Stortingsmeldingen om forsyningssikkerhet for strøm
mv. er avgrenset til de sentrale energipolitiske problemstillingene
knyttet til forsyningssikkerheten vinteren 2002-2003. Meldingen
drøfter sårbarheten for svikt i nedbøren
i et vannkraftdominert kraftsystem. Meldingen tar ikke opp politikken
for å redusere faren for omfattende strømavbrudd,
og økonomiske hjelpetiltak som følge av høye
strømpriser er ikke et tema i meldingen.
Det er i meldingen gitt en teknisk beskrivelse
av kraftsituasjonen i 2002-2003. Utviklingen i tilsig, magasinfylling,
kraftproduksjon, kraftflyt og el-forbruk i Norden og Norge er beskrevet.
Det blir i hovedsak fokusert på tolvmånedersperioden
juli 2002 - juni 2003.
I en egen del av meldingen gis det en redegjørelse
for ulike forhold knyttet til opprustning av overføringsnettet
for å redusere overføringstapet, jf. stortingsvedtak nr.
552 (2002-2003).
Regjeringens politikk for å bedre forsyningssikkerheten
tar utgangspunkt i hovedlinjene i energipolitikken, som er trukket
opp gjennom energimeldingen, jf. St.meld. nr. 29 (1998-1999). Regjeringens
energipolitikk skal fremme verdiskapning og er basert på målet
om en bærekraftig utvikling. Energien skal framskaffes
på en effektiv og miljøvennlig måte,
og energiforsyningen skal være sikker.
Regjeringen mener det er nødvendig
med en ytterligere økning av innsatsen og legger opp til å imøtekomme
framtidens krav til energiforsyningen med økt innsats over
et bredt felt. Det er den samlede innsatsen som vil gjøre
energiforsyningen bedre rustet i år med svikt i vannkraftproduksjonen.
Regjeringen legger i meldingen fram en tipunkts
liste med tiltak for å redusere sårbarheten for
svikt i nedbøren, og det er lagt vekt på å styrke
forbrukernes stilling i kraftmarkedet.
Regjeringen ønsker å:
1. Styrke innsatsen
for miljøvennlig omlegging av energibruk og -produksjon.
Det vil blant annet bli lagt opp til en ny ordning for å stimulere
til investeringer i infrastruktur for fjernvarme.
2. Forbedre reguleringer og plantiltak
i energiomleggingen, bl.a. er det foreslått en strategi
for utbygging av vannbåren varme. Det foreslås
tiltak som vil bidra til mer fleksible oppvarmingssystemer.
3. Styrke grunnlaget for mer vannkraftproduksjon. Regjeringen
vil øke innsatsen for å modernisere og oppruste
vannkraftanleggene, og i tillegg prioritere å få bygd
ut et betydelig antall mikro-, mini- og småkraftverk.
4. Arbeide for å etablere et felles
norsk-svensk marked for grønne sertifikater for elektrisitetsproduksjon
- med oppstart av et felles marked fra 1. januar 2006.
5. Øke bruken av naturgass innenlands
på en miljøvennlig måte, bl.a. økt
bruk av naturgass og satsing på gasskraftverk med CO2-håndtering.
6. Fremme et styrket og mer forpliktende
nordisk el-samarbeid, og legge til rette for godkjenning av organiseringen
av nye overføringsforbindelser til utlandet.
7. Sikre en fortsatt effektiv konkurranse
i kraftmarkedet, slik at prisøkninger ikke blir høyere
enn nødvendig og forbrukernes interesser blir ivaretatt. Regjeringen
vil bl.a. legge til rette for et effektivt kraftmarked i Norge og
Norden.
8. Klargjøre ansvaret til rasjoneringsmyndigheten
og den systemansvarlige i svært anstrengte kraftsituasjoner.
9. Legge til rette for økt forbrukerfleksibilitet
gjennom nye kontraktsformer, toveiskommunikasjon og hyppigere avlesning
og fakturering i en anstrengt kraftsituasjon.
10. Bedre forbrukernes stilling gjennom å redusere tiden
ved skifte av strømleverandør, regulere ventetariffene,
bedre fakturerings- og avregningsrutinene, klargjøre ulike
myndigheters ansvarsområde og bedre informasjonen om kraftmarkedet.
Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget
våren 2004 med forslag til hvordan man skal øke
bruken av gass innenlands på en miljøvennlig måte.
Det vises i meldingen til at Innovasjonsselskapet i Grenland vil
få i oppdrag å etablere et nasjonalt gassteknologiprogram for å drive
fram miljøvennlig bruk av gass til energiformål,
inkludert CO2-håndtering. Det
vil også bli vurdert en eventuell utvidelse av selskapets
virksomhet til å omfatte bruk av gass i industrielle prosesser
og løsninger for hydrogen som energibærer. Selskapet
vil bli etablert i løpet av 2004.
Regjeringen tar sikte på snarest mulig å etablere
en støtteordning for bygging av pilotanlegg for gasskraftverk
med CO2-håndtering. Regjeringen
vil fremme en sak om dette senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2004.
Regjeringen vil heve ambisjonsnivået
i energiomleggingen. For 2004 økes Energifondets inntekter
med 95 mill. kroner til 565 mill. kroner. En økning av
de finansielle rammene vil gi grunnlag for å sette høyere
mål for energiomleggingen. Departementet og Enova har startet
forhandlinger om resultatmålene i avtalen. Enovas erfaringer
og innsats så langt vil bli vektlagt i forhandlingene.
Departementet viser for øvrig til at det vil bli foretatt
en helhetlig evaluering av Energifondet og Enova i 2006. I den forbindelse
vil organiseringen og styringen bli vurdert i tillegg til selve
måloppnåelsen.
Det er i meldingen gitt en gjennomgang av sentrale sider
ved utviklingen i kraftforsyningen i de nordiske landene i de senere årene.
Gjennom det felles nordiske markedet fordeles en svikt i vannkraftproduksjonen
på et større marked, og en kan dra nytte av den
fleksibiliteten som en har i dette markedet. Det nordiske kraftmarkedet
er derfor viktig for forsyningssikkerheten i Norge.
Sårbarheten for svikt i nedbøren
er blitt større i det nordiske kraftmarkedet med årene,
og kapasitetsutnyttelsen av produksjonsapparatet i Norden er blitt
vesentlig høyere enn tidligere. Det samme gjelder utnyttelsen
av det sentrale overføringsnettet.
Departementet viser til den betydelige risiko
for at evnen til å mestre en svikt i elektrisitetsproduksjonen vil
bli dårligere i de nærmeste årene. De
prosjektene i kraftsektoren som vil bli fullført i årene
fremover vil gi relativt beskjeden vekst i produksjonskapasiteten,
og det må regnes med fortsatt vekst i forbruket.
Norge har et høyt elektrisitetsforbruk
pr. innbygger sammenlignet med de andre nordiske landene, og vi har
en stor kraftintensiv industri. I tillegg blir elektrisitet benyttet
i langt større grad til oppvarming i Norge enn i andre
land. Vannkraftens dominerende rolle gjør at norsk elektrisitetsproduksjon
varierer mer enn produksjonen i de andre landene.
Norsk energiforsyning er blitt mer sårbar
for svikt i nedbøren enn tidligere, som må ses
i sammenheng med at Norge tidligere hadde et overskudd på kraft.
Det er fare for at evnen til å mestre svikt i nedbøren
vil bli videre svekket i de nærmeste årene framover.
NVE anslår at det fram til 2006 bare kan regnes med en
samlet vekst i produksjonskapasiteten fra vann- og vindkraftproduksjonen
på 2-3 TWh. Samtidig synes det grunn til å regne
med fortsatt vekst i forbruket av elektrisitet i de nærmeste årene.
Departementet viser til at en i ettertid kan
stille spørsmålet om vurderingen av kraftsituasjonen
gjennom vinteren 2002-2003 var tilfredsstillende, fordi det viste
seg å være nok vann i magasinene til å unngå en kritisk
situasjon.
Meldingen gir en vurdering av den samlede tilpasningen
vinteren 2002-2003. Det skjedde store tilpasninger i det nordiske
markedet, noe som bidro til å redusere konsekvensene av
nedbørssvikten. Denne tilpasningen skjedde uten inngrep
fra myndighetene rettet mot den aktuelle situasjonen.
Departementet viser til at de analysene som
er laget til denne meldingen ikke tyder på at det var noen
alvorlig svikt i kraftmarkedet og magasindisponeringen sist vinter.
