Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen,
Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Høyre, Øyvind
Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet,
Eli Sollied Øveraas, og fra Venstre, Borghild Tenden,
vil peke på at Bergensprogrammet inneholder viktige prosjekter
for nåværende og framtidig trafikkavvikling i
Bergen.
Flertallet har merket seg at
programmet, som bl.a. omfatter Bybanen og Ringveg vest, er en godt
forankret samferdselspakke som har blitt behandlet (vedtatt)
i tre kommunestyreperioder.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til kap. 7 i proposisjonen, sitat:
"Når det gjelder drift av Bybanen, vil departementet understreke
at Bergen utvetydig har tatt på seg driftsansvaret for
banen. Driftsansvaret omfatter både infrastruktur, materiell
og tilskudd til drift, som alle er et lokalt ansvar. Driftsansvaret
innbefatter også et høyfrekvent matebussopplegg
som forutsettes å gi trafikantene gode overgangsmuligheter
mellom buss og bane. Kommunen påtar seg driftsansvaret
innenfor Bergen kommunes samlede økonomiske ramme, inkludert overføringene
fra staten til enhver tid. Disse avklaringene fra Bergen har vært
avgjørende for at Samferdselsdepartementet nå kan
fremme saken om Bergensprogrammet, inkludert Bybanen, for Stortinget."
Flertallet har merket seg ovenstående
avsnitt hvor det klart framgår hvem som sitter med driftsansvaret for
Bybanen og at dette ikke er begrenset innenfor statens til enhver
tids fastsatte overføringer. Dette er avgjørende
for Stortingets tilslutning til Bergensprogrammet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er kjent med møter
og brevveksling mellom Bergen kommune/Hordaland fylkeskommune
og Samferdselsdepartementet hva angår det økonomiske
driftsansvaret for bybanen. Det vises blant annet til Bergen kommunes
bystyrevedtak av 7. februar 2005 og brev av 30. mars 2005.
Disse medlemmer legger til grunn
at Samferdselsdepartementets brev av 14. april 2005 til Bergen kommune
må leses i lys av det ovennevnte vedtak og brev av 30.
mars 2005. Disse medlemmer er innforstått
med at Bergen kommune innenfor nevnte forståelse kan dimensjonere
og utføre det nye tilbudet som Bybanen vil representere
for befolkningen. Det forutsettes dermed at det er avklart hva som
legges i "… at Bergen utvetydig har tatt på seg
driftsansvaret for banen.", jf. kap. 7 i proposisjonen.
Disse medlemmer er tilfreds med
at det med grunnlag i ovennevnte møter og korrespondanse
er klargjort hva som ligger i ansvaret. Det legges videre til grunn
at samme identifiserbare størrelse utgjør rammen
for det ansvar Hordaland fylkeskommune har påtatt seg om
forsøksordningen med kommunalt ansvar skulle komme til
opphør.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, er oppmerksom på at
en forlengelse av traseen til Bybanen fra Nesttun til Lagunen/Rådal
vil kunne forbedre økonomien i Bybanens drift ytterligere.
En slik forlengelse vil redusere behovet for matebusser betraktelig
og dermed gjøre det mer attraktivt for flere å bruke
Bybanen. Flertallet vil derfor oppfordre Bergen kommune
til å prioritere denne utbyggingen dersom det skulle vise
seg at økonomien i Bergensprogrammet endres i positiv retning.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke at Bergensprogrammet
består av en rekke tiltak for å bedre trafikale forhold
og kollektivtransporten, minske miljøbelastning og avlaste
Bergen sentrum for gjennomgående trafikk.
Flertallet vil understreke viktigheten
av at Bergen kommune tett følger kostnadsbildet for Bybanen
og Ringveg vest slik at man så raskt som mulig kan få klargjort
de nærmere kostnadene ved disse prosjektene, og dermed
unngår unødig forsinkelse av bymiljøtiltaket
Skansentunnelen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik,
viser til at sak om Bergensprogrammet ble behandlet første
gang i St.prp. nr. 76 (2001-2002), jf. i Innst. S. nr. 45 (2002-2003).
