Stortinget har gjennom behandlingen av St.prp.
nr. 76 (2001-2002), jf. Innst. S. nr. 45 (2002-2003), gitt sin tilslutning
til hovedlinjene i Bergensprogrammet, og til et finansieringsopplegg
med både kommunale, fylkeskommunale og statlige bevilgninger,
samt bompengeinnkreving. I vedtakene i Bergen kommune og Hordaland
fylkeskommune lå det inne en forutsetning om at midlene
skulle fordeles med om lag 45 pst. til vegtiltak og om lag 55 pst.
til kollektivtrafikk og øvrige tiltak. De største
prosjektene i Bergensprogrammet er første byggetrinn av
Ringveg vest, Bybanen mellom Nesttun og Bergen sentrum samt Skansentunnelen.
Som følge av endringer i inntekts-
og kostnadsanslag blir det i St.prp. nr. 75 (2004-2005) foreslått å endre bompengeopplegget
for Bergensprogrammet. Det legges opp til å gjennomføre
endringer i rabattsystemet. Forventede bompengeinntekter er redusert
som følge av forsinket innføring av AutoPass og
høyere rabattandel enn forutsatt. I tillegg er
de statlige og fylkeskommunale rammene til Bergensprogrammet noe
redusert. Samtidig har kostnadsoverslagene for enkelte av prosjektene økt
betydelig.
Videre legges det opp til å etablere
flere bomstasjoner og å kreve inn bompenger alle dager
hele året. I tillegg blir det søkt om tillatelse
til å ta opp lån for å kunne finansiere
en parallell utbygging av Bybanen og Ringveg vest. For å finansiere
et låneopptak av den størrelsesorden som er nødvendig
for å gjennomføre parallell utbygging av disse
prosjektene, blir det også søkt om tillatelse
til å forlenge bompengeperioden med fire år, til
utgangen av 2015.
Bergensprogrammet for transport, byutvikling
og miljø skal gi svar på Bergens transport- og
miljøutfordringer, og avklare de viktigste oppgavene i
de kommende 15-20 årene. Begrunnelsen for Bergensprogrammet
er den sterke veksten i vegtrafikken Bergen har opplevd. Denne trafikkveksten
har skapt et betydelig press på transportsystemet. Den
viktigste transportpolitiske utfordringen i Bergen er å snu
denne trenden gjennom etablering av konkurransedyktig kollektivtransport med
høyere kapasitet og kapasitetsreserver enn i dagens busstransport.
Målet må være at kollektivtransporten samlet
kan ta større markedsandeler i forhold til privatbil, og
at mest mulig av den forventede trafikkveksten overføres
til kollektive transportløsninger.
I St.prp. nr. 76 (2001-2002) var det lagt til
grunn en årlig nettoinntekt fra bomringen på 2 500
mill. kroner i hele bompengeperioden (omregnet til 2005-prisnivå). Samlet
viser endringene en inntektssvikt på om lag 580 mill. kroner
i hele bompengeperioden 2002-2011.
I tillegg er det i perioden 2002-2005 stilt
til disposisjon om lag 200 mill. kroner fra tidligere bompengeinnkreving
i Bergen.
Behandlingen av St.meld. nr. 24 (2003-2004)
Nasjonal transportplan 2006-2015 innebærer at det må legges
til grunn en noe lavere fylkesfordelt ramme til Hordaland enn forutsatt
i St.prp. nr. 76 (2001-2002). Med forutsetningen om at 50 pst. av
den fylkesfordelte rammen til Hordaland skal gå til Bergensprogrammet,
vil den samlede statlige rammen bli på om lag 1 340
mill. kroner i perioden 2002-2011, eller om lag 200 mill. kroner
lavere enn opprinnelig forutsatt.
Videre er gjennom behandlingen av fylkesvegplanen for
perioden 2002-2011 fylkeskommunens bidrag redusert fra 164 mill.
kroner til 115 mill. kroner.
Den samlede kostnadsøkningen for Bergensprogrammet
er anslått til i størrelsesorden 900 mill. kroner.
Bergen kommune går inn for at prosjektene
Ringveg vest og Bybanen skal bygges ut parallelt. Forutsetningen om
parallell utbygging av Ringveg vest og Bybanen innebærer
at det vil være nødvendig å finansiere
utbyggingen gjennom låneopptak som nedbetales med bompenger.
Den konkrete fremdriften i prosjektene vurderes nærmere
også ut fra en optimal økonomisk løsning.
Bompengesøknad og lokal behandling
i Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune er nærmere omtalt
i kapittel 3 i proposisjonen.
I forbindelse med Bergen kommunes behandling
av reguleringsplanen for Ringveg vest, ble strekningen delt inn
i tre utbyggingsetapper.
