Regjeringen la høsten 2002 frem St.meld.
nr. 6 (2002-2003) Tiltaksplan mot fattigdom. Å sikre vanskeligstilte
gode, nøkterne boliger var en sentral strategi i denne
meldingen.
Vanskeligstilte på boligmarkedet skal
sikres en bolig de kan klare å beholde. Dette er en forutsetning
for at flest mulig i yrkesaktiv alder skal klare seg selv ved egen
arbeidsinntekt.
Tiltak for å redusere antall vanskeligstilte
på boligmarkedet vil på den ene siden bli rettet
mot individene for å styrke deres ressurser slik at de
lettere kan delta på boligmarkedet, og på den
annen side bli rettet mot egenskaper ved boligmarkedet og boligmassen
som unødvendig hindrer folk i å delta.
Det er kommunene som har hovedansvaret for å sikre vanskeligstilte
en bolig. Utfordringen er å legge til rette for at kommunene
skal ha de beste muligheter for å ivareta dette ansvaret.
Regjeringen foreslår at følgende
utfordringer prioriteres:
– Boligetablering
av personer med svak økonomi.
– Forebygge og bekjempe bostedløshet.
– Sikre boliger til flyktninger
med oppholdstillatelse.
– Tilrettelegge for tilgang til
boligmarkedet for personer med nedsatt funksjonsevne.
– Styrke de kommunale boligtjenestene.
Økte boligpriser har medført
at det nå er vanskeligere for folk som har liten egenkapital
og lav eller usikker inntekt å etablere seg i egen bolig
enn det var for ti år siden. Ungdom har i økende
grad usikker inntekt, bl.a. fordi de studerer lenger. På den
annen side flytter ikke ungdom senere fra oppveksthjemmet enn tidligere,
og de fleste har ikke høyere boutgifter enn hva som kan forventes
i en etableringsfase. Også ungdoms egne prioriteringer,
bl.a. mellom arbeid og fritid og mellom konsum av bolig mot andre
varer og tjenester, bestemmer deres posisjon på boligmarkedet.
Det viktigste virkemidlet for å sikre
etablerende en bolig er et velfungerende boligmarked. Et slikt marked vil
bidra til at det tilbys et tilstrekkelig antall boliger. Nye boliger
vil ofte falle dyre for boligetablerende med svak økonomi.
At det bygges nye boliger for mer kjøpesterke grupper bidrar
imidlertid gjennom flyttekjeder til at det frigjøres boliger
for førstegangsetablerende, og at disse blir rimeligere.
For enkelte grupper vil ikke økt tilgang
på boliger alene kunne avhjelpe deres boligbehov. Personer
med usikker inntekt og liten egenkapital vil ikke få lån
eller må betale høye renter for å få lån
i ordinære kredittinstitusjoner. Regjeringen foreslår
derfor at Husbankens nye grunnlån innrettes mot boligetablerende
og å utvikle startlån til vanskeligstilte
som virkemiddel.
Regjeringens langsiktige mål er å bekjempe
bostedsløshet. Det pågående prosjekt
bostedsløse skal etter planen avsluttes i 2004. Regjeringen
foreslår en fortsatt satsing på å forebygge
og bekjempe bostedsløshet. Husbanken skal fortsatt ha et
koordineringsansvar for arbeidet, og legge til rette for at kommunene
kan utforme lokalt tilpassede strategier. En interdepartemental
gruppe skal følge opp satsingen.
Interkommunalt samarbeid og samarbeid på tvers
av sektorer er en forutsetning for å bekjempe bostedsløshet.
For å begrense antallet begjæringer
om og antallet utkastelser sendte flere departementer høsten
2003 ut et rundskriv til landets kommuner og namsmenn. Sosial- og
helsedirektoratet og Husbanken skal følge opp rundskrivet
med en rekke tiltak.
Ved slutten av et fengsels- eller behandlingsopphold er
faren for at enkelte ender som bostedsløs stor. Det er behov
for mer kunnskap om hva som faktisk skjer ved løslatelse
og etter institusjonsopphold, og en undersøkelse om dette
vil bli gjennomført.
Regjeringen skal i samarbeid med kommunene arbeide
for at barnefamilier ikke havner på hospits. Stortinget
har bedt Regjeringen om å utarbeide regelverk som sikrer
at dette ikke skjer. Omfanget av barnefamilier på hospits
er ikke kjent. Det er nå tatt initiativ til at dette kartlegges
i den årlige KOSTRA-rapporteringen fra 2004.