De mer prinsipielle vurderingene gir ikke grunnlag for å peke
på noen svakheter for den samfunnsøkonomiske utnyttelsen
av vannmagasinene ved at det enkelte kraftselskap legger opp produksjonsplanene
ut fra hensynet til sin egen verdiskaping.
Prisene på elektrisitet vinteren 2002-2003
ble svært høye. I slutten av 2002 og i starten
av 2003 var prisen til tider langt høyere enn kostnadene
ved å produsere for de fleste termiske kraftverkene. Prisoppgangen
som fant sted kan også gjenspeile en forventning om at
en fortsatt ugunstig værutvikling ville medføre
behov for store forbruksreduksjoner frem til vårsmeltingen. Ulike
aktører i kraftmarkedet har imidlertid hatt varierende
vurderinger av faren for en anstrengt situasjon i løpet
av perioden. Som følge av usikkerheten om de markedsmessige
forholdene, var det i enkelte perioder store variasjoner i prisen
fra dag til dag.
Strømutgiftene utgjør en merkbar
del av husholdningens samlede utgifter og er en viktig innsatsfaktor
i store deler av næringslivet. Den vanligste kraftforsyningskontrakten
blant husholdninger er kontrakt med variabel pris, men også deler
av tjenesteytende næringer og industrien har variable kontraktspriser. Dette
innebærer at disse forbrukerne vil være eksponert
for sterke svingninger i kraftprisen, slik en opplevde vinteren
2002-2003. Som følge av perioden med tilsigssvikt 2002-2003
er det beregnet at disponibel realinntekt for Norge samlet sett
reduseres med 6,6 mrd. kroner i 2000-kroner sammenliknet med en
normal situasjon.
Tilsigssvikten satte det nordiske kraftmarkedet
på en hard prøve. Et velfungerende kraftmarked
bidro til at Norge kom ut av vinteren 2002-2003 uten svikt i kraftforsyningen.
Kraftsystemet greide derfor oppdekningen etter en usedvanlig tørr
høst.
Departementet viser til at prisutslagene som
følge av kraftsituasjonen sist vinter var svært
sterke, og prisøkningen fikk konsekvenser på flere
områder. Spesielt ble husholdningene hardt rammet fordi
de i større grad enn næringsliv og industri har
kontrakter med variabel pris.
Investeringsnivået i elektrisitetsproduksjonen
har vært lavt i de senere årene. Etter departementets
vurdering vil prisutviklingen bety mye for omfanget av nye investeringer
i produksjon og forbruk. I tillegg må det stimuleres til
miljøvennlige investeringer gjennom energipolitikken.
Departementet viser til at en større
utbygging av ny kapasitet og en omlegging av energibruken vil bidra
til å redusere sårbarheten i kraftforsyningen.
Det norske kraftsystemet vil imidlertid i lang tid fremover være dominert
av vannkraft. Det betyr at det er nødvendig å få i
stand tiltak som er rettet direkte mot å lette svært anstrengte
kraftsituasjoner.
Regjeringen har som mål å sikre
at det er tilstrekkelig elektrisitet i markedet til akseptable priser.
Dette innebærer at hensynet til forsyningssikkerheten må vektlegges
sterkere enn tidligere, og Regjeringen vil prioritere dette arbeidet.
Regjeringen baserer sin energistrategi på at
det er et velfungerende kraftmarked og at det er krafthandel mellom
landene. For å bedre forsyningssikkerheten mener Regjeringen
det er viktig å arbeide videre for å bedre effektiviteten
og fleksibiliteten i kraftmarkedet.
Kraftutvekslingen i det nordiske kraftmarkedet
er viktig for en effektiv bruk av våre samlede ressurser. Regjeringen
mener det er viktig med ytterligere forsterking av samarbeidet med
de andre nordiske landene om energispørsmål for å få til
hensiktsmessige løsninger om utformingen av reguleringene,
utøvingen av systemansvaret og investeringene i overføringsnettet, samt å få til
en felles innsats for å øke produksjonskapasiteten.
Sårbarheten for tørrår
gjelder hele det nordiske kraftmarkedet, men i Norge vil konsekvensene
av tørrår være mest alvorlige. Dette
skyldes særlig at elektrisiteten har en langt mer dominerende
rolle i energiforsyningen enn i andre land, og norsk energiforsyning er
helt avhengig av vannkraften.
