Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i
Europa spilte en viktig rolle i prosessen som førte til
Murens fall og slutten på den kalde krigen. Helsingfors-prosessens
historiske visjon om et samlet og fritt Europa er imidlertid ennå ikke
oppnådd. I tillegg til at en rekke land fremdeles er preget
av konflikt og ustabilitet, er en rekke nye trusler mot vår
felles sikkerhet oppstått. Grenseoverskridende organisert
kriminalitet som omfatter handel med mennesker, narkotika og våpen samt
terrorisme, er problemer som best kan bekjempes i fellesskap.
Ved årsskiftet 2005/2006 står
OSSE etter Regjeringens oppfatning sterkere rustet enn ett år
tidligere. 2005 ble preget av grunnleggende diskusjoner om OSSEs
plass i europeisk sikkerhetsarkitektur, dens mandat og dens virkemåte.
Den sikkerhetspolitiske situasjon som OSSE vokste frem fra, er grunnleggende endret.
I tillegg har Russland og en rekke land i Samveldet av uavhengige
stater (SUS) satt spørsmål ved om organisasjonen
lenger ivaretar deres interesser. Uenighet knyttet til budsjett
og bidragsskalaer truet i tillegg med å lamme organisasjonens
virksomhet. Diskusjon knyttet til reform av organisasjonen har derfor preget
OSSE i hele 2005.
Regjeringen mener denne diskusjonen har hatt
positive virkninger. Reformpanelets rapport, som omtales i meldingen,
har fått frem hva OSSEs bidrag til det multilaterale samarbeidet
er, og oppfordret til en samling om organisasjonens grunnleggende
verdier. Samarbeidsklimaet er derfor bedret, og man er blitt enig
om løsninger i budsjettspørsmålene. Regjeringen
arbeider i 2006 for å forsterke denne positive trenden
og for at organisasjonen bidrar til å oppnå viktige
mål for norsk europapolitikk.
Regjeringen ser arbeidet i OSSE som en del av
en aktiv europapolitikk som er bredere enn forholdet til EU. Norges
deltakelse i den politiske dialogen i OSSE og støtte til
organisasjonens operasjonelle virksomhet bidrar til å oppnå Regjeringens
målsetning om å fremme demokrati, menneskerettigheter
og stabilitet i Europa. Dette inkluderer kampen mot nye trusler,
som terrorisme, organisert kriminalitet og menneskehandel.
At OSSE er en konsensusorganisasjon, gjør
at gode argumenter og evne til å finansiere prosjekter
gir Norge stor relativ innflytelse på organisasjonens virksomhet. Norge
har etter Regjeringens vurdering legitimitet hos nær sagt
alle deltakerland som en fredsnasjon uten en skjult dagsorden. Norge
har også mulighet til å fremme en egen politikk
i OSSE i forhold til EU-landene. Gjennom OSSE har Norge mulighet
for å påvirke deler av EUs politikk i våre
nærområder. Gjennomføringen av EUs naboskapspolitikk
vil trolig øke kontaktflaten mellom EUs utenrikspolitikk
og arbeidet i OSSE. I OSSE har Norge også et forum for
konsultasjoner med USA og Russland.
Norge har i 2005 blant annet prioritert arbeidet
med reform. Dette har vært en naturlig videreføring
av tidligere argumentasjon fra norsk side for strukturelle reformer
av organisasjonen. OSSE har på en fleksibel måte
etablert nye strukturer for å møte utfordringer
for regional sikkerhet.
Nettverket av feltoperasjoner, institusjoner
og formannskapets personlige representanter med ulike mandater og
tilknytningsformer gjør at organisasjonen kan fremstå som
lite enhetlig. En uoversiktlig struktur med mange uavhengige enheter
har også bidratt til mistanker om at de større
landene bruker organisasjonen til å fremme bilaterale interesser.
Strukturell reform av organisasjonen vil dermed både kunne
effektivisere den og ha positive politiske konsekvenser. Norge har bl.a.
argumentert for at generalsekretæren bør få en sterkere
rolle, politisk og operasjonelt, og for å etablere mer
enhetlige og transparente strukturer i organisasjonen. Det har vært
viktig for Norge å sørge for at reformprosessen
ikke vanskeliggjør eller svekker OSSEs arbeid, særlig
for menneskerettigheter og demokrati. For at man skal kunne overvåke
deltakerlandenes opprettholdelse av OSSEs standarder, er det etter
Regjeringens syn viktig at OSSEs institusjoner beholder stor grad
av autonomi for å forhindre politisk press.
