Riksrevisjonen har fulgt opp denne saken både
i 2003 og i 2004. Helsedepartementet har iverksatt tiltak for å få redusert
saksbehandlingstiden for klagesakene. De gjennomsnittlige saksbehandlingstidene
er fortsatt høyere enn de målene som er satt,
og saksbehandlingstiden har dessuten økt fra 2002 til 2003.
Riksrevisjonen vil derfor vurdere å foreta en ny undersøkelse
av klagesaksbehandlingen både i Helsetilsynet sentralt
og ved helsetilsynene i fylkene.
Komiteen viser til
at lang saksbehandlingstid ved Statens helsetilsyn og ved fylkeslegekontorene
kan innebære en stor ekstra belastning for pasienter, pårørende
og involvert helsepersonell.
Komiteenhar
merket seg at det er iverksatt en rekke tiltak for å få ned
saksbehandlingstiden, men at Helsetilsynet likevel fra 2002 til
2003 økte den gjennomsnittlige behandlingstiden fra 8,2
måneder til 8,7. De tilsvarende tall for fylkeslegene var
6,5 måneder i 2002 og for Helsetilsynene i fylkene i 2003,
7 måneder.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,deler Riksrevisjonens bekymring og ber
om Regjeringens vurdering av hvorvidt Statens helsetilsyn har tilstrekkelige
ressurser til å løse de oppgaver det er pålagt. Flertallet har merket
seg at Riksrevisjonen vil følge opp saken.
Riksrevisjonen har merket seg de tiltak og endringer Finansdepartementet
og Skattedirektoratet har iverksatt for å bedre skatteoppkrevernes
innfordringsarbeid. Det er fortsatt svakheter på området,
særlig når det gjelder skatteoppkrevernes bruk
av tyngre virkemidler i innfordringsprosessen. Riksrevisjonen vil
derfor følge opp saken med en ny vurdering i 2005.
Komiteen viser til
at undersøkelsen ga indikasjoner på at bestemmelsene
i skatteoppkreverinstruksen når det gjaldt innfordringsarbeidet,
ikke ble praktisert som forutsatt og at det var varierende praksis
i kommunene.
Komiteen har merket seg at det
er iverksatt en rekke tiltak, bl.a. ved at skatteetaten har fått
utvidet ansvar for kontroll av skatteoppkreverkontorene.
Komiteen vil understreke at vårt
velferdssamfunn er tuftet på ideen om at alle skal bidra
til felleskapsløsningene gjennom innbetaling av skatt.
Det er derfor svært viktig at skatteinnfordringssystemet
fungerer på en forutsigbar og kvalitativt god måte.
Komiteen deler Riksrevisjonens
oppfatning av at det vil være hensiktsmessig at saken følges
opp med en ny vurdering i 2005.
Riksrevisjonen har merket seg at Arbeids- og
administrasjonsdepartementet har iverksatt tiltak for å redusere
den lange saksbehandlingstiden for klagesaker ved fylkesmannsembetene.
Resultatene er imidlertid ikke tilfredsstillende verken for saker
etter plan- og bygningsloven eller etter sosialtjenesteloven. Riksrevisjonen
vil foreta en ny oppfølging og vurdering av utviklingen
i saksbehandlingstid i 2005.
Komiteen viser til
sine merknader i forbindelse med behandlingen av saken 7. februar
2002, hvor det ble understreket at lang saksbehandlingstid for klagesaker
var svært uheldig og at komiteen stilte seg kritisk til
de betydelige forskjeller i saksbehandlingstid mellom de ulike embetene.
Komiteen er kjent med at det
er iverksatt en rekke tiltak for å redusere saksbehandlingstiden
for klagesaker og at dette har ført til noe kortere behandlingstid. Behandlingstiden
er imidlertid fortsatt i mange tilfeller altfor lang.