Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til at SkatteFUNN er ment å stimulere
til økt forskning og utvikling i bedrifter og forskningsinstitusjoner.
Slik ordningen i dag er utformet gis det rett til fradrag for kostnader
som er fradragsberettiget i henhold til skatteloven § 6.
Det innebærer at det ikke gis fradrag for arbeidsinnsats
som ikke er lønnet. Dette medfører at mange små virksomheter,
som enkeltpersonforetak og gründere, ikke kan benytte seg
av ordningen. Flertallet mener at dette er uheldig,
og at reglene for ordningen bør endres.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2005 komme med vurderinger av regelendringer
som medfører at også ulønnet arbeid skal kunne
tas med i fradragsgrunnlaget i SkatteFUNN."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til at aktivitetsnivået på norsk
sokkel er synkende, på bakgrunn av dette har offshoreselskapene
et økende behov for å engasjere seg i virksomhet
utenlands. Bruken av norsk kompetanse internasjonalt fordrer imidlertid
at arbeidskraften er konkurransedyktig også kostnadsmessig.
Dette gjelder både personell offshore og personell i landbasert
virksomhet.
Etter disse medlemmers oppfatning
er det særlig to konkrete tiltak som vil kunne bidra til å gjøre norsk
offshorekompetanse mer attraktiv ved oppdrag i utlandet. Dette er
en gjeninnføring av sjømannsfradraget for flyttbare
innretninger på utenlandske sokler, samt en generell utvidelse
av adgangen til skattlegging etter lokalt nivå ved arbeidsopphold
utenlands.
Disse medlemmer viser til at
retten til sjømannsfradrag for arbeidstakere på flytende
installasjoner i offshoresektoren falt bort fra og med inntektsåret
1999.
I motsetning til det som gjelder for faste innretninger, har
de ansatte på flyttbare innretninger i all hovedsak arbeidsoppgaver
og kvalifikasjoner som kan likestilles med arbeidstagere om bord
på skip i internasjonal skipsfart. Sistnevnte har i dag
sjømannsfradrag. De likeartede arbeidsoppgavene og kvalifikasjonskravene for
personell på henholdsvis skip og flyttbare innretninger
tilsier en likestilling av betingelsene.
Disse medlemmer viser videre
til at flyttbare innretninger opererer i ulike havområder
i tråd med skiftende oppdrag. Dette innebærer
at de ansatte om bord får forskjellige utreisesteder, alt
avhengig av hvor i verden innretningen beveger seg. Disse
medlemmer viser også til at oppholdsperiodene om
bord vanligvis er betydelig lenger ved offshorearbeid internasjonalt
enn ved arbeid på norsk sokkel. Også dette trekker
i retning av at arbeidet på en flyttbar innretning bør
likestilles med arbeid om bord på et skip i internasjonal
fart.
På bakgrunn av dette fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem forslag om at sjømannsfradraget gjeninnføres
for ansatte på flyttbare innretninger i virksomhet på andre
lands sokler. Forslaget legges frem i forbindelse med statsbudsjettet
for 2005."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at de fleste av Norges skatteavtaler bygger på den
såkalte kreditmetoden. Dette innebærer at norske
arbeidstakere som arbeider i utlandet i mindre enn 12 måneder
sammenhengende, skattlegges i henhold til norske skatteregler og
-nivå. Dette medfører at utenlandsk arbeidskraft,
som underlegges lokale skattevilkår ved kortere arbeidsopphold,
har en klar kostnadsmessig konkurransefordel fremfor norske arbeidstakere
med norske vilkår.
Disse medlemmer viser videre
til at kreditmetoden er svært vanskelig å praktisere,
og vil dessuten kunne gi en uforholdsmessig stor skattebelastning
ved arbeidsgivers dekning av høye oppholdsutgifter. Etter disse
medlemmers oppfatning bør derfor de norske internrettslige
skattebestemmelsene, i større grad enn i dag, ta høyde
for lokale lønns- og arbeidsbetingelser ved arbeidsopphold
i utlandet.
Disse medlemmer foreslår
derfor at arbeidstakere som har et arbeidsopphold utenfor landet av
6 måneders varighet eller mer, gis adgang til å kreve skattlegging
etter lokalt nivå. Etter disse medlemmers oppfatning
bør Norge på sikt arbeide for en generell overgang
til unntaksmetoden i skatteavtalene.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem forslag på tiltak som gjør det mer attraktivt å anvende
norsk arbeidskraft ved midlertidig arbeidsopphold i utlandet."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti i flere omganger har bedt om en
plan for hvor mange og hva slags soningsplasser Norge vil trenge
framover, samt for behovet for bemanning. Disse medlemmer vil
videre vise til Fafos undersøkelse "Levekår blant
innsatte" fra 2004, som dokumenterer at innsatte i Norge har betydelige
sosiale, helsemessige og økonomiske problemer som gjør
det nødvendig å tenke helhetlig og tverrsektorielt. Disse
medlemmer mener dette viser at dagens utvikling - hvor forskjellene
mellom folk i Norge øker, samtidig som kommuneøkonomien
gjør det nødvendig å kutte i viktige
velferdstilbud - er meget uklok også i et kriminalitetsforebyggende
perspektiv. Videre mener disse medlemmer at Norge
nå må ta konsekvensen av den kunnskapen vi har
om hvem som sitter i fengsel, og starte en ny kriminalpolitikk med
vekt på individuell tilpasning, alternative soningsformer
og samarbeid på tvers av ansvarsområder både
under og etter soning.
Disse medlemmer mener at soning
burde handle om å gjøre opp for seg, mens dagens
soning først og fremst handler om å sitte, ofte
i kjedsomhet og ensomhet. Fengslene bærer etter disse
medlemmers mening større og større preg
av å være oppbevaringsanstalter. I denne sammenheng
kan det vises til at bemanninga mange steder er uforsvarlig lav,
at både bibliotekene og fengselsundervisninga har betydelige økonomiske
problemer, at mange innsatte rapporterer om liten sosial omgang
med medinnsatte, at aktivitetstilbudet er mangelfullt og at mange
ikke får tilbud om behandling for problemer de sliter med,
samtidig som det er et overforbruk av medisiner.
Disse medlemmer viser til at
Sosialistisk Venstreparti i Revidert nasjonalbudsjett for 2004,
kap. 224 post 60, foreslår 11 mill. kroner ekstra til fengselsundervisningen.
Det er uholdbart at det er så store mangler i
skoletilbudet i fengslene når vi veit at dette er noe som
faktisk fungerer positivt.
