Jeg viser til brev fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen
14. mai 2002.
Jeg vil innledningsvis gi uttrykk for at politiet
og påtalemyndigheten ikke har noen grunn til å være
stolt av den behandlingen A har fått i denne saken. Jeg
har forståelse for at saken i seg selv har vært
en stor belastning før A og hans nærmeste og at
håndteringen av den ikke har gjort det lettere for A. Det
fremgår også av mitt brev 14. mars 2002
til komiteen at riksadvokaten karakteriserer saken som et nedslående
eksempel på uheldig og kritikkverdig saksbehandling og
at tidsbruken har vært uakseptabel.
Jeg har forelagt brevet fra komiteen for riksadvokaten,
som har avgitt sin uttalelse i dag. Kopi av Riksadvokatembetets
uttalelse vedlegges til orientering.
I brevet fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen
bes det om at justisministeren vurderer muligheten for å inngå et
forlik med hensyn til erstatning. A har fremsatt krav om erstatning
for uberettiget forfølgning etter straffeprosessloven kap.
31. Det er påtalemyndigheten, ikke Justisdepartementet,
som er statens partsrepresentant i disse sakene. Jeg har ikke instruksjonsmyndighet overfor
påtalemyndigheten i konkrete saker og kan ikke gripe inn
i saker som behandles av påtalemyndigheten etter straffeprosessloven.
Jeg har imidlertid vært i kontakt med riksadvokaten, som
er leder av påtalemyndigheten, og reist spørsmål
om det vil være mulig å finne frem til en løsning
på erstatningsspørsmålet. Riksadvokaten
har i brev i dag opplyst at påtalemyndigheten er innstilt
på å bidra til at erstatningsspørsmålet
nå får en rask og tilfredsstillende løsning.
Førstestatsadvokat Wangberg ved Hordaland stats-advokatembeter
vil i dag ta kontakt med As advokat og drøfte muligheten
for å utarbeide et felles påstandsskriv til tingretten.
Riksadvokaten skriver blant annet i brevet:
"Forutsatt at det oppnås enighet vil påtalemyndigheten
ikke gjøre fristregelen i straffeprosessloven § 447 gjeldende,
eventuelt slutte seg til en begjæring om fristoppreisning.
En er selvsagt også innstilt på å gi advokat
Sjødin/A rimelig tid til å vurdere og
ta stilling til forslaget og den skisserte fremgangsmåte."
Jeg håper at partene lykkes i å komme
frem til enighet i tråd med forslaget fra påtalemyndigheten
og at erstatningsspørsmålet finner en løsning
som A er tilfreds med.
Komiteen ber videre om at justisministeren sørger for
at det reageres overfor de tjenestemenn som eventuelt har forsømt
seg i saken. Selv om riksadvokaten tidligere har fremsatt sterk
kritikk mot saksbehandlingen, vil jeg ikke nå ta stilling
til om det er enkeltpersoner i politiet eller påtalemyndigheten
som kan ha opptrådt kritikkverdig eller som på annen
måte har forsømt seg.
Påtalemyndigheten sorterer administrativt
under Justisdepartementet. Dette innebærer imidlertid ikke
at departementet har kompetanse til å ilegge ordensstraff, idet
slikt vedtak må treffes i samsvar med reglene i tjenestemannsloven
og de fastsatte personalreglementene. Etter tjenestemannsloven skal
vedtak om ordensstraff treffes av tilsettingsorganet.
For embetsmenn, det
vil si riksadvokaten, assisterende riksadvokat, førstestatsadvokatene
og statsadvokatene, er Kongen tilsettingsorgan., og den som har myndighet
til å treffe vedtak om ordensstraff. Dette følger
også av det særskilte personalreglement for den høyere
påtalemyndighet. Denne kompetansen er ikke delegert til
justisministeren.
For tjenestemenn i
påtalemyndigheten følger det av det særskilte
personalreglement for politidistriktene hvem som er tilsettingsmyndighet.
Justisministeren har i utgangspunktet ikke kompetanse til å treffe
vedtak om ordensstraff overfor disse.
Riksadvokaten har, som nevnt, rettet sterk kritikk mot
politiets og påtalemyndighetens håndtering av saken.
