Ot.prp. nr. 53 (2002-2003) Om lov om rettsforhold og
forvaltning av grunn og naturressurser i Finnmark fylke (finnmarksloven)
ble referert i Odelstinget 8. april 2003 og besluttet sendt
justiskomiteen. Samtidig ble det besluttet at justiskomiteen skal
forelegge sitt utkast til innstilling for kommunalkomiteen til uttalelse før
innstilling avgis.
Justiskomiteen har hatt konsultasjoner med Sametinget
om denne saken, jf. ILO-konvensjon nr. 169 om urbefolkninger og
stammefolk i selvstendige stater, og komiteen har hatt høringer
med Finnmark fylkesting. Justiskomiteen har satt frist for avgivelse
av innstillingen til 9. mai 2005.
Som vedlegg til denne innstillingen følger
brev av 8. april 2005 fra Sametinget til stortingspresidenten. Presidentskapet viser
til brevet, der Sametinget uttrykker ønske om å behandle
saken og avgi en uttalelse før den endelige lovbehandlingen
i Stortinget. Sametinget skisserer to alternativer, det ene er å behandle
justiskomiteens avgitte innstilling, det andre er å behandle
et utkast til innstilling fra justiskomiteen.
Stortingets forretningsorden gir ikke grunnlag
for at et utkast til innstilling kan forelegges til uttalelse for
et organ utenfor Stortinget, og heller ikke at et slikt utkast kan
være offentlig. På grunn av de helt spesielle
forholdene i denne saken, og av hensyn til en ryddig behandling
i Odelstinget og Lagtinget, mener likevel Presidentskapets
flertall, alle unntatt Inge Lønning, at
justiskomiteens utkast til innstilling bør forelegges Sametinget
til uttalelse. Flertallet foreslår derfor
at Stortinget vedtar en slik behandlingsmåte, under henvisning
til § 64 i forretningsordenen, som bestemmer at Stortinget
i særskilte tilfelle kan vedta å sette enkelte bestemmelser
i denne ut av kraft.
Justiskomiteen har lagt vekt på å behandle
denne saken mest mulig likt i forhold til Sametinget og Finnmark
fylkesting, og flertallet foreslår derfor
at også fylkestinget blir forelagt utkastet til innstilling
til uttalelse. Flertallet forutsetter at justiskomiteen
sender utkastet samtidig til kommunalkomiteen, Sametinget og fylkestinget,
og at den setter svarfrister som både gir disse organene
tilstrekkelig tid til å behandle saken, og som tar hensyn
til at saken bør ferdigbehandles i Odelstinget og Lagtinget
i løpet av denne vårsesjonen.
Presidentskapets medlem Inge
Lønning er ikke enig i at et utkast til innstilling
skal forelegges Sametinget og fylkestinget, da han mener at det
prinsipielt sett er mest korrekt at disse organer gis adgang til å uttale
seg om den avgitte innstillingen, slik Sametinget i sin henvendelse
også tar til orde for som en akseptabel løsning.
Presidentskapet viser til ovenstående
og rår Stortinget til å treffe følgende
vedtak:
Justiskomiteen forelegger sitt utkast til innstilling
om Ot.prp. nr. 53 (2002-2003) finnmarksloven - foruten for kommunalkomiteen
- for Sametinget og Finnmark fylkesting til uttalelse før
innstilling avgis, jf. § 64 i Stortingets forretningsorden.
Stortingets justiskomitee har antydet overfor
Sametinget at komiteen vil være i sluttfasen av sitt arbeid med
Finnmarksloven (jf. Ot.prp. nr 53, 2002-2003) primo mai 2005, og
at den eventuelt behandles 24. mai i Stortinget.
Sametinget har hatt en felles forståelse
med justiskomiteen om at Sametinget skal kunne behandle Finnmarksloven
før den endelig vedtas i Stortinget. Bakgrunnen for det
er blant annet at i henhold til FNs konvensjon om sivile og politiske
rettigheter samt ILO konvensjon 169 artikkel 6 og 7 krever vedtaket
av en slik lov at det blir lagt til rette for at Sametinget kan
gi sin tilslutning til lovforslaget, jf. ILOs ekspertkomité sin
vurdering av Finnmarksloven, en vurdering som er endelig vedtatt
av ILOs Arbeidskonferanse i juni 2004.
Siden det er første gang at Sametinget
står i et slikt forhold overfor Stortinget, ønsker
vi en nærmere avklaring fra Stortingets presidentskap om
hva Sametinget skal behandle, og at det settes av tilstrekkelig
med tid til behandlingen i Sametinget, før det fattes vedtak
i Stortinget. Sakens omfang og kompleksitet tilsier også en
grundig behandling i Sametinget. Dette betyr ikke at behandlingen
vil være tidkrevende, i og med at Sametinget har deltatt
i konsultasjoner med Justiskomiteen og er godt forberedt i forhold
til saken.
Så langt Sametinget erfarer, er det
to måter å løse saken på:
1. Sametinget behandler
Justiskomiteens avgitte innstilling i saken, som er et offentlig
dokument. Stortinget får dermed Justiskomiteens innstilling
og Sametingets vurdering av denne som grunnlag for sitt endelige
vedtak.
2. Alternativt kan Sametinget behandle
et eget dokument utarbeidet av Justiskomiteen før komiteen avgir
sin formelle innstilling. Dette dokumentet må være
offentlig, og må substansielt gjenspeile det forslag komiteen
tar sikte på å fremme overfor Odelstinget, og
at det beholdes etter Sametingets behandling. Sametinget gjør
oppmerksom på at tingets representanter samles til komite-
og gruppemøter 11.-13. mai d.å.
Sametinget har i sluttfasen av arbeidet hatt
flere konsultasjonsmøter med Justiskomiteen. På flere
punkter er det ennå en del uenigheter mellom Sametinget
og flertallet i Justiskomiteen, men framdriften i dialogen mellom
Sametinget og Justiskomiteen er god. Det er derfor håp
om at den endelige loven får et bredt flertall bak seg
i Stortinget, og samtidig være slik at Sametinget har kunnet
gi sin tilslutning til det.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 19. april 2005
Jørgen Kosmo |
Inge Lønning |
Lodve Solholm |
Ågot Valle |
Odd Holten |
Berit Brørby |