3.1 Sammendrag

Samfunnspålagte oppgåver

Samferdselsdepartementet har fleire roller overfor Avinor, både som eigar og styresmakt. Som eigar pålegg departementet Avinor å utføre ei rekkje samfunnspålagde oppgåver. Departementet legg i meldinga ikkje opp til noka endring i dei samfunnspålagde oppgåvene for Avinor.

Den viktigaste av dei samfunnspålagde oppgåvene er at Avinor skal drive dei lufthamnene som Stortinget og Regjeringa ønskjer å oppretthalde.

Vidare skal Avinor utføre oppgåver innan planlegging og utgreiing, yte støtte til Forsvaret, halde lufthamnene opne for ambulansefly og ambulansehelikopter, leggje forholda til rette for personar med redusert funksjonsevne, og dessutan arbeide for at transporten til og frå lufthamnene kan gå føre seg med kollektive transportmiddel.

For Oslo lufthamn, Gardermoen er det eit mål at kollektivdelen i tilbringartenesta skal liggje på minst 50 pst. Kollektivdelen ligg i dag over dette målet.

Regelverk fastsett av norske styresmakter og EU

Som styresmakt for luftfarten fastset Samferdselsdepartementet regelverk som har konsekvensar for Avinor. Viktig nasjonalt regelverk som vil ha konsekvensar for Avinor dei neste åra, er forskrift om utforming av store flyplassar (BSL E 3 2) og forskrift om førebygging av støy ved Oslo lufthamn, Gardermoen. Den sistnemnde forskrifta ligg no til behandling i Samferdselsdepartementet. Departementet tek sikte på å fastsetje forskrifta tidleg i 2007.

Viktig regelverk frå EU/EØS er regelverk for det felleseuropeiske luftrommet, regelverk for beredskap mot terror og sabotasje, regelverk for å sikre rettane til funksjonshemma passasjerar og passasjerar med redusert mobilitet, og dessutan eit komande generelt regelverk for lufthamnavgifter.

3.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, konstaterer at meldingen ikke foreslår endringer hva angår Avinors samfunnspålagte oppgaver. Flertallet anser at oppfølging av nye nasjonale forskrifter om store flyplasser og støyforskrift for Oslo lufthavn Gardermoen, EU-regelverk og trafikkvekst vil være store utfordringer for Avinor fremover. Flertallet ser at innretningen på Avinors avgifter påvirkes av EU-regelverk og at kostnader knyttet til sikkerhet på flyplassene, flysikring og oppgradering og utbygging av infrastruktur vil vokse markant. Trafikkvekst betyr imidlertid også økte inntekter, og flertallet er tilfreds med at brukerfinansiering og kommersielle inntekter derfor fortsatt ventes å holde Avinor selvfinansierende.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre mener likevel det kan være grunn til å vurdere opprettelse av et eget datterselskap for den kommersielle virksomheten i Avinor.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker innledningsvis på at eierskapsmeldingen for det statlige selskapet Avinor AS også fremstår som en delvis rammeplan for luftfarten i Norge i perioden 2006-2008. Avinor er et heleid statlig selskap som driver all flysikringstjeneste og de aller fleste flyplassene i Norge. Likevel blir det etter disse medlemmers syn bare en delvis rammeplan, fordi eksisterende og planlagte nye flyplasser utenfor Avinorsystemet ikke får samme oppmerksomhet. Dette gjelder Sandefjord Lufthavn Torp, lufthavnene på Stord, Lista, Notodden og i Skien, samt Rygge Sivile Lufthavn som er under bygging.

Disse medlemmer mener også at luftfarten som samferdselssektor heller ikke blir tilfredsstillende ivaretatt gjennom arbeidet med de nasjonale transportplaner når det statlige selskapet Avinor blir dominerende premissgiver for sektoren. Disse medlemmer viser også til den betydelige utvikling som har funnet sted innenfor luftfart nasjonalt og internasjonalt på en rekke områder de siste årene og som vil fortsette i kommende år.

