Miljøverndepartementet avslo 2. august
2001 klage fra Hydro om endring av utslippstillatelsen for Hydro Aluminium.
Som følge av dette besluttet Hydro å legge ned
deler av sitt aluminiumsverk i Årdal. Nedleggelsen vil
bety at Årdal vil miste industriarbeidsplasser.
Sogn og Fjordane fylkeskommune ble i Revidert nasjonalbudsjett
for 2004 og i statsbudsjettet for 2005 tildelt skjønnsmidler
til omstilling som følge av den planlagte nedtrappingen
i aluminiumsproduksjonen i blant annet Årdal. Bevilgningen
ble gitt for å sørge for at det skal kunne iverksettes
en særskilt innsats for å utvikle ny næringsvirksomhet
på de stedene som er rammet. I Innst. S. nr. 250 (2003-2004)
heter det blant annet:
"Stortinget ber Regjeringen ta aktivt del i arbeidet
for å legge grunnlag for ny næringsdrift i Årdal
og Høyanger. Nedtrappingen gjør det nødvendig
med vesentlige tiltak for å etablere ny virksomhet som
kan bidra og sikre sysselsettingen og bosettingen i disse to kommunene."
Midlene ble bevilget over kap. 551 Regional
utvikling og nyskaping, post 60 Tilskudd til fylkeskommuner for
regional uvikling, og forvaltes av Innovasjon Norge.
Av notat fra Innovasjon Norge Sogn og Fjordane datert
8. august 2005 (Omstilling i Årdal-Status) fremgår
det følgende om det arbeidet som til da var gjort for å sikre
nødvendig omstilling i Årdal:
"Årdal er ein av dei mest einsidige industrikommunane
i landet. Årdalsamfunnet har ei stor utfordring i å snu
ein negativ trend både i høve til befolkningsutvikling
og sysselsetting. Utfasing av Søderbergteknologien i Hydro
sitt anlegg, utan ei modernisering, forsterkar denne negative utviklinga.
"
(…)
Det å drive
næringsutvikling i omstillingskommunar er langsiktig jobbing.
Det tek tid å få tak i nye prosjekt. Desse skal
planleggast, finansierast og til slutt etablerast (bygging av ny
fabrikk).
Det fremgår av notatet at det er to
lokale aktører som arbeider med omstilling: Årdal
utvikling er en kommunal stiftelse som skal hjelpe næringslivet å utvikle
ideer og etablere ny virksomhet. Årdal Framtid AS ble etablert
i forbindelse med at kommunen fikk såkalt omstillingsstatus
i 2004 og har som formål å skape nye arbeidsplasser
gjennom etablering av store industrielle prosjekter. Selskapet er
eid av kommunen og Hydro med en fordeling på henholdsvis
51 og 49 prosent.
Av notatet fra Innovasjon Norge av 8. august
2005 fremgår det videre at ScanWafers som produserer multikrystallinske
silisium-wafere til solcelleindustrien, vurderte å etablere
ny fabrikk i Årdal. Det var forventet at den nye fabrikk
ville sysselsette 250 personer. Prosjektet ble imidlertid ikke realisert
og av notatet fremgår det at:
"IN strakk seg så langt statstøtteregelverket
tillot og kom med tilbod om ei samla tilskotsfinansiering på 105 mill
kr og hadde forespegla lånefinansiering som omsøkt,
dvs. samla lånetilsagn på 150 mill. Bedriften takka
nei til tilbodet og trakk seg frå planane om etablering
av fabrikk i Årdal, mest sannsynlig som følgje
av at dei samla investeringane vart før høge."
Årdal Framtid AS kontaktet høsten
2005 Dooria AS med en forespørsel om å etablere
ny virksomhet i Årdal. Dooria-konsernet produserer og selger
dører til forbruker-, bolig- og institusjonsmarkedet i
Norden og i Storbritannia. Hovedkontor er i Utvik i Sogn og Fjordane
og de største eierne er Fjord Invest AS og Utvik Energiverk. Øvrige
eiere er ansatte og lokale investorer.
Dooria AS var høsten 2005 i ferd med å vurdere
etablering av ny produksjonskapasitet og hadde sondert mulighetene
for etablering i Finland og Sverige. Årdal Framtid ba dem
vurdere å lokalisere ny fabrikk til Årdal.
Dooria Årdal AS (sus) og SIVA Dooria Årdal
AS (sus) søkte om støtte til etablering av dørfabrikk
i Årdal. Søknaden ble behandlet på styremøte
i Innovasjon Norge 15. desember 2005. Administrasjonen anbefalte
i sitt saksframlegg til styremøtet at søknaden skulle
innvilges. Styret vedtok imidlertid å avslå søknaden.