Rusmiddelmisbrukere som har et boligbehov, har tilgang
til de samme husbankordninger som andre grupper. Regjeringen vil
ikke fremheve et virkemiddel som bedre egnet enn andre virkemidler,
og vil heller ikke foreslå egne ordninger for rusmiddelmisbrukere.
I Husbankens rapporter er ikke rusmiddelmisbrukere skilt
ut som egen brukerkategori, og det er dermed behov for å synliggjøre
målgruppen i rapporteringssystemet.
I statsbudsjettet for 2004 er bostøttens
boutgiftstak i de største byene hevet samtidig som kravet
om et boareal på 40 kvm for barnefamilier i boliger
formidlet av kommunen er fjernet. Dette vil medføre at
flere rusmiddelmisbrukere får økte ytelser og
at flere faller inn under ordningen.
Målet for boligetablering av innvandrere
er som for nordmenn flest, at de raskest mulig skal etableres og
bli selvhjulpne i en egen bolig. De fleste innvandrere etablerer
seg i boligmarkedet uten offentlig hjelp, men enkelte trenger støtte.
Spesielt for denne gruppen er at mange snakker dårlig norsk
og har lite kunnskaper om det norske boligmarkedet og boligfinansieringsordninger.
Flyktninger som har fått varig opphold
i Norge skal bosettes i kommunene, og trenger spesiell hjelp til boligetablering. Årlig
bosetter Norge rundt 7 000 flyktninger, hvilket gir et årlig
boligbehov på rundt 3 500 boliger. Kommunene mottar et
integreringstilskudd for å motta flyktninger, som er ment å dekke
kommunenes kostnader. I 2004 er tilskuddet i utgangspunktet på 396 000
kroner pr. person, men det gis høyere tilskudd for eldre
og funksjonshemmede. Tilsagnsbevilgningen er på 2,9 mrd.
kroner. Det er for tiden flere flyktninger og asylsøkere
som får beskyttelse og opphold i Norge enn hva kommunene ønsker å ta
imot. De fleste flyktninger bosettes i utleieboliger. I meldingen
foreslår Regjeringen å endre bruken av subsidier
til sosiale utleieboliger slik at nyankomne flyktninger bedre kan
sikres en god boligkarriere. Det er integreringstilskuddet som er ment å dekke
kommunenes kostnader til bosetting av flyktninger, og en utredning
viser da også at dette tilskuddet dekker de fleste kommunenes
utgifter. Regjeringen vil ta initiativ til at rollefordelingen mellom
integrerings- og boligtilskuddet avklares.
Diskriminering på etnisk grunnlag forekommer
i noe omfang i boligmarkedene, spesielt i leiemarkedet. Å overvåke
og få klare bevis på at slik diskriminering forekommer,
er vanskelig.
De nye boliglovene, samt husleieloven og eieseksjonsloven,
har nå egne bestemmelser som setter forbud mot diskriminering.
Bestemmelsene tok til å gjelde 1. januar 2004.
Regjeringen mener at disse lovendringene vil
kunne medvirke til å forhindre diskriminering på boligmarkedet,
både ved leie og ved kjøp av bolig i borettslag.
De nye bestemmelsene er milepæler i arbeidet med å bekjempe
diskriminering innenfor det boligrettslige området.
Det er et mål for Regjeringen å øke
antall boliger og boområder som er tilgjengelige for personer
med nedsatt funksjonsevne (universelt utformede). Tilskuddene til
formålet foreslås ytterligere målrettet.
Det er videre behov for å styrke den faglige veiledningen overfor
brukerne.
Av meldingen framgår det at personer
med nedsatt funksjonsevne synes å være godt ivaretatt
innenfor den nåværende startlånsordningen.
Antall eldre vil dobles over de neste 50 årene.
Da det å bli gammel ofte handler om å få nedsatt
funksjonsevne, vil behovet for tilgjengelige boliger være økende.
For flere enn i dag kan det være aktuelt å bli boende
hjemme i egen bolig dersom boligen blir tilrettelagt. Dette vil
også være god samfunnsøkonomi. Regjeringen
vil derfor foreslå at Husbankens grunnlån innrettes
mot tiltak for å øke boligenes tilgjengelighet.
Det avgrensede boligprogrammet innenfor Opptrappingsplanen
for psykisk helse (3 400 stk.) er i ferd med å bli realisert.
