Regjeringen ser følgende utfordringer
knyttet til helsetjenester for personer med nedsatt funksjonsevne:
– Barnehabiliteringstjenesten
fungerer ikke godt nok i forhold til de oppgaver denne tjenesten
forventes å ivareta.
– Tilbudet fra spesialisthelsetjenesten,
herunder voksenhabiliteringstjenesten, er mangelfullt i forhold til
de behovene som utviklingshemmede ofte har.
– Utviklingshemmede som selv ikke
er i stand til å etterspørre helsetjenester, får
dekket sine behov for helsetjenester i mindre grad enn andre.
– Samarbeidet mellom kommunale
tjenester og spesialisthelsetjenesten om utviklingshemmede med alvorlige
adferdsforstyrrelser og/eller psykiske lidelser er mangelfullt,
og det synes å være manglende kompetanse
på dette feltet både i kommunene og i spesialisthelsetjenesten.
Regjeringen har følgende mål
i forhold til helsetjenester for personer med nedsatt funksjonsevne herunder
utviklingshemmede:
– Personer
med nedsatt funksjonsevne skal få relevant og helhetlig
helsetjenestetilbud når de trenger det.
– Habiliteringstilbudet til barn
med nedsatt funksjonsevne eller kronisk sykdom skal bli bedre.
– Kompetansen hos helse- og sosialpersonell
når det gjelder å tolke signaler på helseplager
hos personer som selv ikke kan presentere sine behov for helsetjenester,
skal styrkes.
– Kompetansen hos helse- og sosialpersonell
om utviklingshemmede med alvorlige adferdsavvik og/eller
psykiske lidelser skal styrkes.
Tiltak på området helsetjenester
oppsummeres slik:
– Sosial-
og helsedirektoratet har fått i oppgave å evaluere
forskriften om habilitering og rehabilitering for å vurdere
hvilken betydning forskriften har hatt for prioritering og utvikling
av habiliterings- og rehabiliteringsfeltet.
– Helsedepartementet vil legge
fram en strategiplan for styrking av barnehabiliteringstjenesten
med fokus på intensive treningstilbud og forskning og fagutvikling
på feltet.
– Helsedepartementet tar i samarbeid
med Undervisnings- og forskningsdepartementet sikte på å etablere
et modellforsøk basert på samarbeid mellom aktuelle
spesialpedagogiske kompetansesentre og barnehabiliteringstjenester.
Formålet med et modellforsøk vil være å komme
fram til samarbeidsformer og egnede rutiner for å få et
helhetlig og koordinert tilbud til barn og unge under 18 år med
sammensatte lærevansker og nedsatt funksjonsevne.
– Helsedepartementet tar sikte
på å utarbeide en foreldreveileder som skal presentere
de ulike tjenestetilbudene til barn og unge under 18 år
med sammensatte lærevansker og nedsatt funksjonsevne.
– Helsedepartementet, Utdannings-
og forskningsdepartementet, Sosialdepartementet og Barne- og familiedepartementet
tar sikte på å utarbeide et felles rundskriv om
samarbeid mellom tjenester til barn og unge under 18 år
med funksjonsnedsettelser.
– Helsedepartementet vil videreføre
opprettingen av brukerutvalg i alle regionale helseforetak til også å omfatte
de enkelte helseforetakene.
– Helsedepartementet vil iverksette
en gjennomgang av voksenhabiliteringstjenesten som skal klargjøre hvordan
tjenesten fungerer i dag, både med hensyn til brukergrupper,
innhold, kompetanse, kapasitet og samarbeid med andre deler av spesialisthelsetjenesten
og øvrig hjelpeapparat.
– Helsedepartementet vil vurdere
tiltak som kan bidra til å sikre nødvendig kompetanse
hos personell i den kommunale helse- og sosialtjenesten som yter
tjenester til utviklingshemmede som selv ikke er i stand til å etterspørre
legetjenester ved behov.
– Fastlegeordningen skal evalueres
bl.a. med tanke på hvordan tilbudet fungerer for personer
med funksjonsnedsettelser og kroniske sykdommer.
Regjeringen mener de største utfordringene
knyttet til pleie- og omsorgstjenestene til personer med nedsatt funksjonsevne
er å bedre rekrutteringen og heve kompetansen hos personellet.
En annen viktig utfordring for Regjeringen er å få til
en bedre samordning av de ulike deltjenestene som ytes brukere med
store bistandsbehov på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer.
Regjeringens mål for velferdspolitikken
er at mennesker med omfattende bistandsbehov så langt som mulig
skal få bistand til å bo selvstendig og være
et aktivt medlem av familie og samfunn gjennom hele livet.