Disse medlemmer viser til etterfølgende
forslag som ble fremsatt av medlemmene fra Fremskrittspartiet i
saken:
"Forslag 1 1. Bergensprogrammet
for transport, byutvikling og miljø gjennomføres
i samsvar med St.prp. nr. 76 (2001-2002), men uten prosjektet "bybane".
2. Bompengeringen avvikles fra og med 1.
januar 2003.
3. Følgende finansieringsplan
legges til grunn:
Utgifter | Inntekter |
| St.prp. nr.
76 | FrP | | St.prp. nr.
76 | FrP |
Veitiltak øvrig
riksveinett | 1 215 | 1 215 | Statlige midler øvrig
riksvei | 1 415 | 2 425 |
Veitiltak stamveier | 370 | 370 | Stamveimidler | 370 | 370 |
Kollektivtiltak | 1 270 | | Bompenger | 2 280 | |
G/S, TS, miljø,
planlegging | 820 | 820 | Fylkeskommunale midler | 150 | 150 |
Tiltak I Bergen
sentrum | 640 | 640 | Kommunale
midler | 100 | 100 |
Samlet | 4 315 | 3 045 | Samlet | 4 315 | 3 045 |
Beløp i hele
mill. kroner "
Disse medlemmer har merket seg
at når saken fremmes på nytt for Stortinget er
dette begrunnet med tre forhold; reduksjon på inntektssiden, økning
på kostnadssiden og krav om parallell utbygging av Ringveg vest
og Bybanen.
Disse medlemmer har merket seg
at bompengeinntektene i perioden 2000-2004 er blitt vesentlig lavere
enn forutsatt og bidrag fra hhv. statlig fordelt ramme til Hordaland
og bidrag fra Hordaland fylkeskommune blir lavere enn opprinnelig
forutsatt. Disse medlemmer har merket seg at hovedsvaret
på disse endringene er at bompengeordningen gjøres
mer omfattende. Det opprettes 5 nye bomstasjoner, innkrevingsperioden
utvides til også å gjelde søn- og helligdager,
maksimumsrabatten reduseres fra 50 pst. til 40 pst., innkrevingsperioden
forlenges med fire år til utgangen av 2015, og det gis
tillatelse til låneopptak for å kunne bygge ut
Ringveg vest og Bybanen parallelt.
Disse medlemmer har merket seg
at det er bompengebetalerne som får økt betalingsbelastning
mens det offentlige og i særdeleshet staten, ikke finansierer utbygging
av nødvendig samferdselsmessig infrastruktur.
Disse medlemmer har videre merket
seg at hovedendringen på kostnadssiden skyldes en særlig stor
kostnadsøkning for bygging av Bybanen; fra kostnadsoverslag
på 1 060 mill. kroner i St.prp. nr. 76 (2001-2002)
til 1 800 mill. kroner i St.prp. nr. 75 (2004-2005). Disse
medlemmer har merket seg at Bybanen altså fremstår
som et vesentlig dyrere kollektivtiltak uten at usikkerhet og uklarhet
i prosjektet er redusert, og med fremvist marginal effekt på samlet kollektivandel
blant trafikanter i Bergen.
Disse medlemmer peker videre
på at krav om parallell utbygging er ført inn
som en endret forutsetning i St.prp. nr. 75 (2004-2005). Disse
medlemmer peker på at dette utelukkende er et politisk
krav for å "sikre" bygging av Bybanen. Gjennom svar på spørsmål
til departementet er det avklart at det ikke foreligger fysiske
forhold som gjør slik parallell utbygging nødvendig
og at det i praksis heller ikke vil bli slik politisk betinget parallellitet,
rett og slett fordi prosjektene er kommet ulike langt mht. planlegging
og oppstart. Disse medlemmer har merket seg at Bergen kommunes
krav om parallell utbygging medfører ekstra kostnader. Disse
medlemmer viser til departementets svarbrev datert 26. januar
2006 der det heter:
"En parallell gjennomføring av disse prosjektene
forutsetter betydelig låneopptak. Dermed påløper
det store finansieringskostnader som det må tas høyde
for i Bergensprogrammet."