Ytterligere boligtiltak for personer med psykiske lidelser bør
etter Regjeringens vurdering tilrettelegges innenfor de generelle
boligtiltak for vanskeligstilte. De foreslåtte virkemidler
i denne meldingen vil bidra til at vanskeligstilte på boligmarkedet, herunder
personer med psykiske lidelser og med rusproblematikk, lettere får
tilgang til tilrettelagte boliger. Dette vil være et viktig
ledd i Regjeringens videre satsing på området.
For de fleste vil det være fordelaktig å eie
sin egen bolig. Ved kortvarige boligetableringer kan det imidlertid
være en fordel å leie. Dette gjelder også for
vanskeligstilte. Sosiale utleieboliger anbefales derfor ikke som
permanent bosted for vanskeligstilte, men som gjennomgangsbolig.
Det er ikke nødvendigvis slik at en stor andel sosiale
utleieboliger sikrer en god boligsosial politikk. Utleieboligen
kan representere en fattigdomsfelle.
Det å være vanskeligstilt
skal ikke være noen permanent tilstand. Forholdene bør
derfor legges til rette for at den enkelte kan gjennomgå en
boligkarriere etter egne forutsetninger, der målet er å bli
mest mulig selvhjulpen i egen bolig. Både leiekontrakt
og offentlig økonomisk støtte til leiere i sosiale
utleieboliger bør derfor utformes slik at de motiverer
til å avansere i boligkarrieren.
Selv om det skal legges til rette for at flest
mulig skal eie sine boliger, er det viktig at kommunene disponerer et
stort spekter av utleieboliger som avspeiler deres behov. Kommunene
anbefales å profesjonalisere tjenestene for kjøp
og forvaltning av sosiale utleieboliger. I tillegg kan kommunene
utvikle interkommunalt samarbeid for å øke fleksibiliteten
og bygge opp den nødvendige kompetanse. Husbankens veiledning
overfor kommunene skal styrkes og kunnskapen skal økes på dette
området, bl.a. gjennom utviklingsprosjekter.
Prisen for bygging og kjøp av nye sosiale
boliger er høye. Kommunene og de frivillige organisasjonene anbefales å vurdere
kjøp av brukte boliger fremfor å bygge nytt og å dempe
kostnadene ved bygging av egne boliger.
I internasjonale fora, som i FN, er retten til
bolig en aktuell strategi for å styrke enkeltindividenes
rettigheter og for å sikre vanskeligstilte bolig. Også boligutvalget
anbefalte å vurdere lovfesting av retten til bolig. I januar
2004 avviste Stortinget et forslag om å grunnlovsfeste
retten til bolig. Regjeringen mener at retten til bolig er tilstrekkelig
forankret, og vil ikke foreslå ytterligere presiseringer.
Komiteen mener det
er et hovedmål å føre en sosial boligpolitikk
som avskaffer bostedløshet og forebygger at folk blir vanskeligstilt
på boligmarkedet. I den anledning mener komiteen det
er avgjørende at alle boligsosiale virkemidler - lån,
tilskudd, lavinnskuddsboliger, offentlig utleieleilighet, formidling
av annen utleieleilighet, bostøtte, sosialhjelp og øvrig
oppfølging - samordnes fra kommunens side slik at det tas
et helhetlig ansvar for vedkommende som henvender seg til kommunene
med behov for oppfølging. Det finnes for mange eksempler
på at folk med boligsosiale behov ikke gis en slik sammenhengende oppfølging
der det vurderes hva som er det riktige tilbudet til den det gjelder.
Komiteen vil vise til at Kristiansand
kommune har oppnådd sterk reduksjon i antallet begjæringer
om utkastelser gjennom å gjennomføre frivillige
faste trekk i trygd og sosialstønad fra flere av beboerne
i kommunale utleieboliger.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at forhøyede boligtilskudd
til utvikling av utleieboliger til bostedsløse må følges
opp med en forpliktende avtale med kommunen om boligsosial oppfølging.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at forhøyede boligtilskudd til boliger for bostedsløse
knyttes opp mot en forpliktende plan for boligsosial oppfølging
fra kommunen."