Dublering og bruk av midlertidige soningsplasser gjør
ikke situasjonen bedre, samtidig som soningskøene hindrer
at reaksjonene iverksettes raskt etter at lovbrudd er begått. Disse
medlemmer vil videre påpeke at innstramninger i
permisjonsregler og utstrakt bruk av lukket soning gjør
rehabiliteringsarbeidet vanskeligere enn nødvendig.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig å ta i bruk andre virkemidler enn den
voldsomme kontrollen og bruken av utelukkelse fra sosialt fellesskap
for å få bukt med narkotikaproblemene i fengslene.
I en situasjon der minst 6 av 10 innsatte er rusavhengige, er det
nødvendig å satse på tiltak som Stifinner´n
for langt flere. Kvinnelige innsatte har ikke noe slikt tilbud overhodet,
noe som i praksis er en diskriminering av kvinner. Innsatte med
korte dommer burde etter disse medlemmers mening
hatt tilbud om å påbegynne et rusbehandlingsopplegg
som de kunne fullført etter endt soning, og paragraf 12-soning
burde brukes langt mer. Disse medlemmer mener rusproblematikken
også har sammenheng med innsattes dårlige helse
og manglende muligheter til å drive med fysisk aktivitet.
I denne sammenheng viser disse medlemmer til at Oslo
fengsel har planer om å bygge et aktivitetsbygg. Et slikt
bygg kan bidra til økt fokus på helse og overskudd,
og dermed forhåpentligvis minske medisinbruken og rusmisbruket
i fengselet, samtidig som bygget vil kunne gjøre plass
til 48 nye soningsplasser.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for at Oslo fengsel kan bygge et aktivitetsbygg i tråd
med foreliggende planer."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke behovet for en gjennomgang av situasjonen for anstalter
i Norge med tanke på rehabiliteringsbehov. Det meldes stadig
om behov for investeringer og utbedringer, men det gjøres
svært lite for å forhindre store skader av det
slag vi har sett i Molde fengsel. Disse medlemmer frykter
at kriminalomsorgen kan gå på en stor smell dersom
ikke det tas noen grep framover.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en gjennomgang av anstalter i Norge for å kartlegge hvilke
behov man har for utbedringer de neste ti år, og i denne
sammenheng se på muligheten for å finne alternativer
til lukkede soningsplasser i tråd med den kunnskapen vi nå har
om fangebefolkningen i Norge."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, viser til flertallsmerknad
fra næringskomiteen i forbindelse med statsbudsjettet for 2004,
Budsjett-innst. S. nr. 8 (2003-2004), vedrørende den vanskelige
situasjonen i verftsindustrien, hvor flertallet skrev følgende:
"Flertallet er kjent med at det finnes en rekke restaureringsprosjekter
for gamle stålbåter. Flertallet vil be Regjeringen
vurdere om det innenfor eksisterende ordninger, for eksempel arbeidsmarkedsetaten,
er mulig å kombinere verftenes behov for oppdrag med restaurering
av gamle stålbåter. Flertallet ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2004 med en redegjørelse for hvordan man har tenkt til å følge
opp dette."
Flertallet kan ikke
se at Regjeringen har kommentert dette i Revidert nasjonalbudsjett. Flertallet forutsetter
at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med dette senest i
forbindelse med statsbudsjettet for 2005.
Flertallet viser videre til Sjøfartsdirektoratet
i 2002 fjernet gebyrfritaket for inspeksjoner knyttet til sertifikatutstedelse
mv. på verneverdige fartøyer, på grunn
av krav til høyere egeninntjening. Flertallet viser
til at dette er en sak med små økonomiske konsekvenser
for Sjøfartsdirektoratet, men representerer en ekstrautgift
for de frivillige kreftene som i all hovedsak skaffer midler til
drift av disse fartøyene gjennom dugnad.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at Sjøfartsdirektoratet gjeninnfører ordningen
med gebyrfritak for verneverdige fartøyer."
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser for øvrig
til sitt forslag under kap. 3907 post 1 i denne innstillings kapittel
20.1.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, viser til familie-, kultur-
og administrasjonskomiteens enstemmige merknad under kap. 865 i
Budsjett-innst. S. nr. 2 (2003-2004). Her framgår at komiteen
mener Gjeldsofferalliansen bør få adgang til å søke
tilskudd fra statsbudsjettet under kap. 865, hvor gjeldsordningsloven
ligger. I merknaden heter det:
"Komiteen vil understreke betydningen av den viktige
jobben Gjeldsofferalliansen (GOA) gjør. Særlig er
dette arbeidet viktig når arbeidsledigheten er høy.
De fleste mennesker som er i en gjeldskrise har svært liten kunnskap
om sine rettigheter. GOA har tolv års erfaring med disse
problemene og har i løpet av årene bygget opp
meget god kompetanse. Inntil i oktober 2003 hadde GOA mottatt 1
150 telefonhenvendelser hvor man har gitt råd og veiledning
og 108 har endt opp som klienter ved kontoret. Behovet er økende
og det er ikke tilbud til alle som ønsker det. I tillegg
til at gjeldsofre kontakter GOA, opplever de at også offentlige etater,
som sosialkontorer og namsmenn sender klienter til dem. GOA er gratis,
men trenger støtte fra det offentlige.
Komiteen
mener GOA bør kunne søke tilskudd fra statsbudsjettet
under kap. 865 hvor gjeldsordningsloven ligger."
Flertallet viser til
at til tross for dette klare signalet fra Stortinget har Barne-
og familiedepartementet avslått en søknad om tilskudd
fra GOA. Flertallet understreker at merknaden er å oppfatte
som en tydelig føring. Flertallet vil gjenta
at det er ønskelig at GOA sikres fortsatt drift ved hjelp
av offentlig tilskudd, og at departementet bør legge dette
til grunn ved behandling av en ny søknad.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at uavhengig av de konkrete valg som foretas, er det stor enighet
om at man må satse på kompetanse og utvikling.
Viljen til å prioritere bruk av midler til slik langsiktig
investering har ikke alltid stått i samsvar med uttalte
ambisjoner. Dette vil muligens være mest sentralt for norsk
næringsliv i fremtiden. Økt satsning på forskning
og utvikling er investering i fremtidig livskvalitet og velferd.
Forskningen har stor betydning for den økonomiske utviklingen,
og er derfor viktig for fremtidige generasjoner.