Disse medlemmer aksepterer ikke
at programmet påføres store ekstra finansieringskostnader
på grunn av politiske bindinger i fysisk gjennomføring
av to prosjekter. Med den finansieringsmodellen som er valgt, blir
det bompengebetalerne som dekker også denne ekstraregningen.
Disse medlemmer forutsetter at
alle spørsmål som er sendt til departementet fra
partigruppene og fra komiteen, samt svar følger saken som
trykte vedlegg.
Disse medlemmer har merket seg
at samlet finansieringsplan for Bergensprogrammet nå er
på totalt 5,3 mrd. kroner med samlet statlig finansieringsandel
på under 40 pst.
Disse medlemmer finner det uakseptabelt
at nesten 60 pst. finansieres gjennom bompenger, og har merket seg
at samlet finansieringsbidrag fra bompenger er økt fra
2 280 mill. kroner i St.prp. nr. 76 (2001-2002) til 2 980
mill. kroner, altså mer enn 30 pst. I denne perioden har
bare de ekstraordinære statsinntektene fra olje- og gassvirksomhet økt
voldsomt. Det er derfor ingen grunn til at utbygging av samferdselsmessig
infrastruktur skal finansieres av innbyggerne gjennom omfattende
bruk av bompenger.
Disse medlemmer har merket seg
at for perioden 2006-2015 samlet utgjør bompenger nesten
58 pst. av totalbeløpet. Kommunal andel utgjør
bare 1,7 pst. og fylkeskommunal andel bare 2,2 pst. Samlet for hele programperioden
utgjør bompengefinansieringen hele 2 980 mill.
kroner, altså 56 pst.
Disse medlemmer viser til at
det i Bergen har vært bompengebetaling for kjøring
inn til sentrum fra 1986. Disse medlemmer viser videre
til at denne nye saken om Bergensprogrammet medfører betydelig skjerpelse
av opplegg, redusert rabattordning og forlenget bompengeperiode. Disse
medlemmer avviser bruk av bompenger både på generell
basis og brukt i Bergensprogrammet. Videreføring av bompengeordning
i Bergen medfører en ekstra skatt på bilbruk på nesten
3 mrd. kroner på bilbrukerne i Bergensregionen. Disse
medlemmer understreker igjen at det er statens oppgave å finansiere
utbygging av et moderne, effektivt og trafikksikkert vegnett og
effektiv kollektivløsning.
Disse medlemmer viser til at
når det gjelder statlig finansiering, opplyses det i saken
at de årlige bevilgningene vil komme i det enkelte års
statsbudsjett. I saken oppgis den statlige totalandelen av finansieringsplanen
for 2006-2015 til 37 pst. Disse medlemmer har merket
seg at i statsbudsjettet for 2006 er statlig bevilgning til Bybanen
1,7 pst. av totalt 290 mill. kroner, og til Ringveg vest 0 pst.
av i alt 130 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
som svar på spørsmål om manglende statlig
finansiering, har departementet i brev av 18. januar 2006
opplyst at:
"Det er riktig at den statlige andelen av finansieringen
av Bergensprogrammet er forutsatt å være i underkant
av 40 pst. Det er likevel ikke lagt opp til at alle prosjektene
i pakke isolert sett skal ha denne fordelingen. Noen prosjekter
vil være fullfinansiert med bompenger, mens andre vil ha
en blandet finansiering. I handlingsprogrammet for perioden 2006-2015
er det forutsatt at den statlige andelen på prosjekt Bybanen
er om lag 10 pst. mens det på prosjekt Ringveg vest er
forutsatt en statlig andel på om lag 15 pst."
