Regjeringen ser et mangfold av eierskap som
en styrke for tilgangen på kapital og kompetanse til næringslivet.
Nasjonalt eierskap kan være et virkemiddel som bidrar til å sikre
at selskapene har hovedkontor og forskningsaktiviteter i Norge.
Utenlandsk eierskap kan på sin side bidra til å sikre
kompetanseoverføring fra internasjonale miljøer.
Regjeringen mener at det samlet sett ikke er
knapphet på kapital i norsk næringsliv. Regjeringen
mener likevel at det fortsatt finnes utfordringer i deler av kapitalmarkedet
og at det i fremtiden kan vise seg å være behov
for strategiske investeringer. Statlig eierskap kan være
avgjørende for å sikre et nasjonalt eierskap og nasjonal
forankring av nøkkelvirksomhet i Norge i årene
fremover. Vi ser en forsterket tendens til at norske kunnskapsbedrifter
selges ut så snart de når et internasjonalt nivå.
I mange tilfeller kan salg føre til at vi ikke får
bygd opp langsiktig kunnskapsindustri og kompetansemiljøer
i Norge. Vi står i fare for å undergrave resultatene
av langvarig forskning og utvikling, som ikke på noen måte
reflekteres i kortsiktige børsverdier. Derfor må det
utvikles en bedre strategi for å sikre nasjonalt eierskap
til nøkkelbedrifter i kunnskapssamfunnet.
Entreprenører har behov både
for kapital og for kompetanse om forretningsmuligheter og videreutvikling av
produkter. Regjeringen vil på dette grunnlag igangsette
en gjennomgang av hvordan gründerfinansieringen kan forbedres,
herunder vurdere opprettelsen av en gründerbank, en styrking
av virkemidlene for gründere i Innovasjon Norge, og andre
virkemidler.
Gjennom lovendringer de siste årene,
har universiteter og høyskoler fått nye muligheter
og et tydeligere ansvar for kommersialisering av forskningsresultater. Regjeringen
vil videreutvikle virkemidlene som understøtter og følger
opp kommersialiseringsaktivitetene ved landets forskningsinstitusjoner.
Regjeringen vil derfor også følge opp virkemidlene
for kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner i norske
bedrifter og vil, innenfor bevilgningene til forskning, prioritere
tiltak som bidrar til økt kommersialisering av forskningsbaserte
forretningsideer.
Fra et rent markedsmessig synspunkt vil det
normalt være grunn til å anta at den norske stat
bør holde noe av sin kapital i unoterte foretak for å oppnå en
tilfredsstillende diversifisering av porteføljen. Et annet
argument for statlig involvering i markedet for unoterte aksjer
er knyttet til det institusjonelle grunnlaget. Et offentlig fond
basert på markedsmessig avkastningskrav, det vil si med
en målsetting om så høy finansiell avkastning som
mulig, får som ekstern effekt at man oppnår en profesjonalisering
av markedet. En tredje begrunnelse er at staten kan vurdere å gå inn
i prosjekter dersom det finnes samfunnsøkonomisk lønnsomme
prosjekter som ikke vil bli finansiert gjennom private ordninger. Dette
krever at det kan godtgjøres at det forligger et slikt
lønnsomhetspotensial og at myndighetene er i stand til å realisere
dette potensialet. Forventet avkastning av prosjektene bør
stå i forhold til risikoen i prosjektene.
Å øke investeringene i Argentum
kan bidra til å øke den risikojusterte forventede
avkastningen til statens samlede finansielle plasseringer. Ved en
slik løsning vil man også benytte allerede opparbeidet
kompetanse om dette markedet, og man kan bidra til en videre utvikling av
markedets profesjonalitet. Regjeringen vil på dette grunnlag
følge kapitalsituasjonen for Argentum, herunder foreta
en nærmere evaluering, før den eventuelt kommer
tilbake til Stortinget med spørsmål om ny kapitaltilførsel.
Regjeringen vil vurdere om staten skal øke
sitt bidrag til såkornfond, og herunder vurdere om det
er mer hensiktsmessig å bidra med egenkapital i stedet
for lånekapital gjennom en fond-i-fond-konstruksjon av
samme type som Argentum. Denne utredningen vil bli sett i sammenheng
med den generelle utredningen som vil bli gjennomført.
Det er viktig at utviklingen i marin sektor
skjer gjennom samarbeid mellom private og offentlige aktører, og
private aktører har en viktig rolle i finansieringssammenheng.
Et bidrag fra det offentlige vil være å bidra
med risikokapital, herunder eierkapital. Regjeringen vil på denne
bakgrunn foreslå å opprette et eget statlig fond
for marine næringer. Den endelige innretningen og organiseringen
av fondet vil måtte vurderes nærmere.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet, er samd med Regjeringa
i at det samla sett ikkje er mangel på kapital i norsk næringsliv.