Fremtidig vekst vil henge sammen med at eksisterende
næringer blir mer kunnskapsintensive og at det skapes nye
kunnskapsintensive bedrifter. I 2001 ble det i Norge brukt 1,62
pst. av BNP til forskning mens Sverige brukte 4,3 pst. av BNP til
det samme. Det er en vedtatt målsetting å nå opp
til et OECD-gjennomsnitt innen 2005 i Norge. Disse medlemmer mener
det er lite sannsynlig at dette målet nås med
mindre det bevilges et tilstrekkelig beløp allerede nå.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
kjent med henvendelser fra universitetene og forskningsparkene i
Norge til hhv. Nærings- og handelsdepartementet og Utdannings-
og forskningsdepartementet om behovet for ny nasjonal såkornsordning
rettet mot forskningsbasert innovasjon, basert på en kombinasjon
av offentlig og privat kapital. Disse medlemmer understreker
at muligheten for nyskapning av produkter og tilhørende
arbeidsplasser som åpenbart finnes i og rundt de universitetsbaserte forskningsmiljøene
må kunne utnyttes bedre. Disse medlemmer ber
Regjeringen legge frem sak med forslag til etablering av en nasjonal
såkornsordning rettet mot forskningsbasert innovasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at grensen for tollfri import har vært uendret de siste
decennier. Denne grensen burde vært indeksregulert årlig. Disse
medlemmer mener slik import i stor grad er fremmende for nisjeinteresser,
dvs. produkter, herunder litteratur det er vanskelig å oppdrive
i Norge.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Grensen for tollfri import heves
til kr 1 000 fra 1. januar 2005."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet viser til Budsjett-innst.
S. nr. 9 (2003-2004):
"Komiteen viser til at Stiftelsen Hamen har i inneværende år
søkt Riksantikvaren om tilskudd til kjøp og såkalt
"møllposealternativ" til fartøyet m/s Hamen.
"Møllposealternativet" innebærer sikringsarbeid,
f.eks. ved innpakking i presenning for å hindre ytterligere
forfall, men uten å gjøre aktivt istandsettingsarbeid.
Søknaden ble avslått, og Stiftelsen Hamen og Norsk
forening for fartøyvern har påklaget vedtaket. Komiteen
viser til at klagen er under behandling hos Riksantikvaren."
Disse medlemmer er kjent med
at Riksantikvaren har oversendt Stiftelsen M/S Hamens klage
over avslag på søknad om tilskudd til Miljøverndepartementet. Disse
medlemmer føler derfor behov for å gjenta
fra Budsjett-innst. S. nr. 9 (2002-2003), hvor disse medlemmer peker
på at Norge som sjøfartsnasjon har hatt stor betydning,
og en må verne et bredt og representativt utvalg av våre
verneverdige fartøyer fra ulike tidsperioder og med ulike
bruksfunksjoner. Disse medlemmer er fortsatt av den
oppfatning.
Disse medlemmer er kjent med
at m/s "Hamen" fortsatt står i akutt fare for å bli
hugget opp. Allerede i Budsjett-innst. S. nr. 9 (1996-1997) ba komiteen
departementet vurdere ivaretakelsen av dette fartøyet. Disse
medlemmer registrer at så har ikke skjedd. Disse
medlemmer ber derfor departementet sikre fartøyet
i løpet av 2004.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet ber Regjeringen sikre fremdrift på de
to byggeprosjektene ved Høyskolen i Vestfold og ved Høyskolen
i Bergen og vurdere de økonomiske behovene for nødvendig
fremdrift i forbindelse med budsjettet for 2005.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til Budsjett-innst. S.
nr. 12 (2002-2003) der flertallet ba om at det skulle igangsettes
en gradvis overføring av studentsamskipnadens helsetilbud
til den ordinære kommunehelsetjenesten og psykiatriplanen.
I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2003-2004):
"Komiteen viser til Budsjett-innst. S. nr. 12 (2002-2003),
der flertallet ba om at det skulle igangsettes en gradvis overføring
av studentsamskipnadens helsetilbud til den ordinære kommunehelsetjenesten
og psykiatriplanen. I tråd med dette overfører
departementet 4,1 mill. kroner til Helsedepartementet fra 2004.
Studentenes allmennhelsetilbud er nå tilpasset fastlegeordningen,
mens det er forutsatt at det psykiatrisk/psykologiske tilbudet
skal innpasses i en driftstilskuddsmodell, der deler av finansieringen
organiseres ved at tilskudd til helsetjenesten fra Helsedepartementet
bakes inn i rammefinansieringen til helseforetakene. De resterende
midlene skal dekkes ved gjennomføringen av opptrappingsplanen
i psykiatri. Komiteen forutsetter at studenthelsetjenesten blir
tilpasset de ordinære drifts- og avtalevilkår
for spesialisthelsetjenesten, (vår utheving) og legger
til grunn at helseforetakene sikrer studentene et forsvarlig tilbud."
Disse medlemmer viser også til
at allmennmedisinsk seksjon er innpasset i fastlegereformen. Disse medlemmer er
kjent med at psykiatrisk/psykologisk seksjon ikke har fått
tilsvarende driftsbetingelser, dvs. innpasning i en vanlig driftstilskuddsmodell,
slik kirke-, utdannings- og forskningskomiteen forutsatte, jf. merknaden
overfor. Disse medlemmer vil understreke at psykiatrisk/psykologisk
seksjon er av svært viktig betydning for studentene. Disse
medlemmer ber derfor om at Helsedepartementet følger opp
kirke-, utdannings- og forskningskomiteen ønske om å la
studenthelsetjenesten bli innpasset de ordinære drifts-
og avtalevilkår for spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
den urettferdige diskrimineringen som merverdiavgiftsopplegget medfører. Dette
medlem har tidligere tatt opp blant annet konkurransevridningen mellom
transport på kjøl og veg. Vegsektoren har 0-sats
på drift og investeringer, mens havnesektoren belastes
med full merverdiavgiftssats. Det foreligger riktignok refusjonsordning,
men denne medfører i hovedsak at kommunekassene og ikke
havnekassen får refusjonsbeløpet. Dette
medlem viser også til Dokument nr. 8:49 (2001-2002).
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2005 om å komme tilbake til Stortinget med
forslag om at den offentlige havnesektoren og vegsektoren likestilles
i forhold til drift og investeringer, og at merverdiavgiftssatsen
settes til 0 for begge."
Komiteens medlem fra Kystpartiet har med
stor forundring og forferdelse registrert Regjeringens iver og ønske
om å selge statsbedrifter og selge seg ned i bedrifter
der staten er stor medeier.
Dette medlem mener det skal være
vanskelig av en Regjering som bygger på et knapt flertall
i Stortinget å gjennomføre salg av det som mange
oppfatter som "arvesølvet".
