Under dette punktet blir det i meldingen redegjort nærmere
for blant annet:
– Samfunnsøkonomiske
utviklingstrekk og langsiktige utfordringer, herunder nærmere
om betydningen av arbeidstilbudet for bærekraften i offentlige finanser.
– Utviklingstrekk i arbeidsmarkedet,
herunder mange deltar i arbeidslivet, arbeidstiden er redusert samt
høykonjunktur.
– Store bevegelser i arbeidsmarkedet.
– Arbeid og fordeling.
– Samfunnsmessige utviklingstrekk,
herunder om globalisering og økt omstilling samt teknologisk utvikling
og ny arbeidsorganisering.
– Kunnskap og kompetanse i arbeidslivet,
herunder om økt utdanningsnivå i befolkningen,
utdanning og yrkesdeltakelse, ungdom med risiko for å falle ut
av arbeidsmarkedet, kompetansekrav i arbeidslivet og opplæring
i arbeidslivet.
– Arbeidsliv og familieliv, herunder
om nye familie- og samlivsformer.
– Nærmere om innvandring
og arbeidsinnvandring, herunder om arbeidsmarkedssituasjonen for
førstegenerasjonsinnvandrere og for etterkommere.
I sin oppsummering uttaler Regjeringen blant
annet at arbeidskraften er vår viktigste ressurs, og en
god utnyttelse av arbeidskraften er den beste garantien for at velferdssamfunnet
kan videreutvikles og forbedres.
Ytre rammevilkår som globalisering
med økt konkurranse og teknologisk utvikling bidrar til
endrede rammevilkår for bedrifter og arbeidsplasser. Dette
gir forskyvninger i næringsstruktur, arbeidsorganisering og
virksomhetenes kunnskapsbehov. Økt omstillingstakt på arbeidsplassene
medfører økende grad av jobbskifter. De aller
fleste som melder seg arbeidsledige er i ny jobb kort tid etterpå.
Enkelte har imidlertid problemer med å komme i ny jobb
etter en ufrivillig avgang. Økt omstilling i arbeidslivet
er ofte belastende for den enkelte. Dette kan føre til
langtidsfravær og varig utstøting til ulike trygdeytelser.
Økende sysselsetting og deltakelse
i arbeidslivet har gått sammen med økende sykefravær
og en økende andel av personer i yrkesaktiv alder på trygd.
Endringer i befolkningsstrukturen med stadig flere eldre og personer
med opparbeidede rettigheter kan forklare deler av økningen
av antall personer på trygdeytelser, men også en
rekke strukturelle forhold kan bidra til å forklare disse
utviklingstrekkene. Potensialet for økt yrkesdeltakelse
ligger særlig hos eldre, innvandrere og uføretrygdede.
Utdanningsnivået i befolkningen har økt,
men behovet for kontinuerlig etter- og videreutdanning vokser i takt
med endringen i arbeidslivet. For enkelte vil manglende
eller utdatert kompetanse i forhold til hva som etterspørres
i arbeidsmarkedet bidra til at de har problemer med å få eller
beholde en tilknytning til arbeidslivet. Disse er viktige
målgrupper for den nye arbeids- og velferdsforvaltningen.
Arbeidstilbudet har stor betydning for offentlige
inntekter, og for det offentlige velferdstilbudet. En høy yrkesdeltakelse
innebærer at en stor del av befolkningen i yrkesaktiv alder
har inntekt av eget arbeid og opptjener trygderettigheter. Personer
som faller ut av arbeidslivet på grunn av sykdom eller
andre grunner har derfor fortsatt økonomisk trygghet og
slipper å leve på privat forsørgelse.
Aldringen av befolkningen betyr at det i fremtiden vil
bli et økende behov for å yte tjenester og omsorg
for den delen av befolkningen som ikke deltar i arbeidslivet.
Det kan gi knapphet på arbeidskraft i årene fremover.
En politikk som bidrar til at marginale og utsatte personer kommer
i jobb vil bidra til å fremme samfunnsmessige velferdsmål
og tilfredsstille mange personers ønsker og ambisjoner
om delta i ordinær sysselsetting.
Yrkesdeltakelsen blant personer med innvandrerbakgrunn
er lavere enn i befolkningen ellers. Innvandrerne utgjør
en underutnyttet ressurs i arbeidsmarkedet. God integrering av innvandrerbefolkningen
i arbeidsmarkedet er viktig både for den enkelte og for
samfunnet.
Om lag 700 000 personer i yrkesaktiv
alder er til enhver tid borte fra arbeidslivet og mottar livsoppholdsytelser
fra det offentlige på grunn av problemer knyttet til sykdom,
arbeidsledighet eller sosiale forhold.
Det blir i meldingen redegjort nærmere
for blant annet:
– Arbeidsledighet
- utvikling i antall mottakere av dagpenger.
– Mottakere av økonomisk
sosialhjelp, herunder langtidsmottakere av sosialhjelp samt ungdom, arbeidsløshet
og marginalisering.
– Mottakere av helserelaterte
stønader, herunder sykefravær, rehabiliteringspenger
og attføringspenger, samt uføreytelser. Sistnevnte
redegjør for varighet på andre helserelaterte
stønader før innvilgelse av en uføreytelse
og overganger fra helserelaterte ytelser.
– Lange og sammensatte stønadsforløp,
herunder analyser av forløp som starter med arbeidsledighet, helseproblemer
eller et sosialt problem, sykepenger, arbeidsledighet, sosialhjelp.
I tillegg kommer attføring og overgang til arbeid.
– Generelle trekk ved de helserelaterte
ordningene, herunder sykefravær og uførepensjonering
fordelt på alder, vekst i andel yngre mennesker på helserelaterte
ytelser, kjønnsforskjeller i sykefravær og uførepensjonering,
diagnoser og sykefravær/uførepensjonering
(muskel- og skjelettlidelser, psykiske lidelser samt sykefravær
og rusmiddelproblematikk), sykefravær og uførepensjonering
- næringsvise variasjoner og geografiske variasjoner (innvandrere
og uførepensjonering) samt sosial ulikhet og helse.
– Hvilke forhold kan forklare
utviklingen i sykefravær og uførepensjonering,
herunder alderssammensetningen, helseforhold/helsetilstand,
betydningen av arbeidsmiljø og arbeidsvilkår,
ned-bemanning, omstillinger og sykefravær/uførepensjonering,
arbeidsledighet og sykefravær/uførepensjonering,
regelendringer mv. og uføretilgang samt normer og holdninger
til trygd og arbeid.
– Familieytelser, herunder ytelser
til enslige forsørgere og mottakere av fødsels-
og adopsjonspenger (foreldrepenger).
– Forekomst av og utvikling i
lavinntekt.
I sin oppsummering uttaler Regjeringen blant
annet at et betydelig antall personer i yrkesaktiv alder til enhver
tid er borte fra arbeidslivet og mottar livsoppholdsytelser fra
det offentlige på grunn av sykdom, arbeidsledighet eller
sosiale forhold. Det meste av veksten har skjedd i form
av økt sykefravær og uførepensjonering.
Særlig alvorlig er det store omfanget av uførepensjonering,
ikke minst i yngre aldersgrupper, fordi det stiller personer varig
utenfor arbeidslivet.
