Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Martin Engeset,
fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra
Sosialistisk Venstreparti, Siri Hall Arnøy og lederen Ågot
Valle, og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser til
at fiskefartøyet "Utvik Senior" forliste 17. februar 1978
på vei hjem fra fiskefeltet Stordjupta mot land i Steinfjord
på Senja i Troms. Fartøyet hadde en besetning
på ni mann. Alle omkom ved forliset. Komiteen viser
til at det i dag, mer enn 27 år etterpå, fortsatt er
betydelige, sterke og forståelige følelser i sving
blant etterlatte av besetningen og i kystbefolkningen for øvrig. Komiteen ser
det som en viktig oppgave å sørge for at det skapes
ro om en sak som har innebåret en stor belastning for de
etterlatte. Økonomisk har dette også vært
en stor belastning. Komiteen er imidlertid opptatt
av at man ved behandlingen av denne saken også tar hensyn
til overordnede samfunnsmessige interesser.
Komiteenkonstaterer
at den andre undersøkelseskommisjonen for forliset brakte
klarhet i et av de viktigste ankepunktene de etterlatte hadde etter
at den første undersøkelseskommisjonen hadde konkludert, nemlig
at årsaken til "Utvik Senior"s forlis ikke skyldtes feilnavigering. Komiteen legger
til grunn at dette innebærer en fullstendig renvasking
av mannskapet, noe som i lang tid har vært hovedfokuset
hos de etterlatte og kystbefolkningen for øvrig. Komiteenviser til at Justisdepartementet i lys
av denne nye konklusjonen har gått igjennom myndighetenes
håndtering av forliset. Komiteenhar merket seg at departementet har gått
igjennom rapportene som er utarbeidet av de to undersøkelseskommisjonene.
I tillegg har departementet gjennomgått de to kommisjonenes
arkivmateriale. Gjennomgangen har også innbefattet alt
foreliggende arkivmateriale om "Utvik Senior"s forlis i Fiskeri-
og kystdepartementet, Justisdepartementet og Sjøfartsdirektoratet.
Komiteen har merket seg at det
i den offentlige debatt har blitt drøftet hvorvidt Justisdepartementet
har gjennomgått en henvendelse gjort fra Berg kommune datert
15. mars 2004 som ble videresendt fra Stortinget den 22. april
2004. Komiteen forutsetter at departementet ved å ha
gått igjennom alle primærkildene som dette brevet
omhandlet, har klarlagt hvorvidt den oversendte dokumentasjon var
av nytte for statsrådens videre arbeid, jf. komiteens påtegning
i oversendelsesbrevet.
Komiteenmerker
seg spesielt at Justisdepartementet i stortingsmeldingen og i svarbrev
til komiteen uttaler at det kan "synes som at vurderingene i 1978
av mulig fartøystrafikk ikke framstår som heldige",
og at det også er "nærliggende å mene
at behandlingen av tilgjengelige opplysninger var mangelfulle",
jf. meldingen s. 27. Komiteenviser
videre til at Justisdepartementet medgir at det "kan stilles spørsmål
ved om Forsvaret i tilstrekkelig grad orienterte kommisjonen om
at overvåkingssystemene hadde begrensninger", jf. meldingen
s. 28, og at denne manglende orienteringen kan ha medført
at den første kommisjonen vurderte det som svært
lite sannsynlig at det kunne ha vært ukjent fartøystrafikk
i farvannet.
Komiteen viser i denne sammenheng
til at Justisdepartementet medgir at de enkelte vurderinger og undersøkelser
som ble gjort samlet sett medførte et "lite heldig utfall"
og at "Justisdepartementet burde vært mer kritiske og lyttet
mer til de etterlatte", jf. meldingen s. 31. Komiteen har
merket seg at de etterlatte etter fremleggelsen av stortingsmeldingen
overfor departementet og i møter med medlemmer av komiteen,
har hevdet at St.meld. nr. 33 ikke inneholder en reell gjennomgang
og vurdering av myndighetenes håndtering av forliset og
ansvaret myndighetene har for å klarlegge ulike ansvarsforhold
på et tidligst mulig stadium. Komiteen har
også merket seg at de etterlatte ikke fester lit til at
departementets gjennomgang har vært uhildet, på tross
av at departementet i Stortingsmeldingen medgir systemsvikt ved
håndteringen av forliset og årsakene til dette.
