4.1 Forvaltningsrevisjon av klagesaksbehandlingen i Statens helsetilsyn og ved fylkeslege­kontorene, Dokument nr. 3:3 (1999-2000)

Riksrevisjonen har fulgt opp denne saken både i 2003 og i 2004. Helsedepartementet har iverksatt tiltak for å få redusert saksbehandlingstiden for klagesakene. De gjennomsnittlige saksbehandlingstidene er fortsatt høyere enn de målene som er satt, og saksbehandlingstiden har dessuten økt fra 2002 til 2003. Riksrevisjonen vil derfor vurdere å foreta en ny undersøkelse av klagesaksbehandlingen både i Helsetilsynet sentralt og ved helsetilsynene i fylkene.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at lang saksbehandlingstid ved Statens helsetilsyn og ved fylkeslegekontorene kan innebære en stor ekstra belastning for pasienter, pårørende og involvert helsepersonell.

Komiteenhar merket seg at det er iverksatt en rekke tiltak for å få ned saksbehandlingstiden, men at Helsetilsynet likevel fra 2002 til 2003 økte den gjennomsnittlige behandlingstiden fra 8,2 måneder til 8,7. De tilsvarende tall for fylkeslegene var 6,5 måneder i 2002 og for Helsetilsynene i fylkene i 2003, 7 måneder.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,deler Riksrevisjonens bekymring og ber om Regjeringens vurdering av hvorvidt Statens helsetilsyn har tilstrekkelige ressurser til å løse de oppgaver det er pålagt. Flertallet har merket seg at Riksrevisjonen vil følge opp saken.

4.2 Riksrevisjonens undersøkelse vedrørende innfordring av skatter, Dokument nr. 3:12 (1999-2000).

Riksrevisjonen har merket seg de tiltak og endringer Finansdepartementet og Skattedirektoratet har iverksatt for å bedre skatteoppkrevernes innfordringsarbeid. Det er fortsatt svakheter på området, særlig når det gjelder skatteoppkrevernes bruk av tyngre virkemidler i innfordringsprosessen. Riksrevisjonen vil derfor følge opp saken med en ny vurdering i 2005.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at undersøkelsen ga indikasjoner på at bestemmelsene i skatteoppkreverinstruksen når det gjaldt innfordringsarbeidet, ikke ble praktisert som forutsatt og at det var varierende praksis i kommunene.

Komiteen har merket seg at det er iverksatt en rekke tiltak, bl.a. ved at skatteetaten har fått utvidet ansvar for kontroll av skatteoppkreverkontorene.

Komiteen vil understreke at vårt velferdssamfunn er tuftet på ideen om at alle skal bidra til felleskapsløsningene gjennom innbetaling av skatt. Det er derfor svært viktig at skatteinnfordringssystemet fungerer på en forutsigbar og kvalitativt god måte.

Komiteen deler Riksrevisjonens oppfatning av at det vil være hensiktsmessig at saken følges opp med en ny vurdering i 2005.

4.3 Riksrevisjonens undersøkelse av klagesaks­behandlingen ved fylkesmannsembetene, Dokument nr. 3:12 (2000-2001)

Riksrevisjonen har merket seg at Arbeids- og administrasjonsdepartementet har iverksatt tiltak for å redusere den lange saksbehandlingstiden for klagesaker ved fylkesmannsembetene. Resultatene er imidlertid ikke tilfredsstillende verken for saker etter plan- og bygningsloven eller etter sosialtjenesteloven. Riksrevisjonen vil foreta en ny oppfølging og vurdering av utviklingen i saksbehandlingstid i 2005.

Komiteens merknader

Komiteen viser til sine merknader i forbindelse med behandlingen av saken 7. februar 2002, hvor det ble understreket at lang saksbehandlingstid for klagesaker var svært uheldig og at komiteen stilte seg kritisk til de betydelige forskjeller i saksbehandlingstid mellom de ulike embetene.

Komiteen er kjent med at det er iverksatt en rekke tiltak for å redusere saksbehandlingstiden for klagesaker og at dette har ført til noe kortere behandlingstid. Behandlingstiden er imidlertid fortsatt i mange tilfeller altfor lang.