Utvalget har gjennomført to inspeksjoner i Etterretningstjenesten sentralt samt inspeksjon av Etterretningstjenestens element FSTK. Med deler av utvalget er det i løpet av året avholdt tre møter i Etterretningstjenesten sentralt. Når det gjelder orienteringen om virksomheten ved Svalbard Satellittstasjon så er dette referert nærmere om under punktet om Politiets sikkerhetstjeneste (PST).

Det har innkommet to klager på etterret­ningstjenesten. Disse ga ikke grunnlag for kritikk.

Kontrollen har ikke vært preget av større enkelt­saker.

4.1 Tjenestens elektroniske informasjons­innsamling

Kontroll med Etterret­ningstjenesten som i hovedsak har konsentrert seg om tjenes­tens elektroniske informasjonsinnsamling, har ikke avdekket tilfeller hvor forbu­det mot innsamling mot norske objekter har vært overtrådt. Det er heller ikke for øvrig funnet kritikk­verdige forhold. Tjenesten understreker at den i henhold til sitt oppdrag ikke driver noen elektronisk informa­sjonsinnsamling rettet mot personer som er bosatt i Norge. Utvalget har tatt opp enkelte rettslige spørsmål i tilknytning til den teknologistyrte metodeutviklingen som pågår.

4.2 Politisk godkjenning av prosjekter og metoder

Etterretningstjenesten har tradisjonelt basert sin operative virksomhet på politisk godkjenning. Tjenesten anser at rapportering som nevnt med­fører politisk godkjenning såfremt statsråd eller de­partement ikke signaliserer det motsatte. Kriteriet po­litisk godkjenning er av betydning i det kontrollarbei­det utvalget er pålagt.

4.3 Utforming av begrunnelse i klager på Etterretningstjenesten

Antall klager som retter seg mot Etterretningstje­nesten er svært lavt. Når det mottas klager aktu­aliseres spørsmålet om hvilken begrunnelse som kan gis om resultatet av undersøkelsene. Dette har utvalget tatt opp med Etterretningstjenesten. I sitt svar ga tjenesten uttrykk for at det ikke bør benyttes formuleringer som bekrefter eller avkrefter om en klager er registrert i tjenestens arki­v. En bekjentgjøring vil kunne ha en meget negativ innvirkning på tjenestens for­hold til samarbeidende tjenester, og dens evne til å ivareta lovpålagte oppgaver, jf. Etterret­ningsinstruksen §§ 5 og 16. Utvalget kom til at det ville være riktig å følge samme praksis som overfor PST

4.4 Komiteens merknader

Når det gjelder innsamling av elektronisk informasjon, har det viktigste punktet i EOS-utvalgets kontroll bestått i å forsikre seg om at det ikke foretas innsamling mot norske objekter. Komiteen en tilfreds med at kontrollen ikke har avdekket brudd på dette forbudet, og har merket seg at enkelte rettslige spørsmål i tilknytning til den teknologistyrte metodeutvikling fortsatt pågår.

Komiteen vil understreke betydningen av at praksisen med politisk godkjenning av E-tjenestens operative virksomhet videreføres.