret for de av rusbehandlingsinstitusjonene som ikke
yter spesialiserte tjenester.
– I arbeidet med Nasjonal transportplan
2006-2015 gjennomføres en planprosess med medvirkning fra berørte
myndigheter, brukergrupper og interesseorganisasjoner.
– Forsøk med endret ansvarsdeling
for transportsektoren i byområder.
Komiteen viser til
at staten har ulike roller i forhold til storbyene, dels som ansvarlig
for å trekke opp nasjonal politikk og fordele nasjonale
ressurser, dels som forvaltningsmyndighet, dels som eiendomseier
og dels som arbeidsgiver og aktør. Komiteen viser
til at storbyene derfor i utgangspunktet må forholde seg
til ulike statlige interesser representert ved ulike statlige organer,
fagetater og selskaper. Dette innebærer også at
staten i sine ulike roller kan representere motstridende interesser.
Dette kompliserer storbyenes arbeid.
Komiteen vil peke på at
staten som nasjonal myndighet skal ivareta de samlede nasjonale
hensyn og skal fordele sine ressurser mellom ulike regioner med ulike
behov og utfordringer. Hensynet til utvikling av storbyene er et
viktig hensyn som blant annet må avveies mot ressursinnsatsen
for å nå ulike sektorpolitiske mål og
mot målet om en balansert regional utvikling mellom storbyene,
andre regionale sentra og mellom senter og distrikt. Tilsvarende
vil komiteen peke på at statlige sektormyndigheter
har i oppgave å ivareta nasjonale interesser som kan gå på tvers
av lokale ønsker. Komiteen vil bemerke at
i avveiing av slike ulike interesser er det ikke gitt at lokale ønsker
og prioriteringer skal vinne fram i forhold til overordnede nasjonale
mål og prioriteringer. Like fullt vil komiteen framheve
at det er viktig å ha nær og god dialog mellom
staten og storbyen hvor en kan ta hensyn til de ulike vurderingene
og søke å komme fram til størst mulig
grad av enighet.
Komiteen understreker viktigheten
av at statlige organer tidligst mulig redegjør for hva
som er nasjonale og regionale interesser i en sak eller i et planarbeid.
Komiteen viser til at staten
i tillegg til å være forvaltningsmyndighet også har
en rolle som stor eiendomsforvalter, arbeidsgiver og aktør
i storbyene. Komiteen legger til grunn at statlige
etater og selskaper som forvalter eiendom eller som ønsker å oppføre
nybygg, skal bidra til koordinering og samordning av ulike interesser
knyttet til byutvikling. Komiteen mener at det må være
løpende kontakt med lokale myndigheter, og at informasjon
og dialog må skje så tidlig som mulig både
ved spørsmål om nybygg, eiendomsutvikling og avhending.
Komiteen understreker betydningen
av at staten evner å samordne ulike statlige interesser
både mellom statlige sektormyndigheter og mellom statens
interesser som myndighet og aktør. Komiteen mener
at samordningen av statlig politikk overfor storbyene må styrkes.
Fylkesmannen må som den fremste statlige regionale myndighet
ha et særskilt ansvar for slik samordning.
Komiteen tar til etterretning
at Regjeringen vil tillegge Kommunal- og regionaldepartementet ansvar for
samordning av statlig politikk overfor storbyregionene, og at departementet
gis ansvar for å finne løsninger på konflikter
som er knyttet til økonomiske rammebetingelser for planlegging
og gjennomføring av byutviklingsprosjekter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, finner imidlertid ordningen meget uklar. Flertallet viser
i den forbindelse til statsrådens brev til Arbeiderpartiets
stortingsgruppe 23. januar 2004 hvor det står:
"Ordningen som er foreslått i storbymeldingen
skal ikke erstatte plansystemet, men skal derimot sikre at vedtatte
planer kan gjennomføres. Ordningen skal gjelde samordning
av økonomiske rammebetingelser for planlegging og utvikling.
Storbyene har erfaringer med at berørte statlige økonomiske
interesser, endringer og omprioriteringer i statlige budsjetter,
eller andre statlige føringer, hindrer eller gjør
planlegging og gjennomføring av utviklingsprosjekter i
byene vanskelig. Dette skjer på tross av omfattende prosesser
og beslutninger innenfor plansystemets rammer. Storbyene oppfatter
dette som et betydelig problem.
