Vedlegg: Brev fra Kultur- og kirkedepartementet v/statsråden til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 18. mai 2004

Dokument nr 8:69 (2003-2004)

Det vises til brev 12. mai 2004 med anmodning om departementets vurdering av Dokument nr. 8:69 (2002-2004) Forslag fra stortingsrepresentantene Karin S. Woldseth og Ulf Erik Knutsen om midlertidig utsettelse av gjennomføringen av monopol på drift av ge­vinstautomater.

Departementets vurdering

Ved Stortingets behandling av regjeringens forslag i Ot.prp.nr. 44 (2003-2004) Om lov om endringer i pengespill- og lotterilovgivningen ble det besluttet å av­vikle dagens gevinstautomater når gjeldende oppstillingstillatelser løper ut i løpet av perioden 2004-2005. Beslutningen hadde støtte fra et samlet Storting med unntak av Fremskrittspartiets representanter, og var basert på hensynet til de stadig flere som har fått problemer med spilleavhengighet i forhold til disse automatene. Dagens automater skal derfor erstattes av mer moderate og bedre kontrollerte automater drevet av Norsk Tipping.

I forhold til de pågående prosesser med EØS-rettslige vurderinger av Stortingets vedtak er det vanskelig å se at disse kan gi grunnlag for endring av fremdriften når det gjelder nedbygging av nåværende automatmarked. Stortingets vedtak bygger på en grundig vurdering av EØS-avtalen. Stortingets lovvedtak bygger på at det ut fra sosialpolitiske hensyn vil være uforsvarlig å videreføre driften av dagens gevinstautomater. Disse sosialpolitiske hensyn utgjør også hovedbegrunnelsen for at reformen ikke er i strid med EØS-avtalen. Utviklingen i løpet av 2002 og 2003 viser at bruttoomsetning i automatene økte fra ca 8,5 mrd i 2001 via 15 mrd i 2002 til ca 22 mrd kr i 2003. Dette er signaler fra et marked uten tilfredsstillende kontroll. Disse signalene gir etter departementets vurdering grunn til å frykte at behovet for rask avvikling er enda større nå enn da Stortinget fattet sitt vedtak.

Spilltilbudet på Norsk Tippings automater vil være utformet i samarbeid med forskere på spilleavhengighet, med sikte på å unngå at avhengighet oppstår. De spill som tilbys skal være moderate spilltilbud som blant annet vil ha lavere hastighet og større fokus på underholdning enn de automater som er oppstilt i dag, både i Norge og Sverige. Det er forutsatt at omsetningen i automatene skal reduseres med mer enn det halve i forhold til omsetningen i dagens automater, samtidig som automatene oppstilles i lokaler hvor overholdelse av aldergrensen på 18 år kan kontrolleres kontinuerlig. Disse tiltak anses nødvendig for å sikre et moderat og forsvarlig spilltilbud. At tiltakene vil medføre en redusert inntekt til ideelle organisasjoner i forhold til de senere års inntektsøkninger anses som en nødvendig konsekvens av dette. Når det gjelder den kompensasjon for bortfall av inntekter som skal utbetales i 2005 til ideelle organisasjoner, antas det at beløpet på 933 millioner kroner vil dekke de innkomne krav i henhold til Stortingets forutsetninger.

Konklusjon

På bakgrunn av ovennevnte, og under henvisning redegjørelsen i Ot.prp.nr. 44 (2002-2003) kan departementet ikke se at ESAs beslutning 23. april 2004 om å åpne formell gransking av Stortingets vedtak i forhold til EØS-avtalen, i seg selv kan gi grunnlag for å forskyve avviklingen av eksisterende gevinstautomater. Departementet kan heller ikke se at det pågående arbeidet med å etablere et nytt og mer moderat spilletilbud, bør avventes som følge av ESAs brev.