Jeg viser til brev av 1. april 2004 fra Næringskomiteen,
og har følgende svar på de spørsmålene
som er reist:
1. Med normalisering
av sjøpattedyrnæringene menes det at forvaltning
av hval- og selressursene skal kunne ses på som en naturlig
del av fiskerinæringen basert på bærekraftig
bruk.
Når det gjelder nasjonal forvalting
og fangst, skjer dette etter samme mønster som i fiskerinæringen
for øvrig. Vitenskapelige råd legges til grunn for
kvotefastsettelse og fangstutøvelsen er regulert på samme
måte som i fiskeriene. Som i de forskjellige fiskeriene
tas det hensyn til de forholdene som er spesielle for den aktuelle
type fangst. I stor grad er derfor nasjonal forvaltning og fangst
normalisert.
I samsvar med den politikk skiftende regjeringer har
lagt til grunn etter gjenopptakelsen av fangst på vågehval
i 1993, er de vitenskapelige rådene for kvotefastsettelse
basert på det arbeidet som er gjort i IWCs vitenskapskomité ved
utviklingen av kvoteberegningsmodellen, RMP. Kvotefastsettelse basert
på RMP medfører lavere kvoter enn det som var
gjennomsnittet før fangststoppen. Dersom kvotefastsettelsen
skulle baseres på den versjon av RMP som kommisjonen i
1994 godkjente ved resolusjon, ville imidlertid kvotene bare blitt halvparten
så store som i dag. Årsaken til dette er at kommisjonen
kun vil akseptere bruk av det strengeste beskyttelsesnivået
("tuning level") i vitenskapskomiteens anbefaling, mens Norge har valgt å gjøre
bruk av hele spektret av nivåer som er testet av vitenskapskomiteen
og funnet forsvarlig.
Regulering av selfangst er basert på råd
fra ICES/NAFO og behandling i Den blandete norsk-russiske
fiskerikommisjon.
Det som ikke er normalisert på dette
området, er at IWC ikke lenger anbefaler eller fastsetter
kvotene slik tilfellet var før fangststoppen (moratoriet) trådte
i kraft.
Sysselsettingen i fangstnæringene
kan ikke sies å være normalisert i dag. Så lenge
kvotefastsettelsen for hvalfangst er basert på en modell
som ikke tillater at den årlige tilveksten tas ut, og kvotene som
settes for selfangst ikke tas, må man anta at sysselsettingen
i fangstnæringene kan økes. Det samme vil også gjelde
verdiskapningen. Ved optimal høsting av ressursene er det
grunnlag for større verdiskapning.
Den internasjonale handelen som nå skjer
med produkter av vågehval, er beskjeden i omfang.
Det arbeides med å få IWC
til å gjenoppta aktiv forvaltning av de hvalbestandene
som tåler beskatning. Inntil så skjer, kan man
ikke si at internasjonal forvaltning av hvalfangst er normalisert.
Siden hvalfangsten ble gjenopptatt i 1993,
er det tatt små skritt i retning av normalisering av alle sider
ved hvalfangsten. Dette er en prosess som tar tid fordi det er ulike
syn på denne fangsten internasjonalt og mange holdninger
må endres. Det kan imidlertid ikke være tvil om
at utviklingen går i riktig retning. Dette ser vi av at
en del frivillige organisasjoner som har vært motstandere
av enhver form for hvalfangst, nå støtter det
arbeidet som pågår i IWC med sikte på å finne
et kompromiss som åpner for at hvalfangst igjen skal få bred
internasjonal aksept. Vi må imidlertid være oppmerksom på at
disse organisasjonene vil arbeide for at det kun skal gis aksept
for hvalfangst som er meget begrenset i omfang.
Når det gjelder selfangst, er
det produktutvikling og markedsføring som skal til for å få normalisert alle
sider ved næringen. På dette felt har også fangstnæringen
et vesentlig ansvar.
2. IWC vedtok moratoriet i 1982. Norge
reserverte seg mot dette. IWC satte ikke kvote for kommersiell fangst
verken for 1982 eller 1983, og ikke for noe år etter 1984.
Norge fastsatte derfor på egen hånd kvoter for
fangst, til dels basert på anbefalinger fra vitenskapskomiteen.
Anbefalingene fra vitenskapskomiteen gikk ned fra 1.790 dyr for 1982
til 635 for 1983 og 1984. I 1985 ble nordøstatlantisk vågehval
klassifisert som "beskyttet" bestand, og det kom ingen flere kvoteanbefalinger fra
vitenskapskomiteen. Etter 1987-sesongen stoppet regjeringen vågehvalfangsten
midlertidig. Også gjenopptakelsen av fangsten i 1993 kom
som følge av en nasjonal beslutning.
