Jeg viser til familie- og kulturkomiteens brev av 21. november 2006 der det anmodes om en vurdering av Dokument nr 8:11 (2006-2007) om omorganisering av norsk rikskringkasting, og avvikling av ordningen med fjernsynslisens. I dokumentet fremmer stortingsrepresentantene Karin S. Woldseth og Ulf Erik Knudsen følgende forslag:
-
I. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om oppsplitting og nedsalg av NRK på en slik måte at virksom konkurranse oppnås og kulturpolitiske mål ivaretas.
-
II. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om gradvis avvikling av ordningen med fjernsynslisens.
-
III. Stortinget ber Regjeringen forhandle frem avtaler med kringkastingsselskapene som gir myndighetene råderett til å bruke etermediene i spesielle krisesituasjoner.
Mine konkrete vurderinger av forslagene følger nedenfor.
I Soria Moria-erklæringen er det slått
fast at "Regjeringen vil beholde NRK som lisensfinansiert,
reklamefri allmennkringkaster og videreføre NRKs rolle
som formidler av kultur, språk og nasjonal identitet." NRKs posisjon
i radio- og fjernsynsmarkedet er resultat av en stabil og bred politisk
enighet om å opprettholde NRK som lisensfinansiert allmennkringkaster.
Det politiske flertallet har sikret NRK tilstrekkelig midler til å hevde seg
i konkurransen med kommersielle kanaler. Det er følgelig
som resultat av bevisste politiske valg og fullt ut i tråd
med mediepolitiske mål at NRK har en sterk posisjon i markedet.
Jeg vil likevel tilføye at jeg er opptatt
av å sikre kommersielle kringkastere gode rammevilkår
for sin virksomhet. Det er ingen tvil om at konkurransen mellom NRK
og de kommersielle aktørene virker som en spore for alle
kringkasterne til å produsere attraktive programmer. Dersom
vi ikke hadde hatt en slik dynamikk mellom NRK og de kommersielle
kringkasterne er jeg redd for at seerne ville stått overfor
et mer ensidig og konformt kringkastingstilbud enn det vi har i
dag. Fjerner man NRK som et lisensfinansiert alternativ, fjerner man
også noe av denne dynamikken.
Forslaget synes å være fundert
på en forestilling om at et uregulert marked alltid vil
frembringe det beste resultat for samfunnet. Konkurranse er utvilsomt
sunt på mange områder, men på kulturfeltet
er det i blant nødvendig å supplere med andre
virkemidler. NRK og kringkastingsavgiften kan sees på som
offentlige tiltak med formål å korrigere en "markedssvikt".
Et kringkastingsmarked som styres etter kommersielle hensyn vil
neppe ha frembrakt et godt tilbud av smale og "ulønnsomme"
programmer. Studier av ulike europeiske markeder viser at kommersielle
kringkastere har en programprofil som i større grad enn
de lisensfinansierte kringkasterne kjennetegnes av bl.a. underholdningsbaserte
programmer og lave investeringer i innenlands programproduksjon.
Mye av den bredde og kvalitet i tilbudet som seere og lyttere i
dag nyter godt av ville antakelig forsvinne dersom lisensfinansieringen
skulle opphøre. Jeg er overbevist om at tilbudet til bl.a.
barn, eldre, samer og minoriteter ville svekkes eller falle bort
uten offentlige tiltak.
NRK tilbyr også innhold for brede grupper,
programkategorier som også dekkes av kommersielle kringkastere.
Dette er nødvendig for at NRKs programflate i sin helhet
skal fremstå som attraktivt og relevant for alle deler
av befolkningen.
Forslagsstillerne hevder at NRK som følge
av lisensfinansieringen kan finansiere satsinger som kommersielle
aktører ikke kan bære. NRKs planer om å etablere en
nyhetskanal trekkes frem som eksempel. Slike satsinger kan etter
mitt syn klart forsvares dersom det bidrar til redaksjonelt eller
kulturelt mangfold og er i samsvar med NRKs oppdrag slik det blant
annet går frem av selskapets vedtekter. Selvfølgelig
vil det faktum at NRK tilbyr en bestemt programkategori kunne føre
til at kommersielle konkurrenter finner det mindre attraktivt å investere
i det samme. Det er imidlertid ingenting som tyder på at
NRKs markedsposisjon forhindrer private aktører fra å realisere
sine forretningsideer. Det konkrete eksempel forslagsstiller
viser til i sin begrunnelse illustrerer dette. Selv om NRK har varslet økt
satsning på nyhetsstoff gjør TV 2 det samme. Selskapet
har kunngjort at deres nyhetskanal vil bli lansert i januar 2007.
For øvrig vil jeg vise til at alle de største
kommersielle kringkasterne i Norge i de siste månedene,
i forbindelse med utbyggingen av det digitale bakkenettet for fjernsyn,
har signalisert at de vil investere tungt i en økning av
fjernsynstilbudet.
Det er som nevnt stabil og bred oppslutning
i Stortinget om å opprettholde NRK som lisensfinansiert
allmennkringkaster. Stortinget har følgelig gjennom politiske
vedtak og bevilgninger i en årrekke lagt forholdene til
rette for at NRK skal være konkurransedyktig og moderne
allmennkringkaster.
En vesentlig innvending mot forslaget om avvikling av
kringkastingsavgiften er at de privatiserte NRK-virksomhetene vil
måtte finne alternative finansieringskilder til kringkastingsavgiften.
Det er lite som tyder på at reklamemarkedet vil kunne bære
et antall nye reklamefinansierte radio- og fjernsynskanaler. Det er
bare de to største private kringkasterne på radio-
og fjernsynssiden som over tid kan vise til solide overskudd. Jeg
er overbevist om at NRKs konkurrenter i radio- og fjernsynsmarkedet
ikke ønsker seg et oppsplittet og privatisert NRK. Det
er under ingen omstendigheter sannsynlig at markedet for fjernsynsreklame vil øke
i et omfang som veier opp for tapet av lisensinntekter. Et bortfall
av lisensordningen ville følgelig antakelig svekke det økonomiske
grunnlaget for alle kringkastere i Norge. Resultatet ville sannsynligvis
være at deler av dagens radio- og fjernsynstilbud faller
bort slik at publikum ville sitte igjen med et redusert tilbud (færre
kanaler) og lavere kvalitet.
Kringkastingslovens § 2-4
og kringkastingsforskriftens § 1-7 regulerer statlige
myndigheters adgang til å sende meldinger via kringkasterne
i krisesituasjoner. I tillegg er NRKs særlige beredskapsmessige
plikter fastsatt i forskrift om virksomheten i Norsk rikskringkasting
under beredskap og i krig.
Dersom NRK splittes opp og privatiseres vil
det i tillegg til avtaler med en eller flere private aktører
bli nødvendig med omfattende endringer i beredskapsplaner,
rutiner og regler. De økonomiske konsekvenser av dette
er ikke kartlagt.
Det fremgår av det som er sagt over
at det er helt uaktuelt å fremme forslag om å selge
hele eller deler av NRK, eller å avvikle ordningen med
kringkastingsavgift.