Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra
Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til Riksrevisjonens
undersøkelse av Entra Eiendom og kontrollhøringen
17. januar og understreker viktigheten av Regjeringens videre oppfølging
av Riksrevisjonens anmerkninger og flertallsmerknadene i denne innstilling.
Komiteen viser til at hovedformålet
ved opprettelsen av Statens utleiebygg AS (senere Entra Eiendom AS)
var å dekke statlige behov for lokaler i det konkurranseutsatte
markedet, og at det ble presisert at selskapet ikke skulle ha som
formål å engasjere seg i nye eiendomsprosjekter
for å tiltrekke seg private leietakere. Komiteen viser
videre til at Stortinget skulle orienteres hvis selskapets styre
og generalforsamling på et senere tidspunkt skulle komme
til at en endring i hovedstrategien var hensiktsmessig.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
skriver at Entras virksomhet i stor grad har vært rettet
mot hovedformålet med selskapet, men understreker at det
kan stilles spørsmål ved om selskapets strategi
vedtatt på styremøtet i desember 2000 var i overensstemmelse med
Stortingets forutsetninger. Komiteen viser i den
forbindelse særlig til selskapets mål om å øke andelen
private leietakere til 20 pst. Etter styrevedtaket ble strategien
drøftet med Arbeids- og administrasjonsdepartementet, men
først på et senere styremøte i desember
2001, ble målet nedjustert til 10 pst.
Komiteen viser til at kontroll-
og konstitusjonskomiteen i Innst. S. nr. 135 (2003-2004)
mente at oppgavefordelingen mellom Statsbygg og Entra Eiendom når
det gjaldt formålsbygg, var uklar, og at det var en av
grunnene til at komiteen ba om en redegjørelse i egen sak.
Komiteen konstaterer at Nærings-
og handelsdepartementet mener at Entra Eiendom AS sin utvikling og
strategi etter at departementet overtok ansvaret 1. juli 2002 har
ligget innenfor rammene som ble trukket opp ved opprettelsen av
selskapet.
Komiteen understreker at det
er Regjeringen som har ansvaret for at Stortingets vedtak følges
opp og for at eventuelle endringer forelegges Stortinget. Statlige selskaper
skal utelukkende følge pålegg fra eier. Er selskapet
i tvil om hva eier mener, skal det umiddelbart avklares gjennom
fastlagte regler for dialog mellom eier og selskap.
Komiteen viser til at kontroll-
og konstitusjonskomiteen i Innst. S. nr. 135 (2003-2004) ba om en
redegjørelse om Entra Eiendom AS i en egen sak til Stortinget. Komiteen viser
videre til at regjeringen varslet at den ville komme tilbake med
en redegjørelse i St.prp. nr. 1 (2004-2005) fra Nærings-
og handelsdepartementet. Redegjørelsen kom i St.prp. nr.
65 (2004-2005), en redegjørelse en enstemmig finanskomité tok til
etterretning i Innst. S. nr. 240 (2004-2005). Komiteenviser i tillegg til at Entra Eiendom
omtales i St.meld. nr. 13 (2006-2007).
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
stiller spørsmål ved enkelte eiendomsprosjekter
Entra Eiendom AS har engasjert seg i. Enkelte av disse engasjementene
er det etter komiteens mening ikke gitt en tilfredsstillende
begrunnelse for ligger innenfor selskapets hovedformål.
Det gjelder blant annet ansvarsdelingen mellom Entra Eiendom AS
og Statsbygg når det gjelder formålsbygg, men
også forhold til engasjementer ut over det å skaffe
statlige og andre offentlige etater kontorlokaler. Det gjelder blant
annet salg og tilbakekjøp av Fritzners gate 12, deltakelse
i OPS-finansiering av Vøyenenga skole og i kommunal infrastruktur.
Komiteen understreker at selv
om Stortinget har fått flere redegjørelser om
Entra Eiendom AS, ber komiteen om en redegjørelse
som egen sak til Stortinget. Det vil etter komiteens mening
være naturlig, gitt utviklingen i Entra Eiendom AS og Riksrevisjonens
rapport. I tillegg viser komiteen til at nærings-
og handelsministeren i kontrollhøringen 17. januar 2007
syntes at det var naturlig å legge fram en egen sak om
Entra Eiendom AS med utgangspunkt i den forhistorien saken har.