Gjennom en ny samordningsfunksjon
vil Kommunal- og regionaldeparementet få ansvar for å tilrettelegge
en prosess som gir avklaring i slike konflikter. KRD skal få ansvar
for samordning når det foreligger godkjente utbyggingsplaner,
men hvor mangelfull medvirkning fra enkelte statlige aktører
hindrer gjennomføring. Eksistensen av slike konflikter
viser også behovet for at staten blir bedre til å synliggjøre
de økonomiske rammebetingelsene, nasjonale og regionale
interesser i planområdet og kommunenes reelle handlingsrom
tidlig i prosesser. Departementets utredning (i samarbeid med berørte
departementer) vil omfatte alle nødvendige aspekter ved
den samordning storbyene ser behov for."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringens forslag om å utvikle
en modell for helhetlig statlig styring overfor storbyene.
Disse medlemmer viser til at
ordningen som er foreslått i storbymeldingen ikke skal
erstatte plansystemet, men sikre at vedtatte planer kan gjennomføres. Ordningen
skal gjelde samordning av økonomiske rammebetingelser for
planlegging og utvikling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at samordningsordningen slik den er beskrevet i proposisjonen, virker
byråkratiserende og bærer preg av å være
et skalkeskjul. Disse medlemmer viser til at det
nettopp er mangelen på lokal råderett over blant
annet plan- og arealsaker og Regjeringens iver etter å kontrollere
storbyene, som faktisk gir behov for samordning. Disse medlemmer er
særlig skeptisk til at ordningen kun skal være supplerende
i forhold til eksisterende maktstruktur. Det betyr at vedtak fortsatt
skal fattes av byråkrater, over hodene på lokalpolitikere.
Disse medlemmer mener at det
er til ordningens ytterligere disfavør at den kun skal
behandle saker der alle lokale tilpasninger er utprøvd,
altså mer som en sisteinstans der alle muligheter for å overholde
statens krav er gjort. Disse medlemmer mener dette
blir en institusjonell forankring av hva som må være
statens antatte rett til å styre uten et helhetlig og samordnet perspektiv.
Videre at mangelen på slik helhetlig og samordnet styring
ikke skal utløse krav om ny forbedret styring, men kun
sekundære bøtende ordninger. Disse medlemmer er
svært kritisk til en slik utvikling.
Disse medlemmer viser til at
ordningen ikke representerer hva en intuitivt legger til beskrivelsen samordningsordning,
og at ordningen i sin organisering minner mer om et konfliktråd. Disse
medlemmer mener at dette også er en mer passende
beskrivelse av forholdet mellom sentralmakt og lokalmakt i forvaltningsnivåene.
Disse medlemmer viser til at
dersom Regjeringen virkelig ønsket å oppnå de
mål de setter for denne ordningen, kunne de ha økt
innsatsen for å gjøre departementet til en serviceorganisasjon
overfor kommunene. En organisasjon som jobbet for å finne
grunner til å si ja til kommuner som drev med byutvikling og
lokal tilpasning av statlige krav, fremfor å oppkonstruere
ordninger som skal bøte på mangelen av statlig service.
Disse medlemmer mener at dersom
problemet med skiftende statlig politikk kan spores tilbake til politiske
organer, er dette utfordringer som ligger til politiske myndigheter å løse
innenfor det politiske systemet.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
en modell for å omlegge Kommunal- og regionaldepartementets arbeidsmetoder
slik at departementet får en økt rolle som serviceorganisasjon
for kommunene."
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartietviser til vedtak i
Stortinget om fylkeskommunen si oppgåve som regional utviklingsaktør. Desse
medlemene viser vidare til vellukka erfaringar med fylkesdelsplanlegging
initiert av fylkeskommunen, til dømes fylkesdelsplan for
Nord-Jæren.
Desse medlemene fremjar difor
følgjande forslag:
"Stortinget ber Regjeringa syte for
at fylkeskommunen si rolle som planstyresmakt vert styrkt."
