Regjeringen legger opp til å tilbakeføre
en andel av selskapsskatten til kommunene fra budsjettåret
2005. Regjeringens siktemål med omleggingen er å styrke kommunenes
incentiver til å drive næringsutvikling, og dermed
sikre næringsetablering.
For både å unngå uheldige
fordelingsvirkninger kommunene imellom, og beholde incentivene for næringsutvikling,
foreslås det samtidig å innføre en ordning
med symmetrisk inntektsutjevning i kommunenes inntektssystem.
I proposisjonen er det redegjort nærmere
for ulike modeller for tilbakeføring og for anbefalingene
i høringsrunden.
Departementets vurdering er at selskapsskatten
bør tilbakeføres gjennom skattefondsmodellen.
Skattesimuleringsmodellen foreslås midlertidig gjennomført fra
2005. Tilbakeføringen i 2005 vil være basert på tall for
selskapsskatt fra inntektsåret 2002. Skattesimuleringsmodellen
erstattes av skattefondsmodellen fra 2007. Skattefondsmodellen vil
i 2007 være basert på skattetall for 2005.
Med skattefondsmodellen blir selskapsskatten
en reell kommunal skatt med kommunene som skattekreditor. Med denne
modellen får kommunene, både enkeltvis og samlet,
beholde en eventuell merskattevekst (og tilsvarende få et
inntektstap ved skattesvikt). Det er departementets vurdering at
skattefondsmodellen gir en klarere kobling mellom selskapsskatten
og næringsutvikling i kommunene, enn skattesimuleringsmodellen
hvor pengene blir tilført kommunene som rammetilskudd.
Departementet mener også at koblingen
mellom skatteinntekter og næringsutvikling blir tydeligere
med skattefondsmodellen, fordi selskapsskatten blir tilført kommunene
raskere (året etter innbetaling) enn ved skattesimuleringsmodellen
(to år etter innbetaling).
Departementet mener at det ikke bør
etableres en overgangsordning i forbindelse med tilbakeføringen
av selskapsskatt. Med de foreslåtte endringene i inntektsutjevningen
reduseres omfordelingen mellom kommunene. Det kan imidlertid være
aktuelt å bruke skjønn for å dempe fordelingsvirkningene.
Det ble ikke etablert en overgangsordning ved avviklingen av selskapsskatten
i 1999.
En tilføring av en andel av selskapsskatten
til kommunene vil ikke komme i tillegg til øvrige inntekter. Ved
innføring av forslaget vil personskatteinntektene til kommunene
samlet sett bli redusert tilsvarende kommunenes proveny fra selskapsskatten.
Kommunenes inntekter fra naturressursskatten vil ikke bli redusert.
Det er en sammenheng mellom kommunenes inntektsnivå og
konsekvensen av omleggingen. Det er stort sett kommuner med et inntektsnivå under
gjennomsnittet som tjener på omleggingen. Denne kommunegruppen
tjener i gjennomsnittet om lag 100 kroner per innbygger på at
selskapsskatten tilbakeføres og inntektsutjevningen omlegges.
Kommuner med utgiftskorrigerte frie inntekter
over landsgjennomsnittet taper på omleggingen. Tapet per innbygger øker
dessuten med stigende inntektsnivå.
Det er hovedsakelig mellomstore og store kommuner som
i utgangspunktet vinner på omleggingen. Bergen, Stavanger
og Trondheim vinner i gjennomsnittet 769 kroner per innbygger, mens
kommuner med over 20 000 innbyggere (ekskl. de fire storbyene og
kraftkommuner) i gjennomsnittet ikke får forandret sine
inntekter som følge av reformen. Det er Oslo kommune og kraftkommunene
som taper mest på reformen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er opptatt av at kommunesektoren sikres stabile og forutsigbare økonomiske
rammer. Flertallet mener dette må være
et førende prinsipp for endringer i inntektssystemet.
Flertallet viser til at et klart
flertall av kommunene er imot at deler av selskapsskatten skal tilbakeføres
til kommunene. 75 pst. av kommunene var negative til forslaget i
høringsrunden. Hovedargumentet til de kommunene som er
imot forslaget, er at det vil gi et mer uforutsigbart inntektssystem. Flertallet mener det
er all grunn til å ta kommunenes motforestillinger på alvor.
Flertallet vil påpeke
at inntektene fra selskapsskatten kan variere mye fra ett år
til et annet, og at tilbakeføring av selskapsskatten vil
føre til at skatteinntektene til kommunene blir mindre
forutsigbare enn i dag. Forutsigbare rammeoverføringer
blir erstattet med mer usikre skatteinntekter. Flertallet konstaterer
at for kommunene er skatt fra bedrifter klart mer ujevnt fordelt
enn skatt fra personlige skattytere. Inntektsutjevningen er selvfinansierende
og summerer seg til null på landsbasis ved at kommunene
selv finansierer denne. Flertallet vil påpeke
at når inntektsforskjellene mellom kommunene øker,
må enten kommunene bidra mer eller så må nivået
for inntektsutjevningen justeres ned. Flertallet mener
at det forslaget Regjeringen har fremmet om selskapsskatt, vil øke inntektsforskjellene
mellom kommunene, og følgelig vil også forskjellene
i tjenestenivået bli større.