Arbeidsledigheten har gått ned den
senere tiden, og de aller fleste som blir ledige kommer relativt
raskt tilbake i arbeid. Samtidig har andelen langtidsledige med en
sammenhengende ledighetsperiode på over et halvt år
gått litt opp. Undersøkelser viser at personer
med svært langvarig ledighet oftere har helsemessige og/eller
sosiale problemer.
I de senere årene har antall sosialhjelpsmottakere
ligget stabilt. Om lag halvparten var i 2005 langtidsmottakere med
en sammenhengende stønadsperiode på over 1/2 år.
I underkant av halvparten av langtidsmottakerne hadde sosialhjelp
som hovedinntekt. Arbeidslivstilknytningen for denne gruppen er
lav. Mange langtidsmottakere av sosialhjelp har relativt omfattende
helseproblemer, særlig psykiske plager. Personer som mottar
sosialhjelp i ung alder har større problemer på arbeidsmarkedet
senere i livet enn andre grupper.
Antallet som mottar ulike helserelaterte ytelser
har økt betydelig over lengre tid. Sykefraværet
ser nå ut til å øke igjen. Også varigheten
av fraværene ser ut til å øke. Den relative
veksten i helserelaterte ytelser har vært særlig
høy i de yngste aldersgruppene, men gjør seg gjeldende
i alle aldersgrupper, bortsett fra de eldste yrkesaktive, som i økende
grad går over på AFP.
Mange av de som uførepensjoneres har
en lang stønadshistorie bak seg. Det er en sterk sammenheng
mellom lengden på den passive stønadsperioden
og varig arbeidslivstilknytning. Det er et betydelig problem at mange
mottar midlertidige sykdomsrelaterte stønader eller økonomisk
sosialhjelp i lang tid før aktive arbeidsrettede tiltak
settes inn. En del har svært sammensatte stønadsforløp,
ofte med tilbakefall og flere stønadsperioder på samme
ytelse. Oppfølging og attføring synes i mange
tilfeller å bli satt i verk for sent i prosessen og er
for lite koordinert.
De som starter et stønadsforløp
som følge av et sosialt problem (økonomisk sosialhjelp)
synes å ha større problemer med å komme
i arbeid sammenlignet med de som kommer inn i stønadssystemet
på grunn av arbeidsledighet (dagpenger) eller et helseproblem (sykepenger).
De som starter et stønadsforløp med sosialhjelp
er gjennomgående yngre og har mindre yrkeserfaring enn
de som i utgangspunktet har et ledighets- eller et helseproblem
Det er betydelig grad av usikkerhet knyttet
til videre forløp etter iverksetting av attføring.
Mange går tilbake til nye utredninger eller nye runder
med midlertidige stønader. I tillegg til sen iverksetting
av tiltak er dette en viktig forklaring på langvarige stønadsforløp.
Forbruket av livsoppholdsytelser varierer etter
individuelle kjennetegn og sosial status mv. Kvinner har høyere
sykefravær enn menn, også ved kontroll for svangerskapsrelatert
sykdom. Det er klare kjønnsforskjeller i bruk av attføringstiltak.
Langtids sosialhjelpsmottakere skiller seg fra
befolkningen for øvrig ved at yngre aldersgrupper og ikke-vestlige
innvandrere er overrepresentert, de har et lavere utdanningsnivå,
og det er en overvekt av menn.
Sannsynligheten for å bli uførepensjonert
er større for kvinner enn for menn, den øker med
stigende alder og er høyere blant innvandrere fra Nord-Afrika
og Midt-Østen enn blant andre innvandrergrupper og etniske
nordmenn. Sannsynligheten for uførepensjonering er også høyere
blant de med lav utdanning, og er spesielt høy i enkelte
tjenesteytende yrker.
Muskel- og skjelettlidelser og psykiske lidelser
er de hyppigst forekommende diagnosegruppene innenfor de helserelaterte
ordningene. Psykiske problemer sammen med problemer knyttet til
rusmiddelmisbruk ligger ofte til grunn for behovet for økonomisk
sosialhjelp. Det har vært en markant vekst i andelen sykefraværstilfeller
med en psykisk diagnose de senere årene. Det er grunn til å tro
at rusmiddelmisbruk er en årsak til sykefravær
og uførhet som i mange tilfeller skjules bak mer sosialt
akseptable diagnoser.
Det finnes ingen entydig forklaring på den
betydelige veksten i helserelaterte ytelser. Men også kontrollert for
alder har uførhet og sykefravær økt betraktelig. Økningen
har kommet på tross av at det ikke er tegn som tyder på noen
klar svekkelse i befolkningens helsetilstand.
Regelendringer, skjerpede krav både
til leger, arbeidsgiverne og den enkelte stønadsmottaker,
mer bruk av aktive tiltak og attføring mv. har påvirket
forbruket av livsoppholdsytelser i ulik grad. Samtidig kan en se
en tendens til forflytning av problemer fra ett område
til et annet dersom det ikke skjer en koordinert og samtidig innsats
på flere områder.
Forholdet mellom helse og trygdeforbruk er også avhengig
av hva som skjer i arbeidslivet. Det er grunn til å anta
at økt omstillingstakt i økonomi og arbeidsliv har
medført helsemessige og andre belastninger for flere arbeidstakere
og trolig har bidratt til økt uførepensjonering.
Arbeidsmiljøfaktorer, både fysiske og psykososiale
faktorer, synes i hovedtrekk å ha endret seg relativt lite.
Også endringer i familiemønstre med økning
i antall samlivsbrudd kan ha hatt en viss betydning for vekst i
sykefravær og uførepensjonering.
Veksten i antallet personer med livsoppholdsytelser kan
dermed reflektere grunnleggende verdi- og holdningsmessige endringer
i samfunnet og synes å ha sammenheng med utviklingstrekk
både i arbeidsliv, i familiemønstre, i organisering
og innretning av det samlete velferdstilbudet. Det kan tyde på at
det samlede velferdstilbudet ikke er godt nok innrettet i forhold
til behovet for bistand blant enkelte grupper, og at det ikke i
tilstrekkelig grad ivaretar og fremmer målet om arbeid.
Når det gjelder innvandrerbefolkningen
i Norge, så utgjorde den ved inngangen til 2006 ca. 387 000
personer, dvs. 8,3 pst. av befolkningen. Det er relativt mange unge
voksne sammenlignet med resten av befolkningen. En stor del av innvandringen
til Norge består av flyktninger, 117 000 dvs.
2,5 pst. av den totale folkemengden. Mange innvandrere har kort
botid i landet. Ca. 100 000 personer har innvandret mellom
2001 og 2005.
Det redegjøres i meldingen nærmere
for blant annet:
– Status
i dag når det gjelder: sysselsetting, arbeidsledighet,
personer utenfor arbeidsstyrken, innvandrebefolkningen og økonomisk
utsatthet.
– Eksisterende ordninger og tiltak
blir redegjort for, herunder introduksjonsordningen for nyankomne, opplæring
i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, forsøket
Ny sjanse, arbeids- og velferdsetatens tiltak, grunnskoleopplæring
for voksne samt innvandrere og attføring, samt diskrimineringsloven.
