I antegnelsene til statsregnskapet for 2000,
jf. Dokument nr. 1 (2001-2002), Innst. S. nr. 101 (2001-2002), tok
Riksrevisjonen opp forhold knyttet til ordningen med tilbakevendingsstøtte
for flyktninger. Det var bl.a. avdekket at det ikke var gode rutiner
for registrering av gjeninnvandring av flyktinger til Norge. Krav
om tilbakebetaling av støtten ved gjeninnvandring ble i
liten grad innfridd. Registrering av krav i reskontro ble ikke foretatt.
Som svar på antegnelsen opplyste departementet
at rutiner for registrering av gjeninnvandring skulle forbedres
samt vurdere om det er kostnadsmessig forsvarlig å innføre
flere kontrollordninger rundt gjeninnvandring. Hele ordningen
vurderes etter en evaluering i 2002.
I forbindelse med revisjonen av regnskapet for
2003 har Riksrevisjonen gjennomgått tilskuddsordningen
på nytt for å kontrollere om forbedringstiltak
var gjennomført som forutsatt. Undersøkelsen viste
at det ikke er satt i gang rutinemessige sammenligninger mellom UDIs
dataregistre og folkeregisteret for å fange opp gjeninnvandrede
flyktninger. Det kom også fram at kravene om tilbakebetaling
av tilbakevendingsstøtte fortsatt ikke blir regnskapsført
i reskontro som forutsatt.
Departementet opplyste at nye kontrollordninger
er vurdert, men ikke gjennomført, fordi ressursinnsatsen vil
være langt større enn gevinsten. Sluttrapport
fra evalueringen av ordningen forelå i januar 2003. I St.prp.
nr. 1 (2003-2004) har departementet varslet at det vil vurdere den
individuelle tilbakevendingsstøtten på bakgrunn
av evalueringen. Departementet vil også vurdere om det
kan finnes en ny og bedre ordning for tilbakebetaling ved gjeninnvandring.
I brev til departementet understreket Riksrevisjonen alvoret
i at tiltak som var varslet i forbindelse med antegnelsen for regnskapsåret
2000, ikke er gjennomført og fulgt opp av departementet.
Riksrevisjonen ba om uttalelse til bl.a. disse forholdene:
– Det kan
se ut som om det ikke er gjort noen forbedringer i rutinene siden
saken ble tatt opp i antegnelsene til statsregnskapet for 2000.
– Krav om tilbakebetaling av tilbakevendingsstøtten ved
gjeninnvandring blir ikke regnskapsført når kravet
oppstår, slik det var varslet.
– Rapporten etter gjennomført
evaluering forelå i januar 2003. Det kan se ut som om vurderingen
av ordningen ennå ikke er påbegynt.
Departementets uttaler:
UDI har nå startet en ny halvautomatisk
gjennomgang med både maskinelle og manuelle kontroller
for å avdekke tidligere gjeninnvandring. UDI arbeider med å kvalitetssikre
resultatene og utarbeide praktiske arbeidsrutiner. Departementet
opplyser at UDI heretter vil gjennomføre årlige
halvautomatiske kontroller for å avdekke gjeninnvandring.
Det arbeides med å utrede et system for helautomatiske
kontroller. Departementet har i tillegg bedt UDI om å kreve
at flyttemelding skal være sendt personregisteret før
tilbakevendingsstøtte blir utbetalt.
Departementet har vurdert ulike kontrollordninger
i forbindelse med gjeninnvandring, men ikke funnet det kostnadsmessig
forsvarlig å innføre flere kontroller.
Videre uttaler departementet på spørsmålet
om hvor langt arbeidet med å vurdere tilskuddsordningen
er kommet, at ordningen ble drøftet i møte med
UDI i februar 2004. UDI kom med forslag til en omlegging av ordningen
i mai 2004. Forslagene blir nå gjennomgått i departementet.
I denne omgang vil departementet se på muligheten for å fjerne
retten til gjeninnvandring for personer som får tilbakevendingsstøtte.
Dagens løsning når det gjelder
regnskapsføringen av utestående krav er ikke god
nok, men UDI vil i juni 2004 iverksette tiltak for å reskontroføre
alle åpne krav. Alle krav heretter blir reskontroført
så snart det er klart at staten har et krav på den
gjeninnvandrede.