Komiteen viser til at det de
siste årene har blitt reist tvil om funn og vurderinger
foretatt av offentlig oppnevnte granskingskommisjoner. Det vises
for eksempel til Western-forliset, Mehamn-ulykken og denne saken. Komiteener kjent med at disse erfaringene gjør
at det har blitt fremmet forslag om at pårørende,
overlevende eller andre skal bli representert i fremtidige granskingskommisjoner. Komiteen er
av den oppfatning at det er svært viktig at pårørende,
overlevende og andre blir hørt og gis mulighet til å komme med
nødvendige opplysninger. Komiteen viser
i denne sammenheng til at undersøkelseskommisjonen etter
"Utvik Senior"s forlis mottok svært viktig informasjon
fra pårørende under sitt arbeid.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkepartiviser
imidlertid til at det etter §§ 4 og 6
i forskrift om undersøkelseskommisjoner etter sjøfartloven,
i dag ikke er lagt opp til at pårørende skal være
representert i granskingskommisjoner, verken i den faste undersøkelseskommisjonen
eller i særskilt oppnevnte undersøkelseskommisjoner.
Etter forskriftens § 9 gjelder
domstolloven §§ 106-108 om ugildhet,
tilsvarende for kommisjonens medlemmer. Disse medlemmerviser til at man eksempelvis er inhabil
etter disse bestemmelsene når en er part i saken. Berørte
etter ulykker vil i de fleste tilfeller også være å oppfatte
som part i saken, og dermed inhabile. Disse medlemmerviser også til at undersøkelseskommisjoner
undertiden skal avgi uttalelse om ansvarsforhold til bruk for bl.a.
påtalemyndigheten, jf. Rundskriv G-48/75, også nevnt
i St.meld. nr. 33 (2004-2005) punkt 3.2. Deltakelse fra berørte
vil kunne være vanskelig å forene med den selvstendige
og uavhengige rolle en slik undersøkelseskommisjon skal
ha - også i forhold til uttalelser om ansvarsforhold. Disse medlemmer understreker
viktigheten av at en undersøkelseskommisjon må oppfattes
som uavhengig og selvstendig. Disse medlemmer legger
derfor til grunn at disse forhold må vurderes nøye
ved en eventuell fremtidig vurdering av om etterlatte og pårørende skal
bli representert i granskingskommisjoner. Disse medlemmeravviser ikke på generelt grunnlag
slik deltakelse, men legger betydelig vekt på at dette
i spesielle tilfeller må avgjøres konkret basert
på en vurdering av fagkunnskap og egnethet og fortrinnsvis
ved at en uavhengig person representerer de pårørende.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det de siste årene har vært reist
tvil om funn og vurderinger foretatt av offentlig oppnevnte granskingskommisjoner.
Det vises for eksempel til Western-forliset, Mehamn-ulykken og nærværende
sak.
Flertallet mener at disse erfaringene
bør tilsi at berørte, enten det er pårørende,
overlevende eller andre, blir representert i fremtidige granskingskommisjoner.
Dette gjelder for fremtidige kommisjoner. Når det gjelder
de permanente granskingskommisjoner, bør disse suppleres
med berørte i hvert enkelt tilfelle.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti registrerer at departementet klart
slår fast at vurderingene gjort i forbindelse med forliset
i ettertid ikke fremstår som heldige, men at det ikke kan
sies å foreligge dokumentasjon som gir grunnlag for å hevde
at noen bevisst har ønsket å forlede, eller faktisk
har forledet, allmennheten - og de etterlatte - i arbeidet med å klarlegge årsaken
til "Utvik Senior"s forlis.
Disse medlemmerhar
videre merket seg at departementet anbefaler at de etterlatte etter
forliset av "Utvik Senior" tilkjennes billighetserstatning og at dette
vil være i tråd med de prinsipper som ble trukket opp
blant annet i forbindelse med Jødebo-oppgjøret,
til norske krigsfanger i japansk fangenskap og vil komme til anvendelse
i forbindelse med oppfølgingen av St.meld. nr. 44 (2003-2004)
om erstatningsordning for krigsbarn og erstatningsordninger for
romanifolk/tatere og eldre utdanningsskadelidende samer
og kvener. Disse medlemmer legger til grunn at billighetserstatning
utgjør hovedformen for samfunnets beklagelse for lidelser
som enkeltmennesker har opplevd på grunn av mangelfull
innsats fra myndighetenes side.