Disse medlemmer mener derfor det er behov for å få fremlagt en egen stortingsmelding om luftfart.

Disse medlemmer mener at en slik plan bl.a. bør inneholde en evaluering av flyplasstrukturen i Norge. Disse medlemmer peker spesielt på to forhold knyttet til eksisterende og fremtidig flyplassstruktur. Kortbanenettet og de mindre regionale flyplassene skaffer trafikk til våre største flyplasser. Flere av de mindre flyplasser kan med begrenset utvidelse av rullebanen få økt direkte trafikk, særlig inngående turisttrafikk. En god helhetlig løsning kan gi betydelige samfunnsøkonomiske gevinster, også i energi og miljøsammenheng.

Disse medlemmer mener også at en luftfartsmelding bør inneholde en evaluering av systemet med kryssubsidiering av flyplasser i Norge. Disse medlemmer vil peke på at offentlig kjøp kan være et godt alternativ til hele eller deler av systemet med kryssubsidiering.

Disse medlemmer vil peke på at luftfartsmeldingen også bør drøfte en mer selvstendig organisering av de enkelte flyplasser i Norge slik at også offentlige og private regionale og lokale aktører kan delta på eiersiden. Disse medlemmer mener en slik åpen og mer selvstendig organisering vil kunne gi en bedre regional innrettet drift av flyplasser og bedre finansiering av nødvendig og ønskelig standard uten at nasjonale føringer og koordinering svekkes. Disse medlemmer mener at offentlig finansiering helt eller delvis av tiltak som gjelder sikringstiltak av lufthavner og trafikksentraler i beredskapsmessig og politimessig sammenheng, også bør vurderes i en slik sammenheng. Disse medlemmer viser også til etterfølgende merknader om dette.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag;

"Stortinget ber Regjeringen om å legge frem en egen melding om luftfarten i Norge som oppfølging av Norsk luftfartsplan 1998-2007 (St.meld. nr. 38 (1996-1997))."

Disse medlemmer viser til at ca. 60 pst. av Avinors inntekter er betaling fra brukere (flyselskap og andre) for bruk av Avinors tjenester. Disse medlemmer har merket seg at departementet i meldingen - under samfunnspålagte oppgaver, omtaler både avtaleverket mellom Avinor og Forsvaret og ambulanseberedskapen der Avinor er pålagt å holde lufthavnene åpne for ambulansefly og ambulansehelikopter både innenfor og utenfor de ordinære åpningstidene til lufthavnene. Disse medlemmer understreker at begge forhold først og fremst må baseres på at forsvar og ambulansetjeneste har prioritet og at økonomiske avtaler ikke virker begrensende eller til hinder for Forsvarets virksomhet og ambulansetrafikk med fly og helikopter.

Disse medlemmer har merket seg at forholdet til politiet ikke er omtalt og har registrert at politiets helikoptre må betale landingsavgift til Avinor når de er ute på oppdrag. Etter disse medlemmer syn bør ikke bruk av norske flyplasser til forsvars-, ambulanse-, politi- og andre beredskapsmessige oppdrag medføre betaling av landingsavgift/andre flyrelaterte avgifter til Avinor. Disse medlemmer peker på at slik praksis både kan medføre unødvendig byråkrati og budsjettmessige virkninger som kan gi svært uheldige og uønskede operasjonelle konsekvenser. Et eventuelt statlig oppgjør mellom ulike statlige aktører bør etter disse medlemmers syn kunne gjennomføres på departementsnivå og i regi av Finansdepartementet som en samlet statlig "clearing". Disse medlemmer mener at man på denne måten kan slippe at de enkelte etater som har samfunnsoppdrag gjennom sine budsjetter involveres i - eller må begrense sin aktivitet på grunn av brukeravgift på norske flyplasser.