Regjeringens politikk har som mål at
alle så langt som mulig
– skal få tjenester
som er tilpasset individuelle behov og valg
– skal medvirke i utforming av
tjenestene
– skal få et helhetlig
tjenestetilbud
– skal kunne holde seg orientert
om sine rettigheter
– skal kunne utøve sine
rettigheter gjennom god saksbehandling og effektive klagemuligheter.
Regjeringen ønsker spesielt å fokusere
på brukeropplevd kvalitet, valgfrihet og individuell tilrettelegging av
tjenestetilbudet.
Regjeringen ønsker at brukerne så langt
det er hensiktsmessig, skal ha lik tilgang til tjenester uavhengig av
boform, og at de tiltak som settes inn vurderes ut fra brukernes
behov og ikke hvor vedkommende bor.
Det vises til stortingsmelding om kvaliteten
i pleie- og omsorgstjenestene som behandler Regjeringens overordnede
mål for pleie- og omsorgstjenestene og beskriver de strategier
og tiltak som Regjeringen vil sette i verk for å bedre
kvaliteten.
Regjeringens mål er å legge
forholdene til rette for at alle som ønsker det, skal kunne
bo i egen bolig og motta nødvendige tjenester der.
Regjeringen vil legge til rette for at kommuner
kan utveksle erfaringer når det gjelder tilrettelegging
av boligtilbudene for personer med omfattende bistandsbehov.
Regjeringen vil også samarbeide med
Kommunenes Sentralforbund om utvikling av de kommunale pleie- og
omsorgstjenestene inkludert tjenester til personer med nedsatt funksjonsevne
og deres familier. Dette skal skje gjennom bedre saksbehandling,
bedre organisering og ledelse, bedre opplæring av ansatte
og styrking av arbeidet med fagetikk, holdninger og yrkesutøvelsen.
Det framholdes at kommunenettverkene for fornyelse og effektivisering,
informasjonsspredning via ny teknologi og framvisning av "beste
praksis" kan være viktige arenaer og virkemidler i arbeidet
med kvalitetsutvikling av de kommunale tjenestene.
Regjeringen vil stimulere til en utvikling der
tjenestene til personer med nedsatt funksjonsevne og deres familier
i større grad preges av brukermedvirkning og personlig
assistanse også for brukere som ikke selv kan ivareta arbeidslederrollen.
Tiltak knyttet til tilpasning av tjenestene
oppsummeres slik:
– Kommunal-
og regionaldepartementet vil ta initiativ til at det foretas en
undersøkelse av boligforholdene for utviklingshemmede,
deres erfaringer med ulike boligløsninger og preferanser.
– Sosialdepartementet vil ta initiativ
til en kartlegging av situasjonen når det gjelder tilbud
om barnebolig.
– Sosial- og helsedirektoratet
vil bidra til en systematisk utveksling av gode eksempler mellom
kommuner knyttet til nye måter å organisere tilbudet
til yngre personer med nedsatt funksjonsevne på.
– Sosial- og helsedirektoratet
vil få i oppgave å iverksette en 2-års
satsing på konferanser, seminarer og informasjonstiltak
rettet mot pleie- og omsorgsledere og kommunale saksbehandlere spesielt
knyttet til tilrettelegging av tilbudet til familier med barn med
nedsatt funksjonsevne.
– Sosialdepartementet vil på bakgrunn
av kartleggingen av hvor mange yngre personer med nedsatt funksjonsevne
som bor på aldersinstitusjon, invitere brukerorganisasjonene
til en drøfting av hvilke tiltak som bør settes
i verk for å oppfylle målet om utflytting for
alle som ønsker det innen 2005.
– Sosial- og helsedirektoratet
vil få i oppgave å utvikle et opplæringsprogram
som retter seg mot saksbehandlere i kommunene som har mye kontakt med
familier med barn med nedsatt funksjonsevne.
– Det skal innføres en
ny toppfinansieringsordning for ressurskrevende brukere.
Kompetansehevende tiltak oppsummeres slik:
– Sosialdepartementet
vil etablere et nasjonalt kompetansemiljø med nasjonale
fagutviklings- og formidlingsoppgaver på området
utviklingshemning.
– Det skal utvikles et opplæringsprogram
knyttet til aldring og utviklingshemning for ansatte i vertskommunene.
– Satsingen på IKT-basert
undervisning og veiledningstilbud vil bli styrket og vil kunne utvides
til andre fagområder.
– Det er utarbeidet en ny veileder
for saksbehandling etter kommunehelsetjenesteloven og sosialtjenesteloven,
og veilederen skal følges opp med opplæring og
veiledning fra regional stat.
Tiltak for bedre regelverk og rettssikkerhet
oppsummeres slik:
– Sosialdepartementet
har foreslått ny felles kvalitetsforskrift for sosialtjenesteloven
og kommunehelsetjenesteloven.
– Det er nedsatt et lovutvalg
som skal se på en harmonisering av sosialtjenesteloven
og kommunehelsetjenesteloven.