Regjeringen vil satse sterkere på en
miljøvennlig energiomlegging. Tilgangen på fornybare
energikilder byr på mange muligheter til omlegging av energiproduksjon
og -forbruk. Høyere elektrisitetspriser enn det som har
vært vanlig i de senere årene vil støtte opp
under en slik omlegging av energibruk og -produksjon.
Omfattende ny miljøvennlig kraftproduksjon
vil også bidra til at det blir frigjort kapasitet i overføringsforbindelsene
som kan benyttes ved svikt i tilsiget, og både miljømessige
og økonomiske hensyn taler mot å basere den langsiktige
kraftbalansen på stadig økende import.
Regjeringen legger vekt på at faren
for rasjoneringsinngrep for å mestre anstrengte kraftsituasjoner skal
være redusert til et absolutt minimum, og en sikrer derfor
muligheten til å supplere markedet med ekstra sikkerhet
i slike situasjoner. Sikkerhetssystemet må bestå av
både organisatoriske og operasjonelle virkemidler, og ansvarsforholdene
må være klare. Et slikt system vil inngå som
en del av infrastrukturen for energiforsyningen.
Det vil ikke være samfunnsøkonomisk
lønnsomt å ta i bruk tiltak som fjerner enhver
risiko for at rasjoneringsinngrep fra myndighetene blir nødvendig.
Skulle imidlertid en rasjoneringssituasjon oppstå, må den håndteres
på en tilfredsstillende måte. Det vil heller ikke
være samfunnsøkonomisk lønnsomt å sikre
seg fullstendig mot svært anstrengte kraftsituasjoner.
I slike situasjoner vil man kunne oppleve betydelige prisvariasjoner
som følge av at aktørene tilpasser produksjon
og forbruk til de aktuelle tilsigene.
Departementet viser til at NVE er rasjoneringsmyndighet
i Norge. Rasjonering kan iverksettes når det på grunn
av ekstraordinære forhold er knapphet på elektrisk
energi, og det ut fra allmenne hensyn er påkrevd for å sikre
at energien blir best mulig utnyttet. Statnett SF er det systemansvarlige
nettselskapet i Norge. Foretaket er pålagt å sikre
momentan balanse mellom produksjon og forbruk til enhver tid, og
foreta nettinvesteringer i det sentrale overføringsnettet
når dette er samfunnsøkonomisk lønnsomt.
For å ha mulighet til å supplere
markedet med ekstra sikkerhet i en svært anstrengt situasjon,
er det viktig at Statnett har ansvaret for løpende å vurdere
og gjennomføre andre nødvendige tiltak enn nettinvesteringer. Slike
tiltak skal være rettet mot svært anstrengte kraftsituasjoner
og må vurderes på lik linje med nettinvesteringer.
Samfunnsøkonomiske kriterier skal benyttes.
Utformingen av virkemidlene skal skje i nær
kontakt med energimyndighetene, og forslag til tiltak skal forelegges
NVE for godkjenning. Kostnadene for den systemansvarliges
virkemidler skal dekkes innenfor sentralnettets inntektsramme.
Departementet viser til at ulike former for
reservekapasitet i det norske kraftsystemet og energiopsjoner har vært
diskutert som mulige nye virkemidler for å håndtere
svært anstrengte kraftsituasjoner. Etablering av produksjonsreserver
vil bidra til økt sikkerhet i det norske kraftsystemet
ved å redusere risikoen for rasjoneringsinngrep fra myndighetene.
Slike reserver skal kun være tilgjengelig for den systemansvarlige
i en svært anstrengt kraftsituasjon, og vil på denne
måten være utenfor det ordinære markedet.
Reservene vil derfor i de aller fleste år ikke tas i bruk.
Nødvendige og gjennomførbare tillatelser og konsesjoner
etter blant annet energi- og forurensningsloven, er en forutsetning
for at slik reservekapasitet skal kunne være tilgjengelig
for systemansvarlig, og må omsøkes av den systemansvarlige
på ordinær måte. Det er viktig at en
ordning for reservekapasitet utformes i samsvar med Norges forpliktelser
etter EØS-avtalen.
