Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra
Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til Riksrevisjonens
undersøkelse av opplæring i grunnskolen. Formålet
har vært å belyse i hvilken grad forholdene blir
lagt til rette for at opplæringen i grunnskolen kan gjennomføres
i tråd med opplæringslovens bestemmelser, og hvordan
opplæringen blir fulgt opp på kommunalt og statlig
nivå.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
undersøkelse ble gjennomført i 2004 og 2005 og
at Kunnskapsløftet ble innført i norske skoler
høsten 2006.
Et av hovedmålene med denne reformen
er å bidra til å sikre tilpasset opplæring
for alle elever. Komiteen legger til grunn at Kunnskapsløftet
vil møte mange av de utfordringene som Riksrevisjonen påpeker. Komiteen viser
til at Riksrevisjonen i stor grad bruker ressurstilgangen i skolen
som forklaringsfaktor. Komiteen ser det som avgjørende
at skolen blir satt i stand til å gjennomføre
Kunnskapsløftet på en god måte.
Komiteen legger til grunn at
elevene i grunnskolen skal ha et forsvarlig opplæringstilbud.
Dette innebærer at opplæringstilbudet skal være
utformet slik at alle elever får tilfredsstillende utbytte
av undervisningen. Tilpasset opplæring er et viktig prinsipp
i den norske skolen og er nedfelt i opplæringslovens formålsparagraf.
Loven krever at gruppene som elevene organiseres i, ikke skal være
større enn det som er pedagogisk forsvarlig. Hva som er
pedagogisk forsvarlig, er en skjønnsmessig vurdering som
primært kan vurderes i tilknytning til konkrete situasjoner.
Kommunene har som skoleeier ansvar for opplæringssystemet
i sin kommune. Det innebærer at grunnskolene må tilføres
nødvendige ressurser, at det etableres et forsvarlig system
som sørger for at lover og regler overholdes, og at eventuelle
avvik avdekkes og følges opp. Kommunesektoren må også legge
forholdene til rette for at Kunnskapsløftet som et samlet
storting har vedtatt, kan gjennomføres. Komiteen legger videre
til grunn at innføringen av Kunnskapsløftet denne
høsten gir et sterkt fokus på skolen. Sentrale
elementer i Kunnskapsløftet er å sikre bedre tilpasset
opplæring og økt læringsutbytte for hver
enkelt elev. Det innføres nye læreplaner i alle
fag og alle trinn hvor det fokuseres sterkere på konkrete
kunnskapsmål.
Komiteen peker på at
norske lærere er viktige ressurspersoner når fagkunnskap
og nye opplæringsmetoder skal utvikles. Lærerrollen
har utviklet seg i takt med utviklingen i skolen og samfunnet for øvrig.
Skolen er det naturlige stedet hvor lærerne samarbeider
og utvikler nye opplæringsmetoder. Opplæringsloven
slår fast at opplæringen skal tilpasses den enkelte
elev, lærling og lærekandidat. Jo tidligere man
starter med tilpasset opplæring, desto større
muligheter er det for å hindre at elever sakker akterut. Komiteen har
merket seg at departementet er kritisk til at en i undersøkelsen i
for stor grad bruker ressurstilgang som forklaringsfaktor. Departementet
påpeker at når Riksrevisjonen i stor grad baserer
sin vurdering av forutsetningene for å kunne gi et forsvarlig
opplæringstilbud på rektorenes vurdering av egen
arbeidssituasjon, så er det en fare for at andre - nødvendige,
men ikke hver for seg tilstrekkelige - forutsetninger vurderes for
overfladisk. Riksrevisjonen mener på sin side at undersøkelsen
har et tilstrekkelig bredt perspektiv og omfang og henviser til
at undersøkelsen er belyst gjennom spørreundersøkelser, intervjuer,
dokumentgjennomgang og analyser av eksisterende statistikk.