– Det er etablert felles tilsyn
mellom tjenester etter kommunehelsetjenesteloven og sosialtjenesteloven.
– Det innføres en hjemmel
for kommunene til å kreve politiattest for dem som skal
yte tjenester til mindreårige etter sosialtjenesteloven.
Pasientombudsordningen drøftes, og
det påpekes at det i dag er pasientombud knyttet til spesialisthelsetjenesten,
mens kommunehelsetjenesteloven og sosialtjenesteloven ikke har noe
tilsvarende.
Det foretas en oppsummering av erfaringer med
ordningen og det framholdes at evalueringsrapportene fra prosjektene
om eldre- og omsorgsombud, brukerkontor i Oslo, prosjektet om styrket
brukerveiledning og brukersenteret i Løten viser at det
oppfattes å være behov for en instans utenfor
tjenesteapparatet hvor brukerne kan få informasjon, veiledning,
hjelp til å klage og bistand i møtet med tjenesteapparatet.
Det er imidlertid ingen entydige konklusjoner fra prosjektene med
hensyn til hvordan en slik instans skal organiseres. Det blir pekt
på at en instans må kunne nå en stor
del av befolkningen, at man trenger et organ som er lovpålagt,
og at organet bør ha et bredt mandat på tvers
av administrative enheter og forvaltningsnivåer.
Spørsmålet om å utvide
ordningen drøftes, og det framholdes at en utvidet pasientombudsordning
vil kunne ivareta brukernes behov, interesser og rettssikkerhet
overfor helse- og sosialtjenesten., og at pasientombudet kan fungere
som megler mellom sosial- og helsetjenesten og pasienten og bistå brukerne i
møte med tjenesten bl.a. gjennom utforming av klager. Det
uttales at en utvidelse av dagens pasientombudsordning til også å gjelde
kommunehelsetjenesten og tjenestedelen av sosialtjenesten sannsynligvis
vil være det beste virkemidlet for å ivareta de
behovene ulike forsøksordninger har søkt å dekke.
En eventuell utvidelse av pasientombudsordningen vil kreve lovendring,
og Regjeringen vil utrede praktiske forhold knyttet til endringene,
bl.a. økonomiske og administrative konsekvenser.
Regjeringen har følgende mål
for hjelpemiddelområdet:
– Brukeren
skal få rett løsning til rett tid.
– Brukeren skal bli møtt
av fagfolk med tilfredsstillende kompetanse, og få det
samme tilbudet uavhengig av bosted.
– Kommunen skal ha hovedansvaret
for og være den viktigste samordnende aktør i
hjelpemiddelformidlingen. Kommunene skal få bistand fra hjelpemiddelsentralene
på områder der de ikke har tilstrekkelig kompetanse.
Tiltak på hjelpemiddelområdet
oppsummeres slik:
– Trygdeetaten
skal styrke den faglige kompetansen ved hjelpemiddelsentralen gjennom
fagsamlinger og etablering av nye nasjonale faggrupper.
– Trygdeetaten er i gang med etablering
av prosjektet "Oppgaveløsning og aktiv brukermedvirkning
på hjelpemiddelområdet".
– Trygdeetaten vil igangsette
modellforsøk for å finne en hensiktsmessig håndtering
av saker der brukeren ønsker å ta større
ansvar for utredning og formidling av hjelpemidlene.
– Trygdeetaten har satt i gang
ulike tiltak for å få raskere formidling av barnehjelpemidler,
bl.a. kompetansehevende tiltak og utvidelse av veileder.
– Sosialdepartementet vil utvide
ordningen med hvilende hjemmevakt utenom den ordinære åpningstiden
til å gjelde hele landet der det vil føre til urimelige
konsekvenser for brukeren å vente til neste virkedag for å få reparert
hjelpemiddelet.
– Taket på tolketimer
er fjernet, og aldersgrensen for en del hjelpemidler er hevet fra
18 til 26 år. Blinde og svaksynte har fått fjernet
taket på antall timer de har rett til lese- og sekretærhjelp
i arbeidslivet.
Når det gjelder fritid og ferie, vil
Regjeringen legge til rette for opplevelse og deltakelse for den
enkelte. Det er Regjeringens mål at personer med nedsatt
funksjonsevne skal ha reelle muligheter til å delta i kulturlivet
i bred forstand på lik linje med andre.
Tiltak på området ferie og
fritid oppsummeres slik:
– Sosial-
og helsedirektoratet vil få i oppgave å legge til
rette for spredning av erfaringer fra kommuner som har gode erfaringer
med nye måter å organisere fritidstilbudet til
personer med nedsatt funksjonsevne på. De skal også legge
tilrette for erfaringsutveksling mellom kommuner knyttet til tiltak for å bedre
rekruttering og heve kompetansen hos støttekontakter og
avlastere.