Komiteen viser til at beregningsgrunnlaget
for resultatlønnssystemet kan føre til at ansatte
belønnes eller straffes for endringer i selskapets verdier
som ikke er et resultat av Entra Eiendoms egen virksomhet. Komiteen understreker
behovet for å finne fram til et beregningsgrunnlag som
reflekterer de ansattes egen innsats og viser til at Nærings-
og handelsdepartementet er i dialog med selskapet om dette.
Komiteen viser til at det ble
vedtatt en kollektiv pensjonsordning for ledergruppen i Entra Eiendom
AS, en ordning som er i strid med gjeldende statlige regler. Komiteen er
derfor tilfreds med at selskapets styre vedtok å avvikle
ordningen på sitt styremøte 18. desember 2006.
Komiteen viser til at styret
ved flere anledninger har vedtatt en egen bonus til administrerende
direktør ut over det den ordinære resultatlønnsordningen
gir. Komiteen understreker behovet for et lønnssystem som
er forutsigelig og at lønn og andre ytelser i statlige selskaper
er på et rimelig nivå, og viser i den forbindelse
til statlige retningslinjer og til omtalen i St.meld. nr. 13 (2006-2007). Komiteen ber
om at Regjeringen ved Nærings- og handelsdepartementet
følger opp dette i dialog med selskapets styre.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
konstaterer at det har vært svakheter i selskapets dokumentasjon
av prosesser og beslutninger i forbindelse med kjøp og salg
av eiendommer. God dokumentasjon i forbindelse med kjøp
og salg av virksomheter er en nødvendig forutsetning for å sikre
en forsvarlig kontroll av selskapets virksomhet. Komiteen viser
til at selskapet selv har konkludert med at dokumentasjonen ikke
har vært god nok og har satt i gang utvikling av nye rutiner. Komiteen ber
om at Regjeringen ved Nærings- og handelsdepartementet
følger opp dette arbeidet i samarbeid med selskapet.
Komiteenviser
til at selskapet i perioder har hatt eiendommer over lang tid som
ikke har vært tinglyst, noe Riksrevisjonen har påpekt
som en ren faktaopplysning. Komiteen viser til at
Entra Eiendoms praksis skal være i tråd med andre
selskaper i samme bransje og har ikke mottatt informasjon om at
denne praksisen har vært lovstridig. Komiteen vil
likevel understreke at et statlig selskap bør ha en praksis
på dette området som skaper trygghet og inngir
tillit.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietfokuserer på Riksrevisjonens
merknader om at en rekke eiendomstransaksjoner ikke er tinglyst straks
forretningene har funnet sted, og mange ganger gikk det flere år
før tinglysingene fant sted.
Entra Eiendom AS, som er et heleid statlig selskap, gir
med dette gale signaler, mener disse medlemmer, når det opereres med blankoskjøter,
tilbakekjøp av eiendommer og ingen tinglysing, slik at
opplysningene ikke kan bekreftes av Eiendomsregisteret.
Disse medlemmerer
av den oppfatning at Entra Eiendom AS snarest mulig må forandre
sine interne rutiner slik at tinglysing av skjøter med
juridisk korrekt eier finner sted straks transaksjonen er gjennomført.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at Entra Eiendom AS gjennomfører tinglysing av sine
eiendomskjøp innen rimelig tid".
Komiteenviser
til at Riksrevisjonen i sin utrykte tilleggsuttalelse om Entra Eiendom
skriver at "det kan stilles spørsmål ved om kjøperen
av Cort Adelers gate 33 har oppnådd en urimelig fordel
på bekostning av Entra Eiendom AS". I tillegg stiller Riksrevisjonen spørsmål
ved tilbakekjøpet av Fritzners gate 12. Komiteen mener
at det ikke er funnet en tilfredsstillende forklaring på disse
to transaksjonene, og viser til at styreleder i høringen
opplyste at styret har bedt Veritas utvide sin undersøkelse
av kjøp og salg av Fritzners gate 12. Komiteen understreker
behovet for å få avklart prosessen rundt disse
to eiendommene så snart som mulig.