I hovudtrekk er marknadene for lånekapital og eigenkapital
effektive. Det er kompetanseutvikling, ikkje tilføring
av meir kapital frå staten si side, som vil vera avgjerande
for ei god innanlands industriell utvikling.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at Regjeringen
i eierskapsmeldingen har varslet at den vil følge kapitalsituasjonen
for Argentum, herunder foreta en nærmere evaluering, før
den eventuelt kommer tilbake til Stortinget med spørsmål
om ny kapitaltilførsel.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil understreke at det likevel fortsatt finnes utfordringer i deler
av kapitalmarkedet, og det kan i fremtiden vise seg å være
behov for strategiske investeringer. Det er en forsterket tendens
til at norske kunnskapsbedrifter selges ut så snart de
når et internasjonalt nivå. Det må utvikles
bedre strategier for å sikre nasjonalt eierskap til nøkkelbedrifter
i kunnskapssamfunnet. Regjeringen varsler derfor at den vil utrede
behovet for og eventuelt utforming av statlige fond, for å bidra
til bedre tilgang på kapital på områder
der det avdekkes særlig behov. Dette flertallet viser
også til at Regjeringen vil vurdere opprettelse av en gründerbank.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet,
Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre vil peika
på at det kan vera gode argumenter for å gje Folketrygdfondet
høve til å diversifisera porteføljen
si betre, ved å tillata at ein mindre del av fondskapitalen,
etter konkret avveging av avkastningspotensialet frå fondet
si side, vert investert i unoterte bedrifter i Noreg.
Desse medlemene er tilfredse
med at Regjeringa bygger vidare på ordninga med nasjonale
såkornfond.
Medlemene i komiteen frå Høgre,
Kristeleg Folkeparti og Venstre kan ikkje sjå at det
vil vera aktuelt med nye statlege fond som skal investera i børsnoterte
føretak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er mangel på privat risikokapital til både
oppstart og videreutvikling av selskaper i Norge. Videreutvikling
av Argentum-modellen for både oppstart og venturekapital
etter en fond-i-fond-modell er etter disse medlemmers mening
av stor betydning for en styrket næringsutvikling og muligheter
for nye næringer.
Disse medlemmer vil at Argentum
skal styrkes i tråd med sin investeringsstrategi og at
det utredes muligheten av å etablere flere fond etter Argentum-modellen
for å styrke risikokapitaltilgangen for bedrifter i en
videreutviklingsfase. Risikokapitaltilgangen i oppstartsfasen skal
etter disse medlemmers mening styrkes ved å etablere
nye såkornfond etter en fond-i-fond-modell.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å styrke Argentum Fondsinvesteringer AS i tråd
med selskapets investeringsstrategi."
"Stortinget ber Regjeringen utrede
muligheten for å etablere flere fond knyttet til både
såkorn og vekstfase bygget opp etter en fond-i-fond-modell."
Disse medlemmer mener at den
statlige kapitalen som frigjøres gjennom salg av eierandeler
i selskaper, skal brukes aktivt for å bidra til videre
vekst og sysselsetting i Norge gjennom opprettelse av ulike fondskonstruksjoner. Disse
medlemmer mener det er behov for å øke
tilgangen på risikokapital i Norge gjennom fondskonstruksjoner
bygget opp etter en fond-i-fond-modell. Etter disse medlemmers oppfatning
er det også behov for å opprette fond der avkastningen
er øremerket infrastrukturutbygging og kvalitetsheving
gjennom rassikring av utsatte strekninger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette
et infrastrukturfond, pålydende 300 mrd. kroner. Avkastningen øremerkes
veiinvesteringer med 70 pst., jernbane- og kollektivtiltak, inkludert
bussbasert kollektivtrafikk, 25 pst. og bredbånd 5 pst."
"Stortinget ber Regjeringen opprette
et eget fond på 30 mrd. kroner for gjennomføring
av rassikringstiltak i vegsektoren."
Komiteen er samd i at det vil
vera rett å vurdera statlege kapitalinnskot som verkemiddel
særleg for å kunne realisera fleire oppstartsbedrifter
med potensielt lønsame forretningsidear. Sjølv
om marknaden for investeringar i unoterte selskap, inkludert bedrifter
i oppstartsfasen, er i kraftig utvikling, kan det framleis vera
mangel på investorar som har både den kapitaltyngde,
langsiktigheit og industrielle strategiske kompetansen som er naudsynt
for å kunne utvikla ein forretningsidé til eit
kommersielt produkt. Dette gjeld både marin sektor og andre
sektorar med potensiale for betre gründerskap.
Komiteen er difor positiv til
at det vert varsla ei samla vurdering av korleis staten som investor
med marknadsmessige avkastningskrav til investeringane kan styrkja
entreprenørskap i samfunnet. Det må vera ein klår
føresetnad at staten føretek slike eventuelle investeringar
gjennom fond eller andre verktøy som kan kombinera kapitaltilføring
med tilføring av utviklingskompetanse. Komiteen er
samd med Regjeringa i at ei vidareføring og styrking av
Argentum sitt høve til investeringar kan vera eit aktuelt
verkemiddel.