Saken ble tatt opp til ny behandling på styremøte 1. februar
2006, og denne gangen ble søknaden innvilget. Det ble gitt
tilsagn om til sammen 79 mill. kroner i støtte (lån
og tilskudd) til Dooria og SIVA i forbindelse med oppstart av dørfabrikk
i Årdal.
Innovasjon Norge har i brev av 18. april
2006 til Nærings- og handelsdepartementet gitt følgende
redegjørelse for sin behandling av søknaden:
"(…)
Innovasjon Norges administrasjon
fremla i styremøte 15. desember 2005 forslag om å innvilge
lån og tilskudd til Siva Årdal (sus) og SIVA Dooria
Eiendom AS (sus). Styret fant på foreliggende grunnlag
ikke å kunne imøtekomme søknaden. Administrasjonen
sendte 19. desember 2005 et brev til Dooria-konsernet med redegjørelse
for styrets behandling og hvor det også ble reist nye problemstillinger.
På styremøte
1.2.2006 ble saken framlagt på nytt til drøftelse
med en ny saksforberedelse som også omfattet:
Svar
fra Dooria-konsernet på Innovasjon Norges brev av 19. desember
2005 med brev fra Årdal Framtid AS (ÅFAS) som
vedlegg. (…)
Brev fra Sogn og Fjordane fylkeskommune
datert 21. desember 2005 vedrørende bruk av tiltakspakken til
Dooria AS. (…)
Uttalelse fra styret i Innovasjon
Norge Sogn og Fjordane. (…)
Brev fra Kommunal-
og regionaldepartementet (KRD) vedrørende henvendelse knyttet
til regelverk for kap 551 post 60. (…)
Spørsmålet
om å bevilge støtte til Doorias planlagte dørfabrikk
i Årdal har vært en vanskelig sak å ta
stilling til. Styrets tvil knyttet seg til flere forhold, herunder prosjektlønnsomheten,
det faktum at prosjektet representerer en relativt omfattende investering
i en "moden" bransje, konkurranseforhold i bransjen mv."
I samme brev heter det videre om styrets vedtak:
"Styret fattet følgende vedtak:
Innovasjon
Norge innvilget Dooria Årdal AS (sus), 6883 Årdalstangen,
et lavrisikolån (LAV 110) på inntil 20 mill. kroner,
et risikolån - distriktsrettet (DRL 300) på inntil
10 mill kroner, et bedriftsutviklingstilskudd - distrikt (D-BU 703)
på inntil 5 mill kroner og et investeringstilskudd - distrikt
(D-IVT 701) på inntil 8 mill. kroner med særvilkår.
Innovasjon
Norge innvilger SIVA Dooria Eiendom AS (sus), 7005 Trondheim, et
lavrisikolån på inntil 15 mill. kroner, et risikolån
- distriktsrettet (DRL 300) på inntil 15 mill kroner og
et investeringstilskudd - (D-IVT 701) på inntil 6 mill.
kroner."
Innovasjon Norge Sogn og Fjordane sendte 1. februar
2006 ut tilsagnsbrev til SIVA Dooria Eiendom AS (sus) og til Dooria Årdal
AS (sus) i tråd med styrets vedtak om å støtte
etableringen av dørfabrikk i Årdal.
Det ble fremsatt kritikk mot styrets vedtak
om å støtte etablering av ny dørfabrikk
i Årdal. Stortingsrepresentant Kjetil Solvik-Olsen sendte
22. februar 2006 følgende skriftlige spørsmål
til nærings- og handelsministeren om saken:
"Regjeringen jobber med å sikre dørproduksjon
i Årdal, for å erstatte tapte Hydro-arbeidsplasser.
Det eksisterer allerede en rekke dørprodusenter i Norge, hvorav
flere i Rogaland. Flere av disse frykter for sin fremtid når
en konkurrent etablerer seg ved hjelp av statlige midler. Arbeidsplasser
i Årdal kan fort medføre nedleggelser andre steder.
Hvor store beløp vil Dooria motta fra offentlige ordninger,
og hvilke vurderinger er gjort om hvordan dette påvirker
eksisterende produsenter og konkurransen i dørmarkedet
i Norge?"