Departementet og UDI har satt i gang flere tiltak
for å følge opp Riksrevisjonens merknader. En
del av tiltakene har vist seg å ikke være
gjennomførbare. Oppfølgingen av ordningen er problematisk
også av andre grunner. Norsk flyktningpolitikk legger til
grunn at tilbakevending til hjemlandet er det beste. Utlendingsloven åpner
imidlertid for gjeninnvandring i en toårsperiode. Det antas å bidra
til å motivere for gjeninnvandring. Det finnes
dessuten ikke generell innreisekontroll til Norge for
de som har oppholdstillatelse. De som returnerer til Norge, blir
som regel kun fanget opp dersom de søker sosialhjelp eller
kommer til et flyktningmottak. Det er også vanskelig å få inn utestående
fordringer som er registrert, da mange gjeninnvandrede har lav betalingsevne.
Departementet uttaler at det tar merknader fra
Riksrevisjonen alvorlig og legger stor vekt på å følge
opp slike saker. I denne saken ser departementet at oppfølgingen
på flere av punktene burde vært bedre. Departementet
viser til at saken er problematisk, at ordningen er evaluert, og
at det vil bli foreslått endringer. Departementet vil dessuten
også snarlig utrede om måloppnåelsen
for ordningen er god nok i forhold til ressursbruken, eller om en
større omlegging er nødvendig.
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonen konstaterer at rutinemessige
sammenligninger mot folkeregisteret ikke er gjennomført som
forutsatt i antegnelsen til statsregnskapet for 2000. Riksrevisjonen
har merket seg at UDI heretter vil gjennomføre årlige
halvautomatiske kontroller for å avdekke gjeninnvandring,
og at det arbeides med å utrede en helautomatisk løsning.
Videre konstaterer Riksrevisjonen at ytterligere
kontrollordninger i forbindelse med gjeninnvandring ikke er innført.
Riksrevisjonen har merket seg at behovet for nye kontrollordninger
vil bli vurdert ut fra endringer i ordningen og ordningens omfang.
Ett år etter at evalueringsrapporten
forelå har departementet ikke uttalt når arbeidet
med å vurdere ordningen vil være ferdig, og når
eventuelle endringer vil bli iverksatt. Riksrevisjonen har imidlertid
merket seg at departementet vil se på muligheten for å fjerne
retten til gjeninnvandring for personer som får tilbakevendingsstøtte,
og at departementet dessuten vil utrede om måloppnåelsen
for ordningen er god nok i forhold til ressursbruken, eller om en
større omlegging er nødvendig.
Riksrevisjonen finner det uheldig at utestående
krav ennå ikke er regnskapsført som forutsatt.
Departementet har ikke redegjort for hvilke forbedringer i regler
og rutiner for tilbakebetaling det eventuelt har tenkt å gjennomføre.
Kommunal- og regionaldepartementet
har svart:
"(…) Selv om det er blitt gjennomført
enkelte tiltak, og en evaluering av ordningen, samt at det vil bli foreslått
endringer, ser departementet at oppfølgingen på flere
av punktene burde ha vært bedre.
Rutinemessige
sammenligninger mot folkeregisteret og ytterligere kontrollordninger
i forbindelse med gjeninnvandring.
(…)
For å oppnå formålet
med ordningen, er det viktig at en får oversikt over personer
som gjeninnvandrer. Departementet mener at en halvautomatisk løpende sammenligning
av data fra DSP og DUF er en god kontrollrutine, samt at den gir
det beste resultat med de dataverktøy vi i dag
har. En halvautomatisk gjennomgang består av en maskinell
og en manuell del. Den tekniske løsningen for en halvautomatisk
gjennomgang er utviklet. En slik løsning er basert på samme prinsipper
som en helautomatisk metode (kun maskinell). Dersom løsningen
viser seg å være økonomisk forsvarlig
tar departementet sikte på å gjennomføre helautomatisk
sammenligning. UDI vil heretter gjennomføre en halvautomatisk
gjennomgang for å avdekke gjeninnvandring månedlig.