Flertallet konstaterer at Regjeringens
forslag om selskapsskatt har betydelige og uakseptable omfordelingsvirkninger.
Flertallet mener at Regjeringen
i for stor grad forutsetter at forslaget om å tilbakeføre
deler av selskapsskatten til kommunene har en incentivvirkning i forhold
til næringsutvikling. Etter flertallets syn
er det en svakhet ved Regjeringens argumentasjon at det tas for
gitt at en tilbakeføring av en andel av selskapsskatten
uvilkårlig vil motivere kommunene til næringsutvikling. Flertallet mener
at man ikke uten videre kan utlede at forslaget vil føre
til økt næringsutvikling.
Flertallet viser til at inntektssystemet
for kommunesektoren allerede inneholder en type inntektsutjevning,
og at Regjeringens forslag innebærer at det kommer en ny
type inntektsutjevning for selskapsskatten. Flertallet mener
dette vil komplisere inntektssystemet unødvendig mye.
Flertallet viser til at Kommunenes
Sentralforbund og Landssammenslutningen av Vasskraftkommuner mener
at tilbakeføringen bør ses i sammenheng med hele
finansieringssystemet for kommunesektoren og at en slik vurdering
bør inngå i Inntektssystemutvalgets arbeid. Flertallet støtter
denne oppfatningen.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget avviser Regjeringens
forslag om å tilbakeføre en andel av selskapsskatten
til kommunene. Stortinget ber Regjeringen sørge for at
Inntektssystemutvalget foretar en vurdering av om en andel av selskapsskatten
bør tilbakeføres til kommunene, og dessuten vurdere
inntektsutjevningen i forhold til virkningene av selskapsskatten
og bruk av virkemidler som i større grad enn skatt kan
motivere til samarbeid mellom kommuner om næringspolitikk."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti slutter seg til prinsippet om tilbakeføring av
deler av selskapsskatten til kommunene fra budsjettåret
2005, der siktemålet med omleggingen er å styrke kommunenes
insentiver til å drive næringsutvikling, og dermed
sikre næringsetablering lokalt.
Disse medlemmer viser til at
departementet har hatt forslaget om tilbakeføring av selskapsskatten
på høring. I høringsnotatet ble det skissert
to alternative modeller for den tekniske tilbakeføringen.
De skisserte modellene, skattesimuleringsmodellen og skattefondsmodellen,
gir lik fordeling mellom kommunene, men skiller seg fra hverandre
med hensyn til hvordan skatten tilbakeføres, og med hvilken
tidsforsinkelse. Disse medlemmer har merket seg at
det etter departementets tolkning er stor grad av sammenfall mellom
konsekvensene av forslaget for den enkelte kommune og kommunenes
høringsuttalelser. De minste kommunene har fortrinnsvis
vært mot reformforslaget der hovedbegrunnelsen har vært
at inntektsgrunnlaget blir mindre forutsigbart. Folkerike kommuner
er stort sett for at en andel av selskapsskatten tilbakeføres
til kommunene og at skattefondsmodellen legges til grunn som modell
for tilbakeføring.
Disse medlemmer viser til at
Kommunenes Sentralforbund under høringen i komiteen om
kommuneproposisjonen ga uttrykk for at de var prinsipielt for en
tilbakeføring av selskapsskatten gjennom skattefondsmodellen
for å skape insentiver for næringsutvikling,
men mente at tilbakeføringen bør ses i sammenheng
med hele finansieringssystemet for kommunesektoren og derfor bør
inngå i Inntektssystemutvalgets arbeid.
Disse medlemmer viser til at
Landssamanslutninga av Vasskraftkommunar (LVK), som representerer
150 medlemskommuner, under høringen påpekte at
deres medlemmer sammen med KS-medlemmene klart representerer flertallet
av landets kommuner. LVK sine medlemmer var prinsipielt for en tilbakeføring
av selskapsskatten fordi de mente at kommunene skulle ha en selvstendig
beskatningsrett. LVK var kritisk til modellene fordi de etter deres
oppfatning ikke var noen rene skattemodeller. Kriteriene bør
ikke bygge på antall ansatte alene, men må bygge
på andre innsatsfaktorer, for eksempel investert kapital.