Det er registrert forsøk på salg
av kraftselskaper. Det er registrert forsøk på salg
av andre statsselskaper. Det er registrert forsøk på stadig
mer omfattende privatisering av nødvendige tjenester som
vannverk, kloakkvesen, nettjenester, veistrekninger, kulturanlegg,
kinoer, sykehus. Og det er blitt registrert et forsøk på å sette
driften av "Hurtigruten", riksvei 1, ut på internasjonalt
anbud. Selskaper i hele EU-området er blitt invitert til å by
på driften av "Hurtigruten".
Dette medlem mener denne utviklingen
betyr en tapping av norske ressurser og verdier, og vil gi klart
til kjenne at man tar sterk avstand fra dette - som man oppfatter
som et "billigsalg" av Norge. Dette medlem tar sterk
avstand fra en tapping av norske ressurser, enten kjøperne
er sterke kapitalkonsentrasjoner i Norge eller i utlandet.
Dette medlem mener det bør
opprettes et fond med kapital fra Oljefondet som skal benyttes til å forhindre
uønsket salg av norske selskaper, eller norsk majoritetseierskap
i store og strategisk viktige norske bedrifter. Samme fond skal
brukes til å kjøpe tilbake selskaper og majoritetsposter
i strategisk viktige selskaper.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til et fond for å sikre
norsk eierskap over landets ressurser og selskaper."
Medlemen i komiteen frå Kystpartiet vil peika
på at nynorsk som skriftmål er likestilt med bokmål.
Denne medlemen meiner at nynorsken
si rolle i samfunnet er svekkja av åtaka mot sidemålsstilen. Denne
medlemen vil peika på at nynorsk og sidemålsopplæringa
er ein viktig lekk i den ålmenne utdanninga i landet, og
at denne må styrkjast i staden for å svekkjast.
Denne medlemen fremjar fylgjande
framlegg:
"Stortinget ber Regjeringa koma attende
med framlegg gjenom ein eigen stortingsproposisjon eller ei eiga stortingsmelding
- korleis opplæringa i sidemål kan styrkjast,
serleg for dei som hev nynorsk som sidemål."
Komiteens medlem fra Kystpartiet vil
si klart fra at Hurtigruta er norsk og bør forbli norsk.
Derfor vil Kystpartiet ta avstand fra at man driver et spill under
dekke av å tilfredsstille EUs kontrollorgan ESA.
Dette medlem er klar over at
ESA har et krav om subsidie - fri trafikk etter 2005, og at det
skal være en av beveggrunnene til å lyse driften
ut på anbud. Fornuftig nok vil ikke noen av rederiene,
verken OVDS eller TFDS, være med på et samarbeid
som går ut på å splitte opp og ødelegge
merkevaren Hurtigruta. Det er betenkelig at man har hatt så sterkt
fokus på å selge ut "arvesølvet" i de
to siste stortingsperiodene
Dette medlem mener at Hurtigruta
er en juvel, ikke bare i norsk turist- og natursammenheng, men også som
del av nord-norsk næringsliv. Eierskapet skal beholdes
i Nord-Norge.
Dette medlem mener at man skal
ta inn over seg at spanske verft fikk skjulte milliardsubsidier
i konkurranse om byggingen av de norske fregattene, et oppdrag som
gikk på anbud i EU-området. At man i det tilfellet
ble lurt opp i stry av EU og ESAs regelverk, bør få store
konsekvenser for Norges holdning til anbud fra EU-land.
Dette medlem mener at man bør
være sterk nok til å avvise kravet fra ESA om
anbud i EU-området, under henvisning til at store oppdrag
er blitt gitt til selskap i EU-land som har mottatt milliarder i
skjulte subsidier.
Dette medlem mener subsidiert
at det skal pålegges en straffeavgift på 20 pst.
på alle anbud som blir gitt fra selskaper i EU-land til
oppdrag i Norge, på grunn av de statlige subsidiene som
ble gitt i fregattsaken.
Dette medlem viser til at straffetoll
er straffemetoden EU selv bruker hvis norske laskeprodusenter priser
sin laks noen ører mindre enn det EU godtar.
Dette medlem mener at det i tillegg
til straffeavgift på 20 pst. skal settes svært
strenge krav til driften av selskapet. For det første skal
alle anbudene om driften av Hurtigruta formuleres på norsk,
slik at alle kan lese hva anbudene går ut på.
Det kan ikke herske tvil om at hurtigruta har en goodwill-kapital
på kanskje flere hundre mill. kroner, som utenlandske selskaper
må betale i tillegg til de kostnader de må betale
for å drive selskapet. Selskapene som legger inn anbud
på Hurtigruta må selvsagt garantere at mannskapet
er norsktalende og blir betalt etter norske tariffer.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for at man sikrer norsk eierskap over hurtigruterederiene,
og at anbudshavere fra EU-området gis et påslag
i anbudet på 20 pst. i forbindelse med anbudsinnhentingen
for hurtigrutedriften."
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Innst. S. nr. 260 (2002-2003) der komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet viser til de utfordringer norske
mineralvannprodusenter står overfor knyttet til økt
internasjonal konkurranse, voksende grensehandel og høyt
nasjonalt kostnadsnivå.
Dette medlem er kjent med at
nedlegging av produksjonsanlegg eller salg av aksjene til eiere
i land med lavere kostnader er et alternativ som nå er
aktuelle for flere i bransjen.
Dette medlem viser også til
at de mindre og mellomstore familiebedriftene i bransjen møter
en meget sterk kjedemakt i detaljleddet i kampen om markedet. Disse
bedriftene ligger mange i distriktene, og har lang tradisjon for
aktivt eierskap, stor innsats og begrenset uttak.
Dette medlem mener at økt
kjedemakt kan føre til svekket konkurranse i detaljmarkedet,
redusert mangfold og foredling av lokale produkter og nedlegging av
arbeidsplasser.
For å motvirke en slik utvikling ønsker dette medlem å få vurdert
nye strukturelle virkemidler som kan forhindre at små og
mellomstore bedrifter i bransjen må gi opp sin virksomhet
med de negative konsekvenser det har for mangfold, konkurransen
i markedet og viktige arbeidsplasser i distriktene.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i nasjonalbudsjettet
for 2005 å legge fram forslag til utforming av en ordning med
kvantumsavhengig fritak for produktavgiften for produsenter eller
virksomheter av alkoholfrie drikkevarer."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet vil vise til at det på dette
ferjesambandet er behov for økt kapasitet. Det er registrert
at det pr. oktober 2003 var et antall gjenstående biler
tilsvarende 7,6 pst. av antall fraktede biler. Dette er langt høgere
enn hva Veidirektoratet har satt som anbefalt øvre grense.