Etter ekstern kvalitetssikring av prosjektet
legger Samferdselsdepartementet til grunn en styringsramme på 1 080
mill. kroner og en kostnadsramme på 1 180 mill.
kroner (2005-kroner) for første etappe av Ringveg vest.
Den samfunnsøkonomiske nytten (netto nytte) for prosjektet
er beregnet til 110 mill. kroner. Prosjektet har en nettonytte/kostnadsbrøk
(NN/K) på 0,1.
Første etappe er noe kortere enn det
som opprinnelig ble lagt til grunn i St.prp. nr. 76 (2001-2002).
Prosjektet skal utgjøre hovedstammen
i kollektivtransportsystemet i sørkorridoren i Bergen.
Det er lagt til grunn at Bybanen skal gå fra Kaigaten i
sentrum til Nesttun og videre til Rådal og Flesland, men
med etappevis utbygging. Første byggetrinn er den om lag
10 km lange traseen fra Sentrum til Nesttun.
Etter ekstern kvalitetssikring av prosjektet
legger Samferdselsdepartementet til grunn en styringsramme på 1 640
mill. kroner og en kostnadsramme på 1 800 mill.
kroner (2005-kroner).
Den samfunnsøkonomiske nytten for prosjektet
er beregnet til 640 mill. kroner. Prosjektet har en nettonytte/kostnadsbrøk
på 0,2.
I forbindelse med framleggingen av St.prp. nr.
76 (2001-2002) ble kostnadene beregnet til 1 300 mill. kroner.
Bybanen i Bergen er forutsatt finansiert gjennom ordningen
med alternativ bruk av riksvegmidler og bompenger, jf. blant annet
St.prp. nr. 1 (2001-2002). Ordningen legger opp til at riksvegmidler
og bompenger kan brukes til infrastrukturtiltak for skinnegående kollektivtransport
når det kan dokumenteres at dette vil gi et bedre transporttilbud
enn om bevilgningene brukes til ordinære veginvesteringer.
Alternativ bruk forutsetter videre at Bybanen må avlaste
vegnettet og redusere behovet for ordinære veginvesteringer.
Bergen kommune har utarbeidet dokumentasjon
som kommunen mener viser at Bybanen kvalifiserer for alternativ
bruk av riksvegmidler.
Statens vegvesen og TØI har gjennom
sine utredninger konkludert med at det ikke kan dokumenteres at Bybanen
oppfyller kravene for alternativ bruk av riksvegmidler. Samferdselsdepartementet
deler ikke denne oppfatningen. En aktiv kollektivsatsing, inkludert Bybanen,
er nødvendig for å etablere gode kollektivalternativer
til biltrafikken. Det er først når et kapasitetssterkt
kollektivsystem er etablert, at det ligger til rette for en mer
restriktiv bilpolitikk, slik at trafikkveksten etter 2015 i større
grad kan betjenes med kollektive transportmidler, og store kødannelser
på vegsystemet i Bergen kan unngås. Kollektivsatsing
inkludert Bybanen, kombinert med nødvendige vegutbedringer,
bl.a. Ringveg vest, vil etter Samferdselsdepartementets oppfatning
samlet sett gi et bedre transporttilbud enn vegutbygging alene kan
gi, og dermed at behovet for framtidige veginvesteringer kan reduseres.
Samferdselsdepartementet går derfor
inn for at midler til bygging av Bybanen dekkes av rammen til øvrig riksvegnett
i Hordaland, dvs. gjennom ordninger med alternativ bruk av riksvegmidler.
Bygging av både Ringveg vest og Bybanen har vært
en forutsetning for lokalpolitisk enighet om Bergensprogrammet,
og departementet mener det er av stor betydning for Bergen å få gjennomført
dette programmet.
Samferdselsdepartementet legger til grunn parallellitet
i utbyggingen av Ringveg vest og Bybanen, gjennom at det gis klarsignal
til oppstart av begge prosjektene. Hensynet til en optimal økonomisk
løsning, planavklaring og rasjonell anleggsdrift må styre
fremdriften av det enkelte anlegg, inkludert tidspunkt for anleggsstart.
Den konkrete fremdriften i prosjektene vurderes nærmere
i lys av dette.
Samferdselsdepartementet legger videre til grunn
at Bergen kommune som byggherre hurtig etablerer en prosjektorganisasjon
og driftsorganisasjon med tilstrekkelig kapasitet og kompetanse
for å gjennomføre et prosjekt av Bybanens størrelse
og kompleksitet. Denne organisasjonen må være
etablert i god tid før utbyggingen igangsettes.