Et annet arbeidsfelt for Norge har vært
likestilling, kvinners rolle i fredsbevarende operasjoner og kampen mot
menneskehandel. Norge har arbeidet for et tillegg til handlingsplanen
mot menneskehandel som omhandler handelen med barn. Dette tillegget
ble vedtatt under ministermøtet i Ljubljana i desember
2005. Regjeringen mener det nå er viktig at handlingsplanen
blir gjennomført, og Norge har fått gehør
for en ordning der OSSEs spesialrepresentant og enheten mot menneskehandel
skal rapportere årlig til OSSEs faste råd om status.
I Ljubljana besluttet man også retningslinjer for OSSEs
personell i forhold til menneskehandel. Norge har støttet
et svensk initiativ om gjennomføring av FNs sikkerhetsråds
resolusjon 1325 om kvinner i fredsbevarende operasjoner. Man fikk
i Ljubljana konsensus for et vedtak som gir OSSEs strukturer i oppdrag å utarbeide
og tilpasse prosjekter for å integrere kvinner i konfliktforebygging,
krisehåndtering og gjenoppbygging etter konflikter. Norges
ambassadør til OSSE skal lede en arbeidsgruppe som skal
bistå formannskapet i å bringe arbeidet på likestilling,
SR 1325 og toleransefeltet videre.
Bygging av rettsstaten og innsats på politisektoren har
lenge vært prioritert fra norsk side. En velfungerende
rettsstat er bærebjelken i et stabilt demokrati. Innsats
på denne sektoren er med på å bekjempe
organisert kriminalitet og korrupsjon og bidrar til fredelig sameksistens
i samfunn preget av etniske eller politiske konflikter. Norge har
hatt en sterk stilling i OSSEs politiarbeid i Serbia-Montenegro
og har støttet politireform i Kirgisistan. Regjeringen
vil i 2006 se på mulighetene for et prosjekt i justissektoren
i Moldova.
OSSE er en viktig normsetter i forhold til et
annet prioritert område i norsk politikk: kontroll med
håndvåpen og konvensjonell ammunisjon. Norge er
med i dette arbeidet og støtter konkrete prosjekter i OSSE-området.
OSSEs brede og flerdimensjonale tilnærming
til sikkerhet gir etter Regjeringens oppfatning et godt utgangspunkt
for å bekjempe terrorisme. FNs vedtak og rammeverk utgjør
det juridiske og politiske grunnlaget for OSSEs aktiviteter på dette
området. Som en politisk organisasjon bidrar OSSE til å øke
bevisstheten og kunnskapen rundt de problemer man står
overfor, og til å skape politisk tilslutning til nye initiativer og
iverksettelse av tiltak. For Norge har det vært viktig å arbeide
for at kampen mot terrorisme ikke går på bekostning
av menneskerettighetene. Det lyktes imidlertid ikke å få konsensus
om en beslutning på ministermøtet om å slutte
seg til Europarådets retningslinjer for forholdet mellom
menneskerettigheter og terrorisme.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Vidar Bjørnstad, Marit Nybakk, Hill-Marta Solberg
og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Morten
Høglund, Siv Jensen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Erna
Solberg og Finn Martin Vallersnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot
Valle, fra Kristelig Folkeparti, Jon Lilletun, fra Senterpartiet,
Alf Ivar Samuelsen, og fra Venstre, Anne Margrethe Larsen,
viser til at OSSE er den eneste sikkerhetsorganisasjon der alle europeiske
land, innbefattet Russland og landene i Kaukasus, og land i Sentral-Asia,
USA og Canada, deltar på like fot. Ved tilstedeværelse
i de ulike landene, med egne kontorer, demokratiserings- og menneskerettighetsprogram
og innsats for å skape dialog, spiller OSSE en viktig rolle
i de omstillinger som pågår. Dette gjelder særlig
i Sentral-Asia og Kaukasus.