(…)
De
gjennomganger som har vært gjennomført (2001 og
2004) har vist at mange tilbakevendte ikke har vært registrert
som utvandret i folkeregisteret (DSP). En bedre registrering her
vil gjøre den framtidige sammenligningen av data mellom
de to registrene betydelig enklere. UDI har vært i kontakt
med Skattedirektoratet og vil følge opp denne
problemstillingen videre. Som et tiltak for å få bedre
registrering i DSP vil det videre bli innført en rutine
som krever at flyttemelding skal være sendt til DSP før
tilbakevendingsstøtte utbetales.
Innføringen
av et felles datasystem (DUF) gir UDI mulighet til å holde
bedre oversikt over gjeninnvandrede, ved at alle saksbehandlere
nå har lesetilgang til informasjon på tvers av
avdelingene. Med innføring av DUF har også politiet
lesetilgang til informasjon som er registrert i UDI og som kan sammenholdes
med politiets egen informasjon. UDI vil derfor ta et initiativ til
dialog med politiet med sikte på å få til
et økt fokus på problemstillingen med gjeninnvandring
i politiets arbeid.
I tillegg vil det i løpet
av kort tid bli utviklet løsninger som gjør det
mulig å ta ut lister fra DUF over personer som er registrert
tilbakevendt til hjemlandet, og hvor det også nylig er
startet saksbehandling om ny oppholdstillatelse, fornyelse av oppholdstillatelse
eller søknad om familiegjenforening. Dette vil bidra til
at personer som gjeninnvandrer til Norge blir fanget opp.
Departementet
anser at tiltakene vil bedre situasjonen med hensyn til
oversikten på gjeninnvandringen til Norge, men vil følge
situasjonen nøye fremover.
Oppfølging
av evalueringsrapport og forbedring av rutiner for tilbakebetaling
(…)
Tilskuddsordningen
for tilbakevending er blitt drøftet mellom departementet
og UDI, og UDI har 18. mai 2004 foreslått en omlegging
av ordningen, delvis i tråd med anbefalingene i den eksterne
evalueringen. Forslagene til endring blir nå gjennomgått
i departementet. Departementet vil snarlig utrede om måloppnåelsen
for ordningen er god nok i forhold til ressursbruken eller om en
større omlegging er nødvendig. I forbindelse med
dette vil også reglene og rutinene for tilbakebetaling
bli vurdert.
Regnskapsføring av krav
(…)
UDI
har (…) meddelt departementet at det har oppstått
tekniske problemer i forbindelse med reskontroføring av
krav. UDI jobber med å få en snarlig løsning
på problemene. Departementet vil umiddelbart følge
dette opp.
I forbindelse med at UDI skal gå over
til SSØ som regnskapsfører vil departementet kreve
at UDI får et tilfredsstillende system for regnskapsføring
og oppfølging av krav om tilbakebetaling av tilbakevendingsstøtten.
Overgangen til SSØ avhenger av når SSØ har
kapasitet til å overta. Dette vil tidligst kunne skje våren
2005.
(...)"
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Kommunal-
og regionaldepartementet ikke på et tidligere tidspunkt
har hatt en tilfredsstillende oppfølging av forhold knyttet
til ordningen med tilbakevendingsstøtte for flyktninger
som hadde oppholdstillatelse i Norge og som frivillig vendte tilbake
til hjemlandet.
Riksrevisjonen har merket seg at UDI heretter
vil gjennomføre en månedlig halvautomatisk gjennomgang
for å avdekke gjeninnvandring, og at en helautomatisk sammenligning
vurderes hvis den viser seg å være økonomisk
forsvarlig. Departementet opplyser at de nevnte tiltakene vil bedre
situasjonen med hensyn til oversikten over gjeninnvandringen til
Norge, og at departementet vil følge situasjonen nøye
framover.
Videre har Riksrevisjonen merket seg at UDI
har foreslått en omlegging av ordningen som delvis er i tråd
med anbefalingene i den eksterne evalueringen, og at departementet
snarlig vil utrede om måloppnåelsen for ordningen
er god nok i forhold til ressursbruken, eller om en større
omlegging er nødvendig. Riksrevisjonen ser positivt
på at departementet i den forbindelse vil vurdere regler
og rutiner for tilbakebetaling.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet
nå vil kreve at UDI får et tilfredsstillende system
for regnskapsføring og oppfølging av
krav om tilbakebetaling av tilbakevendingsstøtte, og at
UDI vil ta initiativet til dialog med politiet med sikte på å få til
et økt fokus på problemstillingen med gjeninnvandring
i politiets arbeid.