Disse medlemmer har merket seg
at departementet i brev av 10. februar 2006 gir uttrykk
for at det er administrative og praktiske grunner for den valgte fordeling
av midler mellom prosjektene.
Disse medlemmer stiller seg likevel
avvisende til et slikt prinsipp. Det reiser tvil om statlig totalfinansiering,
"rangerer" enkelte prosjekter foran andre og påfører
samlet program ekstra finansieringskostnader dersom statlig finansiering
først kommer sent i byggeprosessen.
Disse medlemmer peker spesielt
på det urimelige i at staten som har så store
inntekter, ikke bruker denne pengerikeligheten til å sørge
for statlig finansiering, og ikke minst sørge
for statlig forskottering når andre blir tvunget til å bidra
med finansiering av oppgaver som det er statens ansvar å finansiere.
Disse medlemmer peker på at
spørsmålet om hvem som har driftsansvar for Bybanen
(teknisk og økonomisk driftsansvar) fortsatt ikke er tilfredsstillende
avklart. Disse medlemmer omtaler dette nærmere
under omtale av hovedprosjekt Bybanen.
Disse medlemmer har merket seg
at Bybanen i Bergen er forutsatt finansiert gjennom ordningen med alternativ
bruk av riksvegmidler og bompenger.
Disse medlemmer har merket seg
at den eksterne kvalitetssikringen av prosjekt Bybanen som er foretatt
i statlig regi, gjelder nettopp dette forholdet. Disse medlemmer har
merket seg konklusjonene i denne rapporten; Bybanen vil ikke redusere
behovet for fremtidige veginvesteringer. Disse medlemmer viser
til at prosjektet derved ikke dekker de krav som tidligere er satt
når det gjelder alternativ bruk av riksvegmidler, ref.
St.prp. nr. 1 (2001-2002).
Disse medlemmer stiller seg derfor
avvisende til slik bruk av riksvegmidler. Manglende oppfyllelse av
betingelser for alternativ bruk av riksvegmidler og bompengemidler
til kollektivtiltak underbygger behovet for å se nærmere
på om Bybanen som tiltak, virkelig kan løse de
viktige trafikkmessige oppgavene Bergen står overfor de
neste 15-20 årene.
Disse medlemmer viser til at
fremlagt Bergensprogram hevder å gi svar på Bergens
transport- og miljøutfordringer og avklare de viktigste
oppgavene i de kommende 15-20 årene.
Disse medlemmer støtter
vegprosjektene i Bergensprogrammet Ringveg vest og Skansentunnelen.
Disse medlemmer finner dette
uakseptabelt og er forundret over at et miljøtiltak som
også samtidig fremstår som et godt vegprosjekt,
er nedprioritert på denne måten. Disse
medlemmer stiller seg også undrende til begrunnelsen
som antyder stor usikkerhet om kostnader på de to øvrige
prosjektene og om inntektene fra bompengeinnkrevingen. Disse
medlemmer finner forbehold om kostnadsutvikling uakseptabelt,
og viser til at for begge prosjektene har det vært gjennomført
ekstern kvalitetssikring. Dersom det gjenstår stor usikkerhet,
tyder det på at kvaliteten i prosjektarbeidet har betydelige
mangler.
Disse medlemmer viser til høring
om Bergensprogrammet i Bergen 24. januar 2006. På spørsmål
fra Fremskrittspartiets medlem i komiteen til Statens vegvesen region
Vest ble det svart klart bekreftende på spørsmål
om trafikk til og fra sentrum stagnerer, og klart benektende på spørsmål
om hvorvidt prosjekt Bybanen er et godt virkemiddel for å møte
de trafikkmessige utfordringene for Bergen i de neste 15-20 årene.