– Utfordringer, herunder lav utdanning
og svake grunnleggende ferdigheter, godkjenning av utenlandsk høyere
utdanning, yrkesprøving for de med kompetanse på videregående
skoles nivå, rekruttering og diskriminering i arbeidslivet,
etablering av egne arbeidsplasser, økt likestilling: Flere
innvandrerkvinner i arbeid samt å unngå at dårlige
levekår videreføres til neste generasjon.
Personer med nedsatt funksjonsevne er en viktig
ressurs for arbeidsmarkedet. De har kompetanse og ressurser som
det er viktig å få nyttiggjort og tatt i bruk
i arbeidslivet. Samtidig er det store individuelle forskjeller i
den enkeltes kompetanse, ressurser og konkrete livssituasjon. Langt
fra alle har redusert funksjonsnivå og bistandsbehov i
forhold til arbeidslivet.
I meldingen redegjøres det nærmere
for blant annet:
– Situasjonen
på arbeidsmarkedet for personer med nedsatt funksjonsevne,
de som ønsker arbeid samt utdanningsnivå.
– Nærmere om iverksatte
strategier og ordninger, herunder en aktiv arbeidsmarkedspolitikk,
tilgjengelighet og likestilling, lovgivning om vern mot diskriminering,
Syse-utvalget, tilrettelegging i arbeidslivet, opptrappingsplanen
for psykisk helse, tiltaksplan for å rekruttere personer
med nedsatt funksjonsevne til staten samt strategiplan for familier
med barn med nedsatt funksjonsevne.
– Utfordringer.
– Spekteret av virkemidler.
I sin oppsummering uttaler Regjeringen blant
annet at Norge står foran en betydelig omlegging av arbeids- og
velferdspolitikken med implementeringen av arbeids- og velferdsforvaltningen.
Det er behov for å vurdere å forsterke eksisterende
virkemidler og ta i bruk nye virkemidler og strategier på enkelte
områder for å støtte opp om reformens
mål om å få flere i arbeid. Det legges
til grunn at det hovedsakelig skal være en felles arbeidsmarkedspolitikk
og felles virkemiddelmeny som skal kunne tas i bruk for alle gjennom
mest mulig universelle løsninger. Det er behov for et bredt spekter
av arbeidsrettede tiltak og tjenester. Hvilke virkemidler som skal
nyttes overfor den enkelte må ta utgangspunkt i individuelle
behov. De omfattende endringer i virkemidlene som foreslås
kommer også innvandrerbefolkningen og personer med nedsatt
funksjonsevne til gode. Det knytter seg imidlertid særskilte utfordringer
til innvandrerbefolkningen og personer med nedsatt funksjonsevne
som på hvert av områdene krever særskilte
tiltak for å støtte opp om reformens formål
om å få flere i arbeid.
Det er svært viktig å øke
yrkesdeltakelsen blant ikke-vestlige innvandrere. Lav kompetanse
og svake grunnleggende ferdigheter i forhold til arbeidsmarkedets krav
er en viktig utfordring, og tilsier at mange vil kunne ha behov
for tilpasset opplæring og særskilt bistand for å komme
over i varige arbeidsforhold. Forskjellige former for diskriminering
på arbeidsmarkedet hindrer en god bruk av innvandrerbefolkningens
ressurser og tilsier større fokus på en bevisst
og aktiv rekrutteringspolitikk blant alle arbeidsgivere. Godkjenningsordninger
for utenlandsk utdanning er et viktig element for arbeidslivets
bruk av innvandrernes kompetanse. Økt deltakelse i arbeidslivet
blant kvinner er viktig både for å bidra til økt
likestilling og for å bekjempe dårlige levekår
blant ikke-vestlige innvandrere.
Sysselsettingen blant personer med nedsatt funksjonsevne
er betydelig lavere enn i befolkningen sett under ett. Hittil har
man i stor grad vektlagt utdanningsrelaterte virkemidler, mens virkemidler
rettet mot arbeidsgiver for å lette inngangen til arbeidslivet
har vært brukt i noe mindre grad. Å sikre unge
med nedsatt funksjonsevne innpass i arbeidslivet bidrar til å hindre at
enkelte unødig ender opp på uføreytelser.
En styrket rekruttering av personer med nedsatt funksjonsevne bidrar
også til å sikre økt tilgang på arbeidskraft
i årene som kommer.
Meldingen omtaler her prinsipper for og hovedtrekk ved
organiseringen av den nye arbeids- og velferdsforvaltningen. Den
beskriver roller, oppgaver og utfordringer knyttet til samarbeid
med myndigheter på andre samfunnssektorer som i særlig
grad berører arbeids- og velferdsforvaltningens oppgaveløsning
og måloppnåelse. Det gjelder samarbeid med arbeidsmiljømyndighetene,
helsetjenesten - både den kommunale helsetjenesten og spesialisthelsetjenesten
med særlig vekt på legens rolle som premissleverandør
ved tildeling av trygdeytelser - samt utdanningsmyndighetene og
kriminalomsorgen.
I sin oppsummering uttaler Regjeringen blant
annet at etablering av en ny arbeids- og velferdsforvaltning er et
av hovedgrepene i arbeidet med å utvikle en helhetlig arbeids-
og velferdspolitikk. En reorganisering av arbeids- og velferdsforvaltningen
er samtidig en viktig forutsetning for å oppnå en
bedre og mer effektiv virkemiddelbruk i tråd med de endringer
og forslag som fremmes i meldingen.
Målet om å få flere
i arbeid og færre på passive stønader
kan imidlertid ikke nås uten et løpende samvirke mellom
arbeids- og velferdsforvaltningen og det arbeidet som utføres
av arbeidsgivere og arbeidstakere, partene i arbeidslivet og andre
myndigheter.
Arbeidstilsynet og Arbeids- og velferdsetaten
har funksjoner og oppgaver knyttet til å hindre at personer som
er i arbeid blir syke og støtes ut av arbeidslivet. Begge
etater forvalter lovregler på området, men har ulike
hovedvirkemidler. For å sikre en mest mulig samordnet innsats
for å forebygge sykefravær og utstøting har
departementet etablert et prosjekt for å tydeliggjøre ansvarsforholdene
mellom etatene og mellom etatene og virksomhetene.
Helse- og sosialtjenesten skal samarbeide med arbeids-
og velferdsforvaltningen, blant annet i behandlings- og rehabiliteringsprosesser
hvor brukeren har arbeid som mål. Styrket kvalitet, kompetanse
og kapasitet i helsetjenestens rehabiliteringsarbeid kan bidra til
at flere blir i stand til å mestre deltakelse i arbeidslivet.
Legen har en nøkkelrolle som premissleverandør
for Arbeids- og velferdsetatens vedtak om tildeling av trygdeytelser
til enkeltpersoner. Sikring av god medisinsk dokumentasjon og gode
faglige vurderinger som grunnlag for de vedtak som fattes er viktig.
Gjennom Opptrappingsplanen for psykisk helse og Helse- og omsorgsdepartementets
forslag i 2007-budsjettet til en strategiplan for arbeid og psykisk
helse, vil mennesker med psykiske lidelser få bedre muligheter
til å utnytte egen arbeidsevne.