Disse medlemmerer
kjent med at skader som følge av krigstilstand, naturkatastrofer,
ulykker og hendelige uhell o.l. som hovedregel ikke blir ansett å gi grunnlag
for billighetserstatning. Disse medlemmerer også kjent med at etterlatte
i utgangspunktet ikke er omfattet av ordningen. Disse medlemmerviser imidlertid til at justiskomiteen
under behandlingen av St.meld. nr. 44 i Innst. S. nr. 152 (2004-2005) viste
til stortingsmeldingens anbefaling om at billighetserstatningsordningen
skulle anvendes på rimelighetsbaserte krav om individuelle
erstatninger også for de krav som i dag ikke imøtekommes
av ordningen. Disse medlemmerviser
i denne sammenheng til at justiskomiteen uttalte følgende
under punkt 2.2:
"…. Komiteen har merket seg anbefalingen
i St.meld. nr. 44 (2003-2004) om også i fremtiden å tilkjenne
rimelighetsbaserte kompensasjonserstatninger gjennom tilpasning
av billighetserstatningsordningen. Hensynet til dem som av ulike
grunner ønsker å søke om en økonomisk
kompensasjon for overgrep/overlast som de har vært
utsatt for, tilsier at det bør være enkelt å finne
frem til rette instans. Komiteen er derfor enig med departementet
i at oppretting av flere særskilte erstatningsordninger
er lite hensiktsmessig."
Disse medlemmer har merket seg
at justiskomiteens innstilling om dette i vedtak av den 4. april
2005 nr. 293 enstemmig ble vedtatt av Stortinget. Disse medlemmerhar videre merket seg at familie-, kultur-
og administrasjonskomiteen har fulgt opp Stortingets vedtak om dette
i Innst. S. nr. 217 (2004-2005) Innstilling frå familie-,
kultur- og administrasjonskomiteen om erstatningsordningar for barn
i barneheimar og spesialskular for barn med åtferdsvanskar. Disse medlemmerhar merket seg at familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
her uttaler følgende under punkt 2:
"Komiteen har merka seg tilrådingane i St.meld.
nr. 44 (2003-2004) om i framtida å tilkjenne rimelegheitsbaserte
kompensasjonserstatningar gjennom tilpassingar til rettferdsvederlagsordninga.
Komiteen viser vidare til at ein samla justiskomité under
behandlinga av St.meld.nr.44 (2003-2004) støtta denne tilrådinga, og
meinte at oppretting av fleire særskilte erstatningsordningar
er lite tenleg. Komiteen vil på denne bakgrunn tilrå at
erstatning til tidlegare barneheims- og spesialskulebarn skjer gjennom
ei tilpassing av Stortinget si rettferdsvederlagsordning. Komiteen
viser til at dette er ei fleksibel ordning, og at det kan gjerast
tilpassingar både i beviskrav og erstatningsutmåling
tilpassa denne gruppa."
Disse medlemmer viser til vedtak
nr. 293 og den prinsipielle åpningen som justiskomiteen
har foretatt i forhold til at flere kan søke om billighetserstatning
ved justeringer av en fleksibel ordning. Disse medlemmerunderstreker betydningen av at de etterlatte
etter "Utvik Senior" skal slippe nok en utmattende kamp mot statlig
byråkrati ved at de gis mulighet til å søke om
billighetserstatning umiddelbart etter Stortingets behandling fremfor
at man i realiteten utsetter behandlingen av disses krav ved å opprette
eventuelle nye ordninger. Disse medlemmerlegger til grunn at de etterlatte har
blitt utsatt for en merbelastning ved at granskingen i 1978/79
kom frem til feilaktig konklusjon på tross av klare advarsler
og krav om ny gransking fra de etterlatte. Disse medlemmerfinner at det ut fra det nåværende
informasjonsgrunnlag kan konkluderes med at de etterlatte bør
innvilges en billighetserstatning for den merbelastning de ble påført.