Det er departementets vurdering at bruk av mobil eller
fast reservekapasitet for kraftproduksjon vil kunne være
et hensiktsmessig virkemiddel i en svært anstrengt kraftsituasjon.
Den mest aktuelle reservekapasiteten er gassturbiner. Disse kan
være eid eller leid av den systemansvarlige. Faste turbiner
gir mer sikkerhet for at anleggene vil bidra til en bedret kraftsituasjon straks
det er behov for det, enn anlegg som må leies inn i en
kritisk situasjon.
Departementet mener tiltak om energiopsjoner
er uaktuelt for inneværende vintersesong. Imidlertid er det
for tidlig å trekke endelig konklusjon om opsjoner er et
tiltak som kan oppfylle kravene til en slik ordning.
Det vises i meldingen til at rasjoneringstiltak
vil kunne bli innført gradvis og med varierende grad av markedskonsekvenser.
Opptrapping av tiltak vil skje både med hensyn til geografisk
område og de energivolumer som rasjoneringen omfatter.
Så langt som mulig vil gjeldende markedsløsninger
bli videreført også under rasjonering, men i sin
mest omfattende form vil hele markedet kunne bli ekskludert. NVE
er pålagt å sørge for at det til enhver
tid er utarbeidet planer og prosedyrer for sikker og effektiv varsling
og rapportering om iverksettelse, gjennomføring og opphør
av rasjonering.
Kontrakter, betalingsmåter og måling
er sentralt for hvordan alle grupper av forbrukere reagerer på anstrengte
kraftsituasjoner. Forbrukerne viser økt interesse for omlegging
av sitt el-forbruk og for å redusere energikostnadene.
Det skal legges til rette for at forbrukerne i større grad
skal ha et reelt valg mellom ulike energikilder. Departementet øker
derfor innsatsen for å få til mer hensiktsmessige
kontrakter, bedre regelverk og bruk av ny teknologi for å fremme økt
fleksibilitet hos forbrukerne.
Departementet ønsker å bidra
til å få utviklet nye kontraktstyper blant annet
for husholdningskunder. Særlig interessant er kontrakter
som kan være et alternativ til dagens fastpriskontrakter,
som samtidig kan være gunstige i forhold til å opprettholde
fleksibiliteten i forbruket og motivasjonen til sparing hos den
enkelte.
Toveiskommunikasjon er lite utbredt i Norge,
men flere nettselskaper og andre arbeider med å øke
bruken av toveiskommunikasjon, blant annet som følge av NVEs
arbeid på dette feltet. Departementet ønsker at toveiskommunikasjon
skal tas i bruk i kraftmarkedet, og vil bruke EBLs pågående
prosjekt til å fremskaffe kunnskap om hvordan dette best
bør gjennomføres for blant annet å unngå feilinvesteringer.
Departementet går inn for at det i
en anstrengt kraftsituasjon kan foretas måleravlesninger
og faktureres oftere enn i dag, for eksempel månedlig.
Pålegget vil kunne omfatte både kjøp
av elektrisk energi og nettjenester for alle kunder.
Melingen omtaler virkemidler som kan bidra til å bedre
forbrukernes stilling i en anstrengt kraftsituasjon. Det tar i dag
3 uker fra den første påfølgende mandag å skifte
kraftleverandør. Departementet mener fristen bør
reduseres til 2 uker. NVE arbeider nå videre med spørsmålet
med sikte på å innføre tiltaket.
Departementet går inn for at myndighetene
skal fastsette rammer for hvordan prisfastsettelsen skal være for
leveringspliktige kraftleveranser (ventetariffer).
I dag kan nettselskapet tilby fellesfakturering
overfor kraftleverandørene. Tilbudet må gjelde
alle eller ingen, fordi nettselskapene skal opptre nøytralt.
I praksis er det kraftleverandører med eiermessig tilknytning
til nettselskapet som har fellesfakturering. Departementet har bedt
NVE utrede nærmere et pålegg om felles fakturering
uavhengig av hvilken kraftleverandør kunden har.
