Jeg viser til brev fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen
7. mars 2002.
I brev til Justisdepartementet 20. mars
2001 rettet A alvorlig kritikk mot politiets og påtalemyndighetens håndtering
av denne saken. Kritikken var av en slik karakter at departementet
fant grunn til å be riksadvokaten om en orientering om
saken.
Riksadvokaten avga svar til departementet 7. mai 2001
og han beklager den behandling saken har fått i politiet
og påtalemyndigheten. Han legger også ved kopi
av et brev som er sendt samtlige statsadvokater der det gis pålegg
om å innskjerpe saksbehandlingsrutinene. I brevet til statsadvokatene
heter det innledningsvis:
"Det konkrete tilfellet er et nedslående
eksempel på uheldig og kritikkverdig saksbehandling i politiet
og påtalemyndigheten. Fra en anmeldelse ble inngitt til saken
nå er avsluttet i påtalesystemet har det gått
6 år og 5 måneder. I så måte
er det, heldigvis, snakk om et unntakstilfelle. Når riksadvokaten
likevel finner det nødvendig å ta saken opp på generelt
grunnlag, skyldes det avdekking av mangler og svakheter som en også ellers
har sett forekomme."
Det er i ettertid også foretatt en
evaluering av saken internt i Hordaland politidistrikt.
Riksadvokaten oversendte også kopi
av sin avgjørelse 3. mai 2001 i klagesaken. Her
opprettholdes statsadvokatens beslutning om å henlegge
As anmeldelse av sin søster. I riksadvokatens avgjørelse
heter det blant annet:
Riksadvokaten er enig i at saksbehandlingen langt
fra har vært tilfredsstillende. Saken kom åpenbart
skjevt ut allerede fra starten av, bl.a. ved at anmeldelsen 14. februar
1995 - i strid med påtaleinstruksen § 7-1
- først ble registrert, 4. november 1998. Det
skapte både store forsinkelser og uklarheter. Også den
etterfølgende tidsbruken, som utelukkende må tilskrives
politiet og påtalemyndigheten, er uakseptabel. For sin
del beklager riksadvokaten at manglende ivaretakelse av vanlige
oppfølgingsrutiner herfra har medvirket til at det har
tatt 7 måneder fra klagen ble fremsatt til den er behandlet
her. Saksdokumentene ble som nevnt først mottatt her 9. april
d.å. etter at de var beordret innsendt ved brev av 1. september
2000. Purring som i seg selv ikke burde være nødvendig,
ble først sendt herfra 27. mars d.å.
Saken er i det hele tatt et beklagelig eksempel på slett
saksbehandling og riksadvokaten vil ta nødvendige skritt
for å hindre at lignende gjentar seg."
A har også fremsatt krav om erstatning
for uberettiget forfølgning etter straffeprosessloven kap.
31. I brevet fra Rød Valgallianse i Hordaland fremgår
det at erstatningssaken er behandlet ved Sunnhordland tingrett,
som avsa kjennelse 22. januar 2002, der erstatningskravet
avvises. Etter det opplyste er kjennelsen påkjært
til Gulating lagmannsrett.
Jeg kan ikke se at det på det nåværende
tidspunkt er grunnlag for en uavhengig gransking av denne saken. Det
er foretatt en evaluering internt i politidistriktet og riksadvokaten
har gjort sine undersøkelser. Det er på det rene
at riksadvokaten slutter seg til den kritikken som er rettet mot
politiets og påtalemyndighetens håndtering av
saken. I riksadvokatens avgjørelse 3. mai 2001
karakteriserer han saken som "et beklagelig eksempel på slett
saksbehandling". Riksadvokaten har sett så alvorlig på denne
saken at han har funnet grunn til å sende et rundskriv
til samtlige statsadvokatembeter med pålegg om å innskjerpe
saksbehandlingsrutinene. Avgjørelsen av 3. mai
2001 fulgte som vedlegg til dette randskrivet i anonymisert form.
En offentlig gransking vil trolig komme fram
til noe av det samme som riksadvokaten har konkludert med, - nemlig
at vi står overfor en slett saksbehandling hos politiet
og påtalemyndigheten som det er all grunn til å kritisere.
Erstatningskravet som er fremmet, er ennå ikke avgjort
ved domstolene. Tingrettens kjennelse om å avvise erstatningskravet
er påkjært til lagmannsretten. Etter min vurdering
vil det, under enhver omstendighet, ikke være riktig å iverksette
en gransking av saken, så lenge deler av den verserer for
domstolene.
Jeg vil imidlertid følge nøye
med på utfallet av erstatningssaken.
Dersom A mener at det er begått noe
straffbart fra politiets eller påtalemyndighetens side,
forutsetter jeg at han anmelder dette til Sefo.
Jeg har i dag underrettet Rød Valgallianse
i Hordaland mitt standpunkt til anmodningen om iverksettelse av
en offentlig gransking. Brevet, som er nær likelydende
med dette brevet, vedlegges i kopi til orientering.