Komiteen ber om at Regjeringen
forsikrer seg om at Entra Eiendom AS følger opp Riksrevisjonens
rapport med vekt på de forhold som følger av komiteens innstilling.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har oversendt enkelte forhold vedrørende Entra Eiendom
til Økokrim. Komiteen vil avvente utfallet
av denne henvendelsen og deretter vurdere om det er behov for ytterligere
behandling i Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartieter av den oppfatningat
arbeidsoppgavene til den forholdsvis nylig opprettede revisjonskomité med fordel
bør overlates til selskapets valgte revisor. Disse
medlemmermener at ytterligere
kontroll over regnskapsrapportering, internkontroll og risikostyring
bør gjennomføres av selskapets egen valgte revisor.
Slik disse medlemmer oppfatter situasjonen, er det
også en viss grunn til å undres over at det er en
egen kompensasjonskomité som utøver det styret
og ledelse vanligvis står for.
Disse medlemmer har med stor
interesse merket seg selskapets bonuspraksis og administrerende
direktørs premiering i særdeleshet, og finner
at systemet er lite egnet for et heleid statlig selskap. Dette gir
uheldige signaleffekter. I denne forbindelse setter også disse
medlemmer spørsmålstegn ved nivået
for styrets honorarer og om disse står i forhold til respektive
andre heleide statlige aksjeselskaper eller andre selskaper det
er naturlig å sammenligne Entra Eiendom A/S med,
som har stabile og greie kundegrunnlag, samt selskapets reelle konkurransesituasjon.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg selskapets
fullmaktsstruktur som blant annet innebærer svært
vide fullmakter til ledelsen i selskapet. Flertallet mener
at departementet bør foreta en gjennomgang av fullmaktene
med sikte på justeringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietfinner selskapets fullmaktsstruktur,
hvor administrerende direktør med sin fullmakt for inngåelse
av enkeltforretninger opp til 100 mill. kroner, over tid har besluttet
og gjennomført de fleste transaksjoner uten forhåndsgodkjennelse
fra styret, betenkelig, og ønsker derfor en nedjustering
til maksimum 10 mill. kroner pr. transaksjon uten styrets godkjennelse.
Videre er disse medlemmerhelt på linje med Riksrevisjonens
anførsler om at den forretningsførsel som er mest
lønnsom for Entra Eiendom AS gjennom oppnådd markedsmakt,
ikke nødvendigvis samsvarer med det som er effektivt for
staten.
Disse medlemmersitterigjen med det inntrykk at styret og den
administrative ledelse av Entra Eiendom AS over tid bevisst har
laget endringer i selskapets strategi uten å legge et forslag
om slike endringer frem for generalforsamlingen til prinsipiell
godkjennelse. Disse medlemmer finner det også kritikkverdig
at ulike statsråder ikke fanget opp denne endring enten ved å stoppe
den med generalsforsamlingsvedtak eller fremmet en sak til Stortinget
med anmodning om godkjennelse av den strategi som var trukket opp
ved Stortingets behandling av etableringen av Entra Eiendom A/S.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser klart at dagens Entra Eiendom AS og
deres forretningsmønster er godt egnet til å drive
sine forretninger i full konkurranse på det åpne marked.
Da er imidlertid også hovedårsaken til at selskapet
skal være heleiet av staten, falt bort. Slik disse medlemmer ser
det, bør derfor selskapet enten delprivatiseres og børsnoteres
eller reelt sett bli underlagt de begrensninger som lå i
den strategi som ble vedtatt av Stortinget da selskapet ble dannet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg de forutsetninger
som ble lagt til grunn fra Stortingets side ved etableringen av
Entra Eiendom AS. Det kan stilles spørsmål ved
om Entras forretningsidé og formål er blitt endret,
slik at Stortinget burde vært orientert og gitt mulighet
for å legge føringer om dette på et tidlig stadium.
Disse medlemmer viser til at
forretningsideen ble fastlagt allerede i styremøtet 12.
desember 2000. Det ville derfor vært naturlig at den daværende
regjering hadde lagt fram en sak for Stortinget om Entra Eiendom
AS, dersom en mente selskapets forretningsidé var i strid
med Stortingets intensjoner.