Den eldste ferja er bygd i 1989, og ønskes byttet ut med
en gassdrevet ferje med kapasitet 150 pbe. Disse medlemmer vil
vise til felles søknad fra Fosen Trafikklag ASA, Fosen
Mek Verksteder A/S og Marintek om FoU-midler til utvikling
av gassferje for dette sambandet. Disse medlemmer vil
be Regjeringen legge stor vekt på den vanskelige sysselsettingssituasjonen ved
norske verft, og legge vekt på at et slikt FoU-prosjekt
kan sikre at bygging og kompetanseutviklingen innafor dette viktige
området skjer i Norge. Disse medlemmer mener
at bygging av gassferje for dette sambandet kan skje uten å innvirke
på framdrift i de utbygginger som allerede har fått
klarsignal.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til sin merknad under kap. 2421
post 72.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet viser til
at dagens såkornfond, START-fondet som ble etablert i 1998
som et landsdekkende såkornfond, nå er fullinvestert. Disse
medlemmer viser videre til at de distriktsbaserte ordningene
som ble etablert i 2003 ikke dekker hele landet, og store deler
av bl.a. Østlandsområdet og de store byene i Norge
står uten såkornmidler.
Disse medlemmer er kjent med
at dette skaper problemer for kunnskapsmiljøer og universiteter,
og for viktige forskningsmiljøer i de områder
som nå ikke omfattes av noen ordninger.
Disse medlemmer vil derfor be
om at Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2005 vurderer forslag
om et nytt såkornfond, basert på de erfaringer fra
eksisterende såkornordninger og den evaluering av såkornordningene
som er foretatt av Wassum Investment Consulting AS på oppdrag
fra Nærings- og handelsdepartementet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet viser til at utbygging av jernbane er inkludert
i merverdiavgiftsordningen med full sats, mens utbygging av veg
er fritatt for merverdiavgift i flg. merverdiavgiftlovens § 16
pkt. 12. Dette innebærer at investeringstallene på jernbane
og vei blir vanskeligere å sammenlikne. I NTP er både drift-,
vedlikeholds- og investeringtiltak på jernbane oppgitt
inklusiv merverdiavgift. Dette innebærer at realinvesteringene
til jernbane blir betydelige lavere relativt til realinvesteringene
til vegsektoren som i hovedsak er fritatt for merverdiavgift. Det
innebærer også en stor ulempe for jernbane når
kost/nytte-vurderinger ligger til grunn for prioritering
av prosjekter i samferdselssektoren under ett.
Disse medlemmer viser til svar
på spørsmål 97 fra samferdselskomiteen
i forbindelse med komiteens behandling av St.meld. nr. 24 (2003-2004)
Nasjonal transportplan 2006-2015, fra Samferdselsdepartementet.
Det opplyses at vei-, T-bane- og trikkeinfrastruktur i hovedsak
er fritatt for merverdiavgift. Jernbaneinfrastrukturen er ikke omfattet
av dette fritaket. Ettersom infrastrukturtjenester er utenfor merverdiavgiftssystemet
er det heller ikke fradrag for inngående avgift. I forarbeidene
til denne tilføyelsen i loven fra 1972 ble unntaket for
vei begrunnet med et ønske om å skape avgiftsnøytralitet
mellom offentlig og privat drift/utbygging av veg.
Disse medlemmer finner forskjellsbehandlingen
av jernbane- og veiinvesteringer uheldig. På denne bakgrunn ønsker disse
medlemmer at også jernbaneinfrastrukturen skal
omfattes av momsfritaket, alternativt at veisektoren ilegges merverdiavgift.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
hvordan likestilling av merverdiavgiftsregelverket for jernbane
og vei kan oppnås, i forbindelse med nasjonalbudsjettet
for 2005. Utredningen skal inneholde en vurdering av å frita
investeringer i jernbaneinfrastruktur for merverdiavgift, og å oppheve
fritaket for investeringer i veisektoren."
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise
til egne merknader i Innst. S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal transportplan
2006-2015.
Komiteens medlem fra Kystpartiet har med
stor forundring og forferdelse registrert Regjeringens iver og ønske
om å selge statsbedrifter og selge seg ned i bedrifter
der staten er stor medeier.
Dette medlem mener det skal være
vanskelig av en Regjering som bygger på et knapt flertall
i Stortinget å gjennomføre salg av det som mange
oppfatter som "arvesølvet".
Det er registrert forsøk på salg
av kraftselskaper. Det er registrert forsøk på salg
av andre statsselskaper. Det er registrert forsøk på stadig
mer omfattende privatisering av nødvendige tjenester som
vannverk, kloakkvesen, nettjenester, veistrekninger, kulturanlegg,
kinoer, sykehus. Og det er blitt registrert et forsøk på å sette
driften av "Hurtigruten", riksvei 1, ut på anbud. Selskaper
i hele EU-området er blitt invitert til å by på driften
av "Hurtigruten".
Dette medlem mener denne utviklingen
betyr en tapping av norske ressurser og verdier, og vil gi klart
til kjenne at dette medlem tar sterk avstand fra
det man oppfatter som et "billigsalg" av Norge, enten kjøperne
er sterke kapitalkonsentrasjoner i Norge eller i utlandet.
Dette medlem foreslår
at det opprettes et fond med kapital fra Oljefondet som skal benyttes
til å forhindre uønsket salg av norske selskaper,
eller norsk majoritetseierskap i store og strategisk viktige norske bedrifter.
Samme fond skal brukes til å kjøpe tilbake selskaper
og majoritetsposter i strategisk viktige selskaper.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2005 legge frem opplegg for opprettelsen av
et fond av Petroleumsfondet for at man sikrer norsk eierskap over
norske ressurser, herunder samfunnsviktige selskaper og institusjoner
ved at man benytter midler fra Petroleumsfondet."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til flertallsmerknad og vedtatt forslag i Budsjett-innst. S. nr.
11 (2002-2003) lydende:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
hvordan en kan sikre det økonomiske grunnlaget for bladet
Velferd."
Disse medlemmer har forstått
at bladet Velferd er blitt henvist til å søke
pressestøtte. Disse medlemmer ber om at
andre muligheter vurderes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til Budsjett-innst. S. nr. 8 (2003-2004) hvor et flertall stiller
seg bak følgende merknad:
"Komiteens flertall, medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, og Senterpartiet, viser til den vanskelige
situasjonen i verftsindustrien. Flertallet vil be regjeringen vurdere
om det innenfor eksisterende ordninger, for eksempel arbeidsmarkedsetaten,
er mulig å kombinere verftenes behov for oppdrag med restaurering
av gamle stålbåter. Flertallet ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2004 med en redegjørelse for hvordan man har tenkt å følge
opp dette."