Nærings- og handelseministerens svar
av 1. mars 2006 lød som følger:
"Innovasjon Norges styre vedtok 1. februar å støtte
to prosjekter knyttet til Dooria. Dooria Årdal AS (selskap under
stiftelse) har fått innvilget lavrisikolån på 20 mill.
kr, distriktsrettet risikolån på 10 mill. kr,
bedriftsutviklingstilskudd på 5 mill. kr og investeringstilskudd på 8
mill. kr SIVA Dooria Eiendom AS (selskap under stiftelse) har fått
innvilget lavrisikolån på 15 mill. kr, distriktsrettet
risikolån på 15 mill. kr og investeringstilskudd
på 6 mill. kr Dette innebærer at det totalt fra
Innovasjon Norge er gitt 60 mill. kr i lån og 19 mill.
kr i tilskudd til Doorias etablering i Årdal. Innovasjon Norge
setter i tillegg av 11 mill. kr i tapsfond for risikolånene.
SIVAs
styre vedtok 2. februar å føre opp et industribygg
i Årdal. Bygget er beregnet å koste 60 mill. kr SIVA
vil gå inn med inntil 22 mill. kr i egenkapital. Resten
av bygget vil blant annet bli finansiert med lån fra Innovasjon
Norge. Dooria skal leie bygget av SIVA og skal selv finansiere tekniske
anlegg, maskiner og utstyr. I tillegg vil Aetat bidra med midler
til lønnskompensasjon i en overgangsperiode for personer
som blir overtallige hos Hydro.
Byggevarebransjen
er en moden bransje i den forstand at det er begrensede forventninger
til vekst i etterspørselen. Samtidig er det en bransje
i stor omstilling. I løpet av få år har
bransjen gått fra å være preget av regionale
til nasjonale aktører. I dag er bransjen dominert av internasjonale
aktører blant kjedene, entreprenørene og leverandører.
Denne utviklingen gjør at det ikke lenger er et eget norsk,
men et nordisk marked for byggevarer.
Innovasjon
Norge vurderer det slik at man i dette nordiske markedet i fremtiden
sannsynligvis vil ha noen dominerende internordiske dørleverandører,
i tillegg til et antall spesialiserte nisjeprodusenter. Det pågår
allerede en betydelig utfasing av produksjonskapasitet gjennom oppkjøp,
nedtrapping og nedlegging. Trenden forventes å vedvare.
Dooria
har vurdert flere alternative lokaliseringer for sin nye fabrikk,
blant annet i Finland og Nord-Sverige. Dersom Dooria hadde etablert
seg i et av disse landene, ville de respektive myndighetene kunnet
ha gitt støtte til bedriften. Innovasjon Norges vurdering
er at konkurransevridningseffekten inn mot andre norske bedrifter
av Dooria Årdal isolert sett er begrenset og at en restrukturering
i denne industrien uansett vil skje som følge av økende
importkonkurranse. Dooria-prosjektet kan være med på å styrke
den norske bransjen i konkurranse med de store internasjonale aktørene."
6. mars 2006 stilte Peter Skovholt
Gitmark fra Høyre følgende spørsmål
om saken:
"Statsråd Eriksen har uttalt at han forutsetter
at Innovasjon Norge har gjennomført en analyse av dørmarkedet
før støtte ble vedtatt gitt til oppstart av ny
dørfabrikk i Årdal. Dette i henhold til Innovasjon
Norges tildelingsreglement. Vil statsråden gjøre
denne informasjonen tilgjengelig for Stortingets medlemmer umiddelbart?"
Han fikk følgende svar fra nærings-
og handelsministeren 13. mars 2006:
"Innovasjon Norge er organisert i henhold til lov
om Innovasjon Norge. Politiske føringer for virksomheten gis
gjennom myndighetenes oppdragsbrev og regelverk for støtteordninger.
I enkeltsaker fatter Innovasjon Norge avgjørelser på et
på fritt og uavhengig grunnlag.
Støtten
til en dørfabrikk i Årdal er gitt under ordninger
som er notifisert og godkjent av EFTAs overvåkingsorgan.
Støtten er gitt i henhold til tilskuddsregelverket for
ordningene og ligger innenfor rammene av EØS-regelverket
for statsstøtte. Innovasjon Norges støtte er bevilget
etter at prosjektet er vurdert i forhold til faktorer som påvirker
den bedrifts- og samfunnsøkonomiske lønnsomheten
i prosjektet. Offentlighetsloven gjelder for Innovasjon Norge. Dokumenter
som gjelder konkrete søknader om finansiering, kan imidlertid
unntas fra offentligheten. Dette unntaket gjelder dog ikke selve
vedtaket ved positiv avgjørelse. Jeg viser for øvrig
til § 6 i lov om Innovasjon Norge.