Utdanning har stor betydning for enkeltpersoners yrkesaktivitet
og inntekt, og sannsynligheten for å være sysselsatt øker
sterkt med økende utdanningsnivå. Det er en betydelig
andel som mangler viktig kompetanse eller som ikke makter å gjennomføre
en ordinær videregående opplæring. Samspillet
mellom utdannings- og arbeidsmarkedsmyndighetene kan være
av vesentlig betydning når det gjelder å gjennomføre
tiltak mot utsatte grupper. Å nå målgruppene
i risikosonene for langvarige ledighetsperioder og varig utstøting,
kan gi betydelige gevinst for både den enkelte og for samfunnet
generelt.
Et tett samarbeid mellom arbeids- og velferdsforvaltningen,
den enkelte kommune og Kriminalomsorgen, er viktig for at domfelte
og varetektsinnsatte skal sikres tilgang og rettigheter til det
samlede tjenestespekter og derved styrke sin tilknytning til arbeidsmarkedet.
Under dette punktet gjennomgås hovedtrekk
ved dagens arbeidsrettede tjenester og tiltak for å hjelpe personer
som har behov for bistand for å komme inn i eller fortsatt
kunne delta i arbeidslivet. De viktigste tjenestene og tiltakene
som Arbeids- og velferdsetaten og sosialtjenesten i kommunene har
ansvaret for beskrives. Tiltakene er tallrike og varierte, og drives
ofte i samarbeid mellom de nevnte etatene, utdanningsetatene, helsetjenestene,
arbeidsgivere med flere. NAV-reformen vil gi organisatoriske rammer
for mer effektive arbeidsmåter, og bedre koordinering av
tjenester og tiltak tilpasset behovene til den enkelte.
Regjeringen viser i sin oppsummering til at
muligheten for ulike typer tiltak og tjenester i praksis har vært knyttet
til rettigheter til bestemte ytelser. Dette har i enkelte tilfeller
begrenset tilgangen på hensiktsmessige tiltak. Dessuten
har det ført til at hvilken type livsoppholdsytelse en
har og lengden på den, i stor grad har vært styrende
på servicen til brukerne. Det finnes allerede i dag samarbeidsrutiner
for å komme rundt noen av disse begrensningene, og samarbeidet
mellom etatene har vært omfattende.
En ytelse fra folketrygden åpner muligheter
for andre tiltak enn det økonomisk sosialhjelp gjør,
der sosialhjelpsmottakeren er avhengig av at akkurat den kommunen
har relevante tiltak å tilby. Men også mellom
de ulike områdene i folketrygdloven finner en slike forskjeller.
Rehabiliteringspenger forutsetter andre tiltak enn det for eksempel
attføring og sykepenger gjør, selv om utfordringene
som brukerne har, kan være nokså like. Men kanskje
viktigere er den styrende funksjonen de enkelte ytelsene har på arbeidet
i etatene. Ønsket om tidligere intervensjon og regelmessig
oppfølging kan ha vært hemmet av krav til å være
kvalifisert for ulike ytelser.
Dette punktet i meldingen har også sammenfattet evalueringer
og erfaringer med tiltaksnivået, utformingen av tiltak
og tjenester og tilpasning av dem. Evalueringer har en sentral plass
i utviklingen av gode tiltak og tjenester og i utvikling av kunnskap
om hvordan tiltak best kan tilpasses individuelle behov og forutsetninger.
Folketrygdens formål er å gi økonomisk
trygghet ved å sikre inntekt og kompensere for særlige
utgifter ved arbeidsløshet, svangerskap, fødsel
og adopsjon, aleneomsorg for barn, sykdom og skade, uførhet,
alderdom og dødsfall. Folketrygden er i utgangspunktet
en sosialforsikring ved at retten til ytelsene er knyttet til tidligere
inntekt og opptjente pensjonspoeng, men det gis også ytelser
til personer som ikke har vært i arbeid. Folketrygdens
forvaltere skal ikke være passive utbetalere av ytelser,
men bidra til at den enkelte i størst mulig grad skal kunne
klare seg selv i arbeids- og dagliglivet. For flere av ytelsene
har det derfor vært viktig at ytelsen utformes slik at
den sikrer at den enkelte stønadsmottaker stimuleres til å søke
arbeid. Det er blitt lagt større vekt på arbeidsrettet
aktivitet, samtidig som det har vært et sterkere fokus
på overgang fra passive til aktive trygdeytelser.
I meldingen blir det redegjort nærmere
for:
– Helserelaterte
ytelser, herunder sykepenger, rehabiliteringspenger, ytelser under
yrkesrettet attføring, tidsbegrenset uførestønad
samt uførepensjon.
– Arbeidsrelaterte ytelser, herunder
dagpenger under arbeidsløshet, stønad til livsopphold
mv. til tiltaksdeltaker (individstønad), stønad
til helt ledige som har avsluttet lang dagpengeperiode (ventestønad), ventelønn
samt vartpenger.
– Andre midlertidige ytelser,
herunder stønad til enslig mor eller far (overgangsstønad),
ytelser til gjenlevende ektefelle, ytelser til tidligere familiepleier, introduksjonsstønad
samt økonomisk sosialhjelp.
– Aktivitetskrav.
– Forholdet til tjenestepensjon.
– Behovsprøvde stønader,
herunder bostøtte og behovsprøvd forsørgingstillegg.
– Nærmere om skatteregler
for de ulike ytelsene, herunder skattebegrensningsregelen,
særfradrag for uførhet samt særskilte
regler for enslige forsørgere.
– Viktige endringer som er gjennomført
i inntektssikringsordningene, herunder endringer i inngangsvilkårene
i de helserelaterte ytelsene, endringer i varigheten, styrkede aktivitetskrav
i ytelsene og arbeidsretting av ytelsene.
I sin oppsummering viser Regjeringen til blant
annet at det i dag finnes en rekke ytelser som dekker midlertidig
tap i inntekt som skyldes helseproblemer, arbeidsløshet
eller omsorg for små barn. Hovedformålet om å sikre
midlertidig inntektsbortfall løses i hovedsak på en god
måte innenfor de ulike ordningene.
De mange inntektssikringsordningene er både
komplekse og ressurskrevende å administrere og de inneholder
i tillegg en del utilsiktede stønadsfeller. Det er nødvendig å se
nærmere på inntektssikringsordningene for å legge
til rette for økt overgang til arbeid, en mer effektiv
forvaltning, og for å kunne bruke mer av de administrative
ressursene på bedre oppfølging av den enkelte
mottaker.
I dag finnes det en rekke ytelser som i mange
tilfeller vil avløse hverandre i tid. Selv om en del av
ulikhetene i livsoppholdsytelsene er velbegrunnet, er andre mer utilsiktet.
Ulikheter har oppstått ved at det er gjort endringer i
enkeltytelser uten at det samtidig er tatt stilling til om tilsvarende
endringer burde gjøres i de andre ytelsene. Andre har oppstått
som følge av at ytelsene har vært administrert
av ulike etater som har hatt ulike administrative rutiner.
Mange ulike strategier og tiltak har vært
prøvd for å begrense tilstrømningen til
uførepensjon uten å ha gitt ønskede og
varige resultater. Det er gjort en rekke endringer for å arbeidsrette
folketrygdens midlertidige livsoppholdsytelser. Dette har likevel
ikke gjort noe med de mer grunnleggende utfordringene i dagens regelverk.
