Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Siri Hall Arnøy og lederen Ågot Valle, og fra Kristelig
Folkeparti, Modulf Aukan, viser til at Norge som et rikt
land har et særlig ansvar for å bidra til at forskjellene
mellom rike og fattige reduseres. Bedring av levekår og
fattigdomsreduksjon er et hovedmål for norsk bistand. Betydelige
beløp overføres årlig til prosjekter
i andre deler av verden.
Komiteen vil understreke viktigheten
av å sikre bred oppslutning om, og forståelse
for betydningen av å gi u-hjelp i befolkningen. Målrettet
innsats og synlige resultater, vil bidra til dette.
Komiteen viser til at norsk innsats
i Mosambik har pågått gjennom mange år
og at det er satt inn betydelig økonomisk innsats. Hovedmålet
har vært fattigdomsbekjempelse og vekst spesielt med sikte
på å bedre forholdene for de fattigste. Riksrevisjonens
valg av tema for undersøkelsen er på denne bakgrunn
interessant og viktig.
Komiteenhar
merket seg at undersøkelsen er basert på analyse
av 31 bistandstiltak som til sammen utgjorde 75-80 pst. av den samlede
bistand til Mosambik i perioden 2000-2001 og at seks enkelttiltak
er undergitt særlig grundig gjennomgang.
Ifølge Riksrevisjonen følger
NORAD i liten grad egne normer for rapportering. Videre er målet
om fattigdomsbekjempelse og å bidra til økonomisk
vekst med særlig henblikk på å tilgodese
den fattige del av befolkningen, ikke operasjonalisert på en
tilstrekkelig måte i plan- og beslutningsdokumenter for
tiltakene. Komiteen vil peke på at når
NORAD bare redegjør for fattigdomsorientering eller hvordan
det vil bidra til ønsket vekst i 2 av 31 tiltak, viser
dette mangel på konkretisering av formålet med
tiltakene.
Komiteenhar
merket seg Utenriksdepartementets innvendinger til enkelte av tilnærmingene
i undersøkelsen. Departementet mener blant annet at Riksrevisjonens
tilnærming er ensidig tiltaksorientert ved forventningen
om at alle tiltak skal komme målgruppen til gode og at
målgrupperettingen skal omtales i NORADs bevilgningsdokumenter.
Komiteen er enig i Utenriksdepartementets
påpeking av at det er nødvendig å se
på profilen i det samlede samarbeidsprogrammet i forhold
til de fattigdomsutfordringer Mosambik står overfor. Skal
fattigdommen kunne bekjempes, er det helt avgjørende å sikre
grunnlag for en god fordelingspolitikk, for investeringer i infrastruktur,
i helse og utdanning og i forsvarlig forvaltning av naturressurser.
Bare ved å legge grunnlag for stabil vekst og utvikling
vil fattigdomsproblemene kunne finne en varig løsning.
Komiteen vil imidlertid understreke
at dette på ingen måte innebærer et nei
til kortsiktige tiltak og prosjekter i forbindelse med naturkatastrofer
osv. Dette er en type kortsiktig nødhjelp Norge bør
ta stort ansvar for å bidra med. Slike tiltak skal lindre
nød i øyeblikket, men verken endrer eller har
til formål å endre den grunnleggende skjevhet
mellom fattige og rike.
Komiteen deler departementets
syn på at en evaluering av norsk utviklingshjelps effektivitet
i forhold til fattigdomsbekjempelse i stor grad vil måtte
fokusere på samarbeidspartnernes politikk, deres strategier
for bekjempelse av fattigdom, hvorvidt disse er operasjonalisert
i de nasjonale planer og hvorvidt norsk innsats bidrar til en positiv
utvikling. Det er i den sammenheng viktig at det gjøres
et betydelig forarbeid med sikte på å klargjøre
formål og oppfølgingsmuligheter, før
prosjekter iverksettes. Videre er det nødvendig å utarbeide klare
kriterier for måloppnåelse og kvalitetssikring
slik at det i etterkant gis mulighet for å vurdere effekten
av tiltakene.
Komiteenvil
understreke at det er opp til departementet å formulere
eller endre normene for rapportering av resultatene av norsk bistand.
Uten at dette gjøres, må gjeldende retningslinjer
legges til grunn både for de prosjekter som iverksettes
og den etterfølgende kontroll.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at Stortinget gis muligheten til å vurdere hvorvidt
Stortingets forutsetninger med en bevilgning oppfylles. Det er sentralt
at Regjeringen finner frem til kriterier og rapporteringsformer
som gjør det mulig bedre å vurdere effekten av
bistanden - uavhengig av bistandsform. Basert på den foreliggende
rapport, synes dette ikke tilfredsstillende ivaretatt. Komiteen viser
til at forbedrede rapporteringsformer med større fokus
på effekten av bistand er høyt prioritert i St.meld.
nr. 35 (2003-2004) om utviklingspolitikken, og at dette skal følges
opp gjennom en rekke ulike tiltak. Komiteen vil understreke
betydningen av at Regjeringen legger til rette for at Stortinget
kan vurdere effekten av internasjonal bistand og myndighetenes egeninnsats
i Mosambik i forbindelse med behandlingen av 2005-budsjettet.
Komiteen har merket seg at budsjettstøtte
er en prioritert samarbeidsform i forholdet til Mosambik. Forutsetningene
for denne støtten er knyttet til vurderinger av fattigdomsstrategi, økonomisk
politikk og styresett og kvaliteten av finansforvaltningen.
Komiteen konstaterer at departementet
erkjenner svakheter ved den samlede risikovurdering og vil se nærmere
på dette forhold i forbindelse med ferdigstillelsen av
nye retningslinjer for budsjettstøtte.