Det redegjøres for reformen for mennesker
med utviklingshemning som ble satt i verk i januar 1991,
og som innebar at kommunene fikk ansvaret for bo- og tjenestetilbudet
til utviklingshemmede som hadde et tilbud i Helsevernet for psykisk
utviklingshemmede (HVPU).
I en oppsummering av erfaringene med reformen uttales
bl.a. at Levekårsundersøkelsen viser at det har skjedd
en normalisering av livssituasjonen og en bedring av levekårene
for utviklingshemmede som nå bor i egen bolig, går
i ordinær barnehage og skole i nærmiljøet,
får tjenester av det kommunale tjenesteapparatet,
er i arbeid/dagaktivitet og deltar i ulike fritidsaktiviteter
i nærmiljøet. Undersøkelsen viser at utviklingshemmede
som før bodde i institusjon, har fått sin egen
bolig med god standard. Evalueringen av reformen viser at mange
bor i boliger med ulik grad av kollektiv utforming, og mange av
boligene skiller seg ut fra ordinære boliger. Også mange
utviklingshemmede som bodde hos pårørende, har
fått et nytt botilbud. Fortsatt er det mange voksne utviklingshemmede
som bor hos pårørende, som ønsker et tilbud
om egen bolig. Det uttales at det har skjedd en betydelig kompetanseutvikling
blant tjenesteyterne, men at det er en utfordring å utvikle
den videre. Lovbestemmelsene i sosialtjenesteloven kap. 6A har ifølge
meldingen bidratt til kontroll med bruk av tvang og makt, og til
redusert bruk av tvang i tjenesteutøvelsen. Det ser ut
til at flere har fått et større sosialt nettverk,
men mange har fortsatt et svakt nettverk rundt seg. Etter avvikling
av institusjonene skjedde det en utvikling i retning av mer selvbestemmelse,
men fortsatt har personer med utviklingshemning liten
grad av selvbestemmelse over sentrale deler av livet. Når
det gjelder fritidsaktiviteter, ser det ut til å ha vært
en tilbakegang i forhold til situasjonen før reformen.
Institusjonene hadde etablert et omfattende fritidstilbud som kommunene
ikke har klart å følge opp. Reduksjonen i fritidsaktiviteter
etter nedlegging av institusjonene er i noen grad kompensert med
en økning i dagaktivitetene. Utviklingshemmede deltar i
liten grad i ordinære arbeids- og fritidstilbud. Evalueringen
viser at om lag 75 prosent av pårørende i ettertid
mener at forholdene er blitt bedre.
Når det gjelder utfordringer og målene
framover, framholdes det at de samme verdier og mål som
gjelder i politikken for personer med nedsatt funksjonsevne, også gjelder
for utviklingshemmede. Målet er at mennesker med utviklingshemning
skal kunne benytte sine evner fullt ut, og at utviklingshemmede
kan leve et liv så nært det normale som mulig,
med størst mulig grad av selvbestemmelse. Et bærende
prinsipp i utformingen av bolig- og tjenestetilbudet er å ta
utgangspunkt i den enkeltes behov og forutsetninger.
Det framholdes som en utfordring å legge
forholdene til rette slik at utviklingshemmede som bor hos pårørende,
kan flytte til egen bolig når de blir voksne. I årene
fremover vil utbygging av et variert og kvalitativt godt tiltaks-
og tjenestetilbud i kommunene være et av de viktigste virkemidlene
for å bedre levekårene for utviklingshemmede og
andre personer med nedsatt funksjonsevne. En av de største
utfordringene er å bedre rekrutteringen og kompetansen
hos de som yter tjenester til utviklingshemmede i kommunene. Regjeringen
ser det som viktig å skape et godt tjenestetilbud til utviklingshemmede
med psykiske lidelser og/eller alvorlige adferdsavvik,
og mener det er viktig å ivareta behovet for brukermedvirkning
og individuelt tilpassede tjenester. Det framholdes at mange utviklingshemmede
føler seg isolert og har et for dårlig nettverk,
og at å skape en mer aktiv og variert fritid og sørge
for at utviklingshemmede som har forutsetninger for det, får
delta i det ordinære arbeidsliv, er viktige utfordringer.
Sosialdepartementet vil stimulere til etablering
av nasjonale arenaer hvor både brukere, pårørende, tjenesteytere,
kommunale ledere, politikere og forskere kan delta i sosialpolitiske
debatter om mål, virkemidler og videre utvikling av lokalsamfunn
som på en god måte ivaretar behovene også til
utviklingshemmede.
Tiltak når det gjelder utviklingshemmede,
oppsummeres slik:
– Kommunal-
og regionaldepartementet skal gjennomføre en undersøkelse
av hvilke boligtilbud som tilbys utviklingshemmede og kommunenes
og brukernes erfaringer og kostnader knyttet til ulike boligtilbud.