Disse medlemmer registrerer at
flertallsmerknaden ikke er omtalt i proposisjonen og vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
en sak i statsbudsjettet 2005 som vurderer mulighetene for å kombinere
verftenes behov for oppdrag med restaurering av gamle stålbåter."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til hva sosialkomiteen sa om Frisk Gårdene i Nord-Trøndelag i
en enstemmig merknad i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003-2004). Disse
medlemmer ber derfor departementet foreta en evaluering
av tilbudet snarest og vurdere videre finansieringsform på bakgrunn
av evalueringen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet vil peke på at Statens forurensningstilsyn
har ansvaret for å organisere oppryddingen av forurensede
havner og fjordbasseng. Det er igangsatt kartlegging av de verste
stedene i alle fylker og noen pilotprosjekter. Dette arbeidet kan forseres,
og innebære etablering av viktige arbeidsplasser i 2004.
I hele oppryddingsperioden innebærer dette arbeidsplasser
og oppdrag for entreprenører og miljøbedrifter
rundt hele kysten. På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å forsere
tempoet på opprydding av forurensa grunn og havbunn gjennom statlige
bidrag og forurensningslovens tvangsmidler. Regjeringen skal også forsere
arbeidet med kartlegging av forurensede havner og fjordbasseng."
Komiteens medlem fra Kystpartiet mener at
det er ingen grunn til at fiskere skal betale drivstoffavgift til
staten. Selv om det er en fiskalavgift, vil dette medlem peke
på at drivstoffavgiften ble innført som en konsekvens
av omleggingen fra veiavgift.
Derfor er fiskerne, som ikke benytter seg av
veinettet når de bruker båten, en uskyldig tredjepart
som rammes fordi man ønsker midler til å finansiere
vegvesnet. Dette medlem mener derfor det virker urimelig
og konstruert at fiskerne skal betale en avgift på brensel
til bensindrevet motor i båt som brukes til fiske. Dette medlem mener
rimelig sunn fornuft tilsier at man kutter ut denne avgiften for
fiskere som står i fisker- manntallet og som kan dokumentere
inntekt fra drift av bensindrevet båt. Dette medlem viser
til at det er svært få båter som i dag
benytter seg av bensinmotorer, og at det for det meste er mindre
båter som benyttes i rusefiske etter spesielt ål
og hummer. Derfor er provenytapet svært usikkert. Dette
medlem mener en ordning med frafall av drivstoffavgift til
staten burde være enkel å holde orden på uten
særlig byråkrati. Dette medlem vil
foreslå at fiske med bensindrevet båt blir unntatt
for drivstoffavgift.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
en fritaksordning fra eller en kompensasjonsordning for utgifter
til drivstoffavgift for manntallsførte fiskere som benytter seg
av fartøyer registrerte i merkeregistreret med bensinmotor,
og at denne utredningen legges fram i forbindelse med statsbudsjettet
for 2005."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
legge frem sak om konsekvenser og bakgrunn for fjerning av "knekkpunkt"
i Statens pensjonskasse og grunnlaget for ikke å gjøre
endringen gjeldende for de som allerede var pensjonister, etter
at pensjonistenes organisasjoner har hatt saken til høring."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at Tromsø kommune ønsker å arrangere
vinter-OL i 2014. Dette vil medføre store statlige utgifter/garantier. Disse
medlemmer har merket seg at selve søkerprosessen
sannsynligvis vil koste om lag 100 mill. kroner, og at Tromsø kommune,
Troms fylkeskommune, landsdelsutvalget, og andre kommuner allerede
nå har begynt å bruke store midler på å forberede
en søknad, før staten har avklart statlig garanti.
Derfor mener disse medlemmer at
det er viktig at Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2005
avklarer økonomiske garantier og derfor fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2005 avklare økonomisk støtte/garantier for
OL-søknad og arrangement."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen fremme sak om strategisk forvaltning og innenlandsk
anvendelse av deler av petroleumsfondet for å styrke norsk næringsliv
2. Stortinget ber Regjeringen fremme sak
om å legge grunnlaget for internasjonal finansindustri
basert i Norge for å håndtere deler av petroleumsfondet
3. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
om utvidelse og forenkling av Skatte-FUNN-ordningen, samt etablering
av ytterligere skattestimulerende ordninger for forskning og utvikling
4. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
om harmoniseringer og forenklinger av næringslovgivningen
5. Stortinget ber Regjeringen utrede og
fremme forslag om endringer i lovgivning og regelverk for å harmonisere
norske rammebetingelser med internasjonale rammebetingelser for
alle norske næringer som er i en internasjonal konkurransesituasjon
6. Stortinget ber Regjeringen utrede og
vurdere innføring av næringspolitiske prioriteringer
som favoriserer utvikling og satser offensivt på Norges naturlige
og utviklede komparative fortrinn
7. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
om bedring av kapitaltilgangen til risikoprosjekter samt stimulere
til fornuftig strukturutvikling og utvikling av kapitalmiljøer
8. Stortinget ber Regjeringen endre rammevilkårene for
GIEK slik at risikomandatet for langtidsfinansiering økes,
deltagelse i byggefinansiering ved rammer for byggelån
innføres, samt at rammer for betalingsgarantier økes
9. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
om å øke den offentlige ressursinnsatsen for å stimulere til økt
FoU-aktivitet innenfor bioteknologi. Det etableres et fond for bioteknologiforskning
med en startkapital på 1 mrd kroner
10. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
om å øke den offentlige ressursinnsatsen for å stimulere norsk
IKT-nærings konkurransedyktighet
11. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
om å styrke den eksisterende oljevernberedskap og etablere
nye oljeverndepoter der dette er nødvendig
12. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
som sikrer at norske miljøkrav for næringslivet
tilpasses samme rammebetingelser som i EU og andre konkurrentland."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ber
Regjeringen videreføre en turnusordning for leger som sikrer
likebehandling av studenter. Disse medlemmer peker
på at norske studenter som har gjennomført legeutdanning
i utlandet og som har godkjenning fra norsk myndighet for praktisering
i Norge og norske studenter som har tatt sin legeutdanning i Norge,
bør likestilles mht. tildeling av turnusplasser i Norge.