Komiteen viser til
at de siste tellingene fra 1997 anslår at det er i overkant
av 6 200 bostedsløse. Komiteen viser også til
at det pågår et arbeid for å undersøke
hvor mange som er bostedsløse i dag. Komiteen slutter
seg til målsetningen om at ingen skal tilbys midlertidig
bolig i mer enn tre måneder, at ingen skal tilbringe tid
i midlertidige løsninger når de kommer ut av fengsel
eller institusjon, og at ingen skal tilbys midlertidige botilbud
eller døgnovernatting uten kvalitetsavtale.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener imidlertid
at innholdet og oppfølgingen av slike kvalitetsavtaler
som nevnt ovenfor, er avgjørende for at de tradisjonelle
hospitsene av elendig kvalitet skal kunne avskaffes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
kan ikke se at Regjeringen i Boligmeldingen konkretiserer i tilstrekkelig
grad hvilke virkemidler de vil ta i bruk for å nå målene. Flertallet viser
i den anledning til behandlingen av Dokument nr. 8:104 (2002-2003)
om tiltak for de bostedsløse der Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet gikk inn for å forskriftsfeste
lignende mål.
Flertallet mener at det å la
mennesker bo på hospits både er et dårlig
og kostbart tilbud. For alt annet enn helt akutte kortvarige problemer,
vil det både være bedre og billigere med et ordinært
botilbud.
Flertallet viser til at i 1997
fortalte en kartlegging fra NBI at det til enhver tid bor om lag
1000 personer på hospits. Dette kostet om lag 12-15 000
kroner pr. person pr. måned. Flertallet viser
til at et godt botilbud i ordinær bolig basert på dagens
virkemidler med 60 pst. tilskudd og bostøtte ofte vil kunne
tilbys innenfor en ramme som ligger mange tusen kroner lavere pr. måned. Ved å lage slike løsninger
kan kommunene frigjøre betydelige økonomiske midler
som i stedet kan settes inn på å gi den enkelte
en sosialfaglig oppfølging som kan gjøre det lettere å etablere
en vanlig tilknytning til bolig, arbeid og et meningsfullt sosialt liv. Flertallet mener
at dette i all hovedsak kan løses innenfor rammen av det
kommunene i dag bruker på hospitser og andre dårlige
tilbud.
Flertallet mener det må være
langt bedre å tilrettelegge et botilbud med en viss grad
av oppfølging, framfor å plassere sosialklienter,
rusmisbrukere, psykiatriske pasienter og andre i svært
kostbare døgnplasser med dårlig standard og uten
noen form for oppfølging.
Flertallet mener staten gjennom
tilskuddsordninger bør legge til rette for at kommunal
bruk av hospits opphører og erstattes av mer egnede boformer.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
“Stortinget ber Regjeringen
sikre at bruken av hospits opphører.”
“Stortinget ber Regjeringen
fastsette forskrifter om at bostedsløse som kommer fra
institusjon eller fengsel tilbys varig bolig.”
Komiteen viser til
at Stortinget tidligere har vedtatt at barnefamilier ikke skal tilbys
midlertidig botilbud på hospits. Komiteen støtter
at det foretas en kartlegging av om dette fortsatt skjer, slik at
det kan vurderes om dagens innsats er sterk nok til å unngå dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen har satt
ambisiøse mål knyttet til å motvirke
og bekjempe bostedsløshet, og slutter seg til disse. Disse
medlemmer vil vise til at Prosjekt bostedsløse
har gitt mye god kunnskap om hvordan motvirke og bekjempe bostedsløshet.
Komiteen viser til
at det er anslått at 60 pst. av de bostedsløse
har rusproblemer. Mange har også behov for psykiatrisk
oppfølging. Antallet med minoritetsbakgrunn i gruppen er økende. Komiteen viser
til at Prosjekt bostedsløse har gitt nyttige erfaringer
i forhold til hvilke metoder som fungerer for å motvirke
og bekjempe bostedsløshet og gi et godt og trygt botilbud. Komiteen slutter
opp om at det må tilbys helhetlige tilbud for å skaffe
bostedsløse den oppfølgingen de har behov for,
og at dette koordineres uavhengig av om tilbudet skal gis av kommune
eller spesialisthelsetjeneste. Komiteen støtter
opp om tanken om at bolig for bostedsløse er et gode i
seg selv, og ikke en premie for rusfrihet, som kan mistes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at det i meldingen burde vært definert et tallfestet
ambisjonsnivå for boligsosiale handlingsplaner, basert
på kommunenes innrapporterte behov i boligsosiale handlingsplaner.