Komiteen vil peke
på at statlige etater synes å vurdere sine regionale
inndelinger og lokaliseringer uten en helhetlig gjennomtenkning
av de samlede virkningene av de enkelte etatenes beslutninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
forutsetter at Regjeringen legger opp til en samordning av dette,
og på egnet måte redegjør overfor Stortinget
for de prinsipper som den vil legge til grunn.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti forutsetter at Regjeringen legger
til rette for en helhetlig, hensiktsmessig og brukertilpasset statlig
regional forvaltning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at den statlige lokaliseringspolitikken må brukes aktivt. Disse
medlemmer viser til at regjeringen Stoltenberg vedtok reviderte
retningslinjer for lokalisering av statlig virksomhet. Retningslinjene skulle
bidra til å sikre en regional fordeling av statlige arbeidsplasser
og publikumsrettede tjenester. Når staten oppretter nye
virksomheter, vil disse medlemmer generelt legge
til grunn at nye statlige oppgaver skal lokaliseres utenfor Oslo.
Unntak fra dette prinsippet må etter disse medlemmers syn
begrunnes særskilt. Disse medlemmer legger
i tråd med dette til grunn at det ved alle vurderinger
av statlig tjenesteproduksjon og statlige arbeidsplasser skal søkes
etter lokaliseringsalternativer i mindre byer og regionsentre som
har tilstrekkelig stort arbeidsmarked til at virksomheten kan fungere,
og hvor virksomheten kan bidra til å bygge opp eller forsterke
eksisterende fagmiljøer.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til NOU 2004:2 "Effekter og effektivitet",
der det mellom anna heiter:
"Fra 1980 til 1990 var sysselsettingsutviklingen
relativt balansert, men på 1990-tallet var det en sentralisering
til Oslo-området. Antallet årsverk gikk da ned
i småbyer og distriktsregioner, men det økte med
7 prosent i landsdelssentra og 15 prosent i Osloregionen. Hovedstadsregionen
hadde i 2000 45 prosent av årsverkene i statlig kjernevirksomhet.
Sentraliseringen kan forklares av teknologiske endringer, omorganiseringer
og deregulering."
Desse medlemene viser vidare
til at Effektutvalet peikar på behovet for ei betre geografisk
fordeling av statleg engasjement, både regionane imellom og
innan regionane, mellom anna som ein strategi for å dempa
presset på hovudstadsregionen. Auka satsing på tradisjonell
distriktspolitikk, infrastrukturutbygging og overføring
av makt frå staten til regionane kan vere element i ein
slik strategi.
Desse medlemene fremjar følgjande
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa leggje
fram ein plan for ei samordna og balansert regional fordeling av
statleg engasjement, herunder vurdering av utflytting av statleg
verksemd frå hovudstadsregionen."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at NOU 2004:2 Effekter
og effektivitet kommer til å ligge til grunn for videre
arbeid i Distriktskommisjonen. Den vil også være
et grunnlagsdokument for Regjeringens arbeid med ny regionalpolitisk
melding som fremlegges våren 2005.
Komiteen mener det
er viktig at den enkelte kommune løpende vurderer hvordan
ulike oppgaver kan løses på en best mulig måte
slik at en får et best mulig samlet tjenestetilbud ut av
de ressurser som settes inn. Kommunene må derfor hele tiden
være opptatt av å fornye og forbedre de kommunale
tjenestene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at det er et overordnet mål å sikre
alle innbyggere et likeverdig velferdstilbud. For å oppnå dette
må de grunnleggende velferdstjenestene organiseres gjennom
fellesskapet og finansieres gjennom skatte- og avgiftssystemet.
Flertallet mener det er grunn
til å advare mot en utvikling der alle, uansett behov,
får utbetalt likt grunnbeløp som de kan bruke
til barnepass, helse, skole osv. En slik politikk er ikke utjevning,
men gir større forskjeller.
Flertallet viser til at flere
kommunale tjenester gir stort rom for valg for brukerne. I grunnskolen
er det eksempelvis lovfestet frihet til å gå på andre
skoler i kommunen enn nærskolen. Samtidig er det en rett
til å gå på nærskolen. Friheten
avgrenses derfor av om det er plasser ledig etter at de som bor
i nærmiljøet er sikret plass. Dette gir etter
komiteens syn en frihet kombinert med en fornuftig rettighet som
avgrenser friheten.
Komiteen viser til
at vi i Norge har valgt å organisere velferdstilbudet slik
at vesentlige deler tilbys gjennom kommunene. Dette skyldes at kommunene både
er det nivå som er nærmest brukerne, og som derfor
har best kunnskap om de lokale behov, og at innbyggerne gjennom
kommunens folkevalgte organer selv kan påvirke utformingen
av de kommunale tilbudene, og derigjennom selv velge hvordan de
skal utformes.