Disse medlemmerfremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
"Det legges til grunn at de etterlatte
bør innvilges billighetserstatning, og at Billighetserstatningsutvalget behandler
deres søknader så snart som mulig etter at de er
mottatt. Det foretas de nødvendige justeringer av ordningen
slik at utmålingen kan skje ut fra sakens egenart."
Komiteen er tilfreds
med at den nye granskingskommisjonen og stortingsmeldingen klart
slår fast at "Utvik Senior"s forlis ikke skyldtes feilnavigering. Komiteenhar imidlertid merket seg at de etterlatte på tross
av den fremlagte stortingsmeldingen likevel ikke føler
trygghet for at man har avdekket myndighetenes rolle i denne saken.
Dette har gjort det vanskelig for disse å legge saken bak
seg. Komiteen er kjent med at det har blitt fremsatt
krav om en ytterligere uavhengig gransking av myndighetenes rolle
i forbindelse med forliset og krav om erstatning på objektivt
grunnlag overfor Justisdepartementet.
Komiteen er også gjort
kjent med at det har blitt fremført spesifikke krav om
tildeling av kvoterettigheter til enkelte av de etterlatte, samt
krav om kompensasjon for påstått feilaktig avkorting
i erstatningsoppgjøret etter forliset overfor Fiskeri-
og kystdepartementet. Komiteen legger til grunn at
spørsmålet om eventuell tildeling av ny konsesjon
behandles av Fiskeri- og kystdepartementet innenfor rammen av deltakerlovens bestemmelser,
jf. fiskeriministerens svarbrev til komiteen.
Komiteen forutsetter at man under
behandlingen tar hensyn til den vanskelige situasjonen de etterlatte
er kommet opp i.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, vil bemerke at spørsmålet
om det var riktig å avkorte forsikringssummen og spørsmålet
om tildeling av ny konsesjon, er to uavhengige spørsmål
som ikke kan kobles. Flertallet har merket seg Fiskeri-
og kystdepartementets betraktninger knyttet til eventuelle fremtidige
og uoverskuelige konsekvenser knyttet til kravet. Flertallet antar
at disse mulige innvendingene tillegges nødvendig vekt,
men med forbehold for særegenhetene i denne konkrete saken. Flertallet forutsetter
videre at Stortinget holdes løpende orientert om den nærmere behandlingen
av disse enkeltspørsmålene.
Flertallet viser avslutningsvis
til at spørsmålet om eventuell erstatning på objektivt
grunnlag reiser en rekke juridiske og prinsipielle spørsmål,
som drøftes i justisministerens svarbrev til komiteen. Flertallet viser
til at Justisdepartementet understreker at vurderingen av om staten
skal utbetale erstatning til de etterlatte etter forliset av "Utvik
Senior", vanskelig kan likestilles med forsikringsoppgjørene
etter f.eks. "Scandinavian Star"-og "Sleipner"-ulykken. Flertallethar også merket seg at departementet
vurderer det som meget sannsynlig at en eventuell erstatning til
de etterlatte utover billighetserstatning vil skape presedens for
andre saker. Flertallet tar ikke stilling til hvorvidt
disse vurderingene medfører riktighet blant annet på bakgrunn
av ønsket om å ikke foregripe eventuell rettssak
mellom de etterlatte og staten.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er sannsynlig at de etterlatte etter forliset mistet fiskekonsesjonen
tiknyttet "Utvik Senior" blant annet fordi den første granskingen konkluderte
med at forliset skyldtes feilnavigering, og fordi dette førte
til en avkorting i forsikringsutbetalingen. Dette har vært
en tilleggsbyrde for de etterlatte. Ved eventuell behandling av
søknad om erstatning av den tapte konsesjonen vil disse
medlemmer be Regjeringen legge avgjørende vekt
på at situasjonen de pårørende har havnet
i, må anses som uforskyldt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at ordningen med billighetserstatning er ment å være
en siste mulighet til å oppnå en ytelse for den
skade eller ulempe man er påført. Slik ordningen
har vært tenkt og praktisert, har det vært en
sikkerhetsventil for den enkelte som urettmessig er kommet i en
vanskelig situasjon. Ordningen skal imidlertid ikke være
noen erstatningsordning for etterlatte eller andre berørte
av ulykker eller overgrep.
