Jeg viser til brev av 17.01.06 fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe
der det som dokumentasjon av hvordan foreslåtte tiltak
samsvarer med trafikkutviklingen etterspørres supplerende
informasjon. Dette går på tallmateriale for faktisk
trafikkutvikling de siste 5 år og prognoser for de kommende
15-20 år.
I eget vedlegg gis en oversikt over faktisk
trafikkutvikling i perioden 1999-2004 med utgangspunkt i tellepunkter
i nord, øst, vest og sør. Trafikkutviklingen i bomringen
i perioden 1990-2004 er også vist. Både sentrumsrettet
trafikk og totaltrafikk er vist. Det er også lagt ved prognoser
for trafikkutviklingen fram mot 2015. I vedlegget er det kort redegjort
for forutsetningene for prognosene og usikkerhet knyttet til resultatene.
Det har ikke vært mulig å skille mellom trafikk til/fra
sentrum og gjennomgangstrafikk.
Når det gjelder spørsmålet
om faktiske trafikktall og prognoser fordelt på trafikkategorier,
vises til reisehensiktsfordelingen i vedlegget. Denne er basert
på reisevaneundersøkelsen fra 2000, og ligger
til grunn for transportmodellen som brukes i Bergensområdet.
I transportmodellen er reisehensikt lagt inn med en fast prosentvis
fordeling. Resultatene fra transportmodellberegningene gir ikke
endringer i reisemiddelfordeling som følge av at konkrete
tiltak gjennomføres.
Tallene er utarbeidet i nært samarbeid
mellom Bergen kommune og Statens vegvesen. Tallene produseres og
oppdateres som en del av Bergensprogrammet.
Arbeidet med å oppdatere og forbedre
transportmodellene pågår kontinuerlig. I Bergen
er oppdatering av de opprinnelige prognosene for Bergensprogrammet gjort
gjennom arbeidet med transportmodellen TASS 5. Denne er kalibrert
mot reisevaneundersøkelsen fra 2000, og har en prognosesituasjon
for 2015. Det arbeides med en prognosemodell for 2030. For enkelte områder
av Bergen er transportanalysene detaljert gjennom bruk av transportanalyseprogrammet
Contram. Enkelte av de nye tiltakene som er kommet inn i Bergensprogrammet,
som for eksempel hasteprosjektene, er basert på analyser
gjennomført med Contram.
Transportanalysearbeidet ved hjelp av ovennevnte modeller
skjer også i nært samarbeid mellom kommunen og
Statens vegvesen.
Det spørres etter trafikkutvikling
siste årene, og hvilke prognoser som legges til grunn for
de neste 15 år. Dette skal fordeles på trafikk
til/fra nord, øst, sør og vest. Det skal
sies noe om sentrumsrettet trafikk og ikke sentrumsrettet trafikk.
Som sentrumsrettet trafikk defineres her den trafikken som skal
til indre sentrumskjerne, avgrenset av Nygårdstangen, Nøstet,
Kalfaret og Sandviken. Det skal også sies noe om reisehensiktsfordelingen
for trafikantene i Bergensområdet.
Utvikling på sentrumsrettet trafikk
har vært svært stabil i en årrekke. Det
var definert et tett tellesnitt i perioden 1990 til 1999 for trafikk
MOT sentrum. I denne perioden var trafikkveksten 0 %.
Dette tellesnittet fungerer ikke lenger, men det antas at sentrumsrettet trafikk
holder seg stabilt. Enkelte tellesnitt som har en ren sentrumsfunksjon
bekrefter også denne antagelsen (Kalfaret, Sandviken).
Trafikken i bomringen har i perioden 1999-2004
hatt en vekst. Årlig har denne veksten vært på 0,8 % i
gjennomsnitt. Trafikken i bomsnittet inneholder både sentrumsrettet
og ikke sentrumsrettet trafikk.
[Figur:]
Trafikken i Eidsvågstunnelen har hatt
en årlig vekst på 1,4 % i gjennomsnitt
i perioden 1999-2004.
Trafikken til/fra vest har hatt en årlig
vekst på 1,1 % i gjennomsnitt i perioden
1999-2004. Her er det Damsgårdtunnelen og Lyngbø som
drar opp, mens Løvstakktunnelen er omtrent uendret siste
5 år (litt ned).
For å definere øst-trafikken
brukes trafikken som kommer fra Arna. Det tas med begge vegvalg,
mot Åsane og mot Nesttun.