Kommunenes mulighet til å tilby tjenester
av tilstrekkelig omfang og av god kvalitet er svært viktig både
for den enkeltes velferd og for å sikre en rettferdig fordeling
i samfunnet. Dette understreker betydningen av at kommunene har
et økonomisk handlingsrom som gir mulighet til å gi
innbyggerne et godt tilbud. Et slikt handlingsrom er også nødvendig
for reelt å kunne foreta lokale valg om utformingen av
tilbudet. Samtidig understreker det betydningen av at de ressursene som
kommunen råder over, må utnyttes på en
slik måte at en kan gi befolkningen et best mulig tilbud
innenfor de ressursene som er til disposisjon. Dette gjør
det nødvendig med en kontinuerlig omstilling og fornyelse
av den kommunale virksomheten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det er viktig å forsvare og forsterke de offentlige
velferdsordningene. Derfor må vi evne å forandre
og forbedre der det trengs. Står vi fast på gamle
løsninger som ikke fungerer bra nok og ikke gir noen god
utnyttelse av ressursene, svekker vi tilliten til fellesskapsløsningene.
Flertallet vil understreke viktigheten
av at det offentlige har ansvaret for at alle får likeverdige velferdstilbud.
Ryggraden i vår felles velferd er tjenester som utføres
av offentlig ansatte. Her må tyngdepunktet fortsatt ligge. Flertallet er
imot privatisering av grunnleggende velferdstjenester fordi det innebærer
at det offentlige fraskriver seg ansvaret for at alle får
et likt tilbud. Det er avgjørende at kommunene ikke organiserer
seg bort fra styring og kontroll over velferden.
Kommunene er imidlertid forskjellige både
i areal, befolkningsstruktur og infrastruktur. Derfor må kommunene
selv få bestemme hvordan dette ansvaret skal ivaretas.
Offentlige tjenester må utgjøre tyngdepunktet i
tilbudet på viktige velferdsområder, ellers vil
private etter hvert kunne få et overtak på det
offentlige, og bestemme pris og utforming av tjenestene.
Flertallet mener at det viktigste
verktøyet for å utføre en tjeneste best
mulig og kostnadseffektivt, ikke er konkurranseutsetting og privatisering,
men satsing på egne ansatte gjennom motivasjon, skolering,
tillit og rammebetingelser. På den måten kan de
ansatte selv være med på å styrke de
offentlige velferdstilbudene. Med dette som grunnlag, må en
sterk offentlig sektor fortsatt kunne gjøre bruk av frivillige
og private tjenester som et tillegg.
Flertallet viser for øvrig
til samarbeidet med frivillige, humanitære og private aktører
på en rekke områder. Slik vil disse partier også i
framtida arbeide for gode velferdstilbud og effektiv ressursutnyttelse.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil vise til at det er opp til den
enkelte kommune å bestemme hvordan oppgavene skal løses. Disse
medlemmer vil ta avstand fra de forsøk på sentraldirigering
som Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
legger opp til. Disse medlemmer vil videre understreke
det lokale selvstyrets rett til selv å velge, men vil påpeke
at lokale myndigheter også har et ansvar for å bruke
ressursene på en god måte.
Disse medlemmer støtter
helhjertet opp om et samarbeid med frivillige aktører.
Dette vil gi et mer mangfoldig Norge med ansvarliggjøring
av det enkelte mennesket.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen legger opp til å prøve ut en
differensiering av oppgavene som er tillagt ulike kommuner. Komiteen mener
at dette er et spørsmål som må drøftes
på bredere basis i tilknytning til spørsmålet
om oppgavefordelingen mellom forvaltningsnivåene. Komiteen ser
at større kommuner ofte har bredere ressurser og kompetanse
til å løse tyngre oppgaver enn mindre kommuner.
Samtidig vil differensiering av oppgavene - blant annet ved at de
største byene tillegges andre funksjoner enn mindre - også virke
inn på hvilke funksjoner som ligger i de ulike fylkeskommunene,
ved at fylkeskommuner som rommer de største byene da har
mer begrensede funksjoner enn andre fylkeskommuner.