– Det er satt av 5 mill. kroner
i 2003 for å styrke dåpsopplæringen der
tiltak for barn og unge med særlig behov er prioritert.
– Det iverksettes en kartlegging
for å se nærmere på modeller som gjør
det mulig for personer med store bistandsbehov å dra på ferie
til en overkommelig kostnad.
Regjeringens mål er at innvandrere
med nedsatt funksjonsevne skal kunne delta i samfunnet og få et likeverdig
tjenestetilbud på lik linje med andre innbyggere med nedsatt
funksjonsevne. Regjeringen mener det er behov for å bygge
opp lokal og nasjonal kompetanse omkring innvandrere med nedsatt
funksjonsevne og utvikle kurstilbud for tospråklige og
tokulturelle ressurspersoner med tanke på å etablere
en ressursbank på kommunalt/regionalt nivå.
Regjeringen er av den oppfatning at kompetansen omkring helse og omsorg
blant personer med innvandrerbakgrunn bør samles på ett
sted, og det vises til at den etablerte kompetanseenheten ved Ullevål
sykehus vil bygge opp kompetanse omkring innvandrere med nedsatt
funksjonsevne og deres særskilte behov.
Komiteen stiller seg bak dei
hovudutfordringane og måla knytt til helsetenester for
funksjonshemma som Regjeringa skisserer. Det er store utfordringar
og uløyste oppgåver. Komiteen har
merka seg at Helsedepartementet har lagt fram ein strategiplan for
styrking av barnehabiliteringstenesta med fokus på m.a. intensive
treningstilbod og vil også med dette stimulere til forsking
og fagutvikling på feltet. Helsedepartementet går òg
saman med Undervisnings- og forskingsdepartementet om eit modellforsøk
basert på samarbeid mellom aktuelle spesialpedagogiske
kompetansesenter og barnehabiliteringstenester. Komiteen ser
på dette som ein god måte for å kome
fram til samarbeidsformer og rutinar for å få eit
heilskapleg og koordinert tilbod til barn og unge under 18 år
med lærevanskar og nedsett funksjonsevne.
Komiteen ser at det er naudsynt å gå gjennom
helsetenestetilbodet for menneske med utviklingshemming, herunder
også forholdet til samarbeidande instansar. Særleg
vil komiteen understreke at samarbeidstilhøva
må betrast når det gjeld menneske med både
utviklingshemming og åtferdsforstyrringar og/eller
psykiske lidingar. Brukarmedverknad er også viktig på dette
området, og komiteen stiller seg bak at
departementet no vil vidareføre brukarutval i alle regionale
helseføretaka til også å omfatte dei
enkelte helseføretaka.
For mange personar med nedsett funksjonsevne
er tilgang på tilstrekkelege og kvalitativt gode pleie-
og omsorgstenester ein grunnleggande føresetnad for å kunne
leve og bu sjølvstendig og ha eit aktivt, trygt og meiningsfullt
tilvære i samkvem med andre. Komiteen er
difor nøgd med at det har kome ei eiga stortingsmelding
om kvaliteten i pleie- og omsorgssektoren. St.meld. nr. 40 (2002-2003)
må sjåast i samanheng med denne meldinga.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener at St.meld. nr. 40 (2002-2003) i
for liten grad belyser de særlige utfordringer utformingen
av pleie- og omsorgstjenester for funksjonshemmede innebærer. I
motsetning til eldre som har behov for slike tjenester en begrenset
periode, vil mange funksjonshemmede trenge tjenester gjennom hele
livet. Flertallet savner drøftinger av hvordan
tjenestetilbudet til yngre mennesker som lever med funksjonshemninger
eller kroniske sykdommer skal ivaretas innenfor det kommunale tjenestetilbud.
Komiteen sine medlemmer frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti viser til at St.meld. nr. 40 (2002-2003)
omtalar dei sentrale helse- og sosialtenestene som rører
ved personar med nedsett funksjonsevne. Meldinga drøftar
svakheiter ved dagens tenester og foreslår ulike tiltak
for å betre tenestene. Mens St.meld. nr. 45 (2002-2003)
Betre kvalitet i dei kommunale pleie- og omsorgstenestene (Kvalitetsmeldinga)
skisserer tiltak som er uavhengig av brukargrupper, fokuserer denne
stortingsmeldinga spesielt på tenester retta mot yngre
personar med nedsett funksjonsevne og deira familiar.
Komiteen vil understreke
at det er eit kommunalt ansvar å leggje til rette for gode
prosedyrar mellom brukar, pårørande og tenesteapparatet
i dei tilfella det er aktuelt å endre bu- og tenestetilbodet.
Særleg gjeld det i situasjonar der personen med funksjonshemming som
er i ferd med å bli vaksen, skal flytte frå heimen
og inn i tilrettelagt bustad.