Komiteens medlem fra Kystpartiet mener at
det dukker opp stadig større svakheter ved kvotesalg-systemet
som er innført i fiskerinæringen. Den dramatiske
konsekvensen kan bli at adgangen til fiske langs kysten blir forbeholdt
noen svært få fiskere og redere.
Dette medlem mener at kvotesalget
nå er blitt så omfattende at det fortoner seg
som en snikrasjonalisering av fiskerinæringen som er i
strid med det man ønsker. Den hindrer også nyrekruttering
av fiskere i kystsamfunn fordi kvotene blir konsentrert om stadig færre
hender.
Dette medlem mener at dette bryter
med kystbefolkningens hevdvunne rett, og at det kan føre
til dramatiske forandringer i bosettingen langs kysten. Det må også påpekes
at det er rettstvister på gang på dette området.
Dette medlem mener at det bør
innføres stopp i salg av kvoter, og at det bør
settes ned et utvalg som skal evaluere alle sider ved denne ordningen.
Dette medlem går inn
for at kvotesalget blir stoppet så raskt som mulig og at
det blir nedsatt et utvalg bestående av stortingspolitikere,
fylkespolitikere, kommunepolitikere, forskere og jurister som skal
vurdere denne ordningen på nytt.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2005 komme tilbake med forslag til hvordan
man kan forby eller forhindre at det gjennomføres salg
av kvoterettigheter innen fiskeriene."
Medlemen i komiteen frå Kystpartiet tykkjer
det er lite verdig at norske kyrkjer forfell. Kyrkja er eit heilagt
hus, og ein må ha sopass vørdnad for kyrkjene
at dei vert vølte.
Denne medlemen er klar over at
det er kommunane som skal syta for å vøla kyrkjene.
No er stoda den at staten har pressa kommunane økonomisk.
Kommunane har ikkje lenger råd til å bruka pengar
verken på det eine eller det andre området som
dei har ansvaret for.
Denne medlemen meinar at slik
stoda no er må staten taka på seg ansvaret og
gje løyvingar til vøling av kyrkjene. At mange
kyrkjer i dag er i so dårleg stand at dei kan detta samen,
kjem av at både staten og kommunane i fleire tiår
har brydd seg lite om kyrkjene - og då vert det mykje å taka
att.
Denne medlemen er klar over at
kyrkjene er dyre å halda i hevd. Både prestar
og kyrkjepolitikarar meinar at Guds hus kan verta både
skjenkestover og moskear. Utan det kulturelle rotfestet ein som
god norsk kristen må ha, kan ein nok verta freista til å avvigsla
kyrkjer og lata dei verta hus for muslimar og kramkarar.
Denne medlemen vil åtvara
mot ei slik utvikling. Ein skal ikkje gå lengre attende
enn eit par hundre år for å finna det som i dag
vert oppfatta som kulturvandalisme, men som på den tid
vart sett på som ei naturleg utvikling, nemleg å selja
stavkyrkjer til Tyskland og riva andre stavkyrkjer. På det
viset mista Noreg store kulturverdiar.
Denne medlemen meiner norsk kultur
har mykje av sine røter i og gjennom dei gamle kyrkjene.
Nyare kyrkjer vitnar om ei ein meir moderne kultur, tufta på dei
gamle røtene.
Denne medlemen meiner staten
må overlatast ansvaret for å vøla kyrkjer
og kjem med fylgjande framlegg:
"Stortinget bed Regjeringa koma attende
med framlegg om at staten tek over ansvaret for kyrkjene."
Komiteens medlem fra Kystpartiet har
på flere felt registrert at landbruksinteresser og fiskeriinteresser
ikke er likestilte i lovverket, selv om det foreligger klare likhetstrekk
og overførbarhet mellom disse. Dette medlem viser
også til at landbruksinteressene har flere spesialbestemmelser
i plan- og bygningsloven som også burde vært gitt
til fiskerne og fiskeriinteressene, det vises spesielt til plan
og bygningslovens § 81.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
om driftsbygninger i tilknytning til fiskeriene kan sidestilles
med driftsbygninger i landbruket i § 81 i plan- og bygningsloven."
Dette medlem vil også peke
på at mange av fiskeriinteressene blir undervurderte og
til dels neglisjerte i samfunnsplanleggingen generelt og i plan-
og bygningssaker spesielt. Dette medlem viser til
at man flere ganger har opplevd at offentlige organ, og da spesielt
kommuner ikke har sørget for å innhente synspunkter
fra representanter for fiskerimyndigheter og fiskeriinteressene.
Særlig gjelder dette tiltak i strandsonen, der fiskerne
har mistet mange av sine ankerplasser og låssetningsplasser
i regulerings- og utbygningsplaner. Det har i mange tilfeller skjedd
omregulering e.l. uten at fiskeriinteressene er blitt varslet. Det foreligger
i lovverket alt i dag plikt til å innhente uttalelser og/eller
sende sakene ut på høring til "berørte instanser".
Dessverre viser det seg at mange reguleringsmyndigheter ikke ser
at en regulering eller byggesak i strandsonen kan berøre
fiskeriinteressene. Dette medlem tror ikke at dette
kommer av et ønske om å holde fiskeriinteressene
utenfor høringsprosessene, men er et uttrykk for manglende
kjennskap til hvor fiskerne og fiskeriinteressene berøres
og således bør ansees som berørt part.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
hvorledes man kan sikre at fiskeriinteressene blir bedre ivaretatt
i plan- og bygningssakene, særlig med tanke på at
plan- og bygningsmyndighetene må pålegges å innhente uttalelser
fra fiskerimyndighetene og fiskeriinteressene ved regulering/tiltak
som skjer i elvemunninger, strandsoner og sjøarealer. Utredningen
bør også omfatte vurdering av om reguleringer
og tiltak som skjer i elvemunninger, strandsoner og sjøarealer
krever tillatelse fra fiskerimyndighet, jf. § 95 annet
ledd."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:
"Stortinget samtykker i at Arbeids-
og administrasjonsdepartementet i 2004 kan gi tilsagn om tilskudd utover
gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og
gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1594 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak
| 536,595 mill. kroner" |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for den nødvendige finansieringen på 10 mill.
kroner over en 5-årsperiode til en fullstendig restaurering
av borgruinen Steinvikholm."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at helseforetakene har sine regnskaper i balanse innen utgangen
av 2006."
Komiteens medlem fra Kystpartiet mener at
de ensidige industristedene Årdal og Høyanger
er utsatt for et kolossalt press fra statsbedriften Hydro. Selskapets
forslag om å stenge de gamle ovnene og redusere aluminiumsproduksjonen
vil føre til at 400 arbeidsplasser blir nedlagt. Det er
en katastrofe for disse kommunene, og det er svært beklagelig
at Hydro ikke vil bruke penger på nyinvesteringer i disse lokalsamfunnene.
