Det vises til brev frå Kontroll- og
konstitusjonskomiteen datert 25. februar, hvor komiteen ber departementet
redegjøre for status vedrørende "omfanget
av manglende etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser".
Jeg er i likhet med komiteen svært
opptatt av at offentlige innkjøpere etterlever anskaffelsesregelverket.
La meg først bemerke at det i dag ikke foreligger eksakte
tall eller analyser om omfanget på regelbrudd. De regelbruddene
som forekommer kan imidlertid deles inn i to grupper. På den
ene siden har vi de offentlige innkjøpere som ikke mestrer
regelverket i detalj og på den andre siden, de som foretar
ulovlige direkte anskaffelser.
For å sikre bedre og korrekt etterlevelse
av regelverket mener jeg at økt informasjon om regelverket
skal være hovedverktøyet I denne sammenheng vil
jeg fremheve at siden år 2002, er departementets generelle veileder
om regelverket blitt utbedret og en ny veileder om miljø og
regelverket for offentlige anskaffelser blitt utgitt. Innen utgangen
av mars vil det også bli utgitt en praktisk veileder om
hvordan offentlige innkjøpere kan bedre sin innkjøpspraksis
med hensyn til bedre etterlevelse av regelverket.
Jeg vil også vise til at Regjeringens
etablering av Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) har gjort
det vesentlig enklere for leverandører å få behandlet
klager på innkjøperes fremgangsmåte og
praktisering av regelverket. Til nå har nemda mottatt ca
300 saker, hvorav 217 av klagene er ferdigbehandlet. I disse dager
vil KOFA overlevere meg en rapport om erfaringene fra sitt første
virkeår. Denne rapporten vil jeg studere nøye
for å identifisere utfordringer og problemområder
som det bør fokuseres på i det videre arbeidet med å forbedre
etterlevelsen av regelverket. I denne sammenheng vil jeg også nevne
at departementet nå innhenter tilbud på undersøkelser
i forbindelse med evaluering av regelverket etter tre års
virketid. Undersøkelsene vil søke å kartlegge
administrative og økonomiske effekter av dagens regelverk.
Avhenging av konklusjonene som trekkes fra denne gjennomgangen, kan
det bli aktuelt å korrigere regelverket på enkelte områder.
Avslutningsvis vil jeg også peke på at
departementet er godt i gang med arbeidet med å følge
opp rapporten om ulovlige direkte anskaffelser (AUDA-rapporten) og
vurdere de mange høringsuttalelsene som er kommet inn.
Rapporten foreslår flere tiltak som skal gjøre det
vanskeligere for oppdragsgivere som ikke kjenner sitt ansvar, å overholde
den lovpålagt plikten til å gjennomføre
konkurranse om kontrakten.
For øvrig er det mitt generelle inntrykke
at vi fra anskaffelsesregelverkets ikrafttredelsestidspunkt og frem
til dag, har opplevd en klar økning i bevisstheten omkring
regelverket og forståelsen for hvordan dette skal etterleves.