– Sosialdepartementet vil iverksette
tiltak for å styrke det faglige grunnlaget for å bedre
levekårene og kvaliteten på tjenester som ytes
til utviklingshemmede.
– Det skal iverksettes et omfattende
program for kunnskapsoppbygging rettet mot ansatte som arbeider
med eldre utviklingshemmede.
– Arbeidet med IKT-basert undervisning,
veiledning og faglig nettverksbygging skal styrkes.
– Lovhjemlingen av individuell
plan i sosialtjenesteloven vil bidra til at brukere med omfattende behov,
herunder mange utviklingshemmede, vil få et mer helhetlig
og samordnet tjenestetilbud.
– Helsedepartementet skal legge
fram en strategiplan for styrking av barnehabiliteringstjenesten.
– Helsedepartementet skal ha en
gjennomgang av voksenhabiliteringstjenesten.
– Helsedepartementet vil vurdere
hvordan mennesker som selv ikke er i stand til å etterspørre
helsetjenester ved behov, herunder mange utviklingshemmede, best
kan sikres nødvendig helsehjelp.
– Regjeringen vil vurdere å bygge
ut arbeidsmarkedstiltaket Varig tilrettelagt arbeid med nye plasser.
– Det skal iverksettes en kartlegging
av omfanget av problemer med ferie for personer med nedsatt funksjonsevne
som har store bistandsbehov, med sikte på å finne
ordninger og modeller som kan bidra til å få ned
de økonomiske kostnadene knyttet til ferie.
– Sosial- og helsedirektoratet
vil få i oppgave å stimulere til systematisk erfaringsutveksling
mellom kommuner knyttet til gode eksempler.
– Sosialdepartementet ser det
som viktig å utvikle metoder og måter å styrke
utviklingshemmedes selvbestemmelse på og arbeide for at
utviklingshemmede selv kan komme til orde.
– Sosialdepartementet vil bidra
til at SOR (Samordningsrådet) får en langsiktig
finansiering av sin virksomhet.
Komiteen har merka
seg Regjeringa sin gjennomgang av reforma for menneske med utviklingshemning.
Levekårsundersøkinga syner at det har skjedd ei normalisering
av livssituasjonen og ei betring av levekåra for utviklingshemma
som no bur i eigen bustad. Det er i dag fleire utviklingshemma som
har fått sin eigen bustad med god standard, det har skjedd
ei betydeleg kompetanseheving hjå tenesteytaren, og det har
vorte reduksjon i bruken av tvang og makt, betre sosialt netverk
og meir sjølvbestemming. Komiteen er svært
nøgd med desse positive trekka og er glad for at 75 prosent
av dei pårørande meiner at forholda har vorte
betre. Komiteen ynskjer likevel å peike
på at det framleis er mange utviklingshemma som bur hos pårørande,
at kompetansen hjå tenesteytarar framleis er for låg,
at mange har ei svakt sosialt nettverk, og at det har vore ein nedgang
i fritidsaktivitetar for dei utviklingshemma. Komiteen meiner
at desse områda no må prioriterast, og stiller
seg bak dei tiltaka som Regjeringa går gjennom i dette
kapittelet og som er kommentert av komiteen under andre kapittel
på generelt grunnlag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil vise til at reformen
for psykisk utviklingshemmede var viktig for å sikre psykisk utviklingshemmede
boliger i lokalsamfunnet.
Komiteen mener det
er behov for økt kompetanse hos ansatte i kommunale tjenester
for å sikre at kvaliteten på innholdet i tjenestene
styrkes. I forbindelse med de tiltak som skal etableres, vil komiteen vurdere
behovet for rekrutteringstiltak for å sikre tilstrekkelig
og kvalifisert personale og kompetansehevingstiltak for eksisterende
personale som arbeider med psykisk utviklingshemmede.
Komiteen ser det som viktig å utvikle
metodar og måtar for å styrkje sjølvbestemminga
til menneske med utviklingshemming, og arbeide for at utviklingshemma sjølv
kan kome til orde. Komiteen meiner at det er viktig å gje
kommunane kunnskap om korleis ein kan leggje til rette for større
grad av sjølvbestemming for menneske med utviklingshemming,
og styrkje kompetansen til personell som arbeider med denne gruppa når
det gjeld stimulering av sjølvbestemming. Komiteen ynskjer å understreke
at Samordningsrådet (SOR) har vore den sentrale aktøren
i arbeidet med å leggje til rette for sosialpolitisk debatt
knytt til levekår og tenester for utviklingshemma. Komiteen er derfor
nøgd med at SOR får ei langsiktig finansiering av
si verksemd.