Etter disse medlemmers oppfatning
bekrefter nye tall for trafikkutvikling og prognoser i Bergensområdet,
også de som er fremlagt av departementet, at Bybanen ikke
kan være i stand til å møte disse trafikkmessige
utfordringene.
Disse medlemmer har merket seg
at prosjektet på første byggetrinn har en positiv
samfunnsøkonomisk nytte på 924 mill. kroner (NN/K=0,62)
med 4 pst. kalkulasjonsrente. Dette understreker etter disse medlemmers syn
hvor viktig det er med forsering av de to øvrige byggetrinnene
i hovedprosjekt Ringveg vest. Dagens vegløsning på denne
strekningen fremstår som en av de store "korkene" i trafikken
innen Bergensregionen.
Disse medlemmer viser til at
Skansentunnelen i saken omtales som et miljøtiltak for å avlaste
sentrum for biltrafikk, først og fremst over Torget og
Bryggen. Disse medlemmer mener derfor dette tiltaket
må forseres. Beregning av samfunnsøkonomisk nytte
foreligger ikke, og disse medlemmer har merket seg at
departementet som svar på spørsmål fra
Fremskrittspartiets fraksjon avslår å oppgi justering
av siste tilgjengelig kalkyle fra 1999 basert på 7 pst.
og også avslår å gi anslag på oppdaterte
beregninger på dette prosjektet. Disse medlemmer viser
til at Skansentunnelen fortsatt er omtalt som et av hovedprosjektene i
Bergensprogrammet og finner det uakseptabelt at prosjektet ikke
er ajourført som en del av revidert bompengeordning som
også inneholder revidert program.
Disse medlemmer er kjent med
at Bergen kommunes første utredning om fremtidig kollektivløsning
i Bergen anbefalte bussbasert løsning. Bussbasert løsning
vil gi løsning for hele byen og ikke bare en del av byen.
I forhold til banebasert løsning fremsto bussbasert løsning
med størst fleksibilitet (ruter og fremføring)
og lavest investerings- og driftskostnader. Disse medlemmer har
merket seg at et politisk flertall i Bergen kommune likevel har
valgt en banebasert kollektivløsning.
Disse medlemmer viser til at
på spørsmål fra Fremskrittspartiets fraksjon
har departementet opplyst at den samfunnsmessige nytten ved prosjekt
Bybane er minus 454 mill. kroner (NN/K=minus 0,15)
ved 4 pst. kalkulasjonsrente. Prosjektet fremstår som klart
ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Disse medlemmer har merket seg
at Bergen kommune er byggherre/tiltakshaver for prosjektet. Med
denne begrunnelse har departementet overlatt ansvaret for å gjennomføre
ekstern kvalitetssikring etter statlige retningslinjer til byggeherre. Disse medlemmer har
merket seg at departementet ikke synes å ha en klar linje
i slike vurderinger. Disse medlemmer viser til at
neste store samferdselsprosjekt fra Hordaland er prosjektet Jondalstunnelen,
der Hordaland fylkeskommune er tiltakshaver, men der departementet
styrer arbeidet med gjennomføring av ekstern kvalitetssikring
og også har gitt føringer for dette arbeidet som
går ut over gjeldende retningslinjer for slik kvalitetssikring. Disse
medlemmer finner det underlig at departementet velger å innta
en så passiv posisjon i forhold til arbeidet med kvalitetssikring
i et så stort prosjekt som Bybanen i Bergen. Disse medlemmer viser
til at prosjektet er svært kostbart (kostnadene er blitt
fordoblet siden 2001), gjør bruk av ordningen med alternativ
bruk av riksvegmidler, har stor usikkerhet og mange uavklarte spørsmål
knyttet til seg. Når staten i tillegg signaliserer at statlig
bidrag bare vil bli 10 pst., burde staten etter disse medlemmers syn
påtatt seg et langt mer aktivt og tydelig ansvar for å gjennomføre
en grundig og omfattende kvalitetssikring.