Regelverket er fortsatt splittet i mange ytelser som hver tar fatt
i en begrenset del av de problemene stønadsmottakerne har
med å komme i eller tilbake til arbeid. Dagens helserelaterte
ytelser fokuserer sterkt på brukerens begrensninger, og
ikke på mulighetene.
Med få unntak, er ikke regelverket
for ytelsene til hinder for at det settes i gang nødvendig
oppfølging og tiltak uavhengig av hvilken ytelse personen
mottar. Dagens oppdeling av inntektssikringssystemet i mange ulike
ytelser som hver for seg har en klar tidsbegrensning, har imidlertid
ført til at oppfølging og tiltak i praksis har
blitt nært koblet mot livsoppholdsytelsen, fremfor mot
stønadsmottakers behov. Dette er blitt forsterket ved at
ulike etater har hatt ansvaret for de ulike ytelsene. Alt dette
bidrar til å forsinke arbeidet med å få stønadsmottaker
i stand til å forsørge seg selv ved arbeid, eller
klare seg best mulig i dagliglivet, og vil kunne føre til
at stønadsforløpene blir så lange at
dette i seg selv vil kunne bidra til å redusere stønadsmottakers
muligheter for å komme seg tilbake i arbeid.
I forbindelse med overganger mellom ulike trygdeytelser
vil det også kunne oppstå unødige passive
perioder ved at oppmerksomheten blir dreid mot vedtaksadministrasjon
og bort fra aktivitet og oppfølging. Mens søknaden
behandles, pågår det normalt lite oppfølging
og aktivitet. Satsingen på tidlig inngripen i sykdomsløp
og parallell bistand til behandling og arbeidsrettede aktiviteter,
innebærer at man oftere vil kunne få perioder
med sykdom under attføringsløpet. Dagens regelverk
gjør det i slike tilfeller nødvendig å stanse attføringsløpet,
vurdere om det skal innvilges rehabiliteringspenger eller andre
livsoppholdsytelser, for så å behandle nytt krav
om attføring på et litt senere tidspunkt. Når
det er konkret utsikt til at man vil kunne gjenoppta attføring,
fremstår dagens regelverk som klart uhensiktsmessig. Det
svekker stønadsmottakers fokus og motivasjon, er samfunnsøkonomisk
ulønnsomt og administrativt ressurskrevende.
Agderforskning påpeker at forvaltningen
bør se på enkeltindividet mer helhetlig, og ikke
i forhold til ulike inntektssikringsordninger i folketrygdloven.
De mener at medisinsk rehabilitering og yrkesrettet attføring
bør ses mer i sammenheng. Ifølge Agderforskning
kommer det et mentalt skille for brukeren ved overgangen til tidsbegrenset
uførestønad. Det å gjennomgå medisinsk rehabilitering
eller yrkesrettet attføring signaliserer fortsatt et håp
om å komme tilbake til arbeidslivet, mens innvilging av
uføreytelse tolkes som at det ikke lenger er håp
om å komme tilbake til arbeidslivet. Agderforskning finner
at stønadsmottakerne i høy grad likestiller tidsbegrenset
uførestønad med en varig uførepensjon.
Dersom målet med tidsbegrenset uførestønad
er å få flest mulig tilbake i arbeid, men riktignok gi
dem mer tid til å nå dette målet, anbefales
det at tidsbegrenset uførestønad i større
grad må skille seg ut fra varig uførepensjon,
både i navn og i saksbehandling.
Dagens helserelaterte ytelser har absolutte
og relativt strenge medisinske inngangsvilkår. Stønadsmottakere som
beveger seg mellom de ulike helserelaterte folketrygdytelser må dermed
gjentatte ganger dokumentere sine helseproblemer, og begrunne at
det er disse som er årsaken til den reduserte inntekts-
eller arbeidsevnen. Søkelyset rettes da mot stønadsmottakers
begrensninger og det som ikke fungerer, fremfor at fokus rettes mot
den enkeltes ressurser, potensial, og hva som skal til for å kunne
komme i arbeid.
OECD har påpekt at fastlegene spiller
en mer sentral rolle ved tildeling av uførepensjon enn
hva som er tilfellet i de fleste andre land. Det er grunn til å tro
at dette også kan gjelde mer generelt, i og med at medisinskfaglige
vurderinger også er sentrale inngangsvilkår for å kunne
få innvilget sykepenger, rehabiliteringspenger og attføringspenger.
De absolutte medisinske inngangsvilkårene
for de helserelaterte folketrygdytelsene, innebærer at
en del personer som har en betydelig redusert arbeidsevne ikke vil
fylle vilkårene for rett til ytelse og dermed ikke ha rett
til yrkesrettet attføring. Dersom disse personene har behov
for bistand for å komme tilbake til eller inn i arbeidslivet,
vil de imidlertid kunne få tilbud om ulike tiltak av Arbeids-
og velferdsetaten. Mens de deltar på tiltak, vil de motta
stønad til livsopphold til tiltaksdeltaker (individstønad).
Dette innebærer at Arbeids- og velferdsetaten i dag administrerer
to parallelle systemer for yrkeshemmede arbeidssøkere.
I tillegg til helse og arbeidsledighet, kan
blant annet økonomiske insentiver i det samlede skatte-,
pensjons- og overføringssystemet være ett av flere
elementer som påvirker den enkeltes motivasjon til å stå i
arbeid.
Det blir i meldingen vist hvordan ulike forhold
kan påvirke strømmene inn og ut av ulike trygdeytelser. Det
ses på hvordan økonomiske insentiver i enkelte
av de midlertidige inntektssikringsordningene isolert sett kan fremstå.
Beregningene viser hva den enkelte maksimalt kan motta av ytelser,
og tar ikke hensyn til at mottak av en ytelse kan medføre
at rettighetene til en annen ytelse faller bort.
Det er stor usikkerhet knyttet til i hvor stor
grad økonomiske insentiver påvirker de faktiske
strømmene inn og ut av ulike ordninger. Økonomiske
insentiver har trolig størst effekt i de tilfellene hvor
en kombinasjon av ulike ytelser innbærer at stønadsmottakere
tjener svært lite eller til og med taper på å arbeide,
det vil si såkalte stønadsfeller. I tillegg kan
det som oppfattes som økonomiske tilpasninger, bidra til å redusere
legitimiteten til ytelsessystemet samlet sett. I en del andre land
har fokuset blitt rettet mot avkortingsreglene for ytelsene i forhold
til arbeidsinntekt. Det skal lønne seg å arbeide
og på den måten motvirke at personer av økonomiske
grunner blir svært lenge eller varig utenfor arbeidslivet.
I meldingen redegjøres det nærmere
for følgende:
– Arbeidsgivernes
insentiver, herunder forholdet mellom arbeidsgiveres kostnader og
de samfunnsøkonomiske kostnadene, ulike veier fra arbeid
til trygd, samt fra trygd til arbeid.