Saksinnstillingene
til Innovasjon Norges styre er å anse som interne dokumenter
etter offentlighetsloven § 5 og kan unntas offentlighet.
I henhold til offentlighetsloven § 2 plikter imidlertid
Innovasjon Norge å vurdere om offentligheten allikevel
skal gis adgang til innsyn i et dokument.
Jeg har
fått opplyst fra Innovasjon Norge at innholdet i saksinnstillingene
i vesentlig grad er undergitt taushetsplikt. Slike opplysninger
kan derfor ikke offentliggjøres. Innovasjon Norge har for øvrig
vurdert om de øvrige opplysninger i saksinnstillingene
kan offentliggjøres, men har kommet til at de gjenværende
opplysningene vil gi et åpenbart misvisende bilde av saken.
Myndighetens
eventuelle etterfølgende kontroll med enkeltsaker må skje
i henhold til formelle krav til slik kontroll. I henhold til § 35
i lov om Innovasjon Norge kan foretaksmøtet i særlige
tilfelle beslutte granskning av virksomheten. Etter min vurdering
er det ingenting ved Innovasjon Norges behandling av den aktuelle saken
som gir grunnlag for foretaksmøtet til å iverksette
en granskning av saksbehandlingen."
Komiteen henvendte seg i brev av 28. mars
2006 til nærings- og handelsministeren og ba om å få tilsendt saksopplysninger
vedrørende analyser av dørmarkedet som det var
opplyst at Innovasjon Norge hadde foretatt. Komiteen viste til statsrådens
svar på skriftlig spørsmål nr. 552 datert
6. mars 2006. I brevet framgikk følgende:
"Komiteen vil be om å få tilsendt
de saksopplysninger departementet uttaler at kan offentliggjøres.
Komiteen vil også be departementet gjøre en ny
vurdering av om det i denne saken er rimelig at taushetsplikten
hindrer oversendelse av øvrige saksopplysninger til Stortinget."
Komiteen fikk svar 26. april 2006.
I brevet ble det oversendt de saksopplysninger som kunne offentliggjøres.
Vedlagt fulgte også brev av 18. april 2006 fra Innovasjon
Norge til Nærings- og handelsdepartementet. I brevet viste
Innovasjon Norge til § 27 i lov om Innovasjon
Norge som lyder:
"Den som er ansatt eller har tillitsverv i selskapet
har taushetsplikt om det han eller hun i stillings medfør
får kjennskap til om andres forretningsmessige eller private
forhold med mindre han eller hun etter lov har plikt til å gi
opplysningene. Taushetsplikten gjelder ikke meddelelser som styret
eller noen som har fullmakt fra styret gir på vegne av
selskapet til finansinstitusjoner og fagdepartementet. Taushetsplikten
skal heller ikke være til hinder for utveksling av informasjon
(samordning) som forutsatt i lov om Oppgaveregisteret. Taushetsplikten
etter første ledd er ikke til hinder for at opplysninger,
etter skriftlig samtykke fra den opplysningene gjelder, kan utleveres
til utenforstående."
Saksdokumentene som ble oversendt var "klippet" slik
at de opplysningene som Innovasjon Norge vurderte var taushetsbelagt
i henhold til ovennevnte bestemmelse, var tatt ut av dokumentasjonen.
Oversendelsen ga dermed ikke et dekkende bilde av saksfremstillingen.
Nærings- og handelsministeren viste
for øvrig i sitt svarbrev til at han hadde bedt Lovavdelingen
i Justisdepartementet vurdere hvorvidt taushetsplikten var til hinder
for oversendelse av de taushetsbelagte opplysningene i saken.
11. mai 2006 mottok komiteen brev fra
nærings- og handelsministeren der Lovavdelingens konklusjon framgikk.
Brevet oppsummerte Lovavdelingens konklusjon slik:
"Nærings- og handelsdepartementet er undergitt taushetsplikt
etter forvaltningsloven. På bakgrunn av anmodningen fra
kontroll- og konstitusjonskomiteen, ba jeg Lovavdelingen i Justis-
og politidepartementet om å vurdere hvorvidt jeg har adgang
til å viderebringe taushetsbelagte opplysninger.
Lovavdelingens
konklusjon er at jeg har adgang til dette med hjemmel i unntaksbestemmelsen
i forvaltningsloven § 13 b første ledd
nr. 4. (…) På bakgrunn av Lovavdelingens vurderinger
har jeg besluttet å etterkomme komiteens ønske
om innsyn i alle saksopplysningene i Dooria-saken."
