Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Martin Engeset,
fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra
Sosialistisk Venstreparti, Siri Hall Arnhøy og lederen Ågot
Valle, og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser
til at sentrale og overordnede mål for "Program for elektronisk
handel i det offentlige" (Ehandelsprogrammet) var at bruken av elektronisk
handel skulle bidra til å redusere kostnadene ved offentlige
anskaffelser og heve kvaliteten i de offentlige anskaffelsesprosessene.
Komiteen viser videre til at
næringskomiteen ved behandlingen av St.meld. nr. 41 (1998-1999)
jf. Innst. S. nr. 127 (1998-1999) presiserte at:
"Komiteen mener at staten snarest må iverksette samordnede
innkjøp over Internett og forenkle egne rutiner gjennom
utstrakt bruk av elektroniske innkjøp og forretningsdrift
i alle etater."
De kvantitative målsettingene som ble
satt for Markedsplassen i Ehandelsprogrammet var at 50 pst. av alle
offentlige innkjøp skulle gjennomføres ved elektroniske
handelsprosesser innen utgangen av 2003, mens 20 pst. av innkjøpsverdien
skulle anskaffes som elektroniske kjøp innen samme tid. Komiteen konstaterer
at resultatet ikke er oppnådd når kun 0,06 pst. av
de driftsrelaterte transaksjoner i offentlige sektor har foregått
elektronisk.
Komiteen er av den oppfatning
at opprettelsen av markedsplassen ehandel.no må sies å være
det viktigste virkemiddelet innenfor Ehandelsprogrammet, og at det såldedes
er uheldig at resultatene knyttet til denne langt fra er nådd.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
deler Riksrevisjonens oppfatning om at målene som ble satt
for Ehandelsprogrammet kan synes urealistiske, tatt de begrensede
ressurser som ble tilført programmet i betraktning. Flertallet vil
likefullt peke på at det er av avgjørende betydning
at prosjekter som blir igangsatt, blir gitt tilstrekkelige ressurser
slik at de moderniseringsprogram som blir valgt, skal ha en realistisk
mulighet til å oppnå de ønskede resultater.
Etter flertallets syn har ikke dette vært
tilfellet for Ehandelsprogrammet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti peker på at man i ettertid kan
slå fast at de opprinnelige ambisjonene for Markedsplassen
ikke var realistiske. Det skyldes flere forhold. Utviklingen i ehandel
i samfunnet for øvrig og den nødvendige omleggingen
til mer desentrale offentlige innkjøp med økt
lokalt lederansvar, har eksempelvis hatt stor betydning for utviklingen
av Markedsplassen. Disse medlemmer minner om at en
av de vesentligste erfaringene fra programmet er at innføring av
elektronisk handel er en relativt krevende prosess både
når det gjelder evne, og ikke minst vilje til omstilling
og omorganisering i den enkelte virksomhet. Det er derfor ikke åpenbart
at større økonomiske rammer, eller bedre forankring,
hadde gitt et vesentlig annet resultat.
Disse medlemmer viser til at
Riksrevisjonens undersøkelse tar for seg perioden fram
til utgangen av 2003, mens Ehandelsprogrammets levetid først
ble avsluttet ved sist årsskifte etter en ettårig
forlengelse. Markedsplassen ehandel.no ble satt i operativ drift
i juni 2002, og 2003 var således det første hele
driftsåret for tjenestetilbudet. Disse medlemmer peker
på at tall på ehandel.no viser at ved utgangen
av 2004 var antallet kjøpende abonnenter økt fra
17 til 30. Omsetningen var mer enn femdoblet i forhold til 2003.
Denne positive utviklingen fortsetter inn i 2005.
Komiteen er av den
oppfatning at innføring av omstillingsprosesser generelt
og IT-prosjekter som dette spesielt, må være forankret
høyt i organisasjonen, slik at det kan bli gitt påtrykk
for å sikre at løsningene som velges blir implementert
i organisasjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener at dette har ikke vært tilfellet for Ehandelsprogrammet,
hvor forankringen i ledelsen har blitt gradvis svekket frem til høsten
2004.
Komiteen registrerer
at Moderniseringsdepartementet opplyser at programmet nå har
høy oppmerksomhet, og at forståelse av Ehandelsprogrammets betydning
i departementene er styrket.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er også av den oppfatning at departementenes egne manglende
bruk av ehandelsløsninger kan være en medvirkende årsak
til den begrensede oppslutningen om prosjektet. Det er etter flertallets syn
trolig at dersom prosjektets eier hadde bidratt sterkere både
med forankring, oppfølging og egen bruk av løsningene,
så ville dette ha stimulert til økt oppslutning
om prosjektet i offentlig sektor i sin helhet.
Flertallet er således
av den oppfatning at tiltakene innenfor Ehandelsprogrammet burde
vært fulgt langt bedre opp, både hva angår
engasjement og ressurser, ikke minst med tanke på det betydelige
innsparingspotensial som utredningen i forkant kunne identifisere
for offentlig sektor i sin helhet. Ehandelsprogrammet burde vært
gitt langt høyere prioritet i Regjeringens moderniseringsprogram,
og departementets ledelse burde ha gjort det klart at programmet
hadde høy prioritet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at selv om Ehandelsprogrammet
får kritikk for sin manglende måloppnåelse
ut fra omsetningstallene på Markedsplassen, er det verdt å merke
seg at Riksrevisjonen ikke har funnet mange andre nasjonale satsinger
som kan vise til bedre resultater. Flere land satte samtidig i gang
tilsvarende tiltak som til dels hadde vesentlig større
budsjetter, men det var likevel ingen som i 2003 kunne vise til større
elektronisk omsetning enn Markedsplassen ehandel.no. Disse
medlemmer konstaterer at utviklingen har gått langsommere
enn forventet ikke bare i Norge, men i de fleste land vi kan sammenlikne oss
med.
Komiteen vil også bemerke
at det ved flere anledninger har blitt avdekket svikt i rutinene
for offentlige anskaffelser, og det må antas at en standardisering
av offentlige innkjøp som Ehandelsprogrammet vil bidra til,
vil begrense mulighetene til å foreta offentlige anskaffelser
i strid med gjeldende regelverk.
Komiteen er kjent med at Ehandelsprogrammet
er terminert pr. utgangen av 2004, men at flere av elementene i
programmet blir videreført. Komiteen forutsetter
derfor at de aktiviteter som blir videreført, blir fulgt
opp på en måte som sikrer god måloppnåelse.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti peker på at Moderniseringsdepartementet
nylig har varslet økt statlig bruk av effektivitetsfremmende
elektroniske innkjøp. Blant annet i statsbudsjettet for
2005 er det gitt føringer om at offentlige innkjøp
i økende grad skal foretas elektronisk.