Ekstraordinære
kostnader knyttet til skader på fyr- og merkeinstallasjoner
pga. vinterstorm
Kystverkets installasjoner påføres
enkelte år skader som følge av uvær.
Skadene utbedres vanligvis ved omprioriteringer innenfor budsjettrammen
eller ved at utbedringen kan utsettes og tas som en del av det ordinære
vedlikeholdet. Det ekstreme uværet sist vinter har imidlertid
medført skader som er betydelig større enn hva
som må påregnes i et normalår.
Skadene på navigasjonsinstallasjonene
er delvis midlertidig utbedret for at de sjøfarende skal
kunne få nødvendig informasjon for trygg seilas.
Det er imidlertid et stort behov for å utføre
permanente reparasjoner og i flere tilfeller også rehabilitering
av installasjonene fordi de er blitt feid på havet. Det
er ikke rom for å dekke dette innenfor gjeldende budsjettrammer
for 2005.
Kostnadene knyttet til nødvendige reparasjoner
og utbedringer er anslått til om lag 8,8 mill. kroner.
På denne bakgrunn fremmes det forslag
om at kap. 1062 post 1 økes med 8,8 mill. kroner i 2005
knyttet til oppretting av skadene fra vinterens stormer. Ettersom bevilgningene
delvis er brukerfinansiert (34 pst) vil dette medføre et
behov for å øke de budsjetterte gebyrinntektene
på kap. 4062 post 1 med 3 mill. kroner, jf. omtale under
denne posten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet viser til at når en båt
først har kommet i havsnød, med påfølgende
risiko for havari, er det særdeles viktig at det er en
beredskap som er i stand til å hindre et slikt havari.
Ledig slepebåtkapasitet vil i slike tilfeller kunne være
av avgjørende betydning.
Disse medlemmer vil peke på at
ulykken med "Fjord Champion" viste at selv i et område
med stor slepebåtkapasitet, var det ikke mulig raskt å skaffe
slepebåt. Dette viser etter disse medlemmers syn behovet
for at det må inngås bindende avtaler med private
aktører langs hele kysten om at tilstrekkelig slepebåtkapasitet
skal stilles til rådighet ved behov. Selv om slepebåtkapasiteten
er sikret gjennom avtaler, er responstiden av avgjørende
betydning. Et krav til responstid vil kunne variere, blant annet
ut fra hvor langt fra kysten seilingsleden er. Disse medlemmer mener
at normal responstid bør være 6 timer, men basert
på seilingsleden opp til 12 timer.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1062 | | Kystverket (jf. kap. 4062) | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 45, forhøyes
med | 38 800 000 |
| | fra kr 809 500 000 til
kr 848 300 000" | |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet vil understreke betydningen av velfungerende
fyr- og merkeinstallasjoner langs kysten. Det er ikke unormalt med
skader på disse i løpet av en lang og hard vinter.
Derfor støtter disse medlemmer forslaget
om å øke bevilgningen på kap. 1062.
Disse medlemmer vil likevel peke
på at det bør være det offentliges ansvar å sørge
for og finansiere nødvendig vedlikehold. Disse medlemmer vil derfor
gå imot forslaget til gebyrøkning for de som ferdes
langs kysten. Disse har kanskje allerede betalt for skader på egne
fartøyer og redskap og skal derfor ikke i tillegg belastes
med økning i kystgebyret for å betales vedlikehold
av offentlige installasjoner. Det vises til merknad under kapittel
12.7 der disse medlemmer går imot Regjeringens
forslag om gebyrøkning.
Kystverket har gjennomført en statlig
aksjon som følge av fare for akutt forurensning da tankeren
"Fjord Champion" kom i brann sørøst for Mandal
4. mars 2005. Kostnadene til aksjonen er anslått til om
lag 3 mill. kroner, og vil bli dekket innenfor de avsatte midlene
til slike aksjoner på kap. 1062 post 21. Bevilgningen på posten
er 3,51 mill. kroner i 2005.
For å stille disponibel bevilgning
tilbake til nivået før aksjonen, fremmes det forslag
om å øke kap. 1062 post 21 Spesielle driftsutgifter
med 3 mill. kroner i 2005.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Ekstraordinære
kostnader knyttet til skader på
moloanlegg pga. vinterstorm
På tilsvarende måte som for
fyr- og merkeinstallasjoner påførte vinterstormen
skader på moloanlegg som er betydelig større enn
det som må påregnes i et normalår. Det
er anslått at kostnadene for å utbedre skadene
vil bli om lag 7,5 mill. kroner. Moloskadene er av en art som gjør
at utsettelse av utbedringene vil medføre en stor risiko
for at skadene vil bli enda større, og dermed at utbedringskostnadene
blir høyere enn nødvendig.
Det er ikke rom for å omdisponere midler
til å dekke utbedringene i 2005, da gjeldende budsjettrammer
i all hovedsak er bundet opp i inngåtte kontrakter med Secora
AS. For å unngå at utbedringene må utsettes, noe
som antas å medføre økte utbedringskostnader, vurderes
det som nødvendig å fremme forslag om økte bevilgninger
i 2005 for å utføre utbedringene.
Fiskeri- og kystdepartementet fremmer på denne bakgrunn
forslag om at kap. 1062 post 30 økes med 7,5 mill. kroner
i 2005 for å dekke kostnader knyttet til utbedring av moloskadene.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.