"Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag som sikrer
brukermedvirkning i Aetat."
Arbeids- og administrasjonsdepartementet uttaler
i brev 29. august 2002:
"Aetat har i flere år vektlagt brukermedvirkning
i forbindelse med tjenesteytingen. I forbindelse med kvalitetsutvikling
av tjenesteytingen vil brukermedvirkning bli enda sterkere vektlagt
i fremtiden. Forslag som sikrer brukermedvirkningen i Aetat vil
bli fremmet i Ot.prp. om revisjon av sysselsettingsloven i 2003."
Arbeids- og administrasjonsdepartementet uttaler
i brev 27. august 2003:
"Ot.prp. om revisjon av sysselsettingsloven var bebudet
i 2003. Det tas sikte på å fremme en Ot.prp. i løpet
av 2004."
Komiteen viser til
opplysning om at departementet vil følge opp forslag som
sikrer brukermedvirkning i Aetat i forbindelse med odelstingsproposisjon
om revisjon av sysselsettingsloven og noterer at odelstingsproposisjon
vil bli fremmet i løpet av 2004, og ikke 2003 slik opprinnelig
opplyst.
"Stortinget ber Regjeringen vurdere lovendringer som
gir Barnevernet mulighet til å gjøre vedtak for ungdom
som selv ønsker det etter fylte 18 år og frem
til maksimalalderen på 23 år."
Barne- og familiedepartementet uttaler
i brev 30. august 2002:
"Barnevernloven gir ikke adgang til å treffe
vedtak om tiltak for ungdom etter fylte 18 år, med mindre
vedkommende allerede har tiltak etter barnevernloven og samtykker
i at dette opprettholdes. Eventuelle tiltak overfor ungdom over
18 år må derfor etableres innenfor det ordinære
hjelpeapparatet som gjelder for voksne, for eksempel etter lov om
sosiale tjenester.
Det synes å være
en utbredt misforståelse at ungdom som har behov for hjelp
etter sosialtjenesteloven ikke kan tilbys hjelpetiltak som tradisjonelt
blir oppfattet som barneverntiltak. Det er imidlertid fullt mulig
for sosialtjenesten å tilby tilsvarende tiltak. Verken sosialtjenesteloven
eller barnevernloven er dessuten til hinder for et samarbeid mellom
etatene så lenge vedkommende som søker hjelp samtykker.
Sosialtjenesten og barneverntjenesten må derfor i enda
sterkere grad samarbeide om å finne fram til nødvendige
tiltak for vedkommende ungdom. Dette gjelder ikke minst på områder
som for eksempel tvangsgifte, der barnevern-tjenesten etter hvert
har opparbeidet seg særlig kompetanse.
Barne-
og familiedepartementet ser på denne bakgrunn ikke behov
for å endre barnevernloven dithen at man skal kunne treffe
tiltak etter denne loven overfor ungdom som har nådd myndighetsalderen.
Derimot vurderer vi å utarbeide et rundskriv om hjelpetiltak
for unge over 18 år. Barne- og familiedepartementet har for øvrig,
i samarbeid med Sosialdepartementet og Helsedepartementet, satt
i gang arbeid for bedre samordning av førstelinjetjenesten
overfor ungdom over 18 år."
Barne- og familiedepartementet uttaler
i brev 22. august 2003:
"Barne- og familiedepartementet utarbeidet 01.07.03,
i samarbeid med Sosialdepartementet, et felles rundskriv om tiltak
overfor ungdom over 18 år."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til Stortingets vedtak hvor Regjeringen ble bedt om å vurdere
lovendringer som gir barnevernet mulighet til å gjøre
vedtak for ungdom som selv ønsker det etter fylte 18 år,
og konstaterer at man ikke har til hensikt å følge
anmodningen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen har vurdert
lovendringer som gir barnevernet mulighet til å gjøre
vedtak for ungdom som selv ønsker det etter fylte 18 år,
og at Regjeringens konklusjon i vurderingen er at det ikke er behov
for lovendringer. Disse medlemmer konstaterer at
anmodningsvedtaket således er fulgt opp.
Disse medlemmer har videre merket
seg at Barne- og familiedepartementet, i samarbeid med Sosialdepartementet,
har utarbeidet et felles rundskriv om tiltak for ungdom over 18 år.
"Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige endringer
i politiloven § 9 slik at bestemmelsen sikrer at nødvendig
helsepersonell involveres ved innbringelse til politiarrest av personer
som med rimelig grunn kan anses for å kunne få alvorlige
helsemessig skader grunnet inntak av rusmidler. Forslag til tilsvarende bestemmelser
må fremmes for personer som innbringes til barnevernets
institusjoner."
Justis- og politidepartementet uttaler
i brev 30. august 2002:
"Regjeringen vil i løpet av vårsesjonen
2003 legge fram en Ot.prp. med forslag til endring i politiloven § 9 i
samsvar med Stortingets vedtak. I proposisjonen vil det også bli
orientert om praktisk tiltak til forbedringer som blir gjennomført
på bakgrunn av Politidirektoratets utredning om politiets
behov for bistand fra helsepersonell ved innsettelse i arrest og
under arrestopphold."
Justis- og politidepartementet uttaler
i brev 25. august 2003:
"Fremleggelse av odelstingsproposisjonen om endringer
i politiloven er utsatt til høst 2003."
Komiteen viser til
departementets svar hvoretter odelstingsproposisjon med endringer
i politiloven var utsatt til høsten 2003. Komiteen konstaterer
at slike endringer ikke er fremlagt.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at de opplysninger som meddeles Stortinget er korrekte. Dersom
forutsetningene endres, må det være Regjeringens
plikt å orientere Stortinget om dette så snart
som mulig.
