8.20 Andre tekstforslag og merknader frem­kommet under komiteens behandling

8.20.1 Anbud på produksjon av ortopedisk fottøy

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til at mange tusen nordmenn er av ulike medisinske årsaker avhengig av spesialproduserte, ortopedisk tilpassa fottøy. Kostnadene blir etter bestemte kriterier dekket av Rikstrygdeverket.

Produksjonen av denne type fottøy er blitt utført i Norge av flere mindre bedrifter som har spesialisert seg på dette. Siden 2000 er produksjonen av ortopedisk fottøy blitt satt ut på anbud i den hensikt å spare offentlige utgifter.

Disse medlemmer registrerer at etter 5 år med slik anbudsutsettelse begynner flere negative utslag av denne ordningen å bli synlige.

Disse medlemmer viser til at brukere av ortopediske sko er helt avhengige av fottøy som er strengt individuelt tilpassa for å oppnå optimal funksjonsevne og avhjelpe smerter og lidelser. Derfor er det helt avgjørende at brukeren har nærhet til produsenten for å kunne prøve ut fottøyet underveis i produksjonsprosessen - gjerne flere ganger - slik at nødvendige tilpasninger og justeringer kan foretas underveis. Etter at ordningen med anbud på denne produksjonen ble gjennomført er antallet produsenter i Norge gått ned og stadig større deler av produksjonen er satt bort til utlandet. Disse medlemmermener at dette gir et klart forringa tilbud til brukerne ved at muligheten til godt individuelt tilpassa fottøy blir sterkt redusert eller i mange tilfeller helt fjerna.

Dette fører til lavere funksjonsevne og sterkt forringa livskvalitet for mange brukere av ortopedisk fottøy.

Ordningen med anbud fører også til at et relativt lite, men svært viktig fagmiljø innafor ortopedisk fottøyproduksjon forvitrer og viktige arbeidsplasser blir borte.

Disse medlemmer mener derfor at det er mange gode grunner til snarest å avvikle ordningen med anbud på produksjon av ortopedisk fottøy i Norge og gå tilbake til en ordning der Rikstrygdeverket inngår avtaler med ulike produsenter for å sikre nærhet til brukerne.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen snarest mulig å avvikle ordningen med anbud på produksjon av ortopedisk fottøy."

8.20.2 Diakonstilling i Spania

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at en stilling som diakon i Torrevieja i Spania ble opprettet i budsjettforliket mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene for 2003 med en bevilgning på 0,5 mill. kroner. I flertallets merknader ble det vektlagt at dette var en prøveordning og at Menighetssøsterhjemmet skulle stå for organiseringen av dette tilbudet. Prøveordningen startet ved ansettelse av diakon juni 2003. Så langt viser disse medlemmer til at erfaringene som er gjort er gode og har truffet målsettingen som var utgangspunktet, nemlig å avdekke nød og være behjelpelig med oppfølging av den enkelte eldre syke, barnevernsproblematikken og psykiatriske lidelser. Det er jevnlig rapportering til Helsedirektoratet fra diakonen, som administreres og lønnes via Sjømannskirken i Torrevieja. Disse medlemmer viser videre til at Regjeringen i samarbeid med Fremskrittspartiet under budsjettforliket for 2005 også etablerte en diakonstilling i Torrevieja med en spesiell oppgave å ta seg av barnevernsproblematikken i hele området. Så langt har dette arbeidet fungert optimalt.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet har fått kjennskap til at man i Helsedirektoratet anser den første diakonstillingen i Torrevieja fra 2003 å være et treårsprosjekt og at bevilgningen til dette prosjektet utløper ved utgangen av 2005. Disse medlemmer finner det helt meningsløst, at når en nå har brukt nærmere tre år på et prosjekt hvor det har foregått en betydelig kartlegging og hvor en i dag vet hvilke problemer som må løses for den norske befolkningen i Spania, skal trekke ut denne stillingen som selvfølgelig var ment å fortsette å ta opp i seg de problemene som er avdekket og prøve å løse dem lokalt i Spania. Disse medlemmer kan ikke akseptere at denne stillingen nå fjernes fra ordinær statsstøtte, men at den bør omgjøres til en fast stilling.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om å videreføre diakonstillingen i Torrevieja som fast stilling for en tidsperiode på fem år fra 1. januar 2006."