Komiteen har med interesse merket
seg at i undersøkelsen vurderer 90 prosent av rektorene
sine lærere til å ha tilstrekkelig kompetanse
i det emnet/faget vedkommende underviser i. Videre har
man merket seg at 85 prosent av rektorene vurderer at omfanget av
lærertimer er tilstrekkelig for å sikre et forsvarlig
opplæringstilbud i praktiske-estetiske fag. Når
det gjelder om omfanget er tilstrekkelig i teoretiske fag mener
22 prosent av rektorene at dette ikke er tilfelle. Videre mener hele
44 prosent av rektorene at elever uten spesialundervisning, men
med behov for ekstra hjelp i skolen har færre eller mange
færre lærertimer til styrkingstiltak for disse
elevene.
Komiteen har merket seg at det
etter rektorenes vurdering synes å være kompetanseutfordringer
når det gjelder tilrettelegging og gjennomføring
av tilpasset opplæring.
Komiteen vil peke på at
ressurser i form av blant annet økt lærerinnsats
er av betydning for resultatene og at ressurser er en av faktorene
som innvirker på skolens evne til å utføre
sine oppgaver. Komiteen vil understreke at lærerens
kompetanse er en minst like viktig faktor for elevenes læringsutbytte.
Komiteen har merket seg at det
i samarbeidsheftet "Kompetanse for utvikling" mellom fagmiljøer,
KS og statlige myndigheter, er full enighet om behovet for sterkere
skoleledelse og et økt fokus på pedagogikk og undervisning.
Komiteen viser også til
rapporten SINTEF, IFIM, 2004 "Å ville utvikle skolen: skoleeiers
satsing på ledelse og rektors rolle". Rapporten viser at
der ledelsen arbeider systematisk med å utvikle skolen
etter lokale tilpasninger, mener lærerne selv at de har
et godt arbeidsmiljø, gode muligheter for faglig utvikling
og muligheter til å påvirke egen arbeidssituasjon.
Komiteen har merket seg med bekymring
at Riksrevisjonens undersøkelse viser at opplæringstilbudet ved
en rekke skoler ikke er tilfredsstillende, og at elever uten spesialundervisning,
men med behov for ekstra hjelp er spesielt risikoutsatt. Komiteen finner det
kritikkverdig at mange skoler ikke gjør vurderinger av
om undervisningen er godt nok tilrettelagt for å nå målene
for opplæring slik de er pålagt. Komiteen viser
til at det i begrenset grad gjennomføres tilsyn med sentrale
bestemmelser i opplæringsloven og at departementet ikke
er tilfreds med effektiviteten i tilsynet slik det har vært
drevet. Undersøkelsen viser også at staten mangler
tilstrekkelig kunnskap om hvor godt skolene ivaretar kravet om tilpasset
opplæring, på hvilke grunnlag spesialundervisning
tildeles, hvilke resultater det gir, og årsaken til at
det er store variasjoner mellom kommuner i omfanget antall elever
med spesialundervisning.
Komiteen vil understreke det
ansvar departementet har for tilsynssystemene og at disse er etablert
og at regelverket ikke er uklart.
Komiteen er enig i Riksrevisjonens
vurdering av at tilsyn med enkeltskoler må vektlegges,
som et supplement til systembasert tilsyn.
Komiteen vil peke på at
svakheter med den informasjonen staten har om tilstanden i grunnskolen,
og begrenset tilsyn med sentrale bestemmelser i opplæringsloven
kan hindre statens mulighet til å identifisere utviklingsbehov
og iverksette nødvendige tiltak for å påvirke
elevenes læringsutbytte.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
vil prioritere økt lærertetthet og sørge
for at elevene på barnetrinnet får flere timer
og mer undervisning.
Komiteen mener det vil være
behov for en grundigere undersøkelse av opplæringen
i grunnskolen når Kunnskapsløftet har fått
virke en tid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
fornøyde med Riksrevisjonens grundige undersøkelse
av opplæringen i grunnskolen og mener at det empiriske
grunnlag er godt ettersom 20 prosent av rektorene i den norske skolen
har besvart spørsmålene fra Riksrevisjonen.