I tiden etter moratorievedtaket arbeidet
vitenskapskomiteen med den reviderte forvaltningsprosedyren, RMP,
som skulle avløse den nye forvaltningsprosedyren (NMP)
som ble vedtatt i 1974. Vitenskapskomiteen var ferdig med sitt arbeid
i 1991, og kommisjonen aksepterte dette ved en resolusjon i 1994,
men unnlot å innlemme prosedyren i vedtektene som er en
integrert del av konvensjonen. Kommisjonen har således
ikke befattet seg med forvaltning av norsk vågehvalfangst
siden moratoriebeslutningen, bortsett fra å beklage
norsk fangst i form av en rekke kritiske resolusjoner, siste gang
i 2001.
IWCs vitenskapskomité har imidlertid
gjort betydelig innsats når det gjelder vurdering av bestandsstørrelse
og utarbeidelsen av RMP.
IWC er et velegnet internasjonalt organ
for forvaltning av norsk vågehvalfangst basert på Den internasjonale
konvensjon for regulering av hvalfangst (ICRW). Et flertall av medlemmene
tilsidesetter imidlertid deler av konvensjonen. Det er derfor vanskelig,
og det vil ta tid, å få etablert et kvalifisert
flertall som i tråd med konvensjonen vil behandle hval
som en utnyttbar ressurs, og således støtte en
bærekraftig fangst slik vi driver den. Dette avspeiles
i den årelange dragkampen for å få på plass
et nytt forvaltningssystem for kommersiell hvalfangst, RMS. Hvis
et flertall skal forlate et ensidig vernestandpunkt, vil man ha
behov for å vise til at man ikke har gitt fullstendig etter
for fangstlandenes krav.
Det er imidlertid klare insitamenter for
fangstmotstanderne til å komme i mål med dette
arbeidet innen rimelig tid. Det faktum at Norge har forvaltet vågehval
ensidig i 10-12 år etter gjenopptakelsen av fangsten i
1993, og at Island likeledes vil kunne starte opp ordinær
fangst etter 2006 i samsvar med den reservasjonen man tok ved gjeninntreden
i IWC i 2002, gjør at IWC har et visst press på seg. Det
er likevel ikke mulig å si sikkert om det i løpet av
fem år vil være funnet en tilfredsstillende løsning
som vil gjøre det mulig for Norge å forvalte vågehval
innen IWC.
3. Det kan ikke dokumenteres at norsk sjøpattedyrpolitikk
har hatt vesentlige negative konsekvenser på noen områder,
verken politisk eller økonomisk.
4. GATT-avtalens artikkel XX gir adgang
til å innføre handelsbegrensende tiltak i visse
tilfeller, bl.a. tiltak relatert til beskyttelse av miljøet.
Denne bestemmelsen har stått uendret siden GATT-avtalen
først ble utarbeidet i 1947, og det har heller ikke vært
noen utvikling i retning av endring av denne bestemmelsen de siste år.
Etter regjeringens syn hjemler ikke denne unntaksbestemmelsen et forbud
mot import av selprodukter fra Norge. Vi må imidlertid
konstatere at bl.a. USA har et annet syn enn oss i denne saken.
5. og 6.
I en 20-årsperiode fra 1963 til
1982 ble det fanget om lag 1800 dyr pr år i gjennomsnitt.
Detaljerte vitenskapelige undersøkelser gir gode grunner
til å anta at denne fangsten var bærekraftig.
Vi har ingen grunner til å tro at vågehvalens
beitegrunnlag er dårligere i dag enn den var
i disse 20 årene.
En høsting på dette nivået
frem til det foreligger et nytt bestandsestimat(trolig i 2008) vil
fjerne maksimalt 9000 (5 x 1800) fra en bestand på om lag
100 000 dyr. Dette uttaket vil ikke sette bestanden i fare. Om bestanden
vil tåle et tilsvarende uttak i mange år, kan
vi likevel ikke vite helt sikkert i dag. Fiskeridepartementet vil
derfor anbefale at kvotene gradvis settes opp fra dagens nivå ved
hjelp av en forbedret forvaltningsprosedyre og etter hvert som telleresultatene
gjør det mulig.