– Insentiver for den enkelte,
herunder nærmere om økonomiske insentiver i inntektssikringssystemet, insentivstrukturens
virkning på den enkeltes atferd, veier fra arbeid til trygd,
betydningen av tjenestepensjonsordninger, fordeling av populasjonen
på de ulike typeeksemplene blir grafisk fremstilt, virkningen
av bostøtte, attføringsstønader, samt insentivene
til å øke arbeidsinnsatsen.
Regjeringen uttaler i sin oppsummering blant
annet at ytelsene skal sikre inntekt og kompensere for merutgifter
når arbeidsinntekten faller bort. Samtidig er det viktig
at ordningene ikke utformes slik at de reduserer arbeidstakeres
og trygdemottakeres motivasjon til å søke seg
mot arbeid framfor trygd. Ytelsen skal balansere disse to hensynene.
Hensynet til "riktige" økonomiske insentiver tilsier at
de ulike ytelsene i kombinasjon med skattesystemet, bør
utformes slik at det alltid lønner seg for den enkelte å være
i inntektsgivende arbeid framfor å motta ulike former for
offentlige velferdsytelser.
Når en vurderer hvordan ytelsene påvirker
insentivene til å arbeide, er det ikke bare hovedytelsen
fra folketrygden som har betydning. Ulike tilleggsytelser, friinntektsordninger,
skattefordeler, tjenestepensjonsytelser og uføreforsikringer
påvirker også hvor stor økonomisk betydning
det har for den enkelte å gå fra arbeid til trygd. Gjennomgangen
har vist at når en tar hensyn til samspillet mellom livsoppholdsytelser,
tilleggsytelser og skattesystem på kort sikt, kan den økonomiske
gevinsten av å arbeide framfor å motta trygd isolert
sett være liten, spesielt for personer med lav og middels
inntekt. Dette vil kunne gi opphav til såkalte stønadsfeller,
det vil si at uheldige økonomiske insentiver på kort
sikt bidrar til at personer forblir på et relativt lavt
inntektsnivå også på lengre sikt, selv
om de har potensial til å øke inntekten over tid
gjennom deltakelse i arbeidsmarkedet. Det er også viktig å ta
hensyn til hvor lenge den enkelte kan motta ytelsen. De økonomiske
insentivene vil spille en mindre rolle i korte, avgrensede stønadsløp.
Det er viktig å understreke at økonomiske
insentiver i det samlede skatte-, pensjons- og overføringssystemet bare
er ett av flere elementer som påvirker mulighetene og motivasjonen
til å stå i arbeid. Helsesituasjon, personlig økonomi,
preferanser i forhold til fritid, familiære forhold, yrkes-
og utdanningsløp og forhold på arbeidsplassen
er noen av de andre forholdene som er med på å påvirke
den enkeltes valg.
Arbeidsgivernes behov for arbeidskraft og villighet til å beholde
eller ansette personer som mottar trygd er viktig. Deres mulighet
til å støte ut enkelte arbeidstakere og dermed
velte kostnader over på staten, arbeids- og velferdsmyndighetenes
evne til å gi relevante tilbud og stille krav til deltakelse,
samt legens/helsevesenets utøvelse av rollene
som behandler og portvakt til trygdesystemet, er videre viktige
forhold som påvirker den enkeltes muligheter.
Under dette punktet blir det i meldingen redegjort nærmere
for blant annet:
– Sysselsetting,
arbeidsledighet og yrkespassivitet.
– Årsaker til yrkespassivitet.
– Arbeidsmarkedspolitikk.
– Systemer for midlertidig inntektssikring,
herunder sykepenger og medisinsk rehabilitering og yrkes- og arbeidslivsrettet
rehabilitering.
– Sosiale overføringer
i et fordelingsperspektiv.
– Ordninger og reformer i enkeltland,
herunder sysselsettingsstrategier i EU og OECD-området,
Sverige: Sykepengeordningen og aktiv arbeidsmarkedspolitikk (reformer
i sykepengeordningen og uføreordningen samt aktivitetsgarantien),
Danmark: Det rommelige arbeidsmarked (uføre), Nederland:
Reformer i stønadssystemet (organiseringen av arbeids-
og sosialområdet samt stønadssystemet), Storbritannia:
Arbeids- og aktivitetsplikt, Tyskland: Hartz-reformen samt Finland: Nasjonale
program for et inkluderende arbeidsmarked.
I sin oppsummering viser Regjeringen blant annet
til at utformingen av arbeids- og velferdstjeneste i Norge følger
de samme utviklingstrekk som våre naboland ved at arbeids-
og velferdstjenestene forenkles og samordnes. I den "nordiske modellen"
som kjennetegner Norge og Sverige, står det statlige ansvar
fortsatt sterkt. I den "kontinentale" og "anglo-saksiske" modellen
står kommunene i større grad ansvarlig for gjennomføringen
av tiltakene, ofte med bruk av private tjenesteleveranser.
Formålet med disse reformene har vært
et ønske om å rette mer av innsatsen overfor stønadsmottakerne
i retning av aktivitet og jobb. Enkelte land har også endret
noen av stønadsordningene i forbindelse med de organisatoriske
reformene. Finland, Storbritannia og Tyskland har redusert skillet
mellom personer med og uten opparbeidede rettigheter gjennom en
egen stønad med tilknyttede aktivitetskrav for personer
uten rettigheter til dagpenger. Aktivitetsgarantien i Sverige inneholder
også tilsvarende ytelser med aktiviseringskrav overfor
utsatte grupper i arbeidsmarkedet. Da reformene og endringer tilknyttet
stønadsordningene er av ganske ny dato, er det få evalueringer
som kan vise til effekter av tiltakene.
Det er en klar dreining mot vektlegging av aktive
tiltak og større bruk av arbeidsevnevurdering og balanseringen
mellom rettigheter og plikter for den enkelte stønadsmottaker
er kommet sterkere i fokus i flere land. Utgangssituasjonen for
de arbeids- og velferdspolitiske reformene varierer mellom de ulike
land. Norge var relativt tidlig ute med en aktiv politikk overfor
yrkeshemmede, og internasjonalt er det i tilelgg en utvikling mot økt
innsats på aktive tiltak også for andre grupper
enn arbeidsledige.
Komiteen viser til Regjeringens
analyse av utviklingstrekkene i samfunnsøkonomi,
arbeidsmarked og arbeidsliv. Der vises det til at økende
sysselsetting og deltakelse i arbeidslivet har gått sammen
med økende sykefravær og en økende andel
av personer i yrkesaktiv alder på trygd. Potensialet for økt
yrkesdeltakelse framover ligger særlig hos eldre, innvandrere,
uføretrygdede og deltidsarbeidende.
Komiteen viser til reforhandlet
avtale om inkluderende arbeidsliv, der partenes ambisjon om redusert sykefravær
og økt inkludering i arbeidslivet skal realiseres parallelt. Komiteen vil
likevel påpeke at når man etter hvert lykkes med å inkludere
stadig flere i arbeidslivet, helt eller delvis, så kan
det også tenkes å kunne slå ut i en viss økning
av sykefraværet. Komiteen viser til at man
med dagens statistikk over sykefravær vil ha problemer
med å synliggjøre slike effekter. Komiteen ber
Regjeringen vurdere mulige forbedringer i statistikkgrunnlaget i
tilknytning til den varslede økningen i forskningsinnsatsen
på årsaker til sykefravær, slik at resultater
av reformene lar seg dokumentere på en god måte.