I brev av 8. juni 2006 til nærings-
og handelsministeren ba komiteen om å få Innovasjon
Norges kommentar til følgende spørsmål:
"1. Under høringen
av Innovasjon Norge ble det vist til telefonsamtale med Treindustriens
landsforbund 13. januar 2006. Det fremkom at Innovasjon
Norge skrev referat fra samtalen. Komiteen ber om å få oversendt
dette referatet.
2. Frithjof H. Plahte uttalte følgende
under høringen: "Avslutningsvis vil jeg nevne at vi under
et møte med Innovasjon Norge 20. mars 2006 ble
fortalt at Dooria-prosjektet var et prosjekt de var kommet alt for
sent inn i, at prosessen var kommet for langt, og at det var et
prosjekt de svært gjerne skulle vært foruten."
Komiteen ber om å få Innovasjon Norges kommentar til denne
uttalelsen."
Komiteen mottok svarbrev 12. juni 2006.
I brevet fra statsråden ble det vist til at Innovasjon
Norge var bedt om å svare på de spørsmål
komiteen hadde stilt. De svarte som følger:
"Ad spørsmål 1:
Som
det ble redegjort for i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité,
forelå det i forbindelse med søknaden bl.a. en
ekstern konsulentgjennomgang av det nordiske markedet for dører.
Innovasjon Norge har selv kundeforhold til flere i bransjen og har
blant annet derigjennom også god oversikt over norske produsenter. Som
en del av saksbehandlingen ble det også tatt kontakt med
bransjeforeningen. Innovasjon Norge har således både
foretatt en vurdering av markedspotensialet for Doorias prosjekt
i Årdal og en vurdering av konkurransebildet for andre
norske produsenter, sett i lys av dette prosjektet.
(…)
Ad
spørsmål 2:
Det kan bekreftes at
det var et møte med Bindalsbruket 20. mars d.å.,
etter initiativ fra Bindalsbruket. Tilstede på møtet
var fra Bindalsbruket styreleder Bjørn Gjethammer, adm.
dir. Svein Ove Risnes, styremedlem Fritthjof H. Plahte og ordfører
i kommunen Magne Paulsen. Fra Innovasjon Norge møtte divisjonsdirektør Roar
Tobro og direktør Nils Roald. I møtet lyttet vi
til Bindalsbrukets bekymring for konkurransesituasjonen på dører
med adresse til den etablering som vi har medvirket til finansieringen
av. Redegjørelse om Dooria-prosjektet som sådan
kunne vi naturligvis ikke gi, utover det som allerede var alminnelig
kjent. Uttalelsen det vises til vedkjenner vi oss på ingen
måte. Vi stiller oss uforstående til hvordan en
slik misforståelse kan oppstå."
Som et ledd i behandlingen av saken, besluttet
komiteen å avholde en åpen kontrollhøring
torsdag 6. juni 2006, jf. reglement for åpne kontrollhøringer.
Siden en del av dokumentasjonen i saken omfattet taushetsbelagte
opplysninger, ble det besluttet at høringen skulle gjennomføres
todelt; med en åpen og en lukket del.
Følgende ble invitert og møtte
til høring:
– Nærings-
og handelsminister Odd Eriksen med bisitterne departementsråd
Per Sanderud og ekspedisjonssjef Jan Farberg.
– Administrerende direktør
Knut Arild Løvdal, Dooria AS.
– Administrerende direktør
Svein Ove Risnes, Bindalsbruket AS, med bisitterne styremedlem Frithjof
H. Plahte og rådgiver Alexandra Plahte
– Styreleder Steinar Olsen og
administrerende direktør Gunn Ovesen, Innovasjon Norge,
med bisitterne kredittdirektør Nils Roald, spesialrådgiver Jan
Gurvin og seniorrådgiver Kjetil Svorkmo Bergmann.
Innovasjon Norge ble hørt i den lukkede
delen av høringen. Statsråden ble hørt
i både den åpne og den lukkede delen av høringen.
De problemstillingene komiteen ønsket å få belyst under
høringen var:
– Nærings-
og handelsdepartementets befatning med søknaden fra Dooria
AS, i forhold til behandlingen i Innovasjon Norge og i forhold til
SIVAs rolle.
– Styret i Innovasjon Norges begrunnelse
for hvorfor det har endret mening mellom førstegangs og andregangs
behandling av søknaden fra Dooria AS.
– Markedet for denne typen produkter,
og mulige uheldige strukturelle virkninger av statens rolle i saken.
Det ble tatt stenografisk referat fra høringen.
Referatet fra den åpne delen av høringen følger
som vedlegg til denne innstillingen.