Disse medlemmer beklager at dette
ikke har skjedd.
Disse medlemmer anser kvalitetssikringen
av prosjekt Bybane som utilstrekkelig og mangelfull. Spesielt gjelder
dette høyfrekvent matebussopplegg. Disse medlemmer advarer
derfor mot Bybaneprosjektet. Dersom prosjektet blir vedtatt, vil disse medlemmer arbeide
videre for å fremskaffe bedre kvalitetssikring og vurdere
initiativ gjennom bl.a. kontroll- og konstitusjonskomiteen
for å få vurdert manglende og mangelfull saksbehandling.
Disse medlemmer har merket seg
at i det i regi av departementet er gjennomført kvalitetssikring
av et forhold knyttet til Bybane; nemlig vurdering av hvorvidt prosjektet
oppfyller kravene til alternativ bruk av riksvegmidler.
Disse medlemmer viser til at
TØI-rapport 755/2004 konkluderer med at Bybanen
i seg selv ikke vil redusere behovet for fremtidige veginvesteringer
og at prosjektet har marginal effekt på antall kollektivreiser, men
vil flytte de som alt reiser kollektivt fra buss til bane. Disse
medlemmer kan vanskelig finne noen annen konklusjon enn
at betingelsene knyttet til alternativ bruk av riksvegmidler ikke
er oppfylt. I tillegg gir prosjektet intet bidrag til å øke
kollektivtrafikkens andel av totalt antall reisende.
Disse medlemmer har videre merket
seg at Bergen kommune i sin rolle som byggherre/tiltakshaver ser
ut til å ha valgt en strategi med oppbygging av ny kompetanse
i egen regi og at samarbeid med og bruk av fagkompetanse hos transportselskap
som er storleverandør av kollektivtransport (f.eks. Busselskapet
Gaia og NSB), ikke har vært ønsket.
Disse medlemmer har merket seg
at seg at bussselskapet Gaia har fremlagt forslag til alternative
løsninger basert på "Metrobuss" og at NBS som
del av sin satsing på jernbanebaserte løsninger
i storbyenes nærområder, har lansert et prosjekt
med dobbelt jernbanespor fra Bergen sentrum til Flesland flyplass.
Disse medlemmer konstaterer med
beklagelse og forundring Bergen kommunes og lokale politiske myndigheters
iherdige og fullstendige avvisning av gode trafikkfaglige forslag
til velfungerende kollektivløsning med avklart økonomi
og lavere risiko enn Bybanen.
Disse medlemmer stiller seg svært
kritisk til en slik strategi. Den synes å ha vært
svært kostbar og ha svekket det transportfaglige innholdet
i prosjektet. Derved har usikkerhet og risiko økt i betydelig
grad. Disse medlemmer viser til at langt over 80
pst. av Bybanen er planlagt finansiert med bompengemidler og at
en slik strategi derfor fremstår som provoserende overfor
de som skal betale for tiltaket. Disse medlemmer mener
at dette også er uakseptabelt i samfunnsmessig sammenheng. Disse
medlemmer mener det snarere bør være slik
at når man velger å la privat sektor betale for
oppgaver som offentlig sektor har ansvar for å finansiere,
bør offentlig sektor opptre med særlig forsiktighet
når slike midler brukes.
Disse medlemmer peker på at
de forutsetninger og avklaringer om prosjektet Bybane som er omtalt
i første proposisjon (St.prp. nr. 76 (2001-2002), ikke
er gitt i denne saken. Fremskrittspartiets fraksjon har stilt spørsmål
om dette og avventer svar.
Disse medlemmer påpeker
at "høyfrekvent matebussopplegg" som inngår i
driftsansvaret for Bybanen, er omtalt som en forutsetning for Bybane-prosjektet.
