Samferdselsdepartementet har fleire roller overfor Avinor,
både som eigar og styresmakt. Som eigar pålegg
departementet Avinor å utføre ei rekkje samfunnspålagde
oppgåver. Departementet legg i meldinga ikkje opp til noka
endring i dei samfunnspålagde oppgåvene for Avinor.
Den viktigaste av dei samfunnspålagde
oppgåvene er at Avinor skal drive dei lufthamnene som Stortinget
og Regjeringa ønskjer å oppretthalde.
Vidare skal Avinor utføre oppgåver
innan planlegging og utgreiing, yte støtte til Forsvaret,
halde lufthamnene opne for ambulansefly og ambulansehelikopter,
leggje forholda til rette for personar med redusert funksjonsevne,
og dessutan arbeide for at transporten til og frå lufthamnene
kan gå føre seg med kollektive transportmiddel.
For Oslo lufthamn, Gardermoen er det eit mål
at kollektivdelen i tilbringartenesta skal liggje på minst
50 pst. Kollektivdelen ligg i dag over dette målet.
Som styresmakt for luftfarten fastset Samferdselsdepartementet
regelverk som har konsekvensar for Avinor. Viktig nasjonalt regelverk
som vil ha konsekvensar for Avinor dei neste åra, er forskrift
om utforming av store flyplassar (BSL E 3 2)
og forskrift om førebygging av støy ved Oslo lufthamn,
Gardermoen. Den sistnemnde forskrifta ligg no til behandling i Samferdselsdepartementet.
Departementet tek sikte på å fastsetje forskrifta
tidleg i 2007.
Viktig regelverk frå EU/EØS
er regelverk for det felleseuropeiske luftrommet, regelverk for
beredskap mot terror og sabotasje, regelverk for å sikre
rettane til funksjonshemma passasjerar og passasjerar med redusert
mobilitet, og dessutan eit komande generelt regelverk for lufthamnavgifter.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, konstaterer at meldingen ikke foreslår
endringer hva angår Avinors samfunnspålagte oppgaver. Flertallet anser
at oppfølging av nye nasjonale forskrifter om store flyplasser
og støyforskrift for Oslo lufthavn Gardermoen, EU-regelverk
og trafikkvekst vil være store utfordringer for Avinor fremover. Flertallet ser
at innretningen på Avinors avgifter påvirkes av
EU-regelverk og at kostnader knyttet til sikkerhet på flyplassene,
flysikring og oppgradering og utbygging av infrastruktur vil vokse
markant. Trafikkvekst betyr imidlertid også økte
inntekter, og flertallet er tilfreds med at brukerfinansiering
og kommersielle inntekter derfor fortsatt ventes å holde Avinor
selvfinansierende.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre mener likevel det kan være grunn til å vurdere
opprettelse av et eget datterselskap for den kommersielle virksomheten
i Avinor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
innledningsvis på at eierskapsmeldingen for det statlige
selskapet Avinor AS også fremstår som en delvis
rammeplan for luftfarten i Norge i perioden 2006-2008. Avinor er
et heleid statlig selskap som driver all flysikringstjeneste og
de aller fleste flyplassene i Norge. Likevel blir det etter disse
medlemmers syn bare en delvis rammeplan, fordi eksisterende
og planlagte nye flyplasser utenfor Avinorsystemet ikke får
samme oppmerksomhet. Dette gjelder Sandefjord Lufthavn Torp, lufthavnene
på Stord, Lista, Notodden og i Skien, samt Rygge Sivile Lufthavn
som er under bygging.
Disse medlemmer mener også at
luftfarten som samferdselssektor heller ikke blir tilfredsstillende
ivaretatt gjennom arbeidet med de nasjonale transportplaner når
det statlige selskapet Avinor blir dominerende premissgiver for
sektoren. Disse medlemmer viser også til
den betydelige utvikling som har funnet sted innenfor luftfart nasjonalt
og internasjonalt på en rekke områder de siste årene
og som vil fortsette i kommende år.
