Det vises til brev 12. mai 2004 med anmodning
om departementets vurdering av Dokument nr. 8:69 (2002-2004) Forslag
fra stortingsrepresentantene Karin S. Woldseth og Ulf Erik Knutsen
om midlertidig utsettelse av gjennomføringen av monopol
på drift av gevinstautomater.
Ved Stortingets behandling av regjeringens forslag
i Ot.prp.nr. 44 (2003-2004) Om lov om endringer
i pengespill- og lotterilovgivningen ble det besluttet å avvikle
dagens gevinstautomater når gjeldende oppstillingstillatelser
løper ut i løpet av perioden 2004-2005. Beslutningen
hadde støtte fra et samlet Storting med unntak av Fremskrittspartiets
representanter, og var basert på hensynet til de stadig
flere som har fått problemer med spilleavhengighet i forhold
til disse automatene. Dagens automater skal derfor erstattes av mer
moderate og bedre kontrollerte automater drevet av Norsk Tipping.
I forhold til de pågående
prosesser med EØS-rettslige vurderinger av Stortingets
vedtak er det vanskelig å se at disse kan gi grunnlag for
endring av fremdriften når det gjelder nedbygging av nåværende
automatmarked. Stortingets vedtak bygger på en grundig
vurdering av EØS-avtalen. Stortingets lovvedtak bygger på at
det ut fra sosialpolitiske hensyn vil være uforsvarlig å videreføre
driften av dagens gevinstautomater. Disse sosialpolitiske hensyn
utgjør også hovedbegrunnelsen for at reformen
ikke er i strid med EØS-avtalen. Utviklingen i løpet
av 2002 og 2003 viser at bruttoomsetning i automatene økte
fra ca 8,5 mrd i 2001 via 15 mrd i 2002 til ca 22 mrd kr i 2003.
Dette er signaler fra et marked uten tilfredsstillende kontroll.
Disse signalene gir etter departementets vurdering grunn til å frykte at
behovet for rask avvikling er enda større nå enn
da Stortinget fattet sitt vedtak.
Spilltilbudet på Norsk Tippings automater
vil være utformet i samarbeid med forskere på spilleavhengighet,
med sikte på å unngå at avhengighet oppstår. De
spill som tilbys skal være moderate spilltilbud som blant
annet vil ha lavere hastighet og større fokus på underholdning
enn de automater som er oppstilt i dag, både i Norge og
Sverige. Det er forutsatt at omsetningen i automatene skal reduseres
med mer enn det halve i forhold til omsetningen i dagens automater,
samtidig som automatene oppstilles i lokaler hvor overholdelse av
aldergrensen på 18 år kan kontrolleres kontinuerlig. Disse
tiltak anses nødvendig for å sikre et moderat
og forsvarlig spilltilbud. At tiltakene vil medføre en
redusert inntekt til ideelle organisasjoner i forhold til de senere års
inntektsøkninger anses som en nødvendig konsekvens
av dette. Når det gjelder den kompensasjon for bortfall
av inntekter som skal utbetales i 2005 til ideelle organisasjoner,
antas det at beløpet på 933 millioner kroner vil
dekke de innkomne krav i henhold til Stortingets forutsetninger.
På bakgrunn av ovennevnte, og under
henvisning redegjørelsen i Ot.prp.nr. 44 (2002-2003) kan
departementet ikke se at ESAs beslutning 23. april 2004 om å åpne
formell gransking av Stortingets vedtak i forhold til EØS-avtalen,
i seg selv kan gi grunnlag for å forskyve avviklingen av
eksisterende gevinstautomater. Departementet kan heller ikke se
at det pågående arbeidet med å etablere
et nytt og mer moderat spilletilbud, bør avventes som følge
av ESAs brev.