Disse medlemmer har stilt en
rekke spørsmål til departementet om opplegg og økonomi
for det som i saken omtales som "høyfrekvent matebussopplegg". Disse
medlemmer har merket seg svarene, spesielt i siste brev
fra departementet datert 14. februar 2006. Disse medlemmer har
merket seg følgende utsagn i brevet:
"Vegdirektoratet påpeker videre at det ikke
overskuer hvilke konsekvenser matebussystemet som Bergen kommune
nå presenterer vil få for passasjerantallet på bybanen.
Det legges opp til "tvungen" mating med buss på Nesttun.
Som
grunnlag for beregninger av reisemiddelfordeling og trafikkbelastning
på ulike kollektive transportmidler, er det i Sintefrapporten
lagt inn en forutsetning om full koordinering mellom ankomst buss
og avgang bane. Beregningene i rapporten illustrerer at bybanekonseptet
er svært følsomt for endringer i matebussopplegget.
Modellberegningene gir store utslag hvis overgangsmotstanden settes
til 5 minutter i stedet for 0 minutt. Ved å legge inn en
overgangstid på 5 minutter per reise, reduseres antall
påstigende passasjerer på bybanen fra 26 000 til
12 000 per dag. Det er derfor grunn til å tro at et matebussystem
som gir en dårligere tilbringertjeneste enn det som lå til
grunn i konseptet "sømløs" overgang i Sintef-rapporten,
vil gi langt færre passasjerer på bybanen enn
det som er forutsatt."
Disse medlemmer har videre merket
seg konklusjonen i brevet der det heter:
"Det er Bergen kommunes ansvar å etablere
et godt matebussopplegg. Bergen kommune bør derfor vurdere
hvordan det, innenfor de økonomiske rammene som stilles
til disposisjon for kollektivtransporten i Bergen i dag, er mulig å etablere
et matebusstilbud som er i samsvar med de forutsetninger som ligger
til grunn i proposisjonen."
Disse medlemmer finner fortsatt
at "høyfrekvent matebussopplegg" som er en viktig forutsetning for
Bybanen og som vil utgjøre nesten 50 pst. av det samlede
transportarbeidet i prosjekt Bybane, ikke er betryggende og avklarende
dokumentert.
Disse medlemmer oppfatter svaret
fra departementet datert 14. februar 2006 som om både departement
og Vegdirektoratet også har en betydelig skepsis til denne
delen av prosjekt Bybane.
Disse medlemmer har også med
bekymring registrert innspill fra ulike kollektivoperatører
som hevder at et høyfrekvent matebussopplegg ut fra signaler
tiltakshaver har gitt, vil koste det dobbelte av dagens bussopplegg
i matebussens oppgaveområde.
Disse medlemmer har med stor
bekymring merket seg opplysningene at en betydelig del av dagens disponible
gategrunn vil bli øremerket til Bybanens trasé.
Det blir derved betydelig mindre gategrunn til vegbasert trafikk;
busser, vare/tjenestetransport, drosjer, utrykningskjøretøy
og privatbiler.
Disse medlemmer understreker
at traseen for foreslått Bybane ikke inkluderer transport
til og fra Haukeland universitetssykehus som er Bergens største arbeidsplass. Disse
medlemmer mener dette er en vesentlig mangel med prosjektet.
Disse medlemmer peker på at
de øvrige av Bergens bydeler ikke får forbedret
kollektivtilbud når så store ressurser legges
inn i bygging og drift av Bybanen som bare dekker deler av noen
bydeler.
Disse medlemmer har merket seg
at departementet i saken presiserer at Bergen kommune har det fulle
driftsansvaret (også økonomisk) for Bybanen "innenfor
Bergen kommunes samlede økonomiske ramme, inkludert overføringer
fra staten til enhver tid".
Disse medlemmer har merket seg
at Bergen kommune gjennom vedtak i bystyret og gjennom uttalelser
fra byrådsleder, har gitt uttrykk for en helt annen oppfatning
og at Bergen kun påtar seg et sterkt begrenset ansvar.