Regjeringen viser til utviklingen i de ulike
stønadsordningene, der ledigheten går ned, antall
sosialhjelpsmottakere holder seg stabilt, mens antallet som mottar ulike
helserelaterte ytelser øker betydelig, herunder sykepenger
og uførepensjonering. Komiteen deler Regjeringens
bekymring for denne veksten, spesielt at den relativt sett øker
mest i de yngste aldersgruppene. Lange perioder med passiv stønad øker
sjansen for varig utstøting. Komiteen understreker
derfor behovet for at NAV-kontorene prioriterer innsatsen for disse gruppene.
Systemer for måling og rapportering av resultater og måloppnåelse
i den nye arbeids- og velferdsetaten må legges opp på en
slik måte at slik innsats synliggjøres på en
positiv måte. Komiteen støtter samtidig
Regjeringens understreking av behovet for tidlig inngripen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspatiet, støtter
Regjeringens syn på at det hovedsakelig skal være
en felles og universell arbeidsmarkedspolitikk med tilhørende
virkemidler, men støtter at det iverksettes særlige
tiltak for grupper som har særskilt behov for kvalifisering
for å få arbeid, eller som utsettes for diskriminering
i arbeidslivet, herunder innvandrere og funksjonshemmede. Dette
er grupper som med en kombinasjon av aktive virkemidler og holdningsendringer
vil bli en viktig og nødvendig del av arbeidsstyrken framover.
Komiteen viser til
NAV-reformens hovedmål - flere i arbeid, aktivitet og færre
på stønad, enklere for brukerne og tilpasset deres
behov, en helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning. Komiteen viser
til at omfattende beløp brukes over statsbudsjettet til
stønader hvert år og understreker betydningen
av at mest mulig av midlene brukes til tiltak som har arbeid som
mål, minst mulig til passive stønader og administrasjon. Komiteen understreker
samtidig viktigheten av at gode styrings- og rapporteringsrutiner
utvikles, slik at en kan måle i hvilken grad aktive tiltak
faktisk gir resultater i form av flere i arbeid. Komiteen ber
i den forbindelse Regjeringen gjennomgå hensiktsmessigheten
i måten Stortinget i dag bevilger ressurser til arbeidsmarkedstiltak
på. Spørsmålet er om vedtak om et på forhånd
fastsatt antall tiltaksplasser gjennom året, gir for lite
fleksibilitet i tiltakene. Spesielt gjelder dette for brukere med
sammensatte behov som trenger et lengre attføringsløp
for at resultatet skal bli etter hensikten. Komiteen mener
det er viktig å få en oversikt over hvor mange
som etter formidling og attføring, kommer i arbeid, og
også beholder arbeid, i for eksempel ett, to, tre år
etter formidling. Komiteen understreker betydningen
av at en fortsetter å prioritere brukere med behov for
varig tilrettelagt arbeid (VTA) og arbeid med bistand (AB). Dette
vil ofte være brukere med behov for ekstra tilrettelegging
og fleksibilitet, både når det gjelder tiltakenes
innhold og varighet. Komiteen viser til Regjeringens
understrekning av behovet for ny kompetanse, nye samarbeidsformer
og styringsprinsipper og nye arbeidsmetoder og understreker at avlæring
og ny læring når det gjelder arbeidsmetoder er
en nøkkelfaktor for at reformen skal bli en suksess. Arbeidsmetodene
må utvikles slik at de utgjør et fleksibelt arbeidsverktøy
i den nye etaten.
Komiteen viser til svar fra Arbeids-
og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen på spørsmål
nr. 556, hvor det siteres fra tildelingsbrevet til Arbeids- og velferdsetaten:
"Arbeids- og velferdsforvaltningen skal sette brukernes
behov i sentrum. Det handler bl.a. om service, respekt, informasjon,
tilgjengelighet, kompetanse og et godt tilpasset tjenestetilbud.
Gjennom opplæring av ansatte skal det legges vekt på å sikre
likeverdige offentlige tjenester (LOFT) i NAV-kontoret som tar hensyn
til brukernes bakgrunn. Dette perspektivet skal være forankret
i etatens ledelse."
Komiteen viser til det pågående
arbeidet med intern organisering av den nye Arbeids- og velferdsetaten,
og ber om at behovet for beslutningsmyndighet i førstelinjen
og behovet for god kompetanse i møtet med brukeren gis
høyeste prioritet. Etter komiteens mening
er dette avgjørende for en vellykket reform. Komiteen viser
til den brede politiske enigheten om hva som er formålet
med NAV-reformen, en førstelinje som er god på individuell
veiledning og oppfølging. Komiteen understreker
at det å samle visse forvaltningsoppgaver i spesialenheter,
skal bygge opp under målene med NAV-reformen, ved å frigjøre
administrative ressurser til oppfølging av brukerne i førstelinjen. Gjennom
en god samhandling mellom spesialenhet og NAV-kontor, skal NAV-kontoret
fremstå med nødvendig nøkkelkompetanse
for å realisere intensjonen i reformen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti legger til grunn at opprettelsen
av spesialenheter innenfor NAV, som Regjeringen har varslet, har
som formål å styrke førstelinjetjenesten
ved de lokale NAV-kontorene gjennom mer effektiv drift og bedre
service til brukerne. Disse medlemmer legger videre
til grunn at Regjeringen følger etableringen av disse spesialenhetene
nøye, og kommer tilbake til Stortinget dersom det skulle
vise seg at disse etableringene fører til en dårligere
service for brukerne.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre frykter imidlertid en sentralisering i Arbeids-
og velferdsetaten som innebærer at særlig små kommuner
ikke vil ha igjen den nøkkelkompetanse som en mer skjønnsbasert
reform vil kreve. Disse medlemmer er bekymret for
at den kompetanse som kreves for gjennomføring av velferdsreformen
ikke vil komme brukerne til gode, fordi førstelinjetjenesten
blir tappet for ressurser ved en sentralisering. Hvis dette skjer,
blir poenget med en dør inn i NAV-systemet borte. Det blir
en dør inn og deretter en ny rekke av dører hvor
brukerne blir stående i kø. Flere urovekkende
tilbakemeldinger fra ansatte ved NAV-kontorer og fra små kommuner
melder om at hele staben ikke blir med når NAV-kontorene
blir opprettet, staben fra de ulike enhetene blir redusert og resten
blir plassert i spesialenheter utenfor kommunene. Hele intensjonen
med NAV-reformen fra Stortingets side var at førstelinjetjenesten
skulle ta beslutninger sammen med brukeren.
Komiteen er positiv
til at Regjeringen har etablert et prosjekt som skal tydeliggjøre
forholdet mellom ulike etater som arbeider mot samme målgrupper,
spesielt når det gjelder forebygging av sykefravær
og utstøting. Komiteen viser til betydningen
av at den nye arbeids- og velferdsetaten bygger nettverk med andre
instanser både i offentlig, privat og frivillig sektor.