Departementet har gått inn for at NVE
skal ta initiativ til at det utarbeides en oversikt over hvilke
oppgaver som ligger under de ulike myndighetenes/organenes
ansvars- og myndighetsområder og hvilke regelverk som kan
komme til anvendelse. Oversikten over reglene bør samles
i et felles oppslagsverk slik at det blir lettere for forbrukerne å orientere
seg om sine rettigheter. For øvrig skal NVE gjøre
generell informasjon vedrørende kraftmarkedet tilgjengelig
for allmennheten.
Det nåværende kraftskattesystemet
for vannkraftproduksjon ble innført fra og med inntektsåret
1997.
Utover skattekostnader er kraftselskapene pålagt konsesjonsbaserte
ordninger som konsesjonsavgifter og levering av konsesjonskraft.
De konsesjonsbaserte ordningene tilgodeser vertskommunene med inntekter fra
vannkraftproduksjonen, delvis som en kompensasjon for naturinngrep
og delvis fordi det har vært ønskelig at vertskommunene
skal ha en andel av verdiskapingen i kommunen. De særskilte
kraftskattereglene og de konsesjonsbaserte ordningene
bidrar i tillegg til at en stor del av grunnrenten tilfaller det offentlige.
I forbindelse med statsbudsjettet for 2004 la
Regjeringen frem flere forslag til endringer i kraftskattereglene
for å legge bedre til rette for prosjekter som er samfunnsøkonomisk
lønnsomme. For 2005-budsjettet varsler Regjeringen at den
vil vurdere endringer i grunnrenteskatten for at den skal virke
mer nøytralt i forhold til investeringsbeslutninger.
I beregningsgrunnlaget for grunnrenteskatten
fastsettes bruttoinntekten for året hovedsakelig ved å multiplisere
spotpris og faktisk produksjon time for time. Bruk av spotmarkedspriser
innebærer at grunnrenteskatten virker nøytralt
i forhold til produsentenes vanndisponeringer. I tillegg er det
både prinsipielle og administrative årsaker til
at grunnrenteskatten beregnes slik.
I meldingen omtales et forslag om å innføre
en maksimalpris ved beregning av grunnrenteinntekten i unntakssituasjoner
for å gi produsentene insentiv til å utsette produksjonen,
slik at noe vannbeholdning spares og knapphetssituasjoner motvirkes.
Departementet anser imidlertid dette som et lite treffsikkert virkemiddel.
Det vises i meldingen til at det i Dokument
nr. 8:15 (2002-2003) ble reist krav om at myndighetene burde innføre
krav til vannmagasinene for å regulere mulighetene for
eksport med tanke på å sikre nok ressurser i forhold
til svikt i nedbøren. Etter departementets syn vil et slikt
tiltak bli meget kostbart, med et betydelig tap av produksjon av
fornybar vannkraft. Det er også usikkert om det rettslige
grunnlaget for et slikt tiltak. Departementet legger derfor ikke
fram forslag om å vurdere slike tiltak ytterligere.
Det vises i meldingen til Stortingets vedtak
nr. 552 (2002-2003) om å lage en plan for opprustning av
overføringsnettet med sikte på å redusere
energitapene, og det redegjøres for ulike forhold knyttet
til nettap, hvordan kraftnettet er organisert, hvilke virkemidler
og regulering som myndighetene benytter, samt målsetninger
i forhold til overføringsnettet for kraft.
Departementet anser ikke energitapene i det
norske kraftnettet som unødvendig høye. Energilovens
system knyttet til planlegging og realisering av investeringer i kraftnett
og andre elektriske anlegg er etter departementets vurdering hensiktsmessig.
Krav om kraftsystemutredninger og lokale energiutredninger,
NVEs behandling av konsesjonssøknader for elektriske anlegg,
nettselskapenes økonomiske insentiver gjennom inntektsrammereguleringen,
samt krav om at nettleien skal reflektere tapet i overføringsnettet,
legger etter departementets oppfatning til rette for en samfunnmessig
rasjonell utvikling av overføringsnettet. Departementet
legger til grunn at en gjennom dette tar hensyn til energitapet
på en tilfredsstillende måte. Videre vises det
til at Statnett SF skal gjennomføre sine investeringer
etter samfunnsøkonomiske prinsipper. Det er imidlertid
fra myndighetenes side viktig å følge nøye
med i utviklingen både av investeringer, nettap og leveringskvalitet
i årene som kommer, for å sikre en samfunnsmessig
rasjonell utvikling av kraftsystemet.