Trafikken til/fra øst har
hatt en årlig vekst på 3,8 % i gjennomsnitt
i perioden 1999-2004.
Sør-snittet er definert som Fjøsangervegen,
Storetveitvegen og Natlandsvegen.
Her er ikke alle snittene dekket av tellinger
i hele perioden. Det er derfor gjort noen antagelser for enkelt år
på Storetveitvegen og Natlandsvegen.
Trafikken fra sør mot Bergen har hatt
en årlig vekst på 1,2 % i gjennomsnitt
i perioden 1999-2004.
I Bergen gjøres trafikkberegninger
med transportmodellen TASS 5 som har en prognosesituasjon for 2015. Det
jobbes for tiden med en prognosemodell for år 2030, men
denne er ikke klar ennå.
Modellen er kalibrert mot RVU for Bergen fra
2000 for dagens trafikknivå. For prognosemodellen er det gjort
fremskrivinger i sonedata (data om befolkning, arbeidsplasser, bilhold)
som vil gi en antatt vekst i reiseaktiviteten. I prognosemodellen
er det også lagt inn prosjekt som er bygget etter 2001
samt prosjekt som ligger i handlingsprogrammet for perioden 2006-2015. Bompenger
som fjernes i perioden er også tatt vekk i prognosemodellen
(Askøybrua, Nordhordlandsbrua og Osterøybrua).
Det presiseres at dette er modellresultater.
Prognosemodellen antas å ligge innenfor en
usikkerhet på +/0 %.
Modellen gir følgende prognosetall
for de ulike snittene:
Sentrumsrettet trafikk og
bomsnittene
| Telling 2001 | TASS 2001 | TASS 2015 | Årlig
vekst TASS 2001-15 |
Mot sentrum *) | 47 260 | 43736 | 56459 | 1,8 % |
Bomsnittet | 80 397 | 79 064 | 113 278 | 2,6 % |
*) Telling i 1999 (ikke 2001).
Nord - Eidsvågtunnelen
| Telling 2001 | TASS 2001 | TASS 2015 | Årlig
vekst TASS 2001-15 |
Eidsvågtunnelen | 40 246 | 41 124 | 52 213 | 1,7 % |
Vest - Damsgårdtunnelen,
Løvstakktunnelen og Lyngbø
| Telling 2001 | TASS 2001 | TASS 2015 | Årlig
vekst TASS 2001-15 |
Damsgårdtunnelen | 30 501 | 35 209 | 49 042 | 2,4 % |
Løvstakktunnelen | 18 105 | 18 109 | 26 598 | 2,8 % |
Lyngbø | 10 000 | 7 734 | 11 542 | 2,9 % |
Sum | 58 606 | 61 052 | 87 182 | 2,6 % |
Øst - Indre Arna
og Haukeland
| Telling 2001 | TASS 2001 | TASS 2015 | Årlig
vekst TASS 2001-15 |
Indre Arna | 9 033 | 11 263 | 14 457 | 1,8 % |
Haukeland | 6 412 | 7 103 | 7 417 | 0,3 % |
Sum | 15 445 | 18 366 | 21 874 | 1,3 % |
Sør - Bergensdalen
| Telling 2001 | TASS 2001 | TASS 2015 | Årlig
vekst TASS 2001-15 |
Fjøsangervegen | 34 250 | 38 501 | 44 777 | 1,1 % |
Storetveitvegen *) | 15 300 | 10 758 | 15 265 | 2,5 % |
Natlandsvegen *) | 10 551 | 13 088 | 13 493 | 0,2 % |
Sum | 60
101 | 62 347 | 73 535 | 1,2 % |
*) Telling i 2002 (ikke 2001).
Utover det som regnes av prognoser i transportmodellen
brukes også mer generelle prognoser fastsatt på fylkesnivå.
Disse er vist i tabellen under.
| Årlig
vekst |
| 2001-2005 | 2006-2011 | 2012-2020 | 2021-2040 |
Hordaland | 2,3 % | 1,7 % | 0,9 % | 0,8 % |
Det ble foretatt en reisevaneundersøkelse
for Bergensområdet i 2000. Denne hadde reisehensiktsfordeling
som vist i tabellen under. Det er samme RVU som ligger til grunn
for transportmodellen som brukes for Bergensområdet - TASS
5.
Arbeidsreiser | 31 % |
Handlereiser | 28 % |
Fritidsreiser | 23 % |
Omsorgsreiser | 11 % |
Reiser
i arbeid | 2 % |
Annet | 4 % |
Sum | 100 % |