Komiteen mener ut fra dette at
det er behov for et bredere grunnlag for å vurdere spørsmålet
om kommunal oppgavedifferensiering. Komiteen mener
imidlertid at det kan være nyttig å høste
erfaring gjennom forsøk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter ikke de igangsatte forsøk med kommunal
drift innen videregående opplæring. Dersom dette
opplæringstilbudet skal få den faglige bredde
som er nødvendig, må den favne om et større
geografisk område. Kommunenivået blir i denne
sammenhengen for snevert.
Flertallet er bekymret for at
kommunal drift av den videregående opplæringen
særlig vil ramme det yrkesfaglige tilbudet, noe som er
uakseptabelt for de utdanningssøkende og for næringslivet
som har behov for kvalifisert arbeidskraft.
Komiteen viser for øvrig
til de ulike fraksjonenes merknader i Innst. S. nr. 268 (2001-2002).
Komiteen viser til merknader
fra de respektive partifraksjoner i sosialkomiteens innstillinger
om rusreformene I og II, SATS og fattigdomsmeldingen, og i samferdselskomiteens
innstilling om kollektivtransportmeldingen.
Komiteen har for øvrig
ikke merknader til de forsøk som omtales i meldingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti ser at kommunene, avhengig av størrelse,
vil være i ulik stand til å utføre oppgaver.
Store kommuner eller kommuner i interkommunalt samarbeid vil ha
bedre forutsetninger til å ta på seg flere oppgaver
enn det små kommuner har. Disse medlemmer mener
oppgaver bør løses nærmest mulig brukerne. Disse
medlemmer støtter derfor Regjeringens arbeid for å desentralisere økt
ansvar og myndighet til kommunesektoren, slik at kommunene selv
kan utforme tjenestetilbudet i forhold til lokale utfordringer.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens forsøk med kommunal oppgavedifferensiering.
Dette vil etter disse medlemmerssyn
bidra til erfaring om hvordan en kan videreutvikle oppgavefordelingen
og til å vurdere kommunenes videre ansvar med tanke på å bedre
tjenestetilbudet for innbyggerne.
Disse medlemmer mener at de forsøkene Regjeringen
har iverksatt og som beskrives i storbymeldingen, er spennende og
vil bidra til å kunne bedre tjenestetilbudet for innbyggerne.
Storbyene har en rekke utfordringer, men også kompetanse
og muligheter til å løse dem. Økt myndighetsansvar
på enkeltområder til byene vil derfor kunne bidra
til å utvikle tjenestetilbudet overfor innbyggerne, særlig
de svakest stilte. Disse medlemmer vil derfor også se positivt
på eventuelt ytterligere forsøk knyttet til oppgavedifferensiering.
Komiteen vil peke
på at statlige myndigheter må se til at storbyene
har handlingsrom til å kunne utføre sine oppgaver,
og for å kunne gjennomføre de mål de selv
har trukket opp for utviklingen i regionen. Komiteen mener
at tilstrekkelige økonomiske ressurser er helt avgjørende
for at storbykommunene, så vel som andre kommuner, skal
kunne løse sine oppgaver.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener videre at økt
bruk av rammefinansiering framfor øremerkede statlige bevilgninger, kan
bidra til å gi storbykommunene og andre kommuner større
frihet til å prioritere mellom midler til ulike formål,
men at dette forutsetter samsvar mellom oppgaver og midler.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at kommunenes økonomiske handlingsrom må økes. Flertallet viser
for storbyenes del til at flere av storbykommunene har et betydelig
oppsamlet underskudd. Kommunesektorens underskudd har økt
sterkt de siste årene. Flertallet har derfor
fremmet forslag om betydelige økninger i de økonomiske
rammene for kommunesektoren utover Regjeringens forslag for 2004. Flertallet viser
til sine respektive partifraksjoners merknader og forslag i finanskomiteens
innstilling om stats- og nasjonalbudsjettet for 2004, Budsjett-innst.
S. nr. I (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen i statsbudsjettet
for 2004 foreslo den kraftigste veksten i kommuneøkonomien
på flere år, og da særlig de frie inntektene.
