Olje- og energidepartementet legg i proposisjonen fram endra plan for utbygging og drift av Statfjordfeltet, omtala som Statfjord seinfase-prosjektet, og plan for anlegg og drift av gasseksportrørleidningen Tampen Link.
Olje- og energidepartementet viser til at Statfjord, som
vart bygt ut i perioden 1976 til 1985, er det største oljefeltet
i Nordsjøen, og ligg på avgrensingslina for kontinentalsokkelen
mellom Noreg og Storbritannia. Utnytting og -transport av petroleum
frå Statfjordfeltet er regulert av Statfjordtraktaten.
Statfjord seinfaseprosjektet inneber at produksjonen frå feltet
skal leggjast om frå olje til gass gjennom trykkavlasting
i reservoara, som krev omfattande modifikasjonar og ombygging av
plattformene. Boring av nye brønnar skal ta til i januar
2006 og vil halde fram til 2011. Frå 2007 vil gass bli
eksportert til Storbritannia via ein ny gasseksportrørleidning,
Tampen Link.
Statfjord seinfaseprosjektet gjer det mogleg å forlengje
produksjonen frå feltet til ca. 2018, og ein ventar at utvinningsgraden
vil auke til 68 pst. for olje og 74 pst. for gass, som er svært
høgt både i nasjonal og internasjonal samanheng.
Reservane som kjem inn under seinfaseprosjektet, det vil seie produksjon
frå og med 2005, utgjer om lag 80 mill. Sm3 oljeekvivalentar
(o.e.). Så sant at seinfaseprosjektet blir sett i verk,
blir det mogleg å produsere store delar av reservane som
er att, primært gass. Desse reservane vil ikkje bli like
godt utnytta utan eit slikt prosjekt.
Dei totale investeringane som knyter seg til
Statfjord seinfase-prosjektet, er av operatøren, Statoil,
sett til 16,1 mrd. 2005-kroner. Statoils utrekningar viser at Statfjord
seinfase er eit lønnsamt prosjekt med ein noverdi på 9,9
mrd. kroner (7 pst. diskonteringsrente, før skatt).
Operatøren har utarbeidd ei konsekvensutgreiing
for Statfjord seinfase-prosjektet. Konsekvensutgreiinga gjev ei
oversikt over verknader som ein ventar at gjennomføringa
av endra plan for utbygging og drift av Statfjordfeltet vil få for
anna næringsverksemd og allmenne interesser, medrekna naturmiljøet.
Utgreiinga viser mellom anna korleis det er teke omsyn til miljøet gjennom
utforminga av tekniske løysingar. Utgreiinga peikar òg
på framlegg frå rettshavarane til tiltak for å bøte
på problem.
Operatøren har vidare blant anna utført
studiar av elektrifisering av Statfjordfeltet. Konklusjonen av studiane
er at elektrifisering må reknast som eit uaktuelt tiltak
for Statfjord seinfaseprosjektet på grunn av uforsvarleg
høge investeringskostnader. Energibehovet for feltet vil
dessutan bli vesentleg redusert på grunn av seinfaseprosjektet.
Utgreiinga har vore til offentleg høyring,
og det har ifylgje departementet ikkje kome fram noko som skulle tilseie
at endra PUD for Statfjordfeltet ikkje bør bli godkjend.
Operatøren opplyser at Statfjord seinfaseprosjektet vil
gje ein samla sysselsetjingsverknad på 79 300 årsverk
i perioden 2005-2026, om lag 44 300 i utbyggingsfasen,
19 500 i driftsfasen og 15 500 i avslutningsfasen. Årsverka
vil kome i Statoils drifts-organisasjon på land og til
havs og i leverandørindustrien.
Olje- og energidepartementet sluttar seg til
vurderingar frå Oljedirektoratet ang. geofaglege, -reservoarmessige,
utbyggingstekniske, miljømessige og økonomiske
forhold i samband med Statfjord seinfase-prosjektet. Departementet
set fylgjande vilkår for godkjenning, jf. petroleumslova § 10-18
andre -leddet:
– Rettshavarane
skal gjennomføre ein ny -forkastingsanalyse for dei forkastingane
som er kritiske for dei regionale trykkeffektane som følgjer
av Statfjord seinfase-prosjektet, og som skal leggjast fram for
Oljedirektoratet innan 31. desember 2005.
