12.6.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Ekstraordinære kostnader knyttet til skader på fyr- og merkeinstallasjoner pga. vinterstorm

Kystverkets installasjoner påføres enkelte år skader som følge av uvær. Skadene utbedres vanligvis ved omprioriteringer innenfor budsjettrammen eller ved at utbedringen kan utsettes og tas som en del av det ordinære vedlikeholdet. Det ekstreme uværet sist vinter har imidlertid medført skader som er betydelig større enn hva som må påregnes i et normalår.

Skadene på navigasjonsinstallasjonene er delvis midlertidig utbedret for at de sjøfarende skal kunne få nødvendig informasjon for trygg seilas. Det er imidlertid et stort behov for å utføre permanente reparasjoner og i flere tilfeller også rehabilitering av installasjonene fordi de er blitt feid på havet. Det er ikke rom for å dekke dette innenfor gjeldende budsjettrammer for 2005.

Kostnadene knyttet til nødvendige reparasjoner og utbedringer er anslått til om lag 8,8 mill. kroner.

På denne bakgrunn fremmes det forslag om at kap. 1062 post 1 økes med 8,8 mill. kroner i 2005 knyttet til oppretting av skadene fra vinterens stormer. Ettersom bevilgningene delvis er brukerfinansiert (34 pst) vil dette medføre et behov for å øke de budsjetterte gebyrinntektene på kap. 4062 post 1 med 3 mill. kroner, jf. omtale under denne posten.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet viser til at når en båt først har kommet i havsnød, med påfølgende risiko for havari, er det særdeles viktig at det er en beredskap som er i stand til å hindre et slikt havari. Ledig slepebåtkapasitet vil i slike tilfeller kunne være av avgjørende betydning.

Disse medlemmer vil peke på at ulykken med "Fjord Champion" viste at selv i et område med stor slepebåtkapasitet, var det ikke mulig raskt å skaffe slepebåt. Dette viser etter disse medlemmers syn behovet for at det må inngås bindende avtaler med private aktører langs hele kysten om at tilstrekkelig slepebåtkapasitet skal stilles til rådighet ved behov. Selv om slepebåtkapasiteten er sikret gjennom avtaler, er responstiden av avgjørende betydning. Et krav til responstid vil kunne variere, blant annet ut fra hvor langt fra kysten seilingsleden er. Disse medlemmer mener at normal responstid bør være 6 timer, men basert på seilingsleden opp til 12 timer.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1062

Kystverket (jf. kap. 4062)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 45, forhøyes med

38 800 000

fra kr 809 500 000 til kr 848 300 000"

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet vil understreke betydningen av velfungerende fyr- og merkeinstallasjoner langs kysten. Det er ikke unormalt med skader på disse i løpet av en lang og hard vinter. Derfor støtter disse medlemmer forslaget om å øke bevilgningen på kap. 1062.

Disse medlemmer vil likevel peke på at det bør være det offentliges ansvar å sørge for og finansiere nødvendig vedlikehold. Disse medlemmer vil derfor gå imot forslaget til gebyrøkning for de som ferdes langs kysten. Disse har kanskje allerede betalt for skader på egne fartøyer og redskap og skal derfor ikke i tillegg belastes med økning i kystgebyret for å betales vedlikehold av offentlige installasjoner. Det vises til merknad under kapittel 12.7 der disse medlemmer går imot Regjeringens forslag om gebyrøkning.

12.6.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Aksjonen knyttet til "Fjord Champion"

Kystverket har gjennomført en statlig aksjon som følge av fare for akutt forurensning da tankeren "Fjord Champion" kom i brann sørøst for Mandal 4. mars 2005. Kostnadene til aksjonen er anslått til om lag 3 mill. kroner, og vil bli dekket innenfor de avsatte midlene til slike aksjoner på kap. 1062 post 21. Bevilgningen på posten er 3,51 mill. kroner i 2005.

For å stille disponibel bevilgning tilbake til nivået før aksjonen, fremmes det forslag om å øke kap. 1062 post 21 Spesielle driftsutgifter med 3 mill. kroner i 2005.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

12.6.3 Post 30 Nyanlegg og større vedlikehold

Sammendrag

Ekstraordinære kostnader knyttet til skader på moloanlegg pga. vinterstorm

På tilsvarende måte som for fyr- og merkeinstallasjoner påførte vinterstormen skader på moloanlegg som er betydelig større enn det som må påregnes i et normalår. Det er anslått at kostnadene for å utbedre skadene vil bli om lag 7,5 mill. kroner. Moloskadene er av en art som gjør at utsettelse av utbedringene vil medføre en stor risiko for at skadene vil bli enda større, og dermed at utbedringskostnadene blir høyere enn nødvendig.

Det er ikke rom for å omdisponere midler til å dekke utbedringene i 2005, da gjeldende budsjettrammer i all hovedsak er bundet opp i inngåtte kontrakter med Secora AS. For å unngå at utbedringene må utsettes, noe som antas å medføre økte utbedringskostnader, vurderes det som nødvendig å fremme forslag om økte bevilgninger i 2005 for å utføre utbedringene.

Fiskeri- og kystdepartementet fremmer på denne bakgrunn forslag om at kap. 1062 post 30 økes med 7,5 mill. kroner i 2005 for å dekke kostnader knyttet til utbedring av moloskadene.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.