Komiteen viser til
antegnelser til tidligere års statsregnskap og konstaterer
at rutinene for tilbakebetaling og registrering ved gjeninnvandring
fortsatt ikke er tilfredsstillende.
Allerede i forbindelse med regnskapsåret
2000 stilte Riksrevisjonen kritiske spørsmål. Komiteen finner på denne
bakgrunn departementets svar lite tilfredsstillende. I svaret heter
det blant annet:
"Selv om det er blitt gjennomført enkelte
tiltak, og en evaluering av ordningen, samt at det vil bli foreslått endringer,
ser departementet at oppfølgingen på flere av
punktene burde vært bedre."
Komiteen vil minne om Regjeringens
ansvar for å følge opp Stortingets pålegg
og forutsetninger. Komiteen noterer at departementet
nå vil kreve at UDI får et tilfredsstillende system
for regnskapsføring og oppfølging av krav om tilbakebetaling
av tilbakevendingsstøtte, og ber om særskilt
tilbakemelding i forbindelse med statsregnskapet for 2004.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at departementet har fulgt
opp flere av de punktene som Riksrevisjonen påpeker. Disse
medlemmer viser til at UDI nå reskontrofører
krav vedrørende tilbakevending. Videre vises det til at
det nå gjennomføres en halvautomatisk sammenligning
mellom Det sentrale folkeregisteret og DUF månedlig. Disse
medlemmer viser også til at rundskriv om flyttemelding
før utbetaling av tilbakevendingsstøtte
er sendt ut, jf. UDIs rundskriv 04/35 av 20. september
2004. Dette er en ordning der søker må fremvise
dokumentasjon på at flyttemelding er sendt folkeregisteret
før utbetaling av støtte. Disse medlemmer er
kjent med at ordningen ble iverksatt fra 1. november 2004.
Disse medlemmer ønsker
videre å påpeke at fristen for forklaringer til
statsregnskapet 2004 fra Kommunal- og regionaldepartementet til
Riksrevisjonen var 28. februar 2005. Dette er før
komiteen avlegger sin innstilling. Disse medlemmer finner det
derfor mer naturlig at departementet rapporterer til Stortinget
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2005. Det vil da bli
rapportert i sammenheng med forslag til endring av ordningen.
Disse medlemmer viser til at
departementet vil gi en tilbakemelding til Stortinget i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett, noe regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
ba om i budsjettforliket før jul. Disse medlemmer viser
videre til at en endring av ordningen vil ellers bli behandlet av
regjeringen i den ordinære budsjettprosessen.
I antegnelsene til statsregnskapet for 1999,
jf. Dokument nr. 1 (2000-2001), Innst. S. nr. 138 (2000-2001), tok
Riksrevisjonen opp forhold knyttet til Utlendingsdirektoratets (UDIs)
oppfølging av statlige flyktningmottak. Av de forholdene
som ble tatt opp, var det spesielt det at de økonomiske
og administrative forholdene ble lite vektlagt ved UDIs tilsynsbesøk
på mottakene. Departementet opplyste i den forbindelse
at det hadde bedt UDI om å etablere tilfredsstillende rutiner for
oppfølging, og at departementet løpende ville
følge UDIs oppfølging av disse forholdene.
I forbindelse med revisjonen av regnskapet for
2003 har Riksrevisjonen gjennomført en ny undersøkelse som
bl.a. omfattet rutiner i forbindelse med UDIs kontroll av økonomiske
og administrative forhold ved statlige mottak. UDIs rutinemessige
kontroll av de økonomiske forholdene ved mottakene begrenser
seg etter det Riksrevisjonen kan se til kontroll av innsendte regnskapsskjemaer.
Riksrevisjonens undersøkelse viste manglende og for sen
innsendelse av regnskapsskjemaer og at det var manglende underskrift
av revisor på de samme skjemaene. Ved tilsyn av statlige mottak
foretas det ingen rutinemessig kontroll av økonomiske og
administrative rutiner.
Riksrevisjonen ba om departementets syn på det
forhold at UDI mener at direktoratets økonomiske ansvar er
begrenset til å overføre avtalte beløp
i henhold til driftsavtale med driftsoperatører, og at
ordningen med driftsavtaler er etablert og utviklet nettopp for å plassere
det økonomiske ansvaret entydig på driftsoperatør.