Svaret i avsnittet ovenfor et gitt ut fra
den forutsetningen at høstingen skal være en likevektshøsting
med en konstant bestand på omkring 100 000 dyr. Hvis man
aktivt ønsker å høste bestanden ned, f.
eks til 2/3 av nåværende bestand, vil
kvotene i en periode måtte være betydelig høyere.
7. RMP har en øvre grense for
bestandstilvekst på 1 % av den delen av bestanden
som er ett år eller eldre. Dette tallet er sikkert for
lavt. Hvor høyt denne øvre grensen i RMP bør
settes, blir en avveining mellom "føre-var" betraktninger
og anslag for vekst i tidligere tider. 2 % skulle være
et helt sikkert tall. Mange ville argumentere for 4 %.
Hvalarter som er høstet langt ned (blåhval,
knølhval og retthvaler), vokser for tiden med 8 % i året.
For disse artene vil tilveksten bli om lag 4 % etter at
bestandene eventuelt har vokst opp til det nivået som ville
tillate maksimal årlig likevekstfangst.
Kjønnsmodne hunner av de nevnte
artene, kan bare føde en unge hvert 2. eller hvert 3. år,
mens vågehvalhunner føder en unge hvert år.
Vi har imidlertid gode grunner til å tro at ungedødeligheten
er betydelig større hos vågehval enn hos disse
andre artene. Vågehvalhunnen er bare sammen med ungen i
få måneder, og vi vet at vågehvalunger
er et viktig byttedyr for hai og spekkhogger. Usikkerhet om hvor
stor ungedødeligheten er for vågehval, er den
viktigste grunnen til at vi ikke kan gi sikrere øvre grenser
for bestandstilveksten.
Det er kommisjonen som avgjør
(med simpelt flertall) instruksen til vitenskapskomiteen. Gjeldende
instruks er at vitenskapskomiteen ikke kan endre RMP uten etter
ny instruks fra kommisjonen.
8. Til tross for at flertallet av IWCs
medlemmer ikke ønsker at kommisjonen skal gjenoppta sitt
arbeid med å sette kvoter for ordinær hvalfangst,
tillot man at vitenskapskomiteen arbeidet med utvikling av metoder
og modeller som gjorde det mulig å bli enig om bestandsestimater
og kvoteberegningsmodeller. Dette arbeidet er bl.a. grunnlaget for den
aksept vi har for norsk hvalfangst i dag. Det er derfor mulig at
IWCs vitenskapskomité over noen år vil kunne kvalitetssikre
nye metoder for beregning av hvalbestander og justering av RMP.
Dette forutsetter imidlertid at det gjøres en betydelig innsats
fra norsk side, både når det gjelder vitenskapelig
arbeid og dialog med toneangivende medlemmer av IWC.
9. NAMMCOs vitenskapskomité har
gjennom de faste nasjonale medlemmene betydelig kompetanse både
når det gjelder å videreutvikle RMP og å utvikle
den nødvendige metodikken for bruk av DNA-registeret til
bestandsvurderinger. I tillegg kommer at vitenskapskomiteen har
fullmakt til å invitere ytterligere deltakere fra medlemslandene og
andre land som har spesiell kompetanse på områder
komiteen arbeider med. Det er rimelig å legge til grunn
at det vil være uproblematisk å fremskaffe den
nødvendige ekspertise til å videreutvikle RMP
og utvikle metodikk for bruk av DNA-registeret til bestandsvurderinger.
Det er imidlertid også viktig å sørge
for å få med noen som er kritisk til NAMMCO-landenes
syn på forvaltning av sjøpattedyr. NAMMCO har
satt av midler på sitt budsjett for å kunne invitere
personer med spesielle kvalifikasjoner til å delta i spesielle
utredninger og arbeidsoppgaver.
I den grad Norge legger vekt på å etablere grunnlaget
for økosystembasert forvaltning, og tar disse resultatene
med til NAMMCOs vitenskapskomité, vil det bidra til fortgang
i arbeidet på dette felt i NAMMCO. Det ser ellers ut til
at det er enighet om å gå videre med å legge
grunnlaget for økosystembasert forvaltning i alle medlemslandene
i NAMMCO. I det første møtet i den gruppen som
er opprettet for å få i gang dette arbeidet i
NAMMCO, deltok en representant fra Canada. Vi vil arbeide for at
også Russland blir med i det videre arbeidet.
10. Det er gjort en risikovurdering av
totalkvikksølv i vågehvalkjøtt. Denne
vurderingen ble gjort av underarbeidsgruppe for miljøgifter
under den forrige vitenskapskomiteen til SNT (levert SNT i mai 2003).