Flertallet mener derfor at det
bør etableres en særlig erstatningsordning for
etterlatte etter "Utvik Senior" og foreslår at det opprettes
en egen nemnd til å behandle kravene. Denne nemnda forutsettes
både å ta stilling til størrelsen på erstatninger
og til hvem som skal være berettiget til en slik erstatning.
Nemnda bør nedsettes straks og ta sikte på å avslutte
sitt arbeid innen utgangen av 2005.
Flertallet fremmer følgende
forslag til vedtak:
1. "Det etableres
en særskilt erstatningsordning for etterlatte etter "Utvik
Senior"."
2. "Stortinget ber Regjeringen oppnevne
en egen nemnd som gis i oppdrag å fastsette erstatningsbeløp
og definere hvem som skal omfattes av ordningen."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil understreke at ved å sende
saken tilbake til Regjeringen med en særskilt nemndsbehandling
av erstatninger til de etterlatte, så må Regjeringen
i tilfelle utarbeide en proposisjon til Stortinget med forslag til
bevilgninger for å dekke utbetaling av erstatninger, nemndsbehandling
samt administrasjon av denne. I proposisjonen må da Regjeringen
foreslå erstatningenes størrelse i de enkelte
tilfeller for å kunne angi bevilgningens totale størrelse. Stortinget
må deretter på selvstendig grunnlag ta stilling
til den foreslåtte bevilgning, herunder erstatningens størrelse
i de enkelte tilfeller. En slik særskilt nemndsbehandling
vil måtte ta utgangspunkt i reglene om billighetserstatning
eller en tilpasning av denne - eller et helt nytt regelverk særskilt
for denne saken med de presedensvirkninger dette vil medføre
for andre grupper. Disse medlemmer vil derfor advare
mot sistnevnte løsning. Med mindre man velger å la
Billighetserstatningsutvalget avgjøre søknadene
om erstatning på vanlig vis, vil Stortinget uansett måtte
ta stilling til erstatningens størrelse i de enkelte tilfeller. Billighetserstatningsutvalget
er Stortingets eget organ. Av hensyn til de etterlatte og den tid
som har gått siden forliset, er det mest hensiktsmessig å la
Billighetserstatningsutvalget nå kunne begynne å behandle
søknadene om erstatning fremfor å måtte
avvente en proposisjon fra regjeringen til høsten.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
peke på at henvendelse til Stortinget med dokumentasjon
fra Berg kommune, datert 15. mars 2004, og senere videreformidlet
Justisdepartementet den 22. april 2004, ikke inngår
i oversikten over det materialet departementet har gjennomgått.
Det vises i den sammenheng til brev fra komiteen med følgende
påtegning: "Komiteen forutsetter at den oversendte dokumentasjonen
vil være til nytte i statsrådens videre arbeid". Disse
medlemmer vil fremheve at de etterlatte derfor opplever
at stortingsmeldingen ikke inneholder en grundig nok gjennomgang
og vurdering av myndighetenes håndtering av forliset.
De etterlatte fremhever at mange av de forhold ved myndighetenes håndtering
som de anser for å være de mest klandreverdige,
og som de redegjør for i nevnte dokumentasjonsskriv, ikke
er vurdert i stortingsmeldingen.
Disse medlemmer viser til at
de etterlatte i tidligere korrespondanse med komiteen har påpekt
at det er Justisdepartementet som er den ansvarlige instans for myndighetenes
håndtering av "Utvik Senior"-saken. De anser derfor Justisdepartementet
som part i saken, og mener at man ikke kan se på departementets
vurderinger som uhildede. Disse medlemmer slutter
seg langt på veg til denne oppfatningen.
Disse medlemmer foreslår
av ovennevnte grunner at Stortinget nedsetter en uavhengig granskingskommisjon
som gransker myndighetenes håndtering av "Utvik Senior"-forliset.
Disse medlemmerfremmer
følgende forslag:
"Stortinget oppnevner en granskingskommisjon
som skal granske alle forhold i forbindelse med myndighetenes håndtering
av "Utvik Senior"-forliset."