Innstilling fra samferdselskomiteen om samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 65/2004 av 26. april 2004 om innlemmelse i EØS-avtalen av Fellesskapets Marco Polo-program

Dette dokument

Til Stortinget

Sammendrag

EØS-komiteen vedtok på sitt møte 26. april 2004 å endre EØS-avtalens Protokoll 31 om samarbeid på særlig områder utenfor de fire friheter, til å omfatte forordning 1382/2003 av 22. juli 2003 om tildeling av økonomisk støtte fra Fellesskapet for å fremme et mer miljøvennlig godstransportsystem (Marco Polo-programmet).

Som følge av at Norges deltakelse nødvendiggjør bevilgningsvedtak, ble beslutningen i EØS-komiteen tatt med forbehold om Stortingets samtykke i samsvar med § 26 andre ledd i Grunnloven.

EUs målsetting om å få en større del av godstransportene over fra veg til andre transportformer er i overensstemmelse med norsk transportpolitikk. Betydningen av å tilrettelegge for gode intermodale transportløsninger for å fremme overføring av godstransport fra veg til sjø og bane, kommer klart til uttrykk i St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015.

Fra næringslivet har det kommet en rekke positive reaksjoner på programmet, spesielt fra sjøfartsnæringen.

Programmet nødvendiggjør ikke lov- eller forskriftsendringer.

Samferdselsdepartementet tilrår at Norge godkjenner EØS-komiteens beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen av et program om EU-tilskudd for å fremme et mer miljøvennlig godstransportsystem (Marco Polo-programmet). Utenriksdepartementet slutter seg til dette.

Nærmere om Marco Polo-programmet

Den samlede godstransport på veg i Europa forventes å øke med 50 pst. fram til 2010 dersom dagens utvikling fortsetter. Den grenseoverskridende godstransporten forventes fordoblet i 2020. Dette innebærer en årlig vekst på ca. 12 mrd. tonnkilometer. og vil føre til økte framkommelighetsproblemer, økt forurensing og flere ulykker.

Det er satt som mål å overføre hele veksten i godstransportmarkedet til jernbane, nærsjøfart og indre vannveger. Marco Polo-programmet er ett av tiltakene som skal bidra til å nå dette målet i godstransportmarkedet.

Programmets hovedformål er å stimulere til økt bruk av såkalte intermodale transportløsninger, som betyr transport av gods i en sammenhengende transportkjede, der to eller flere transportmidler inngår og den innledende og/eller avsluttende del av transporten på veg er så kort som mulig.

Programmet startet opp i 2003 og skal gå fram til 2010. Forordningen har en klar internasjonal dimensjon. Forordningen forutsetter at prosjekter ikke fører til uakseptabel konkurransevridning i de relevante markeder.

Nye transportløsninger som bidrar til å overflytte gods fra veg til andre transportformer, kan gis økonomisk oppstartingsstøtte.

Støtteberettigede tiltak er delt inn i tre hovedkategorier:

  • – Trafikkoverføringsprosjekter - støtte til nye transportløsninger som ikke går på veg. Tilskuddsandelen til slike prosjekter er inntil 30 pst. av kostnadene.

  • – Katalysatorprosjekter - tiltak som kan redusere markeds- og konkurransemessige hindringer for intermodale løsninger. Tilskuddsandelen til denne type prosjekter er inntil 35 pst. av kostnadene.

  • – Felles læringsprosjekter - stimulering av samarbeid i godslogistikkmarkedet. Tilskuddsandelen for denne type prosjekter er inntil 50 pst. av kostnadene.

Administrative og økonomiske konsekvenser

For perioden 2004-2006 er de økonomiske forpliktelsene for EFTA/EØS-landene på dagens nivå (2,19 pst.) beregnet til 2,181 mill. euro inklusive administrative kostnader, hvorav Norges andel (94,94 pst.) vil være om lag 2,07 mill. euro. Med en eurokurs på 8,5 vil dette utgjøre om lag 17,6 mill. kroner i treårsperioden.

I 2004 er EFTA/EØS-bidraget beregnet til 194 000 euro, hvorav Norges andel er 184 000 euro. Omregnet med en eurokurs på 8,5 vil Norges bidrag utgjøre om lag 1,6 mill. kroner.

Utgiftene vil dekkes i fellesskap over budsjettene til Nærings- og handelsdepartementet, Fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet med hhv. 30, 33 og 37 pst.

Uttalelse fra utenrikskomiteen

Utenrikskomiteen melder ingen merknader til utkast til innstilling fra samferdselskomiteen.

Komiteens tilråding

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, har ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Stortinget samtykker i godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 65/2004 av 26. april 2004 om innlemmelse i EØS-avtalen av Felleskapets Marco Polo-program.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 3. juni 2004

Petter Løvik

leder

Bjørgulv Froyn

ordfører