Også Hordaland fylkeskommune har gjort det tydelig at dersom
gjeldende forsøk med alternativ forvaltningsorganisering
av transportsystemet i Bergen ikke blir videreført, vil
fylkeskommunen heller ikke påta seg driftsansvar for Bybanen.
Disse medlemmer har merket seg
departementets svar i brev av 14. februar 2006 og konstaterer at driftsansvaret
fortsatt ikke er tilfredsstillende avklart. Disse medlemmer viser
spesielt til følgende formulering i svarbrevet fra departementet:
"Etter min vurdering ga møtet en grei muntlig
avklaring. Imidlertid hadde jeg gjerne sett at også de
lokalpolitiske vedtakene fra Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune
knyttet til driftsansvar ikke inneholdt økonomiske forbehold,
slik det nå kan se ut."
Disse medlemmer viser til at
det parallelt med denne saken behandles Dokument nr. 8:2 (2005-2006) fra
Fremskrittspartiets stortingsrepresentanter Arne Sortevik, Gjermund
Hagesæter og Karin S. Woldseth om å gjennomføre
bindende folkeavstemning om bruk av bompenger i finansieringen av
Bergensprogrammet og om bygging av Bybanen.
Disse medlemmer viser til sine
merknader og sitt forslag i den saken og understreker også i
denne saken at folkeavstemning om både bruk av bompengebasert
finansieringsløsning og valg av Bybanen som kollektivløsning,
bør avgjøres av innbyggerne selv gjennom bindende
folkeavstemning.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"1. Stortinget
anbefaler utbygging av Bergensprogrammets vegtiltak samt trafikksikrings-
og miljøtiltak tilpasset vegtiltakene og med statlig finansiering.
Eksisterende bompengering avvikles straks. Stortinget ber Regjeringen
legge frem ny finansieringsplan for denne delen av Bergensprogrammet,
men legger til grunn at planlagt fremdrift på omtalte prosjekter
opprettholdes gjennom statlig forskottering.
2. Stortinget ber Regjeringen forsere vegtiltakene
i Bergensprogrammet. Stortinget ber Regjeringen legge frem egen
sak om dette som også inkluderer bygging av Skansentunnelen
og som er basert på statlig finansiering.
3. Stortinget ber Regjeringen sørge
for at planlegging av en "Ringveg øst" startes opp og forseres
med sikte på å realisere vegtiltak som kan avlaste
Bergen for gjennomgangstrafikk. Stortinget peker også på at
en vegtunnel gjennom Ulrikken fra Bergen til Arna må inngå i
en fremtidig samlet vegløsning for Bergensregionen.
4. Stortinget avviser krav om parallell
utbygging av vegtiltak og kollektivtiltak.
5. Stortinget ber Regjeringen legge frem
ny sak om fremtidig kollektivløsning i Bergen der det legges vekt
på god virkning for alle deler av byen. Stortinget forutsetter
at det velges en fleksibel løsning med dokumentert effekt
for økt bruk av kollektivtransport og med avklart og sikret økonomi.
Stortinget forutsetter at staten ved Vegdirektoratet blir byggherre
og at prosjektet skal gjennomgå ekstern kvalitetssikring
etter nytt opplegg med KS1 og KS2.
6. Stortinget legger til grunn at tjenlig
fremtidig kollektivløsning for Bergen og Bergensregionen utvikles
i samarbeid med aktuelle kollektivselskaper. Stortinget peker spesielt
på at NSBs satsing på å utvikle jernbanebasert
lokaltrafikktilbud i storbyene bør samordnes
med utvikling av fremtidig kollektivløsning i Bergen.
7. Stortinget legger til grunn at valg
av fremtidig kollektivløsning i Bergen baseres på lokal
folkeavstemning.
8. Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en uavhengig granskning av Bergen kommunes Bybaneprosjekt der konsept,
kvalitet i arbeidet, samt ressursbruk blir gjennomgått."