– Operatøren skal overvake
den regionale trykkutviklinga etter oppstarten av nedblåsinga,
og resultata skal formidlast regelmessig til dei utvinningsløyva
som blir påverka av trykkfallet i Statfjordfeltet. Operatøren
skal utarbeide ein plan for innhald og gjennomføring av
overvakinga, som skal leggjast fram for Oljedirektoratet til godkjenning
innan 1. mars 2006.
Med utgangspunkt i utrekningane som ligg til
grunn i den endra utbyggingsplanen for Statfjordfeltet, meiner Olje-
og energidepartementet at Statfjord seinfaseprosjektet er samfunnsøkonomisk
lønnsamt og robust. Departementet meiner òg at
prosjektet kan gjennomførast innanfor akseptable rammer
for miljø og tryggleik.
Hovudtrekka i endra plan for utbygging og drift
av Statfjordfeltet er elles omtala i proposisjonen.
Tampen Link er ein planlagd rørleidning
mellom Statfjordfeltet og FLAGS-rørleidningen på britisk
kontinentalsokkel, og som gjer transport av rikgass fra Statfjord
til St. Fergus i Storbritannia mogleg. Dette er den føretrekte
eksportløysinga for gass frå Statfjord seinfase-prosjektet.
I tillegg til å ha kapasitet til å transportere
den norske delen av gassen som blir produsert på Statfjord,
skal rørleidningen dimensjonerast for å kunne
eksportere andre gassvolum til Storbritannia.
Ferdigstillingsdatoen for Tampen Link fell saman med
oppstartsdatoen for gasseksport frå Statfjord seinfase-prosjektet,
som er planlagd til oktober 2007.
Tampen Link er omfatta av "Rammeavtale mellom Norge
og Storbritannia om legging og drift av samt jurisdiksjon over undersjøiske
-tilknytningsrørledninger" av 25. august 1998.
Det inneber at utbygginga av Tampen Link krev løyve frå begge
lands styresmakter.
Dei totale investeringane med å byggje
Tampen Link-rørleidningen, inkludert undervassaktivitet
og modifikasjonar på Statfjord B, er estimerte til 1,49
mrd. 2005-kroner.
Operatøren Statoil har utarbeidd ei
konsekvensutgreiing for Tampen Link, og i høyringsfråsegnene
til denne har det ikkje kome fram noko som tilseier at plan for
anlegg og drift av Tampen Link ikkje bør bli godkjend.
Med utgangspunkt i dei økonomiske utrekningane som
ligg til grunn i plan for anlegg og drift (PAD) meiner departementet
at utbygginga av Tampen Link er eit samfunnsøkonomisk lønnsamt
og robust prosjekt. Utbygginga gjer det mogleg å gjennomføre
Statfjord seinfase-prosjektet, og den vil vere viktig for å auke fleksibiliteten
i det norske gasstransportsystemet. Departementet meiner at utbygginga
kan gjennomførast innanfor akseptable rammer for miljøet,
fiskeria og tryggleiken.
Olje- og energidepartementet gjev fylgjande
vilkår for at Tampen Link blir bygd:
1. Tampen Link-fasilitetane
skal innlemmast i Gassled, seinast når drifta av Tampen
Link startar opp.
2. Statoil ASA skal vere operatør
for Tampen Link fram til oppstarten av gassfyllinga i rørleidningen. Gassco
AS skal då overta som operatør.
3. Skifte av operatør krev godkjenning
frå departementet.
4. Dei generelle reglane for tilgjenge
og tariffar fastsette av styresmaktene vil gjelde for Tampen Link.
5. Løyvet til Tampen Link gjeld
til 30. september 2032.
Hovudtrekka i plan for anlegg og drift av Tampen Link
er elles omtala i proposisjonen.