EØS-komiteen vedtok på sitt
møte 26. april 2004 å endre EØS-avtalens
Protokoll 31 om samarbeid på særlig områder
utenfor de fire friheter, til å omfatte forordning 1382/2003
av 22. juli 2003 om tildeling av økonomisk støtte
fra Fellesskapet for å fremme et mer miljøvennlig
godstransportsystem (Marco Polo-programmet).
Som følge av at Norges deltakelse nødvendiggjør bevilgningsvedtak,
ble beslutningen i EØS-komiteen tatt med forbehold om Stortingets
samtykke i samsvar med § 26 andre ledd i Grunnloven.
EUs målsetting om å få en
større del av godstransportene over fra veg til andre transportformer
er i overensstemmelse med norsk transportpolitikk. Betydningen av å tilrettelegge
for gode intermodale transportløsninger for å fremme
overføring av godstransport fra veg til sjø og
bane, kommer klart til uttrykk i St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal
transportplan 2006-2015.
Fra næringslivet har det kommet en
rekke positive reaksjoner på programmet, spesielt fra sjøfartsnæringen.
Programmet nødvendiggjør ikke
lov- eller forskriftsendringer.
Samferdselsdepartementet tilrår at
Norge godkjenner EØS-komiteens beslutning om innlemmelse
i EØS-avtalen av et program om EU-tilskudd for å fremme
et mer miljøvennlig godstransportsystem (Marco Polo-programmet).
Utenriksdepartementet slutter seg til dette.
Den samlede godstransport på veg i
Europa forventes å øke med 50 pst. fram til 2010
dersom dagens utvikling fortsetter. Den grenseoverskridende godstransporten
forventes fordoblet i 2020. Dette innebærer en årlig
vekst på ca. 12 mrd. tonnkilometer. og vil føre
til økte framkommelighetsproblemer, økt forurensing
og flere ulykker.
Det er satt som mål å overføre
hele veksten i godstransportmarkedet til jernbane, nærsjøfart
og indre vannveger. Marco Polo-programmet er ett av tiltakene som
skal bidra til å nå dette målet i godstransportmarkedet.
Programmets hovedformål er å stimulere
til økt bruk av såkalte intermodale transportløsninger,
som betyr transport av gods i en sammenhengende transportkjede,
der to eller flere transportmidler inngår og den innledende
og/eller avsluttende del av transporten på veg
er så kort som mulig.
Programmet startet opp i 2003 og skal gå fram
til 2010. Forordningen har en klar internasjonal dimensjon. Forordningen
forutsetter at prosjekter ikke fører til uakseptabel konkurransevridning
i de relevante markeder.
Nye transportløsninger som bidrar til å overflytte gods
fra veg til andre transportformer, kan gis økonomisk oppstartingsstøtte.
Støtteberettigede tiltak er delt inn
i tre hovedkategorier:
– Trafikkoverføringsprosjekter
- støtte til nye transportløsninger som ikke går
på veg. Tilskuddsandelen til slike prosjekter er inntil
30 pst. av kostnadene.
– Katalysatorprosjekter - tiltak
som kan redusere markeds- og konkurransemessige hindringer for intermodale
løsninger. Tilskuddsandelen til denne type prosjekter er
inntil 35 pst. av kostnadene.
– Felles læringsprosjekter
- stimulering av samarbeid i godslogistikkmarkedet. Tilskuddsandelen for
denne type prosjekter er inntil 50 pst. av kostnadene.
For perioden 2004-2006 er de økonomiske
forpliktelsene for EFTA/EØS-landene på dagens
nivå (2,19 pst.) beregnet til 2,181 mill. euro inklusive
administrative kostnader, hvorav Norges andel (94,94 pst.) vil være
om lag 2,07 mill. euro. Med en eurokurs på 8,5 vil dette
utgjøre om lag 17,6 mill. kroner i treårsperioden.
I 2004 er EFTA/EØS-bidraget
beregnet til 194 000 euro, hvorav Norges andel er 184 000 euro.
Omregnet med en eurokurs på 8,5 vil Norges bidrag utgjøre
om lag 1,6 mill. kroner.
Utgiftene vil dekkes i fellesskap over budsjettene
til Nærings- og handelsdepartementet, Fiskeridepartementet
og Samferdselsdepartementet med hhv. 30, 33 og 37 pst.
Utenrikskomiteen melder ingen merknader til
utkast til innstilling fra samferdselskomiteen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, har ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 65/2004 av 26. april 2004 om innlemmelse i EØS-avtalen av Felleskapets Marco Polo-program.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 3. juni 2004
Petter Løvik
leder |
Bjørgulv Froyn
ordfører |