Komiteen har merka seg at NOU
2001:22 seier at det norske rettigheits- og formidlingssystemet
for hjelpemiddel er godt, spesielt dersom det vert samanlikna med
andre europeiske land. Komiteen er positiv til at
Regjeringa vil auke kompetansen i hjelpemiddelformidlinga og samstundes
gje auka brukarmedverknad. Dette saman med utarbeidinga av ein individuell
plan som kan erstatte enkeltsøknadar om hjelpemiddel, vil
gje ei betydeleg betre hjelpemiddelformidling samstundes som det
vil vere tidsbesparande for den einskilde brukar.
Komiteen er positiv til at Regjeringa
vil ha ein heilskapleg gjennomgang av regelverket for bistand til familiar
med barn med nedsett funksjonsevne. Det er særleg viktig
at saksbehandlarane i kommunane vert sett i stand til å gje
god informasjon og rettleiing om tenester og rettar og ha god kvalitet
på saksbehandlinga. Dette heng òg saman med at
det òg er naudsynt å rekruttere og ta vare på personalet
i tillegg til å auke kompetansen innanfor pleie- og omsorgssektoren. Komiteen vil
særleg nemne behovet for kompetanseheving hos personell
som arbeider med personar med utviklingshemming.
Komiteen meiner det er viktig
at den kommunale helse- og sosialsektoren vert sett under eitt. Komiteen er
derfor nøgd med at Sosialdepartementet har innført
ei ny felles forskrift for tenesteyting etter kommunehelsetenestelova
og sosialtenestelova. På den måten vert regelverket
harmonisert og tenestetilbodet meir heilskapleg. Komiteen ser
fram til at lovutvalet som skal utrede og foreslå betre
harmonisering, skal avgje innstilling våren 2004.
Komiteen er nøgd med
at det vert krav om politiattest for dei som skal yte tenester til
mindreårige etter lov om sosiale tenester. Komiteen er
likevel opptatt av at dette berre er eit av tiltaka for å førebyggje
seksuelle overgrep overfor barn med funksjonshemming.
Komiteen er blitt gjort kjent
med at det ofte er vanskeleg å oppdage om menneske med
funksjonshemming har vorte utsett for seksuelle overgrep, og at rettstryggleiken
i slike situasjonar ofte er utsett. Det er særleg kvinner
og barn som kan kome i ein slik alvorleg situasjon. Komiteen vil
derfor understreke at det er viktig at rettstryggleiken til den
enkelte vert sikra, men også at kjønnsperspektivet
vert teke med i arbeidet vidare med å bryte ned funksjonshemmande
barrierar.
Komiteen understrekar at erfaringane
med brukarstyrt personleg assistanse (BPA) tilseier at brukarstyring
og brukarmedverknad bør kunne nyttast i langt større
utstrekning i ulike tenester.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartietvil
peke på at ordningen med brukerstyrt personlig assistanse
er et egnet tilbud for mange funksjonshemmede, og at brukeren bør
stå fritt til å kunne velge dette framfor et annet
kommunalt tjenestetilbud.
Disse medlemmer viser til at
ordninga med brukerstyrt personlig assistanse er ei ordning som
gir mange en mulighet til å ta styringa over sitt eget
liv og sin egen hverdag, og som også åpner nye
muligheter til deltakelse i utdanning, arbeid, fritids- og kulturaktiviteter
og andre samfunnsområder. Det er positivt at kommunene
nå har fått en plikt til å ha en slik
tjeneste, men svakheten ved ordninga er at brukerne ikke har rettskrav
på å få tildelt BPA. Det er den enkelte
kommune som helt ut bestemmer både tjenesteform og omfang.
I mange kommuner der økonomien er stram, vil derfor tilgangen
til denne tjenesten være svært begrensa.
Disse medlemmer mener derfor
at denne ordningen trenger en betydelig styrking. Det gjelder både den
enkeltes krav på å få tjenesten tildelt,
omfanget av tjenesten til den enkelte bruker, og ikke minst finansieringen
av tjenesten. Når det gjelder finansiering, vil disse
medlemmer vise til den svenske modellen der kommunene og
staten deler på kostnadene. I Sverige finansierer kommunen
de 20 første timene, mens staten betaler de øvrige
timene utover dette nivået. En slik modell burde etter disse
medlemmers oppfatning kunne danne utgangspunktet for en
finansieringsmåte av BPA som vil gjøre ordningen
mindre avhengig av den enkelte kommunes økonomi.