Flertallet viser til forslag
om dette under kapittel 7.2.3.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti slutter seg til Regjeringens visjon
og målsettinger om at "Alle skal kunne bo godt og trygt".
Disse medlemmer mener delmålene,
tilrettelegge for et velfungerende boligmarked, skaffe boliger til
vanskeligstilte på boligmarkedet og øke antallet
miljøvennlige og universelt utformede boliger er gode og
støtter godt opp om hovedmålet. For disse medlemmer er
det svært viktig at flest mulig skal være mest
mulig selvhjulpne i boligmarkedet og forsørget av egen
arbeidsinntekt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener også at den foreslåtte endring av tilskuddsordningen
der tilskuddssatsen reduseres fra inntil 60 pst. ned til maksimum
20 pst. gjør det vanskeligere å oppnå de
oppsatte målene fordi den gjør de aktuelle boligene
dyrere. Dette vil særlig ramme vanskeligstilte enkeltpersoner og
grupper i boligmarkedet.
Flertallet registrerer at en
nedtrapping allerede er satt i verk fra inneværende år
og at dette har ført til en nedgang i søknadene
om boligtilskudd. Erfaringer fra Prosjekt bostedsløse viser
at boliger for bostedsløse mange ganger trenger spesiell
tilrettelegging, ofte med opparbeidelse av fellesareal eller kontorareal
i tilknytning for å fungere. Dette fører til merkostnader det
er ikke er rimelig å kreve at den bostedsløse
betaler. Flertallet mener derfor at det også i
fremtiden må kunne gis tilskudd til prosjekter for bostedsløse
som er høyere enn for øvrige boliger. Flertallet mener
det skal kunne tildeles inntil 60 pst. tilskudd til prosjekter for
bostedsløse, og viser til forslag om dette under kapittel
7.2.3.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringens forslag
til omlegging av de boligpolitiske støtteordningene. Disse medlemmer mener
en omlegging fra i større grad investeringsstøtte
(boligtilskudd) til konsumentstøtte (bostøtte),
er mer målrettet for å hjelpe dem som har behov
for bistand for å kunne anskaffe og beholde en bolig. Disse
medlemmer vil understreke at det viktigste er hva en husholdning
faktisk betaler i netto boutgifter og ikke hvordan støtte
gis. Disse medlemmer vil understreke at Regjeringen
foreslår å overføre midler fra boligtilskuddet
til bostøtten, noe som vil gjøre at det ikke blir økte
kostnader fra den enkelte. Disse medlemmer viser
også til at Regjeringen legger opp til en evaluering av
omleggingen.
Videre vil disse medlemmer understreke
at en slik omlegging vil gi kommunene økt handlingsrom
i den lokale boligpolitikken. Ved en slik omlegging kan f.eks. flere
etableres i eierboliger, og man kan i større grad frigjøre
kommunale utleieboliger slik at andre som har behov for en slik
bolig, kan få det. Disse medlemmervil også påpeke at
for hver 100 ny utleiebolig staten har delfinansiert gjennom
boligtilskuddsordninger, blir det faktisk bare anskaffet mellom 50
og 85 nye utleieboliger. Heller ikke husleien den enkelte betaler,
reflekterer de høye subsidiene. Disse medlemmer vil
derfor sterkt påpeke at man ikke oppnår den ønskede
effekten av tilskuddet.
Komiteen mener det
er et mål at de som ønsker det og vil være
i stand til det, skal kunne hjelpes til å eie sin egen
bolig. Komiteen mener ordningen med individrettede
tilskudd til kjøp av bolig og startlånsordningen
er gode virkemidler til å oppnå dette. En utvidet bostøtteordning
vil også bidra til at flere med dårlig råd vil
kunne kjøpe sin egen bolig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det i tillegg må satses på å skaffe
til veie et tilstrekkelig antall ikke-kommersielle utleieboliger,
inklusive studentboliger, for å forebygge at folk blir
vanskeligstilte på boligmarkedet.
Flertallet mener at det er avgjørende
for kommunen å disponere et tilstrekkelig antall utleieboliger, enten
offentlig eide, offentlig disponerte eller formidlet gjennom avtaler
med private utleiere, til både å oppnå målene
om at alle skal skaffes varig bolig og for å tilby folk
en bolig uten å først henvise dem til midlertidige botilbud.