Disse medlemmer viser til at
Riksrevisjonens avsløringer er alvorlige og at de står
i kontrast til den satsning på grunnopplæringen
som er signalisert fra sentrale myndigheter.
Disse medlemmer mener de store
differansene i ressurssituasjonen mellom skolene og kommunene, tyder
på at finansieringssystemet ikke legger opp til at alle
skal få lik mulighet til utdanning. Disse medlemmer mener
det er nødvendig å fokusere på finansieringssystemet
slik at skoler kan finansieres direkte fra staten gjennom differensiert
stykkpris - en finansiering som gir forsvarlig opplæring,
uavhengig av kommunenes politiske prioriteringer. Disse medlemmer mener
den store variasjonen i kommunenes utgifter til utstyr og materiell
skyldes at mange lokalpolitikere prioriterer andre formål
enn skole. Disse medlemmer viser til at et stykkprisfinansieringssystem
langt på vei ville hindret en slik forskjellsbehandling
mellom skoler og kommuner.
Disse medlemmer viser til Riksrevisjonens funn
om mangelfulle kartlegginger av grunnskolene og mener at skoleeier
og kommune sammen må sørge for at dette blir prioritert
for å kunne vurdere om skolene har et forsvarlig opplæringstilbud. Disse
medlemmer viser til at mye av denne kartleggingen ble ivaretatt
gjennom nasjonale prøver og www.skoleporten.no. Disse
medlemmer viser til at også departementet viser
til skoleporten.no som et viktig informasjonstiltak og undres derfor
over at nettstedet ikke er oppdatert med informasjon fra skoleåret
2005-2006.
Disse medlemmer viser til Riksrevisjonens
funn om statens ansvarsfraskrivelse og fylkesmennenes manglende
undersøkelser av grunnskolene. Disse medlemmer understreker
at begge disse aktørene er gitt ansvar gjennom loven og
mener det er bemerkelsesverdig at dette ansvaret blir oversett. Disse
medlemmer vil vise til at det er nødvendig å etablere
nødvendige kontrollrutiner som vil avsløre brudd
på opplæringsloven også ved den enkelte
skole. Særlig viktig er slik kvalitetskontroll i en situasjon
hvor skoleeier og skolene har fått en mer selvstendig rolle
i forhold til innholdet i tilpasset opplæring. Disse
medlemmer ser at det kan være en fare for at også Kunnskapsløftet blir
en sparereform, hvor den enkelte elev vil bli taperen. Disse
medlemmer mener dette vil være i sterk kontrast
til formålet ved Kunnskapsløftet og de sentrale politiske
føringene på utdanningsområdet. Disse medlemmer mener
det er nødvendig med et tilstrekkelig kontrollapparat for å sikre
at elevene gis det tilbud og den tilrettelegging de skal ha krav
på.
Disse medlemmer ser at dette
best ville blitt ivaretatt av et eget nasjonalt kvalitets- og akkrediteringsorgan.
Så lenge kontrollkompetansen ligger hos fylkesmannen, må dette
arbeidet systematiseres og prioriteres.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets modell
med foreldrestyrte skoler i kombinasjon med et nasjonalt kvalitets-
og akkrediteringsorgan og mener at en slik modell ville sikret kvalitet
i større grad enn dagens system.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener Riksrevisjonen i sin undersøkelse
ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til innføringen av Kunnskapsløftet
og at undersøkelsen derfor blir mangelfull på enkelte
punkter.
Disse medlemmer har merket seg
at Kunnskapsdepartementet i sitt brev av 11. mai 2006 gir uttrykk
for at rapporten trekker slutninger om forutsetningene for å gi
en forsvarlig opplæring på et noe snevert grunnlag. Disse
medlemmer mener det vil være behov for en grundigere
undersøkelse av opplæringen i grunnskolen når
Kunnskapsløftet har fått virke over tid.