Det som da gjenstår av ansvar for UDI, er å kontrollere
at driftsoperatørene leverer en tjeneste av en kvalitet
og av det omfang som er bestilt og avtalt. Riksrevisjonen
ba også departementet redegjøre for om det også var
departementets syn at det ikke er UDIs oppgave å følge
opp de økonomiske og administrative forholdene på de
statlige mottakene. Med bakgrunn i den undersøkelsen Riksrevisjonen
nå har gjennomført, ba Riksrevisjonen om å få opplyst
hvilken løpende oppfølging departementet har hatt
på disse forholdene.
Departementet uttaler:
Departementet er av den oppfatning at oppfølgingen av
midler overført til driftsoperatør i forhold til
en kontrakt, først og fremst går på å kontrollere
at kvaliteten på tjenestetilbudet, er i samsvar med inngått
kontrakt. Det er viktig at UDI rutinemessig følger opp økonomiske
og administrative forhold ved mottakene, og at budsjett og regnskap
leveres i tråd med UDIs krav.
Krav til revisorattestasjon er nå spesifisert
i UDIs kravspesifikasjon til driftsreglementet, og departementet
har lagt til grunn at UDI har fulgt opp dette.
I forholdet til refusjonskrav for bruk av stykkprisplasser
skal regionkontorene se til at krav kommer innen fristen, og at
utbetalingen skjer i forhold til korrekt antall bruk av plasser.
Departementet har imidlertid merket seg at UDI uttaler at de har
hatt begrensede muligheter for å kontrollere
disse kravene, og at dette henger sammen med nødvendigheten
av å ha en dataløsning for den daglige bevegelsen
inn og ut av mottakene. Departementet påpeker at det er
viktig å få på plass en egen modul i
Datasystemet for utlendingsforvaltning som åpner for økte
kontrollmuligheter.
I forhold til generell oppfølging av
mottakene har UDI, etter at Riksrevisjonen tok opp forholdet, igangsatt
et arbeid for å utvikle en database som gjør det mulig å systematisere
innsendte regnskapsdata.
Kravspesifikasjonen og UDIs rutiner til nå har
vært vurdert av departementet som tilstrekkelig kontroll
i forhold til refusjonskrav og kontroll av driftsoverføringer
til driftsoperatører for mottak. Som en følge
av Riksrevisjonens gjennomgang ser departementet at rutinene kan
være mangelfulle i forhold til denne kontrollen. Departementet
vil kreve at UDI får på plass rutiner som sikrer
at tilsyn med mottakene også innebærer en bedre
oppfølging av de økonomiske og administrative
rutinene.
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonen har merket seg at departementet
vil kreve at UDI får på plass rutiner som sikrer
at tilsyn med mottakene også innebærer en bedre
oppfølging av de økonomiske og administrative
rutinene.
Videre har Riksrevisjonen merket seg at departementet
påpeker viktigheten av at UDI må få på plass
en egen modul i Datasystemet for utlendingsforvaltning som åpner
for økte kontrollmuligheter i forbindelse med refusjonskrav
for bruk av stykkprisplasser.
Riksrevisjonen har også merket seg
at det er igangsatt et arbeid med å utvikle en database
for å kunne systematisere de innsendte regnskapene, slik
at man bedre kan sammenligne og analysere driftsøkonomien
i mottakene og følge opp driftsoperatørene som
leverer skjemaene for sent.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at forhold
tatt opp i antegnelsene til statsregnskapet for tidligere år ikke
er blitt tilfredsstillende fulgt opp, og at nødvendige
tiltak ikke er iverksatt.
Kommunal- og regionaldepartementet
har svart:
"I Riksrevisjonens antegnelser til statsregnskapet 1999,
jf. Dokument nr. 1 (2000-2001) ble … pekt på at regelverket
for statens anskaffelsesvirksomhet ikke var benyttet ved kjøp
av tjenester for etablering og drift av nye statlige mottak. Departementet
ba på denne bakgrunn UDI etablere rutiner for opprettelse
av mottak i tråd med regelverket. Alle nye mottak skal
nå bli etablert i tråd med dette.