Regjeringen viser særlig til samarbeidet med helse- og
sosialtjenesten, primærhelsetjenesten og utdanningssystemet. Komiteen slutter
seg til dette, men vil også vise til betydningen av nettverk
med arbeidsgivere i privat og offentlig sektor. Komiteen forutsetter
videre at kontakt med utdanningssystemet også omfatter
voksenopplæringen. Regjeringen peker også på viktigheten
av samarbeidet mellom Arbeids- og velferdsetaten og kommunesektoren,
spesielt når det gjelder grupper som står i fare
for langvarige ledighetsperioder og utstøting. Spesielt
nevnes grupper med mangelfull utdanning og innsatte som skal tilbake
til arbeidslivet etter soning, med behov for sammensatte tiltak
og tjenester. Komiteen slutter seg til betydningen
av ekstra oppmerksomhet og tilpasning i tjenestene overfor spesielt
utsatte grupper og viser til behovet for fleksibilitet i tjenestetilbudet,
både når det gjelder sammensetning og varighet. Komiteen viser
til de tidsmessige begrensningene som er foreslått for
mottak av ny midlertidig inntektssikring og nytt kvalifiseringsprogram,
og støtter at det må innføres visse begrensninger
i varigheten av programmene og settes mål for gjennomføring
av en individuell plan. Komiteen viser imidlertid
til at det i noen tilfeller, etter en individuell vurdering, kan
være riktig å forlenge perioden med aktive tiltak,
særlig for personer med sammensatte behov, for eksempel
der behandling for rusmisbruk og psykiske problemer er en del av
den individuelle planen. Det samme gjelder der utdanning anses som
et sentralt ledd i overføring til arbeid, enten det gjelder personer
uten fullført grunnutdanning eller videregående
skole, eller personer som er aktuelle for høyere utdanning.
Komiteen viser til Regjeringens
redegjørelse for de viktigste tjenestene og tiltakene som
Arbeids- og velferdsetaten og sosialtjenesten i kommunene disponerer
over. Komiteen viser til at det er helt vesentlig å få til
en bedre koordinering i bruken av ulike tiltak og tjenester når
individuelle planer skal skreddersys rundt den enkelte bruker. Komiteen merker
seg at Regjeringen vektlegger nye arbeidsmetoder i førstelinjetjenesten
og understreker at myndighet til å ta beslutninger sammen
med brukeren er en nødvendig forutsetning for at nye og
målrettede arbeidsmetoder kan utvikles og tas i bruk. Komiteen mener
at forslagene om å fjerne de tette koblingene mellom bestemte ytelser
og ulike typer av tiltak og tjenester er en av de viktigste nyskapningene
i den nye reformen. Her ligger nøkkelen til fleksibilitet
i det nye systemet. Brukeren får tilgang til de tjenestene
som passer best til egne behov, uavhengig av hvilken ytelse vedkommende
er på. Dette representerer, etter komiteens mening,
et viktig skritt i retning av et mer fleksibelt tiltaks- og stønadssystem,
mindre byråkrati og sterkere brukerfokus i en forvaltning
som tradisjonelt har vært svært regelstyrt i sine
beslutninger og arbeidsmetoder. Det åpner for en sterkere
vektlegging av skjønnsbaserte beslutninger i samråd
med brukeren selv. Komiteen viser til hvordan det
gjeldende regleverket kan ha virket hemmende for godt sosialfaglig
arbeid, gode beslutninger og god resultatoppnåelse.
Komiteen viser til evalueringer
av tidligere forsøk og understreker betydningen av at arbeid
som har gitt gode resultater, får fortsette. Komiteen vil
spesielt peke på erfaringene som viser at for sterkt arbeidsfokus i
en tidlig fase for brukere med sammensatte behov, gir svak måloppnåelse
på sikt. Komiteen vil peke på behovet
for en gjennomgang av begrepet arbeid, slik det brukes i forhold
til arbeidslinja, spesielt når målet er realisering
av restarbeidsevne hos disse brukerne. Komiteen viser
til at enkelte tiltaksarrangører i høringene i
Stortinget påpekte at St.meld. nr. 9 (2006-2007) legger
for stor vekt på den tradisjonelle definisjonen av arbeid
som et forhold mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Komiteen viser
til at det i det nye systemet ikke er noe som hindrer utradisjonelle
måter å realisere restarbeidsevne på. Komiteen viser
også til at det finnes gode eksempler på at flere
arbeidstakere kan dele en stilling eller et oppdrag. For eksempel organiserer
flere arbeidsmarkedsbedrifter med ansvar for tiltakene varig tilrettelagt
arbeid (VTA) og arbeid med bistand (AB) såkalte utestyrker,
som påtar seg oppdrag i det ordinære arbeidsmarkedet
både i offentlig og privat sektor. Komiteen viser
til at lignende tiltak også har vært organisert
av dagsentre i offentlig eller privat regi, for eksempel psykiatrisk
dagsenter i Holmestrand, Fontenehusene og Kirkens Bymisjon.
Komiteen viser også til
erfaringene med at tidlig intervenering i syke- og rehabiliteringsfasen
er mer effektivt i forhold til å hindre framtidig utstøting,
enn forsøk på å tilbakeføre
dem som allerede er blitt uførepensjonister. Komiteen er
enig i en slik prioritering av innsatsen på individnivå,
men understreker at dette ikke må føre til at
etaten prioriterer grupper med enklere behov framfor brukergrupper
med sammensatte behov.
Komiteen viser til Regjeringens
gjennomgang av dagens ulike typer av ytelser ved midlertidig tap
av inntekt (sykepenger, attføringspenger, rehabiliteringspenger
og tidsbegrenset uførepensjon) og støtter vurderingen
av at det er behov for en gjennomgang av et stønadssystem
som etter hvert bærer preg av mange og ukoordinerte regelendringer,
administrert av ulike etater og med innebygde stønadsfeller
og til dels uforklarlige forskjeller i ytelsesnivå som
resultat. Komiteen har merket seg at manglende koordinering
mellom etatene vurderes som hovedårsaken til at brukere
er blitt gående uten oppfølging, ofte fra den
ene stønaden til den andre. Komiteen har
også merket seg at de helserelaterte ytelsenes strenge
medisinske inngangsvilkår oppfattes å være
en viktig hindring når det gjelder å se den enkeltes
muligheter, fordi oppmerksomheten hele tiden rettes mot de begrensningene
som kvalifiserer til stønaden. Komiteen viser
til at dette gir en arbeidsmetodikk som er helt motsatt av den som
legges til grunn i den nye reformen av stønadssystemet,
og som har som hovedmål å utløse brukernes
restarbeidsevne. Komiteen har også merket
seg at de mange ulike ordningene har gjort det uklart og ressurskrevende å bestemme
hvilke personer som hører hjemme på hvilken ytelse. Komiteen legger
til grunn at den nye, sammenslåtte midlertidige inntektssikringen
i folketrygden vil bidra til nødvendig forenkling.
Komiteen viser til gjennomgangen
av reformer i andre land og har merket seg at tendensen gjennomgående
er forenkling og samordning av arbeids- og velferdstjenestene, som
i Norge. Landene skiller seg fra hverandre i valget mellom statlig
eller kommunal tjenesteyting. Aktivitetsplikt som motytelse for økte
stønader er også et gjennomgående trekk
ved ordningene i flere land.