Komiteen sine medlemer frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti viser til at det i 2004 er løyvd
48,95 mill. kroner i stimuleringstilskot til kommunar som ynskjer å etablere
ordninga BPA for bestemte brukarar. Tilskotet skal hovudsakleg dekke utgifter
til opplæring, utlysings- og tilsettingsprosedyrar og til
oppfølging. Midlane blir fordelt etter søknad
frå kommunane. Desse medlemene vurderer
at denne ordninga stimulerer kommunane til å nytte BPA
i større grad. Desse medlemene viser til
at erfaringar med BPA tilseier at brukarstyring og brukarmedverknad
bør kunne nyttast i langt større utstrekning i
ulike tenester som vert tilbydd personar med nedsett funksjonsevne. Desse
medlemene vil også vise til at departementet har
understreka at lovverket opnar for ein større kommunal
valfridom enn det som er praksis i kommunane i dag. Desse medlemene er
meir urolege over at enkelte oppfattar BPA ikkje berre som ei ordning
kommunane er pålagt å ha, men også som
ei innskrenking av dei tenestene ein kommune kan tilby. BPA legg
likevel ingen negative bindingar på kommunane sitt høve
til å organisere tenestene. Desse medlemene peikar òg
på at rekruttering av assistentar er det som vert opplevd
som den mest problematiske sida ved BPA.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, har merket seg at BPA også kan
benyttes av psykisk utviklingshemmede, men at dette gjøres
i liten grad. Flertallet vil be om at det arbeides
for at ordningen gjøres mer kjent blant psykisk utviklingshemmede
og deres pårørende.
Komiteen sine medlemer frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti viser til at Regjeringa vil stimulere
til ei utvikling der tenestene til personar med nedsett funksjonsevne
og deira familiar i større grad vert prega av brukarmedverknad
og personleg assistanse, òg for brukarar som
ikkje sjølv kan ivareta arbeidsleiarrolla. Desse
medlemene understrekar at dette òg gjeld menneske
med psykisk utviklingshemming.
Desse medlemene viser òg
til den nye toppfinansieringsordninga for særleg ressurskrevjande
brukarar som trådde i kraft 1. januar 2004. Løyvinga
til dette har auka frå 650 mill. kroner til 1,2 mrd. kroner,
og ordninga inneber at staten dekker 80 prosent av kommunen sine
utgifter over 700 000 kroner. Desse medlemene meiner
at det er viktig at brukarar som krev stor ressursinnsats frå det
kommunale tenesteapparatet, får eit best mogleg tilbod
uavhengig av kommunen sin økonomiske situasjon. Desse medlemene meiner
at denne ordninga legg til rette for det, og at denne ordninga gjev
kommunane større grad av økonomisk fridom til å velje
ulike former for organisering av praktisk bistand.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
meget godt fornøyd med at en har fått på plass
en ordning med brukerstyrt personlig assistanse, men disse
medlemmer er av den oppfatning at dette er en ordning som
bør utvides slik at stadig flere får gjort seg
nytte av dette tilbudet. Det er en kjensgjerning at for eksempel
det tilbudet som gis den enkelte i form av hjemmetjenester etc.,
er lite fleksibelt og at det ikke på en god nok måte
gir mottakeren av tjenesten den fleksibilitet som er nødvendig.
I den forbindelse viser disse medlemmer til høringsuttalelsen
fra Norges Handikapforbund der det påpekes følgende:
"Tradisjonelle hjemmetjenester er lite fleksible
og fratar den enkelte muligheten til å bestemme over egen hverdag
og ha et sosialt liv utenfor hjemmet. En brukerstyrt tjeneste tar
den enkelte på alvor og gir den enkelte mulighet til å ta
det hele og fulle ansvar for sitt eget liv."
Disse medlemmer er enig i denne
betraktningen og mener derfor at det viktig at ordningen med brukerstyrt
personlig assistanse blir utvidet slik at stadig flere får
gjort seg nytte av denne. Slik det fungerer i dag, er det helt og
holdent den enkelte kommune som bestemmer nivået og hvor
mange som får dette tilbudet, da ordningen er nedfelt i
sosialtjenesteloven som en av flere sosiale tjenester som kommunen
plikter å ha, men den er ikke gitt som en individuell rett
for den funksjonshemmede. Disse medlemmer ønsker
at brukerstyrt assistanse skal gis som en rettighet til den enkelte
ut ifra et individuelt behov, betalt av staten. Slik ordningen fungerer
i dag, er det bostedsadressen som er utslagsgivende for om hvorvidt
en får et godt tilbud eller ikke med bakgrunn i kommunens økonomi
og prioriteringer.
Disse medlemmer ønsker
at det blir utarbeidet en handlingsplan for brukerstyrt personlig
assistanse der en både tar for seg problemstillingen om
en rettighetsfesting for den enkelte bruker, eventuell statlig finansiering,
hva tjenesten skal omfatte, og hva som er et fornuftig nivå på tjenesten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringa fremme
en sak for Stortinget om ordninga med brukerstyrt personlig assistanse der
rettighetsfesting for brukerne, tjenestenes omfang og innhold samt
ulike modeller for statlig medfinansiering utredes. Saka legges
frem for Stortinget i inneværende stortingsperiode."