Når det gjelder drift av Bybanen, vil
departementet understreke at Bergen utvetydig har tatt på seg
driftsansvaret for banen. Driftsansvaret omfatter både
infrastruktur, materiell og tilskudd til drift, som alle er et lokalt
ansvar. Driftsansvaret innbefatter også et høyfrekvent
matebussopplegg som forutsettes å gi trafikantene gode
overgangsmuligheter mellom buss og bane. Kommunen påtar
seg driftsansvaret innenfor Bergen kommunes samlede økonomiske
ramme, inkludert overføringene fra staten til enhver tid.
Disse avklaringene fra Bergen har vært avgjørende
for at Samferdselsdepartementet nå kan fremme saken om
Bergensprogrammet, inkludert Bybanen, for Stortinget.
Samferdselsdepartementet legger videre til grunn
at Bergen kommune nå vil legge til rette for utvikling
av områdene i tilknytning til Bybane-traseen i Bergen sør, gjennom
reguleringsplaner og øvrige aktiviteter, slik at man på denne
måten oppnår at Bybanen i størst mulig grad
blir en integrert del av transportstrukturen i området.
Som en oppfølging av forsøket
med alternativ forvaltningsorganisering av transportsystemet i Bergen, vil
Samferdselsdepartementet vurdere å overføre alt ansvar
for kollektivtransport i Bergen til Bergen kommune som en permanent
ordning. En slik løsning vil innebære at kommunen
vil være ansvarlig for å fordele midler mellom
ulike kollektivtilbud. Med utgangspunkt i at Bergen kan bli ansvarlig
forvaltningsorgan for kollektivtransporten i Bergen, vil kommunen
naturlig også ha ansvaret for driften av Bybanen.
Prosjektet går ut på å bygge
en tofelts tunnel fra Bergen sentrum til området nord for
Bryggen. Hovedmålet med prosjektet er å avlaste
sentrum for biltrafikk, først og fremst over Torget og
Bryggen. Prosjektet er således å anse som et miljøtiltak
og ikke et ordinært vegprosjekt. Foreløpig kostnadsoverslag
er på om lag 440 mill. kroner for alternativet med tunnel
mellom Christies gate og Bontelabo.
Dette er tiltak som er nødvendige å gjennomføre
på tilstøtende vegnett før anleggsarbeid
på bybaneprosjektet starter opp i Inndalsveien og Bjørnsons
gate.
Hasteprosjektene har et samlet kostnadsoverslag
på om lag 200 mill. kroner.
I forslaget til revidert bompengeordning for
Bergensprogrammet legges det opp til endringer i både rabattstruktur
og innkrevingsordning. De viktigste nye elementene i forslaget er:
– Innkrevingsperioden
utvides til også å gjelde søndager og
helligdager.
– Maksimumsrabatten reduseres
fra 50 til 40 pst.
– Det opprettes 5 nye bomstasjoner,
i tillegg til de 8 stasjonene som allerede er i drift.
– Innkrevingsperioden forlenges
til utgangen av 2015.
– Det gis tillatelse til låneopptak
for å kunne bygge ut Ringveg vest og Bybanen parallelt.
Tabell 6.1 i proposisjonen viser forslag til
revidert finansieringsplan for Bergensprogrammet, sammenlignet med
finansieringsplanen i St.prp. nr. 76 (2001-2002).
For perioden 2006-2015 er det lagt til grunn
statlige midler som forutsatt i Statens vegvesens forslag til handlingsprogram
for øvrige riksveger.
Tabell 6.2 i proposisjonen viser revidert forslag
til fordeling av investeringsrammen (totalt 5 300 mill. kroner)
på de ulike satsingsområdene i Bergensprogrammet,
sammenlignet med finansieringsplanen i St.prp. nr. 76 (2001-2002)
(totalt 4 700 mill. kroner).
Den reviderte finansierings- og investeringsplanen legger
opp til en parallell utbygging av prosjektene Ringveg vest og Bybanen.
Samferdselsdepartementet forutsetter også at anleggene
drives rasjonelt. De årlige bevilgningene vil komme i det
enkelte års statsbudsjett.
Begge prosjektene er store og kostnadskrevende,
og kostnadsoverskridelser på disse prosjektene vil kunne få store
konsekvenser for prioriteringen av de mindre prosjektene i pakken.
Det er derfor en forutsetning at det ikke startes opp nye prosjekter
i Bergensprogrammet ut over Bybanen og Ringveg vest før
utbyggingen av disse er kommet så langt at man har full
oversikt på kostnadsutviklingen i prosjektene og inntektsutviklingen
fra bompengeinnkrevingen. Tidspunkt for anleggsstart på det
tredje store prosjektet, Skansentunnelen, må vurderes i
lys av disse forhold.