De mente at så lenge den foreslåtte ordningen
representerte et nullsum-spill ville det ikke stimulere til økt næringsutvikling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet var negative til at selskapsskatten ble
overført til staten, og har de senere år fremmet
en rekke forslag om at denne skatten skulle tilbakeføres.
Disse medlemmer mener dette vil
gi kommunene bedre incentiver for å tilrettelegge for næringsvirksomhet
gjennom tilbakeføringen, men kan ikke se at Regjeringens
opplegg legger godt nok opp til nettopp dette. Disse medlemmer mener
at det bør være et tankekors for Regjeringen at
de svært skattesvake kommunene reelt sett kun vil øke
sine inntekter med 10 øre pr. skapte krone grunnet inntektsutjevningen
og derved undergraver selve initiativet man legger opp til.
Disse medlemmer ønsker
at denne saken tas ut av kommuneproposisjonen og at den i stedet
fremmes som en egen sak for Stortinget i begynnelsen av oktober
2004.
Disse medlemmer er av den oppfattning
at en slik omfattende reform med så store økonomiske
konsekvenser for kommunene bør få en bredere og
bedre behandlingen enn det man har lagt opp til i dag. Disse medlemmer ønsker
i denne sammenheng at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget
med flere modeller.Disse medlemmer ønsker
at man fremlegger et bredt spekter av modeller, inklusive en modell
hvor all selskapsskatt går tilbake til den aktuelle kommune.
Disse medlemmer er av den oppfattning
at kommunene i dag har gjennomgått en rekke tunge reformer, og
at man derfor må ha forståelse for at kommunene trenger
tid til å fullføre disse prosessene før
nye og omfattende reformer igangsettes.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepartipåpeker at Regjeringens forslag
går ut på at 5,5 mrd. kroner av selskapsskatten
trekkes ut av rammen, og fordeles til kommunen i forhold til antall arbeidsplasser
som er lokalisert i kommunen. Det er utredet to modeller. Ingen
av modellene er en kommunal skatt og dermed en del av skattesystemet.
Begge er innrettet slik at staten styrer i makro, gir tilbake en
del av skatten året etter og kan derfor trekke i ramma
for alle kommuner for merinntekter noen kommuner får gjennom
selskapsskatten.
Hensikten sies å være å styrke
insentivet til kommuner for å drive god næringspolitikk,
uten at Regjeringen kan påvise noen sammenheng mellom kommunal
næringssatsing og selskapsskatten. Det anføres heller
ikke noen prinsipielle argumenter for eller foretas noen vurdering
av hvilken beskatningsrett kommuner bør ha. Disse
medlemmer viser til at det er et fåtall kommuner
som kommer heldig ut og mange lavinntektskommuner taper. Disse
medlemmer vil understreke at endringen bidrar til å øke
inntektsforskjellene mellom kommunene ytterligere. Disse medlemmer viser
til at kvalitet og kvantitet i kommunale tjenester har en godt dokumentert
sammenheng med rammene og inntektene, og at inntektene nå er
for skeivt fordelt.
Disse medlemmer var for statliggjøring
av selskapsskatten for å kunne fordele inntektene bedre mellom
kommunene etter behov.
Disse medlemmer ønsker
bedre inntektsutjamning mellom kommunene og ikke større
inntektsforskjeller og vil derfor gå imot Regjeringens
modeller og avventer Borgeutvalget for en totalvurdering.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti slutter seg til omleggingen av inntektsutjevningen
til symmetrisk utjevning parallelt med at en andel av selskapsskatten
tilbakeføres til kommunene gjennom skattesimuleringsmodellen
som en midlertidig ordning. Disse medlemmer mener at
omfordelingsvirkningene kan dempes ved å la kommunenes
inntekter fra selskapsskatten inngå i et system med symmetrisk
inntektsutjevning. I forhold til dagens inntektsutjevning innebærer
dette isolert sett en omfordeling fra skattesterke til skattesvake
kommuner. Disse medlemmer mener at ved å foreta
denne endringen i inntektsutjevningen ivaretas insentivvirkninger
som ligger i en kommunal selskapsskatt, samtidig som omfordelingsvirkningene
som følge av tilbakeføringen av en andel av selskapsskatten reduseres. Disse
medlemmer har merket seg at tilbakeføringen i 2005
vil være basert på tall for selskapsskatt fra
inntektsåret 2002.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at symmetrisk inntektsutjamning er mer rettferdig. Det vil gi
store utslag for enkeltkommuner og kan vanskelig gjennomføres
uten at ubalansen i kommuneøkonomien først rettes
opp og totalramma økes, slik at det blir mulig for kommuner som
taper å akseptere rettferdige endringer. Disse medlemmer vil
særlig påpeke Oslos situasjon og at et slikt prinsipp
ikke kan gjennomføres uten at Oslos situasjon er ivaretatt
gjennom andre ordninger.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens modell ikke innebærer symmetrisk utjamning,
men er en modell med litt mer utjamning enn i dag.
