Avinor AS vart etablert 1. januar 2003. Selskapet
var då i ein vanskeleg økonomisk situasjon. Gjennom resultatforbetringsprogrammet
"Take-off -05" tok selskapet sikte på å redusere
dei årlege kostnadene permanent med 400 mill. kroner f.o.m.
2006. Ifølgje Avinor var rundt 80 pst. av dei kostnadsreduksjonane
som var planlagde i "Take-off -05", realiserte ved utgangen av 2005.
Effektiviseringane har hovudsakleg skjedd innan drifta av lufthamnene.
Innan flysikringstenesta har det vore uro og
vanskeleg å gjennomføre omstillingar. I 2005 var
det fleire driftsavbrott i denne delen av Avinor. For å medverke til
ro i selskapet, trekte administrerande direktør seg på slutten
av 2005. Ny administrerande direktør tok til i april 2006.
Vidare vart ny styreleiar oppnemnd i ekstraordinær generalforsamling
i mai 2006.
Statens havarikommisjon for luftfart og jernbane
(no Statens havarikommisjon for transport) la i 2005 fram ein rapport
om flytryggleiken i norsk luftfart under omstillingsprosessar. I
rapporten kom kommisjonen mellom anna med fem konkrete tilrådingar
retta mot interne forhold i Avinor. Ifølgje Avinor har
rapporten gitt eit viktig bidrag til arbeidet med flytryggleiken
i selskapet.
Som følgje av omstillingar og trafikkvekst
hadde Avinor ei positiv økonomisk utvikling både
i 2004 og 2005.
Tabell 4.2 i meldinga viser driftsresultatet
i 2005 fordelt på dei ulike einingane i Avinor. Tilsvarande
tal for 2003 og 2004 er ikkje tilgjengelege.
Divisjonane for høvesvis mellomstore
og regionale lufthamner gikk med underskott, men overskott i divisjonen
for store lufthamner, og særleg dotterselskapet Oslo Lufthavn
AS, sikra eit positivt resultat for konsernet samla. Dei interne
overføringane i konsernet utgjorde 805 mill. kroner i 2005.
Flysikringsdivisjonen gikk med underskott i 2005. Over tid skal
divisjonen gå i balanse. Underskott eitt år vil
difor bli teke inn att gjennom overskott seinare år.
Samferdselsdepartementet vil peike på at
omstillingane i Avinor har bidrege til at det var mogleg å setje ned
takstane i Avinor med 2,9 pst. i 2005. Dette har medverka til å halde
billettprisane nede, noko som bidreg til å gi
eit teneleg flytilbod i alle delar av landet. For Samferdselsdepartementet
er det viktig at Avinor held fram arbeidet med sikte på ein
mest mogleg kostnadseffektiv drift, slik at dei kostnadsreduksjonane som
vart oppnådde gjennom "Take-off -05", ikkje går tapt
i tida framover.
Samferdselsdepartementet er nøgd med
at behovet for utbetaling av ventelønn som følgje
av effektiviseringane i Avinor har vist seg lågare enn
venta.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, deler Samferdselsdepartementets
oppfatning om at det er viktig at Avinor viderefører arbeidet
for en mest mulig kostnadseffektiv drift.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, er fornøyd med at den eksterne
evalueringsrapporten og departementet konkluderer med at dagens organisering
av tjenester knyttet til flysikkerhet i all hovedsak er tilfredsstillende.
Dette gjelder både organiseringen av tjenestene i Avinor
og tilknytningen til staten.
Dette flertallet har merket seg
at evalueringen ikke har avdekket noen sammenheng som tilsier at
den omfattende uroen i Avinor, som toppet seg rundt årsskiftet
2005/2006, ga redusert flysikkerhet. Det er likevel liten
tvil om at det vil være til det beste for selskapet dersom
det nå fokuseres mindre på organisering og mer på de
viktige oppgavene selskapet har, blant annet rekruttering/opplæring
av flygeledere.
Dette flertallet har merket seg
at trafikkvekst og økonomiske fordeler av å bli
omfattet av merverdiavgift har gitt selskapet økt økonomisk
handlefrihet, og at det statlige kjøpet nå er
null.
Dette flertallet har merket seg
at Avinor har fått kritikk av flyselskapene for å ha
gjennomført avgiftsendringer med en noe kortere varsling
enn ønskelig, og har en viss forståelse for denne
kritikken.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Soria Moria-erklæringens formuleringer om evaluering
av organisering av Avinor, med sikte på en best mulig ivaretakelse
av samfunnshensyn, spesielt flysikkerhet. Regjeringen har foretatt
en slik evaluering, og ledelsen og representanter for de ansatte
i Avinor har fått muligheter til å komme med innspill
i arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre deler Samferdselsdepartementets
oppfatning om at det er viktig at Avinor viderefører arbeidet
for en mest mulig kostnadseffektiv drift, slik at kostnadsreduksjonene
som ble oppnådd gjennom resultatforbedringsprogrammet "Take-off-05",
ikke går tapt i tiden fremover og viser for øvrig
til sine øvrige merknader under de enkelte punkter i innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at punktligheten i norsk luftfart har hatt en negativ
utvikling og viser til sine merknader vedrørende evaluering
av organisering og tilknytningsform angående dette. Disse
medlemmer viser til at hoveddelen av Avinors virksomhet
er basert på brukerbetaling og legger til grunn at flysikkerheten
ivaretas på en god måte med kostnadseffektiv drift.