Komiteen vil peke på at
de fleste medlemslandene opplever konsekvenser av grenseoverskridende,
organisert kriminalitet. Dette gjelder blant annet handel med narkotika
og våpen. OSSE har en viktig rolle i kampen mot grenseoverskridende,
organisert kriminalitet. Menneskehandel er et økende problem
for mange av medlemslandene, både som eksportører,
transittland og mottakerland for organisert slaveri. Menneskehandel
skaper lidelse for mange mennesker, særlig for kvinner
og barn. Komiteen er derfor opptatt av det viktige
arbeidet som gjøres både av OSSE generelt og av
OSSEs spesialrapportør for menneskehandel spesielt. Komiteen viser
til at OSSE vedtok et eget tillegg til handlingsplanen mot menneskehandel
med fokus på handel med barn på ministermøte
i Ljubljana i desember 2005. Dette er et viktig skritt videre i
forhold til bekjempelsen av menneskehandel.
Komiteen ser positivt på det
reformarbeidet av organisasjonen som har vært gjennomført
i 2005. Rapportering tilbake på de reformrelaterte spørsmål
som ministermøtet har bedt OSSEs faste råd om å følge
opp, blir viktig. For å kunne bistå i de endringer
som finner sted både i Sentral-Asia og Kaukasus, er styrking
av valgobservasjon gjennom ODIHR viktig.
Komiteen viser til FNs sikkerhetsråds
resolusjon 1325 om kvinner, fred og sikkerhet og den norske handlingsplanen
som Regjeringen la frem 8. mars 2006. Komiteen viser
til at Norge har støttet et svensk initiativ om gjennomføring
av resolusjon 1325 i fredsbevarende resolusjoner. Dette har resultert
i et vedtak som gir OSSEs strukturer i oppdrag å utarbeide og
tilpasse prosjekter for å integrere kvinner i konfliktforebygging,
krisehåndtering og gjenoppbygging etter konflikter. Norges
ambassadør skal lede en arbeidsgruppe som skal bistå formannskapet
i å bringe arbeidet med likestilling, resolusjon 1325 og
toleransefeltet videre. Komiteenser
positivt på det.
Komiteen vil understreke betydningen
av det arbeid som pågår i OSSE for å møte
de økte utfordringer i forhold til flerkulturelle og flerreligiøse
samfunn. OSSE har i løpet av de to siste årene økt
sitt fokus på rasisme og fremmedfrykt, antisemittisme og
hatkriminalitet og bidrar til å fremme dialog og samarbeid
på tvers av religion og kulturelle grupper.
Komiteen deler Regjeringens syn
på OSSEs flerdimensjonale tilnærming som et godt
utgangspunkt for å bekjempe terrorisme, og mener samtidig
det er viktig at Norge har hatt en aktiv pådriverrolle
for å styrke samarbeidet med Europarådet i forhold
til ivaretakelse av menneskerettighetene i kampen av terrorisme.
Komiteen er opptatt av at OSSE
spiller en aktiv rolle i forhold til fastlåste konflikter
og de behov for demokratiseringsprosesser som eksisterer i flere
av OSSEs medlemsland. Dette gjelder blant annet positive skritt
som er tatt i forhold til Nagorno-Karabakh gjennom dialog mellom
statslederne i Armenia og Aserbajdsjan. Komiteen viser
også til reformprosesser som pågår i
Georgia etter valgene. Demokratiseringsprosessene i Hviterussland,
Usbekistan og Tadsjikistan har ikke kommet videre i positiv retning,
og det er behov for fortsatt innsats fra OSSEs side i disse landene.
I tillegg er det viktig å ha fokus på Tsjetsjenia. Komiteen viser
til den humanitære situasjonen generelt og situasjonen
til de internt fordrevne flyktningene spesielt. Regjeringen bør
derfor fortsatt arbeide for å bidra til at OSSE-nærvær
kan gjenopprettes i Tsjetsjenia.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
St.meld. nr. 11 (2005-2006) - om samarbeidet i Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE) i 2005 - vedlegges protokollen.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 31. mai 2006
Olav Akselsen
leder |
Ågot Valle
ordfører |