Komiteen sine medlemer frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti meiner at å lovfeste retten til
BPA reiser både prinsipielle og praktiske problem. Etter
sosialtenestelova er retten til bistand knytt til hjelpebehovet
og ikkje knytt til kva type tiltak behovet skal avhjelpast med.
Ei lovfesting av rett til BPA som tiltak gjev ei teneste i sosialtenestelova
ei særstilling framfor dei andre tenestene. Desse
medlemene er kjent med at dette vil gje store vridingseffektar
og bryte med dagens prinsipp om at kommunen velgjer hjelpeform.
Ved ei eventuell lovfesting av rett til BPA må vilkåra
verte presisert. Det vil vere vanskeleg å utforme eintydige
og tilstrekkeleg presise kriterium.
Desse medlemene meiner at utgangspunktet
for tildeling av tenester bør vere den enkelte brukar sine behov
og føresetnader, ikkje korleis tenesta vert finansiert.
Ei statleg finansiering (heil eller delvis) kan føre til
uheldige vridingseffektar i samansettinga av tenestetilbodet til
den enkelte brukar.
Desse medlemene viser til at
ordninga for ressurskrevjande brukarar i dag gjev kommunane kostnadsdekning
for utgifter til brukarar med stort behov for tenester. Mange brukarar
av BPA vil kome inn under denne ordninga. Det betyr at allereie
i dag har kommunane gode incentiv til å styrke tilbodet
til brukargruppa, utan at det er knytt opp mot eit konkret verkemiddel.
På den måten unngår ein uønska
vridingar både mellom ulike tenestetilbod og ulike brukargrupper.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ser bolig som
et grunnleggende velferdsgode. Bolig er sammen med arbeid, utdanning,
helse og omsorg, hjørnesteiner i velferdssamfunnet. Disse medlemmer mener
at gode boliger i gode bomiljøer er en nødvendig
forutsetning for et godt liv for den enkelte. Boligpolitikken er
et av de viktigste redskaper vi har får å nå mål
om menneskelig frihet, likeverd og rettferdig fordeling.
Disse medlemmer mener det er
viktig at hovedmålet for norsk boligpolitikk fortsatt skal
være at alle skal kunne disponere en god bolig i et godt
bomiljø. For å nå dette målet
mener disse medlemmer at virkemidlene i boligpolitikken
må styrkes og rettes inn slik at boliger kan tilrettelegges
for alle. Disse medlemmer vil særlig framheve
tilskudd til boligkvalitet som et betydningsfullt virkemiddel. Disse
medlemmer mener tilskuddsordningen for bokvalitet er viktig
for å nå målet om gode boliger og godt
bomiljø for alle. Disse medlemmer synes
derfor det var uheldig at Regjeringen fremmet forslag om å kutte
64 prosent, eller nærmere 40 mill. kroner til økning
av boligkvaliteten og bedring av bomiljøene, i budsjettet for
2004.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
for øvrig til Arbeiderpartiets merknader og forslag i Budsjett-innst.
S. nr. 5 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
Regjeringa legger stor vekt på universell utforming som
et overordna grep for å bedre tilgjengeligheten for personer
med nedsatt funksjonsevne. Disse medlemmer mener
at universell utforming er en viktig strategi, ikke minst når
det gjelder tilrettelegging og tilgjengelighet til boliger.
Disse medlemmer finner det derfor
svært uheldig at Regjeringa i Boligmeldinga, St.meld. nr.
23 (2003-2004) foreslår å avskaffe tilskudd til
bl.a. universell utforming, byfornyelse og heis. Dette vil, slik disse
medlemmer ser det, bidra til å vanskeliggjøre
gjennomføring av universell utforming som en sentral strategi
på boligsektoren.
Komiteen sine medlemer frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti viser til at Regjeringa i St.meld.
nr. 23 (2003-2004) Boligmeldinga har foreslått at universelt
utforma bustadar skal prioriterast innanfor Husbanken sitt nye grunnlån.
Dette vil auke talet på universelt utforma bustadar. Desse medlemene viser
også til at Regjeringa foreslår å innlemme
tilskot til bustadkvalitet i det nye tilskotet for kompetanse og
kommunikasjon. Eit av føremåla med det nye tilskotet
er å framheve kompetanse om bustadkvalitet, herunder mellom
anna planlegging for tilgjenge.
Desse medlemene vil elles vise
til at jo tidligare ein kjem inn i planleggingsfasa av eit prosjekt,
dess lågare blir kostnadane ved å leggje til rette
for tilgjenge. Desse medlemene støttar Regjeringa
si omlegging av støtteordningane og meiner at dette forslaget
vil gje auka effekt av dei direkte økonomiske verkemidla.