Disse medlemmer mener derfor
det er behov for å få fremlagt en egen stortingsmelding
om luftfart.
Disse medlemmer mener at en slik
plan bl.a. bør inneholde en evaluering av flyplasstrukturen
i Norge. Disse medlemmer peker spesielt på to
forhold knyttet til eksisterende og fremtidig flyplassstruktur. Kortbanenettet
og de mindre regionale flyplassene skaffer trafikk til våre
største flyplasser. Flere av de mindre flyplasser kan med
begrenset utvidelse av rullebanen få økt direkte
trafikk, særlig inngående turisttrafikk. En god
helhetlig løsning kan gi betydelige samfunnsøkonomiske
gevinster, også i energi og miljøsammenheng.
Disse medlemmer mener også at
en luftfartsmelding bør inneholde en evaluering av systemet
med kryssubsidiering av flyplasser i Norge. Disse medlemmer vil
peke på at offentlig kjøp kan være et
godt alternativ til hele eller deler av systemet med kryssubsidiering.
Disse medlemmer vil peke på at
luftfartsmeldingen også bør drøfte en
mer selvstendig organisering av de enkelte flyplasser i Norge slik
at også offentlige og private regionale og lokale aktører
kan delta på eiersiden. Disse medlemmer mener
en slik åpen og mer selvstendig organisering vil kunne
gi en bedre regional innrettet drift av flyplasser og bedre finansiering
av nødvendig og ønskelig standard uten at nasjonale
føringer og koordinering svekkes. Disse medlemmer mener
at offentlig finansiering helt eller delvis av tiltak som gjelder
sikringstiltak av lufthavner og trafikksentraler i beredskapsmessig
og politimessig sammenheng, også bør vurderes
i en slik sammenheng. Disse medlemmer viser også til
etterfølgende merknader om dette.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag;
"Stortinget ber Regjeringen om å legge
frem en egen melding om luftfarten i Norge som oppfølging
av Norsk luftfartsplan 1998-2007 (St.meld. nr. 38 (1996-1997))."
Disse medlemmer viser til at
ca. 60 pst. av Avinors inntekter er betaling fra brukere (flyselskap
og andre) for bruk av Avinors tjenester. Disse medlemmer har
merket seg at departementet i meldingen - under samfunnspålagte
oppgaver, omtaler både avtaleverket mellom Avinor og Forsvaret
og ambulanseberedskapen der Avinor er pålagt å holde
lufthavnene åpne for ambulansefly og ambulansehelikopter
både innenfor og utenfor de ordinære åpningstidene
til lufthavnene. Disse medlemmer understreker at
begge forhold først og fremst må baseres på at
forsvar og ambulansetjeneste har prioritet og at økonomiske
avtaler ikke virker begrensende eller til hinder for Forsvarets
virksomhet og ambulansetrafikk med fly og helikopter.
Disse medlemmer har merket seg
at forholdet til politiet ikke er omtalt og har registrert at politiets
helikoptre må betale landingsavgift til Avinor når
de er ute på oppdrag. Etter disse medlemmer syn
bør ikke bruk av norske flyplasser til forsvars-, ambulanse-, politi-
og andre beredskapsmessige oppdrag medføre betaling av
landingsavgift/andre flyrelaterte avgifter til Avinor. Disse
medlemmer peker på at slik praksis både
kan medføre unødvendig byråkrati og budsjettmessige
virkninger som kan gi svært uheldige og uønskede
operasjonelle konsekvenser. Et eventuelt statlig oppgjør
mellom ulike statlige aktører bør etter disse medlemmers syn
kunne gjennomføres på departementsnivå og
i regi av Finansdepartementet som en samlet statlig "clearing". Disse
medlemmer mener at man på denne måten
kan slippe at de enkelte etater som har samfunnsoppdrag gjennom
sine budsjetter involveres i - eller må begrense sin aktivitet
på grunn av brukeravgift på norske flyplasser.