Disse medlemmer vil understreke
at kommunenes handlingsrom ikke bare handler om det økonomiske
handlingsrommet. Like viktig er handlingsrommet til selv å disponere
de pengene man faktisk har til rådighet. Disse medlemmer viser
til kommuneproposisjonen for 2004 hvor Regjeringen la frem en samlet
plan for å redusere detaljstyringen gjennom øremerking
av midler. Disse medlemmer vil minne om at opposisjonspartiene
gikk imot mange av forslagene i planen. I motsetning til opposisjonen
vektlegger disse medlemmer å følge
opp i praktisk politikk troen på kommunens egenverdi som
lokalt og demokratisk valgt fellesorgan. Til tross for at mange partier
kan mene kommunens handlingsfrihet er svært viktig, kommer
det dessverre stadig ønsker fra de ulike opposisjonspartiene
om sentrale standarder, statlige stykkprisordninger og øremerking
av midler.
Disse medlemmer mener det er
viktig å sikre lokal handlefrihet og at dette gjøres
best gjennom rammefinansiering og redusert statlig detaljstyring. Disse medlemmer støtter
derfor Regjeringens forslag til redusert øremerking av
midler, enklere og færre regler overfor kommunesektoren,
helhetlig tilsyn samt forslaget om nøytralt momssystem,
slik at det lokale handlingsrommet øker.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet i sitt alternative statsbudsjett foreslo å øke
kommunenes frie inntekter med til sammen 3,5 mrd. kroner i 2004,
sammenlignet med Regjeringens framlegg. Disse medlemmer mener det
er bra at forliket med regjeringspartiene førte til en betydelig
styrking av kommuneøkonomien på 2,2 mrd. kroner,
men at det ikke er nok tatt i betraktning den svært anstrengte økonomiske
situasjonen det er i mange av landets kommuner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil påpeke viktigheten av at kommunenes økonomi
i størst mulig grad samsvarer med de oppgaver de skal utføre. Flertallet konstaterer
at regjeringen Bondevik II fører en politikk som ikke tar
høyde for dette. Dette har ført til at det politiske
handlingsrommet i kommunene har blitt betydelig redusert, og at
det har blitt et sprik mellom de ressurser kommunene har til rådighet
og de oppgaver de skal utføre. Det akkumulerte underskuddet
i kommunesektoren er nå på om lag 12 mrd. kroner. Nesten
25 pst. av kommunene er satt på den såkalte ROBEK-listen
og er dermed under sterk statlig styring. Flertallet mener
dette med all tydelighet viser behovet for en helt annen satsing
på kommunene som tjenesteprodusenter enn det Regjeringen
står for.
Flertallet er enig i at det ikke
bare er økonomi som bidrar til å øke
det lokale handlingsrommet, og vil understreke at det er en utstrakt
vilje og evne i landets kommuner til å drive omstillingsarbeid
for å få mer ut av ressursene. Samtidig er det
et ubestridelig faktum at underskuddet i kommunesektoren er historisk
høyt og at dette har ført til en betydelig svekkelse
av det lokalpolitiske handlingsrommet. Med dette som bakgrunn mener flertallet det
er underlig at Regjeringen ikke gjør mer for å få kommuneøkonomien
i balanse, og at den ensidig peker på omstilling og konkurranseutsetting
som tiltak for å bedre kommunenes handlingsrom.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument nr. 8:123 (2002-2003) hvor det åpenbart mangelfulle
med dagens rammefinansierings anskueliggjøres. Disse
medlemmer mener det er viktig at alle innbyggere uansett bosted
sikres et solid og trygt velferdstilbud.
Disse medlemmer understreker
at kommuners frihet innenfor rammetilskuddet gjør at viktige
og grunnleggende velferdstilbud kan lide under politikeres manglende
evne til å prioritere. Disse medlemmer er
motstandere av at grunnleggende velferdstjenester skal være
i konkurranse om de samme midlene som goder til eksempelvis politikere. Disse medlemmer viser
til at et statlig finansielt ansvar for grunnleggende velferdsoppgaver
i et stykkprissystem ville sikret alle innbyggere solide og trygge
velferdsgoder uansett bosted.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil vise til at i Innst. S. nr. 253 (2001-2002)
kommuneøkonomien for 2003 skrev disse medlemmer om
prinsipper for øremerking og rammefinansiering. Disse
medlemmer viser videre til sine respektive merknader i Innst. S.
nr. 259 (2002-2003) Kommuneproposisjonen for 2004, der disse
medlemmer påpeker at det er Regjeringens opplegg
for kommunenes økonomi og ikke øremerking, som
er den største trussel mot lokaldemokratiet og friheten
for kommunene. Disse medlemmer vil gi kommunene reell
frihet og sikre finansiering av de oppgavene kommunene har.