Flertallet viser til at en oppbygging
av ikke-kommersielle utleieboliger ikke trenger å foretas
i kommunal regi, men for eksempel i samarbeid med boligbyggelag
og andre non-profit organisasjoner.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil vise til at antallet ikke-kommersielle boliger
har liten betydning for hvordan boligmarkedet fungerer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil peke på at
folk med minoritetsbakgrunn har særlige utfordringer på boligmarkedet, og
at kommunen må føre en aktiv politikk for å skaffe folk
med minoritetsbakgrunn bolig.
Komiteen vil vise
til at flyktninger prioriteres innenfor boligtilskudd til etablering,
og at deltagere på introduksjonsprogram kan motta bostøtte
fra 1. september i år.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at boliger til funksjonshemmede i en del tilfeller
vil være dyrere å anskaffe eller trenge tilpasning. Flertallet er
imidlertid usikre på om Regjeringens forslag til omdannelse
av tilskudd til tilpasning og målrette den til personer
med nedsatt funksjonsdyktighet, er den mest fleksible løsningen
som vil tjene de funksjonshemmede best. Flertallet er
positiv til samordning av tilskudd til funksjonshemmede gitt av
forskjellige offentlige etater.
Flertallet mener det må føres
en aktiv politikk for å unngå at de som har de
største problemene segregeres til begrensede bomiljøer.
En politikk som går ut på at kun de aller mest
vanskeligstilte skal kunne få en kommunal bolig, kan skape
negative spiraler og utvikle dårlige bomiljøer. Flertallet vil
i den anledning vise til kommunens rett til å kjøpe
inntil 10 pst. av andelsleilighetene i sameier og borettslag. Flertallet vil
også peke på at det er viktig å kjøpe
utleieleiligheter i alle deler av kommunene og ikke bare i de områdene
der boliger er billigst. Flertallet vil også vise
til Bergensmodellen der private aktører forvalter utleieboliger,
mens en andel tilsvarende tilskuddsandelen disponeres tidsubegrenset
av kommunen.
Den sterke målrettingen av de stadig
knappere tilskuddene til etablering av utleieboliger har etter flertallets oppfatning
den negative effekt at det blir vanskeligere å oppnå et
slikt integreringsideal.
Flertallet vil understreke at
både de individrettede tilskuddene og tilskuddene til utleieboliger
har vært avgjørende for en at en del kommuner
skal være i stand til å ta imot flyktninger. Også dette
gjøres vanskeligere ved at tilskuddene blir knappere.
Flertallet viser til at boligdelen
innen opptrappingsplanen for psykisk helse omfattet 3 400 boliger. Både
brukerorganisasjonene og kommunene melder at behovet er større. Flertallet mener
at bygging av slike boliger kan finansieres over boligtilskuddet,
men ikke uten at rammene for tilskuddet økes, noe meldingen
ikke legger opp til.
Flertallet viser til at en rekke
kommuner har laget boligsosiale handlingsplaner som gir kommunenes vurderinger
av egne behov for boliger av forskjellig type.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at de omlegginger som
Regjeringen foreslår vil bidra til økt fleksibilitet og
handlingsrom for kommunene til å finne gode løsninger
tilpasset den enkeltes behov. Dette vil gjøre det lettere
for kommunene å følge opp de boligsosiale handlingsplanene.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil påpeke at dette er
kommunenes ansvar. Disse medlemmer mener det ikke
vil være i tråd med lokal handlefrihet og det
lokale selvstyre å lage en statlig plan om det.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener tilskuddene til den boligsosiale aktiviteten må økes,
og viser i den anledning til Innst. S. nr. 95 (2002-2003) der Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet sto sammen om forslag
om å sørge for årlig bygging av 1 000
klausulerte lavinnskuddsboliger med 15 pst. tilskudd, 3 000-4 000
utleieboliger med 30 pst. tilskudd og 1 000-1 200 studentboliger
med 60 pst. tilskudd.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at det må være
en målsetting å opprettholde strukturen i boligmarkedet
omtrent som i dag. Disse medlemmer vil påpeke
at klausulerte lavinnskuddsboliger virker mot sin hensikt og låser folk
inn i denne typen boliger og bidrar til at man ikke kommer seg videre
i boligmarkedet. Klausulerte lavinnskuddsboliger betyr bl.a. at
man ikke får delta i verdistigningen i boligmarkedet. Disse
medlemmer mener derfor at fokuset først og fremst
må være å etablere folk i det ordinære
boligmarkedet, bl.a. ved hjelp av Startlånet og eventuelt
boligtilskudd og bostøtte.