Dette medlem mener at man skulle
ha grepet sterkere inn for å unngå de dramatiske
nedleggingene av arbeidsplassene og de dramatiske følgene
dette vil få for de ensidige industristedene og Sogn og
Fjordane fylke.
Både Årdal og Høyanger
representerer moderne industriteknologi på høyeste
nivå. I disse bygdene er det satset på forskning
og utvikling på høyt nivå. Lokalsamfunnene
er bekymret for at denne forskningen og kompetansen skal forsvinne.
Dette medlem mener at norsk aluminiumsindustri
har vært en av de store suksessene innen statlig industrisatsing,
og ser med bekymring på trusselen om nedleggelse av arbeidsplasser
i Norge. De ansatte frykter arbeidsplasssene blir flyttet til utlandet.
Dette er en dramatisk utarming av den industrielt sterke
delen av distrikts-Norge, og dette medlem henstiller til ledelsen
i Hydro om å besinne seg.
Dette medlem mener uansett at
lokalsamfunnene i Årdal og Høyanger må tilføres
omstillingsmidler. For å opprettholde samfunnenes høye
teknologiske nivå, og for å beholde kompetansen,
bør det tilføres 450 mill. kroner.
Dette medlem har forståelse
for at bygdesamfunnene vil satse på å skape nye
arbeidsplasser innen moderne industriteknologi. Det foreligger allerede
seriøse planer om nyetablering av 250 arbeidsplasser i Årdal.
Dette medlem vil påpeke
at Kystpartiet allerede mener det bør opprettes et fond
av midler fra Oljefondet som skal gå til forskning og næringsutvikling.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2005 sette av 450 mill. kroner til et fond for
etableringer av høyteknologisk industri i kommuner med
svært ensidig industri."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til behandling av Dokument nr. 8:37 (2003-2004) om livsoppholdssatser
under gjeldsordning, der det ble vedtatt at de veiledende satsene
for livsoppholdsutgifter økes fra dagens 75 pst. til 85
pst. av minstepensjonen. Flertallet er i ettertid
blitt gjort oppmerksom på at departementet har vurdert
gjeldsordningsloven sammen med barnebidragsreglene.
Flertallet viser til brev av
3. mai 2004 fra barne- og familieminister Laila Dåvøy
til komiteen der det bl.a. står:
"Dersom de veiledende satsene for livsoppholdsutgifter økes
til 85% av minstepensjonen vil det måtte vurderes
om ikke bidragsevnevurderingen for fremtiden bør knyttes
opp mot andre faktorer enn gjeldsordningssatsene."
Disse medlemmer vil understreke
at de reglene som gjelder barnebidrag i dag fortsatt skal gjelde,
og ikke sees i sammenheng med gjeldsofferordningen. Disse
medlemmer mener at intensjonen med å øke
livsoppholdssatsene under gjeldsordningen var å bedre livssituasjonen
for dem som har havnet i økonomiske problemer, og ikke
endre grunnlaget for satsene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
"Ny kjøreavgift for Flytoget
settes til 17,90 kroner pr. togkilometer."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet viser til at Regjeringen i Ot.prp. nr. 1
(2003-2004) gir følgende begrunnelse for å gjøre
lovendring i eiendomsskatteloven:
"Som det fremgår ovenfor legger Regjeringen
til grunn at ikrafttredelse som nevnt ikke vil få økonomiske
eller administrative konsekvenser verken for staten eller kommunene.
Regjeringen viser her til at det i praksis ikke synes å ha
blitt skrevet ut eiendomsskatt på sykehus verken før
eller etter reformen."
Disse medlemmer vil peke på at
det i ettertid viste det seg at disse opplysningene ikke var riktige. Førde
kommune har hatt en inntekt årlig på 1 403 640 kroner
fra eiendomsskatt fra Førde Sentralsjukehus, Flora kommune
har også hatt inntekter fra slik eiendomsskatt. Nye undersøkelser
fra Regjeringen viser at det ikke er flere enn disse to kommunene
som har hatt slik inntekt.
Disse medlemmer vil peke på at
lovforslaget ikke var på høring blant kommunene.
Med bakgrunn i at de undersøkelser Regjeringen hadde gjort
før fremleggingen ikke hadde synliggjort dette inntektstapet
for de to kommunene, og at saken ikke har vært til høring, er disse
medlemmer av den oppfatning at de to omtalte kommunene bør
kompenseres for inntektssvikten inneværende år. Disse
medlemmer forutsetter at for 2004 dekkes beløpet
over Kommunal- og regionaldepartementets ramme og at det for kommende år
heller ikke belastes rammen for kompensasjon.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen kompensere
Førde kommune og Flora kommune for inntektsbortfall av endringer
i Ot.prp. nr. 1 (2003-2004), eiendomsskatteloven, med inntil 1,5
mill. kroner over kap. 500 post 1."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er kjent med at det er satt
i gang prosjektering av det østsamiske museet i Neiden,
som også er det samiske tusenårsstedet i Norge.
Etter disse medlemmers syn er
det viktig at tiltaket blir noe mer enn et rent museumsbygg, og
at det kan fungere som en sentral drivkraft i revitaliseringen av øst /skoltesamisk
språk og kultur. For å fylle en slik funksjon
må bygningen dimensjoneres og utformes med dette for øyet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Regjeringen har sendt ut på høring et forslag
som skal sikre at personer med kort botid i Norge, som har en liten
eller ingen opptjent alderspensjon, skal få rett til ny
statlig stønad. Denne foreslås delvis finansiert
gjennom de midler som kommunene i dag bruker på sosialhjelp
til denne gruppa. Disse medlemmer mener det vil være
uheldig å finansiere en statlig støtteordning
med kommunale sosialhjelpsmidler. En slik ordning vil ikke være
et incitament for kommunene til å motta flere flyktninger
og asylsøkere.
Disse medlemmer finner grunn
til å påpeke at ved behandlingen av St.meld. nr.
17 (2000-2001) ble det foreslått å etablere såkalte
kompetansemottak. Disse medlemmer viser til tilbakemeldingen
fra Regjeringen hvor det sies at man ennå ikke har kunnet prioritere
dette mottakssystemet. Disse medlemmer vil be Regjeringen
snarest sette i gang dette arbeidet, da det er et stort behov for
mottak med ekstra ressurser til å ta seg av beboere med
særskilte behov.