Disse medlemmer viser til sine
respektive partiers budsjettopplegg for 2004, der det fremgår
at Sosialistisk Venstreparti foreslo 4,6 mrd. kroner og Senterpartiet
4 mrd. kroner mer i frie inntekter enn Regjeringens opplegg.
Disse medlemmer vil påpeke
at det er i de største byene vi finner de største
forskjellene mellom rik og fattig. Der er uutløste økonomiske
ressurser som kan omfordeles lokalt.
Disse medlemmer vil vise til
at andre nordiske land har ulike ordninger med friere kommunalt
skattøre enn Norge har. Disse medlemmer vil
vise til at friere kommunalt skattøre kan egne seg godt
for forsøk i noen kommuner. Disse medlemmer ønsker å gi
kommunen mulighet til å ta inn mer skatt etter evne og
viser til merknader og forslag i Innst. S. nr. 259 (2002-2003) om
kommuneøkonomien for 2004 og Innst. S. nr. 37 (2003-2004).
Komiteen har merket
seg at de endringer som er under gjennomføring i det kommunale
inntektssystemet medfører at storbyene vil få økte
inntekter framover.
Komiteen viser til at storbykommunene
har enkelte utfordringer som andre kommuner ikke har i samme grad.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen i Kommuneøkonomiproposisjonen
for 2004 foreslo nye kostnadsnøkler for rus og psykiatri.
Som følge av betydelige svakheter i Regjeringens forslag, foreslo
flertallet i Innst. S. nr. 259 (2002-2003):
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag i statsbudsjettet
for 2004 om ny kostnadsnøkkel for sosiale tjenester."
Flertallet konstaterer at Regjeringen
til tross for dette har fremmet forslag i tilknytning til statsbudsjettet
for 2004 om å legge de samme kriteriene til grunn som ble
foreslått i Kommuneøkonomiproposisjonen for 2004.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at Stortinget ved behandling
av Innst. S. nr. 80 (2003-2004) vedtok objektive kriterier for kommunenes
utgiftsbehov knyttet til rus og psykiatri. Disse medlemmer viser
dessuten til at departementet er bedt om å gjennomgå konsekvensene
for kommuner som kommer særlig dårlig ut av endringen, og
at departementet er bedt om å kompensere slike kommuner
for ekstraordinære utgifter gjennom skjønnsmidler,
i den grad øvrige endringer og tiltak ikke veier opp for
tap. Disse medlemmer ser det også som viktig
at Stortinget har bedt departementet om å be det nedsatte
inntektssystemutvalget gjøre en egen vurdering av om og
hvordan objektive kriterier kan fange opp særskilt store
utgifter forbundet med rus og psykiatri uavhengig av kommunens størrelse.
Disse medlemmer vil for øvrig
peke på at alle storbyene, med unntak av Kristiansand som
går omtrent i null, vil tjene penger på denne
endringen. De store byene har en større andel av personer
med rus og psykiatriproblemer enn det befolkningstallet skulle tilsi.
Dette skyldes blant annet at mange tiltrekkes av storbyens anonymitet
og miljøer. Disse medlemmer vil vise til
at Oslo alene har over halvparten av rusmisbrukerne i Norge. Det
er derfor rimelig at inntektssystemet gjenspeiler disse utfordringene
som storbyene har.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at Regjeringen i meldingen uttaler at en relativ
forbedring av storbyenes situasjon krever reduserte regionalpolitiske
overføringer. Flertallet er ikke enig i
dette. Med økte rammer for kommunesektorens økonomi ville
det være mulig med en relativ styrking av storbyenes økonomi
uten at det måtte føre til reduksjoner i de økonomiske
rammene for mindre kommuner. Også av den grunn mener flertallet at
det er nødvendig med en vesentlig styrking av kommunesektorens økonomi.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens politikk
som legger opp til en balansert vekst i alle landsdeler. Storbyene
er en viktig del av disse regionene, og i mange tilfeller motoren
i den regionale utviklingen, og storbypolitikken må være
en viktig del av regionalpolitikken. Disse medlemmer viser også til
at Regjeringen har lagt opp til en høyere vekst i kommunenes
frie inntekter enn hva som har vært tilfellet tidligere år,
slik at kommunesektoren har kommet styrket ut, samt at Regjeringen
foreslår å redusere den statlige detaljstyringen
av kommunesektoren.