5. Forsvarsdepartementets svar

"….

Forsvaret har (…) igangsatt flere arbeider i løpet av 90-tallet for å møte behovet for tidsmessige og helhetlige informasjonssystemer for en bedre og mer rasjonell styring og forvaltning. (…) Forsvaret så langt ikke har lykkes med å nå de målsettinger som har vært satt for forløperne til Program Golf. Forsvaret har derfor heller ikke kunnet møte fristen for tilpasning til økonomiregelverket innen 31. desember 2002.

Riksrevisjonens grundige arbeid har trukket fram tre sentrale årsaker til at forløperne ikke nådde sine målsettinger. Departementet har i sin tilbakemelding til Riksrevisjonen av 24. februar sluttet seg til denne analysen og har i sitt tilsvar foretatt noen utdypende merknader til de vurderinger som er gjort i rapporten. Etter departementets oppfatning var samme forhold som Riksrevisjonen har påpekt, også forhold som ble vektlagt da departementet høsten 2001 ikke kunne behandle, godkjenne og oversende Prosjekt Golf som et kategori 1-prosjekt til Stortinget.

(…)

Riksrevisjonens rapport og departementets tilsvar trekker også fram en rekke tiltak, også etter at Riksrevisjonen avsluttet sitt arbeid sommeren 2002, som er gjort for å sikre en best mulig gjennomføring av Program Golf. Gjennom strategiendringen høsten 2001, er det lagt opp til en tett styring og oppfølging underveis slik at det foretas en gradvis utvikling av programmet innenfor en akseptabel usikkerhet når det gjelder kostnader og gjennomføring. Om de grep som nå er tatt faktisk gir de ønskede resultater, vil først vise seg under gjennomføringen av det første leveranseprosjektet.

Det har vært bred enighet i Forsvaret og de fagmiljøene departementet har hatt bistand fra om at de grep som har vært tatt har vært nødvendige. Det første forprosjektet ble i så henseende gjennomført som planlagt og innenfor godkjent kostnadsramme. Selv om det første leveranseprosjektet er under grensen for kategori 1-prosjekter, har departementet valgt å benytte ekstern kvalitetssikring for å frembringe et akseptabelt styringsgrunnlag før beslutning om gjennomføring ble fattet. Departementet har ikke tatt stilling til tidspunkt for oppstart og omfang for det neste leveranseprosjektet, men vil benytte ekstern kvalitetssikring selv om også dette prosjektet skulle komme under grensen for kategori 1-prosjekt. Dette for å sikre at usikkerheten for hvert enkelt leveranseprosjekt bringes ned mot et akseptabelt nivå før igangsetting.

Som Riksrevisjonen riktig påpeker, er det usikkerhet knyttet til den videre fremdrift og ferdigstillelse av Program Golf. Forsvarsdepartementet har inntil videre valgt å holde fast ved tidspunktet 2005. Dette fordi at innføringen av FIF må ses i relasjon til Forsvarets omstilling. Departementet styrer utviklingen i programmet gjennom behandling og godkjenning av det enkelte leveranseprosjekt. Inntil departementet har tatt stilling til den endelige innretningen av Program Golf vil det derfor være usikkerhet knyttet til tidspunktet for ferdigstillelse. Departementet vil imidlertid komme tilbake til Riksrevisjonen med mer utfyllende informasjon etter hvert som programmet utvikles.

Riksrevisjonen har i dokumentet henvist til at kostnadene for Program Golf har øket fra ca. 1,5 milliard kroner per september 2001 til 2,0 milliard kroner per juni 2002. Departementet vil påpeke at dette er tall som har vært nyttet til intern langtidsbudsjettering i Forsvaret, og at disse tallene ikke er realitetsbehandlet, verken gjennom forhandlinger med en leverandør, gjennom ekstern kvalitetssikring eller ved behandling i FD. Tallgrunnlaget har fremkommet med basis i de estimerte totalkostnader for Prosjekt Golf sommeren 2001 og som departementet i sin tid ikke godkjente. Inntil departementet har tatt stilling til den endelige innretningen av Program Golf, vil det heller ikke kunne foreligge et samlet kostnadsbilde for programmet. Å etablere et slikt bilde vil nettopp innebære å måtte ta konkret stilling til alle leveranseprosjektene. Som nevnt tidligere, gjenstår fremdeles viktige organisatoriske beslutninger knyttet til Forsvarets omstilling, herunder innretningen av Forsvarets logistikkorganisasjon, før det totale omfanget av FIF kan fastsettes. Å allerede nå beslutte det totale omfanget av FIF vil derfor introdusere for stor usikkerhet i programgjennomføringen og være et brudd på den valgte strategi som nettopp tar sikte på å redusere den kostnadsmessige og gjennomføringsmessige risikoen ved å ta selvstendig stilling til hvert enkelt leveranseprosjekt. (…)"