"Stortinget ber Regjeringen utrede om inntektsgrensen
for å motta fri rettshjelp i barnefordelingssaker bør
være høyere enn den ordinære inntektsgrensen, samt
hvilke konsekvenser en høyere inntektsgrense for denne
sakstypen vil kunne innebære. Regjeringen bes også om å fremme
konkrete løsninger til en bedre tvisteløsning
for barnefordelingssaker med NOU 1998:17 Barnefordelingssaker som
utgangspunkt (jf. Innst. O. nr. 67)."
Justis- og politidepartementet uttaler
i brev 30. august 2002:
"Justis- og politidepartementet vurderer i samarbeid med
Barne- og familiedepartementet om inntektsgrensene for å motta
fri rettshjelp bør være høyere i barnefordelingssaker
enn i andre saker hvor det gis fri rettshjelp. Utfallet vil bli
presentert i en senere Ot.prp. om forenklinger i lov om fri rettshjelp.
Proposisjonen vil være en del av oppfølgningen
av St.meld. nr. 25 (1999-2000) Om fri rettshjelp."
Justis- og politidepartementet uttaler
i brev 25. august 2003:
"Odelstingsproposisjonen om forenklinger i lov om fri
rettshjelp er utsatt til 1. halvår 2004."
Komiteen viser til departementets
svar av 25. august 2003 hvoretter odelstingsproposisjon om forenklinger
i lov om fri rettshjelp er utsatt til 1. halvår 2004.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
har merket seg at saken pr. 27. februar 2004 ikke står
oppført på bebudelseslista for første
halvår 2004.
"Stortinget ber Regjeringen stå fast på målet
om å nå gjennomsnittlig OECD-nivå på forskningen
innen 2005, og sørge for dette i de ordinære budsjettframlegg."
Utdannings- og forskningsdepartementet uttaler
i brev 3. september 2002:
"Regjeringen har som et uttalt mål å trappe
opp norsk forskningsinnsats til minst gjennomsnittlig OECD-nivå innen
2005. For øvrig vises til St.prp. nr. 1 (2002-2003) for
Utdannings- og forskningsdepartementet."
Utdannings- og forskningsdepartementet uttaler
i brev 26. august 2003:
"Regjeringen har som mål å trappe
opp norsk forskningsinnsats til minst gjennomsnittlig
OECD-nivå innen 2005. For øvrig vises til St.prp.
nr. 1 (2003-2004) for Utdannings- og forskningsdepartementet."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringens mål om å trappe
opp norsk forskningsinnsats til minst gjennomsnittlig OECD-nivå innen
2005 står fast. Disse medlemmer anser videre
at det er for tidlig å ta stilling til om dette målet
vil bli nådd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at Regjeringen må være mer oppmerksom og ha en
mer offensiv holdning til de utfordringer som Norge har innen forskning. Disse medlemmer synes
derfor det er passivt av Regjeringen at den ikke legger opp til
at Norge skal ligge på OECD - nivået på forskning
innen 2005.
"Stortinget ber Regjeringen i budsjettet for 2003 å foreta
en vurdering av vedlikehold og rehabiliteringsbehovet ved Norges
landbrukshøgskole, og fremme forslag om en finansieringsplan."
Utdannings- og forskningsdepartementet uttaler
i brev 3. september 2002:
"På oppdrag fra Utdannings- og forskningsdepartementet
har Statsbygg gjennomgått bygningsmassen ved Norges landbrukshøgskole.
Analysen omfatter 36 bygninger og viser at det er et betydelig etterslep
når det gjelder vedlikeholdet, noe det vil kreve betydelige midler å rette
opp. Dette kommer i tillegg til tilsvarende problemer andre steder
i universitets- og høgskolesektoren og må ses
i sammenheng med dette og med det store behovet for nybygg en har
i sektoren.
Departementet vil komme tilbake til spørsmålet
i forbindelse med budsjettproposisjonen for 2003."
Utdannings- og forskningsdepartementet uttaler
i brev 26. august 2003:
"Etter Statsbyggs gjennomgang av bygningsmassen ved
Norges landbrukshøgskole har høgskolen i brev
til departementet 4. desember 2002 presentert sin prioritering av
de ulike rehabiliteringsprosjektene. Departementet har i brev av
27. februar 2003 bedt Statsbygg utarbeide kostnadsrammer for de
prioriterte prosjektene fra høgskolen. Når slike
kostnadsrammer foreligger, må de ulike behovene ved NLH
vurderes og prioriteres i forhold til øvrige byggeprosjekter
i uh-sektoren. Departementet vil gi en omtale av saken i budsjettproposisjonen
for 2004."
Komiteen har merket
seg at Regjeringen har gitt en omtale av de oppgaver som eksisterer
i forhold til bygningsmassen ved Norges Landbrukshøgskole,
men at Stortingets vedtak om forslag til finansieringsplan ikke
er fulgt opp.
Komiteen vil understreke Regjeringens
plikt til å følge opp Stortingets vedtak eller
komme tilbake til Stortinget med saken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
har merket seg at Regjeringen har gitt en omtale av de oppgavene
som eksisterer i forhold til bygningsmassen ved Norges Landbrukshøgskole.
Imidlertid finner ikke flertalletat
Regjeringen har lagt frem en finansieringsplan. Flertallet forutsetter
at Regjeringen forelegger Stortinget en finansieringsplan for vedlikehold
og rehabilitering av bygningsmassen ved Norges Landbrukshøgskole
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2004.