I brev fra Riksadvokatembetet i dag, vises det til at riksadvokatens
påtegning må betraktes som "meget skarp" og at
det ikke kan være tvil om at det av de impliserte reelt
sett oppleves som en irettesettelse.
Jeg vil likevel presisere, som tidligere anført
i brev til komiteen, at eventuelle mistanker om at det er begått noe
straffbart fra politiets eller påtalemyndighetens side
må anmeldes til og etterforskes av Sefo.
Komiteen ber avslutningsvis om en vurdering
av om de tiltak som er igangsatt for å bedre saksbehandlingsrutinene
i politiet og påtalemyndigheten er tilstrekkelige for å sikre
at noe lignende ikke vil skje igjen.
Riksadvokaten har, med bakgrunn i "A"-saken,
sendt et brev til samtlige statsadvokatembeter 7. mai 2001 der
politiets og påtalemyndighetens regler og rutiner for saksbehandling
innskjerpes. Kopi av riksadvokatens påtegning til Hordaland
statsadvokatembeter 3. mai 2001 i "A"-saken, fulgte som
vedlegg til brevet i anonymisert form. Kopi av riksadvokatens brev
med vedlegg til Justisdepartementet vedlegges til orientering. Av
hensyn til taushetsplikten ber jeg om at riksadvokatens påtegning
3. mai 2001 unntas fra offentlighet.
I brev til statsadvokatene karakteriserer riksadvokaten
"A"-saken som et nedslående eksempel på uheldig og
kritikkverdig saksbehandling. Riksadvokaten skriver avslutningsvis
i brevet:
"På alle nivå innen politiet og
påtalemyndigheten må det etableres oppfølgingsrutiner
og gjennomføres restansekontroller som sikrer at pågående
og uavgjorte saker ikke faller ut av systemet og blir "glemt".
Riksadvokaten
ber om at statsadvokatene - som ledd i fagledelsen - sørger
for å ta de forannevnte spørsmål opp
med underordnet påtalemyndighet og ledelsen i politidistriktene.
I samråd med politimesteren må det sørges
for etablering/innskjerping av rutiner og instrukser for
god og effektiv saksbehandling."
Pålegget i brevet ble gjentatt på det årlige
statsadvokatmøtet våren 2001 og er også tatt
inn som et eget punkt i oppsummeringsskrivet fra riksadvokaten 10. juli
2001 til statsadvokatembetene etter statsadvokatmøtet.
Side 12 i oppsummeringsskrivet vedlegges til orientering.
Oppfølgingen lokalt ble overlatt til
Hordaland statsadvokatembeter, og førstestatsadvokat Wangberg
har i brev til riksadvokaten 13. juni 2001 redegjort for
de tiltak som er gjennomført. Til orientering vedlegger
jeg kopi av brevet med vedlegg.
Etter min vurdering har riksadvokaten, med sin meget
sterke kritikk av saksbehandlingen og sin instruks til statsadvokatene
om å innskjerpe rutinene, gitt et nødvendig signal
til politiet og påtalemyndigheten med sikte på å forhindre
at lignende skal skje i fremtiden. Det vil imidlertid være
behov for å gjenta dette pålegget med jevne mellomrom,
og jeg vil be om at riksadvokaten refererer til "A"-saken og gjentar
dette pålegget på statsadvokatmøtet som
finner sted 29.-30. mai i år.
Når det for øvrig gjelder
erstatning etter strafforfølgning, viser jeg til regjeringens
forslag om endringer i straffeprosessloven m.v. i Ot.prp. nr. 77
(2001 - 2002) som ble behandlet i statsråd 15. mai
i år. Etter forslaget vil en siktet som frifinnes eller
får sin sak henlagt i utgangspunktet ha rettskrav på erstatning
for tapet forfølgningen har påført ham,
uten at han behøver å sannsynliggjøre
at han ikke har begått den handlingen som var grunnlaget
for siktelsen. Siktedes rett til erstatning kan imidlertid bortfalle
eller nedsettes, dersom han har medvirket til skaden. Et eksemplar
av proposisjonen vedlegges.