2.1
Oppfølging av antegnelsene til statsregnskapet fra 1999.
Etter
Riksrevisjonens antegnelser til statsregnskapet for 1999, er det
gjennomført følgende endringer i rutiner mv. for økonomikontroll
i statlige mottak:
UDI utarbeidet i 2000 rutinebeskrivelsen "Økonomikontroll
i statlig mottak", som senere er delvis innarbeidet i dokumentet
"UDIs kvalitetsarbeid med statlige mottak" og i UDIs kravspesifikasjon
til driftsreglementet. Krav til driftsoperatørene er også spesifisert
i UDIs kravspesifikasjon til driftsreglementet.
...
PwC fant at refusjonsskjema fra mottak i flere tilfeller ikke var
attestert av revisor, og således anbefalte at revisor enten
kan attestere på selve refusjonsskjemaet eller avgi en
separat erklæring. Dette er i ettertid spesifisert i UDIs
kravspesifikasjon til driftsreglementet.
UDI skal
følge opp økonomiske forhold ved mottaksdriften
ved at driftsoperatørene må levere utdrag av budsjett
og regnskap i form av et skjema som må fylles ut og leveres
innen gitte frister. Regnskapsskjemaet skal være attestert
av revisor. UDI kan videre be om å få innsyn i
det fullstendige regnskapet, noe som gjøres og har vært
gjort dersom det oppdages avvik.
UDIs regionkontor
skal ved oppstart av et mottak påse at budsjett er mottatt
innen to måneder etter oppstart. Videre skal regionkontorene
påse at de korrekte dokumentene er mottatt i henhold til
fristene, og at innsendt regnskap er attestert av revisor. …
UDI
har utarbeidet et nytt tilsynskonsept som bl.a. innebærer
at en kontroll av mottakene gjennom hele året, fremfor
at hovedvekten legges på et tilsynsbesøk til avtalt
tidspunkt. Som et ledd i tilsynet med det enkelte mottak gjennomgår
regionkontoret rutinemessig mottakets budsjett og regnskap.
Kontroll
av beboerøkonomien, dvs. kontroll av refunderte utgifter
knyttet til ytelser til beboerne etter reglementet for økonomisk
hjelp til personer i mottak (pengereglementet), foregår
ved oppstart av et mottak og løpende (månedlig),
i tillegg til stikkprøver.
I forhold til
refusjonskrav for bruk av stykkprisplasser, skal regionkontorene
påse at krav kommer innen fristen, og at utbetaling skjer
i forhold til korrekt antall bruk av plasser. Departementet har
merket seg at UDI sier at de har hatt begrensede muligheter for å kontrollere
disse kravene. … En egen modul i Datasystemet
for utlendingsforvaltningen (DUF) vil åpne for økte
kontrollmuligheter, men må iflg. UDI vurderes opp mot ressursbruken.
Departementet mener det er viktig å få slike kontrollrutiner
på plass og vil følge dette opp.
2.2
Departementets videre oppfølging
Kommunal-
og regionaldepartementet er av den oppfatning at oppfølging
av midler overført til driftsoperatør
ift. kontrakt, først og fremst går på kontroll
av at kvaliteten på tjenestetilbudet, som et minimum, er
i samsvar med inngått kontrakt. Driften av statlige mottak
for asylsøkere er videre regulert gjennom UDIs styringsdokumenter.
(…)
Kravspesifikasjonen
og UDIs rutiner har til nå vært vurdert av departementet
som tilstrekkelig kontroll i forhold til refusjonskrav og kontroll
av driftsoverføringer til driftsoperatører for
mottak.
Departementet ser imidlertid at rutinene
kan være mangelfulle i forhold til rutinemessig kontroll
av refusjonskrav, utbetalinger av ytelser til beboerne
og til "ryddighet" i mottakenes rutiner i forhold dette, og til at
budsjett og regnskap leveres i samsvar med de krav som er fastsatt.
(...)
Departementet
vil kreve at UDI får på plass rutiner som sikrer
at tilsyn med mottakene også innebærer en bedre
oppfølging av de økonomiske og administrative rutinene.
Dette innebærer bl.a. å få på plass
bedre kontrollrutiner, bl.a. gjennom en modul i Datasystemet for utlendingsforvaltningen
(DUF) som inneholder detaljerte data om inn og utflytting av mottak
og et system for kontroll med bruk av stykkprisplasser som UDI tar sikte
på skal være på plass fra årsskiftet.