På daværende tidspunkt var det ikke publisert
data om hvor stor andel av totalkvikksølv metylkvikksølv
kunne utgjøre i kjøtt av sjøpattedyr.
I risikovurderingen ble det derfor regnet med at andel metylkvikksølv
i hval tilsvarer den i fisk. Selv om det er varierende opplysninger
om hvor mye av kvikksølvet som foreligger i metylert form i
fisk, så antas metyleringsgrad og ligge mellom 80-100%,
og ved beregning av kvikksølveksponering i Europa (SCOOP
2003) ble all kvikksølv i fisk regnet som metylkvikksølv.
Når det gjelder andelen av kvikksølv
som er i metylert form (metylkvikksølv) i sjøpattedyr,
varierer det mellom arter og innen en artspopulasjon. Inntil nylig
har andelen vært målt indirekte ved å trekke
andelen av uorganisk kvikksølv fra det totale kvikksølvinnholdet
i kjøtt fra sjøpattedyr. I 2004 er en japansk
undersøkelse av kvikksølvnivå i sjøpattedyr
publisert (Endo et al. Chemosphere 54(2004)1653-1662). I 14 individprøver
av vågehval fra Antarktis og nordre del av Stillehavet utgjorde
innholdet av metylkvikksølv fra 14 til over 100% av
totalkvikksølv. NIFES kan nå foreta slike målinger
direkte, men foreløpig er det kun analysert to prøver
av henholdsvis vågehval, grønlandssel og klappmyss.
Dataene viser at andelen metylkvikksølv av total mengde
kvikksølv er 62-65% i vågehvalkjøtt,
i klappmyss 43-49% og i grønlandssel 36-55%.
Først når det foreligger tilstrekkelige
mengde av kvalitetssikrede data om andel metylkvikksølv
av totalkvikksølv i ulike arter sjøpattedyr,
vil det være aktuelt å gjenta risikovurderingen.
En risikovurdering gjort ut fra totalkvikksølvnivå kan
antas å være konservativ. Mer data vedrørende
metylkvikksølv er derfor nødvendig for en mer
nøyaktig risikovurdering.
11. Behov for økt innsats når
det gjelder produktutvikling og markedsføring er en av
konklusjonene i meldingen. Det er særlig selfangstnæringen
som sliter med lønnsomheten og hvor fokus på produktutvikling
vil være avgjørende for å få opp lønnsomheten.
De siste årene har mesteparten
av de økonomiske tilskuddene til selfangstnæringen
kommet over Fiskeriavtalen mellom Norges Fiskarlag og staten. Tilskuddsmidlene
har i stor grad blitt gitt som driftstilskudd til fartøyene
og tilskuddsopplegget har vært utformet mht. å fange
de mest verdifulle dyrene. I tillegg er noe midler gitt til landanlegg
for å drive produktutvikling.
Innovasjon Norge (tidligere SND) har ved
flere anledninger finansiert ulike innformasjonstiltak for å øke
kunnskapen om sel og selfangstnæringen, både i
Norge og utlandet. Et eksempel på dette er kystselprosjektet
med initiativ fra Vega kommune som nå er blitt utvidet
til å omfatte Finland og Sverige i tillegg til Norge. Her
er EU blitt en sentral medspiller sammen med bl.a. Innovasjon Norge. Dette
bidrar til økt oppmerksomhet for selfangstnæringen
i EU.
Videre har Innovasjon Norge tatt initiativ
til å få til økt uttak av sel i Østisen.
Dette prosjektet er omtalt i meldingens punkt 6.2.2.
For 2004 har Innovasjon Norge og Fiskeri-
og havbruksnæringens forskningsfond (FHF) satt i gang et
selprogram med en økonomisk ramme på 3,2 mill
kroner. Følgene områder står sentralt
i programmet:
Programmet har en styringsgruppe som er ledet
av FHF. Representanter fra Innovasjon Norge, Norges Fiskarlag og
Fiskeridepartementet deltar i styringsgruppen.
Jeg regner med at disse institusjonene også i
fremtiden vil bidra til at vi kan nå de mål vi
setter oss for utvikling av fangstnæringene våre.
Reklameutvalget for småkvalkjøtt
har inngått en avtale med Eksportutvalget for fisk (EFF)
om markedsføring av hvalkjøtt i Norge. Avtalen
fungerer på den måten at Reklameutvalget kjøper
tjenester av EFF i stedet for å bygge opp en egen markedsorganisasjon.