Desse medlemene vil også vise
til at Regjeringa i mandatet til Bygningslovutvalet har sett fokus
på om lovverket på ein god nok måte ivaretar
krava om tilgjenge for menneske med nedsett funksjonsevne. Desse
medlemene synes det er positivt at Regjeringa har tatt dette
initiativet, og avventar utvalet si innstilling.
Komiteen meiner at
ordninga med ledsakarbevis er eit viktig verkemiddel for at personar
med nedsett funksjonsevne skal kunne delta på kulturelle
arrangement. Komiteen er derfor positiv til at Kultur-
og kyrkjedepartementet for å gje løyvingar til
kulturformidling mot billettsal set krav til kulturformidlarar om
at ledsakarar skal ha gratis billett.
Komiteen er klar over at barn
med nedsett funksjonsevne lett kan verte isolerte frå samvær
med andre. Samvær og sosial trening i barnehage vert difor
spesielt viktig for desse barna. Barn med nedsett funksjonsevne har
prioritet ved opptak i barnehage dersom barna kan ha nytte av forholdet. Komiteen er
nøgd med at personar med nedsett funksjonsevne sjeldan
får avslag på plass i barnehage. Komiteen ynskjer å understreke behovet
for betre tilgjenge for barn med nedsett funksjonsevne i barnehagen
samt reelt val av barnehageplass for foreldra. Vidare understrekar komiteen at
det må vere eit godt samarbeid mellom barnehage og skule gjennom
fleire år for å førebu skulestarten for
barn med nedsett funksjonsevne.
Kommunane sine verkemiddel og tilbod på barnehageområdet
for å tilrettelegge for barn med nedsett funksjonsevne
meiner komiteen er av avgjerande tyding. Komiteen er
nøgd med at Barne- og familiedepartementet vil ta initiativ
til ei undersøking for å få kunnskap
om det kvalitative tilbodet som desse barna får i barnehage. Komiteen er
også kjend med at medisinering av barn og unge med nedsett
funksjonsevne og kronisk sjuke i barnehage har vore eit tema. Komiteen vil
peike på at det er viktig å sikre at legemiddelhandteringa
vert ivareteke på ein forsvarleg og hensiktsmessig måte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, viser til Innst. S. nr. 250
(2002-2003) om barnehagetilbud til alle - økonomi, mangfold
og valgfrihet. I merknadene fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
heter det:
"Komiteen har med tilfredshet merket seg at Regjeringen
har lagt budsjettmessig til rette for videreføring av tilskuddet
til tiltak for funksjonshemmede i barnehage i 2003. Komiteen forutsetter
at nivået på dette tilskuddet videreføres
som i dag, og har merket seg at Regjeringen vil komme tilbake til
forslag til ny modell for fordelingen av tilskuddet i forbindelse
med budsjettproposisjonen for 2004. Barn med spesielle behov må få tilskudd
tilsvarende funksjonshemmede barn, når det er anbefalt
av PPT og/eller barnevernet. Når full barnehagedekning
og fullfinansiering av barnehagesektoren er oppnådd skal
tilskuddet evalueres og eventuelt justeres."
Flertallet viser også til
budsjettbehandlingen for 2004 hvor familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
understreker at denne evalueringen skal finne sted. Flertallet mener
at det viktig at det gis et individuelt tilbud som dekker den enkeltes
behov. Graden av funksjonshemming må ligge til grunn for denne
vurderingen. Flertallet mener det derfor i den forestående
evalueringen må tas hensyn til dette, og at tilskuddet
i framtiden fastsettes ut fra de behov som foreligger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at manglende språkkunnskaper
og problemer med å få jobb er de største
problemene den etniske minoritetsbefolkningen har i dag.
Flertallet ser det som ønskelig
at innvandrere og flyktninger bevisst involveres i det omfattende
nettverket av brukerrepresentanter som i dag deltar i blant annet
brukerråd og sykehusutvalg. Dette er et område som
forutsetter dialog og samarbeid mellom innvandrerorganisasjoner
og organisasjoner av funksjonshemmede.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
innvandrere med funksjonshemning er en minoritet blant minoriteter. Disse medlemmer mener
at det offentlige bør stimulere til at flere faggrupper
innen samfunnsfagene driver forskning om funksjonshemmede
generelt, og om funksjonshemmede med minoritetsbakgrunn spesielt.
Disse medlemmer mener dessuten
at det må avsettes ressurser til nettverksarbeid blant
familier med familiemedlemmer som har funksjonsnedsettelser. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av å styrke
tolketjenesten. Barn og søsken til funksjonshemmede blir
ofte brukt som tolk. Dette er problematisk fordi barn blir satt
i en rolle de ikke er modne for.