De økonomiske rutinene i forbindelse med utbetaling av
pengereglementets ytelser til beboerne i mottak er under revidering.
(...)"
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at UDIs oppfølging
av statlige mottak ikke synes å være særlig forbedret
etter at flere mangler ble påvist i antegnelsene til statsregnskapet
for 1999.
Riksrevisjonen har merket seg at Kommunal- og regionaldepartementet
nå vil kreve at UDI etablerer rutiner som sikrer at tilsyn
med mottakene innebærer bedre oppfølging av økonomiske
og administrative rutiner. Videre at UDI tar sikte på at
modulen i Datasystem for utlendingsforvaltning, som bl.a. øker
kontrollmuligheten i forbindelse med refusjonskrav for bruk av stykkprisplasser,
skal være på plass fra årsskiftet.
Riksrevisjonen har også merket seg
at utviklingen av en database for å kunne systematisere
de innsendte regnskapene er under utvikling, og at regnskapene
for 2003 nå er i ferd med å bli registrert i basen,
men at analysedelen ikke er helt ferdig.
Riksrevisjonen forutsetter at de omtalte tiltakene
blir tilstrekkelig prioritert og løpende fulgt opp av departementet.
Kommunal- og regionaldepartementet
har følgende avsluttende merknad til de samlede antegnelsene:
"Kommunal- og regionaldepartementet tar antegnelsene
fra Riksrevisjonen alvorlig og legger stor vekt på oppfølgingen
av slike saker. Vi ser at oppfølgingen burde vært
bedre på flere punkter."
Komiteen viser til
Riksrevisjonens gjennomgang av rutiner i forbindelse med UDIs kontroll
av administrative og økonomiske forhold ved statlige mottak. Kontrollen
synes å være begrenset til gjennomgang av innsendte
regnskapsskjemaer.
Komiteen finner Riksrevisjonens
konklusjon alvorlig. Betydelige mangler ved utfylling av regnskapsskjemaer,
skjemaer innsendt etter fristen og uten revisorunderskrift på samme
skjema, er blant funnene. Videre slås det fast at det ved
statlige mottak ikke foretas rutinemessig kontroll av økonomiske
og administrative rutiner. Komiteen er kjent med
at tilsvarende problemstillinger ble reist av Riksrevisjonen i forbindelse
med behandlingen av statsregnskapet for 1999.
Komiteen registrerer at departementet
vil pålegge UDI å få på plass
bedre rutiner som sikrer tilsyn med de økonomiske og administrative
rutinene ved mottakene og forutsetter at dette arbeidet
gis høy prioritet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkepartiviser
til at siden departementets siste tilbakemelding til Riksrevisjonen
i brev av 17. september 2004, har følgende blitt fulgt
opp:
– UDI har
styrket kontrollen av midler knyttet til pengereglementsytelser
(beboerøkonomien), noe som vises i dialogen fra UDI sentralt
til UDIs regionkontorer om hva de skal legge vekt på ved mottakstilsyn.
– Hvert av UDIs regionkontor gjennomgår
og påser at refusjonskravene er utarbeidet iht. krav, herunder
at korrekte vedlegg følger kravene.
– Det er nå krav om at
mottakenes driftsoperatører skal oppbevare pengereglementsytelser
og driftsmidler på separate konti og UDI har
rett til innsyn i regnskap og konto for pengereglementsytelser. UDI
vil innen 1. halvår 2005 ha utarbeidet en standardkontrakt
der dette blir avtalefestet. Denne kontrakten vil også inkludere
krav om bankgaranti for gjennomsnittlig utestående beløp.
– UDI har laget en egen "mottaksøkonomikube"
som vil gjøre økonomi- og budsjettoppfølgingen
av driftsøkonomien enklere. Her ligger mottaksbelegg og
-avtaler inne. UDI har videre laget en database der mottakenes innsendte årsregnskap blir
registrert.
– Det jobbes fortsatt for å kunne
utnytte DUF til kontroll av refusjonskrav i forhold til bruk av stykkprisplasser.
Disse medlemmer er tilfreds med
at antegnelsene fra Riksrevisjonen følges opp av departementet.