Disse medlemmer støtter
prinsippet om symmetrisk inntektsutjamning, men vil avvente Borgeutvalget
for å vurdere helheten før endringer vedtas.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti støtter vurderingen om
at selskapsskatten bør tilbakeføres gjennom skattefondsmodellen
fra 2007. Med denne modellen blir selskapsskatten en reell kommunal
skatt med kommunene som skattekreditor. Etter disse medlemmers mening
gir skattefondsmodellen en klarere kobling mellom selskapsskatten
og næringsutvikling i kommunene, enn skattesimuleringsmodellen
hvor pengene blir tilført kommunene som rammetilskudd. Disse
medlemmer mener også at koblingen mellom skatteinntekter
og næringsutvikling blir tydeligere med skattefondsmodellen,
fordi selskapsskatten blir tilført kommunene raskere (året
etter innbetaling) enn ved skattesimuleringsmodellen (to år
etter innbetaling).
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser videre til at det i proposisjonen
varsles en relativt moderat vekst i de frie inntektene for neste år.
Dette er et moment som kan tilsi at det er ønskelig å ytterligere
dempe omfordelingsvirkningene, og disse medlemmer ber derfor Regjeringen
i egen sak, senest i begynnelsen av oktober 2004, vurdere tiltak som
bidrar til dette.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at en slik omfattende skattereform, med så store økonomiske konsekvenser
for kommunene, bør få en bred utredning for å sikre
et best mulig beslutningsgrunnlag. Disse medlemmer vil
i tillegg peke på at denne reformen kommer i en periode
hvor kommunesektoren er pålagt store utfordringer gjennom
endringer i inntektssystemet, og omfattende reformer vedtatt i Stortinget.
Disse medlemmer forutsetter at
tilbakeføring av en andel av selskapsskatten begynner å virke
fra 2005, men anmoder Regjeringen om å komme tilbake med ulike
alternativer til innfasing og innretting av en slik reform. I tillegg
til den modell som Regjeringen har foreslått i kommuneproposisjonen
bør det utredes en modell med kompensasjon/trekk
på 60 pst. pluss 30 pst., innført over ett og
to år, en modell hvor all selskapsskatt går tilbake
til den aktuelle kommune samt andre alternative modeller.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en egen sak om selskapsskattereformen
i begynnelsen av oktober 2004, hvor flere mulige modeller utredes."
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet registrerer
at Regjeringa fremjar forslag om å føre ein del
av selskapsskatten attende til kommunane. Forslaget inneber ein
reduksjon av kommunane sin personskattinntekt på 5,5
mrd. kroner. Desse midlane vert førte attende til kommunane
etter andre fordelingsprinsipp. Denne medlemen vil
vise til at den reelle omfordelinga kommunane imellom er på om
lag 800 mill. kroner.
Denne medlemen meiner prinsipielt
at kommunane skal ha større kontroll enn i dag over eigne
skatteinntekter. Denne medlemen kan imedan ikkje
gå inn for eit opplegg som utelukkande er ei omfordeling frå dei
350 kommunane som taper på ordninga, til dei om lag 80
kommunane som tener på forslaget.
Denne medlemen konstaterer at
Regjeringa sitt opplegg inneber at kommunane samla sett ikkje får auka
sine inntekter og at dei økonomiske skilnadane kommunane
imellom aukar.
Denne medlemen meiner inntektssystemet
først og fremst skal fungere slik at alle kommunar skal
ha dei same høvet til å tilby kommunale tenester.
Denne medlemen kan ikkje sjå at dette omsynet er ivareteke ved
forslaget. Dennemedlemen viser til
at desse endringane kjem i tillegg til ei rekkje endringar i inntektssystemet
som alt er innførte, endringar som har gjeve omfattande
omfordelingsverknader kommunane imellom. Denne medlemen viser
til at dette gjeld til dømes avvikling av ekstraordinært
skjønn, innføring av urbanitetskriterium, høgare
skatteandel og nedjustering av rammeoverføringane. Summen
av desse endringane i inntektssystemet legg eit sterkt press på økonomien
i mange kommunar.
Denne medlemen viser til at dei
endringane Regjeringa føreslår i selskapsskatt
og inntektsutjamning vil forsterke verknadane av ujamn næringsstruktur og
lønsskildnader mellom landsdelane.
Denne medlemen meiner det opplegget
Regjeringa føreslår er lite eigna til å styrke
næringsutviklinga i kommunane. Denne medlemen vil
på denne bakgrunn gå imot Regjeringa sitt framlegg
om tilbakeføring av ein del av selskapsskatten til kommunane
og omlegginga av inntektsutjamninga til symmetrisk inntektsutjamning
slik Regjeringa føreslår.