Komiteen vil understreka at kapitaltilføring
til gründerverksemder berre er eitt av fleire verkemiddel for å kunne
auka omfanget av entreprenørskap i samfunnet. Dette må inngå i
ein samla politikk for å stimulera til nyskaping og innovasjon.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen i Soria Moria-erklæringen har
varslet at de vil sikre gründere og etablerere gode sosiale
ordninger, blant annet ved å se på vilkårene
for selvstendig næringsdrivende til å kombinere
yrkeskarriere med småbarnsomsorg. Flertallet slutter
seg til vurderingen av at det er gode grunner til å støtte
en ordning med 100 pst. dekning av svangerskapspenger og fødsels-
og adopsjonspenger for selvstendig næringsdrivende, uavhengig
av om tilleggsforsikring er tegnet. Flertallet registrerer
at Regjeringen med bakgrunn i Soria Moria-erklæringen og
tidligere stortingsvedtak, vil arbeide videre med sikte på å bedre
trygderettighetene for selvstendig næringsdrivende.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet,
Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre viser til
at andre verkemiddel som må inngå i ei samla satsing
på nyskaping og innovasjon er verkemiddelapparatet til
Innovasjon Noreg, eit skatte- og avgiftsregime som stimulerer forsking
og utvikling, samt sosiale ordningar som betrar den økonomiske tryggleiken
for gründerar til dømes i samband med sjukdom
eller mellombelse avbrot av arbeid i samband med graviditet og fødsel.
Medlemene i komiteen frå Høgre,
Kristeleg Folkeparti og Venstre er nøgd med at representantar
for regjeringspartia no syner vilje til å betra trygdeordningane
for sjølvstendig næringsdrivande i samband med
graviditet og fødsel. Desse medlemene syner
til at dette vart satt på den politiske dagsorden gjennom
konkrete framlegg i høyringsnotat frå regjeringa
Bondevik II, og til at Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre
både i Revidert nasjonalbudsjett 2006 og i statsbudsjettet
2007 kom med konkrete framlegg om å likestilla trygderettane
til sjølvstendig næringsdrivande i samband med
graviditet og fødsel med trygderettane som ordinære
arbeidstakarar har. På desse tidspunkta vart det diverre
ikkje fleirtal for framlegga. Desse medlemene syner
og til handsaminga av Dokument nr. 8:113 (2005-2006) frå representantane
Erna Solberg, Jan Tore Sanner òg Olemic Thommessen i Innst.
S. nr. 41 (2006-2007). På bakgrunn av dei nye signala frå regjeringspartia,
legg desse medlemene til grunn at likestillinga mellom trygderettane
til sjølvstendig næringsdrivande og ordinære
arbeidstakarar kjem på plass i Revidert nasjonalbudsjett
2007.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
St.meld. nr. 13 (2006-2007) omhandler selskaper som helt eller delvis eies
direkte av staten og forvaltes av departementene. Gjennom sitt eierskap ønsker
staten å bidra til god og stabil utvikling av næringslivet
i Norge. I meldingen klargjøres bl.a. Regjeringens mål
med statens eierskap i det enkelte selskap.
Flertallet vil videre understreke
at et mangfold av eierskap, privat og statlig eierskap, nasjonalt
og utenlandsk eierskap, er viktig for tilgangen på kapital
og kompetanse. Nasjonalt eierskap er viktig for å sikre
at bedriftene har hovedkontor og forskningsaktiviteter i Norge.
Privat eierskap styrkes gjennom gode og forutsigbare rammevilkår
for privat virksomhet, bl.a. gjennom konkurransedyktige skattemessige
rammevilkår og ved å føre en ansvarlig
budsjettpolitikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er tilfredse
med at Regjeringen har lagt frem en melding om det statlige eierskapet,
men mener det er et like stort behov for at det legges frem en sak
om tiltak for å styrke det norske private eierskapet. Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem en egen melding innen våren 2008 om hvordan det norske
private eierskapet kan styrkes."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at Regjeringen knapt
omtaler privat eierskap i eierskapsmeldingen. Disse medlemmer viser
til at det er en sterk ubalanse mellom et dominerende statlig og
utenlandsk eierskap på den ene siden og et relativt svakt
privat norsk eierskap for børsnoterte selskaper. For utviklingen
av nye og eksisterende bedrifter i Norge mener disse medlemmer at
det er et behov for en strategi for å styrke det private
eierskapet gjennom reduksjon og på sikt avvikling av den
særnorske formuesskatten og lettelser i arveavgiften.
Disse medlemmer viser til Dokument
nr. 8:28 (2005-2006) om å styrke ansattes mulighet for
medeierskap i egen bedrift, jf. Innst. S. nr. 138 (2005-2006). Stimulering
av ansattes medeierskap i egen bedrift er i vekst over hele EU,
og slike virkemidler har i lang tid vært vanlig i land
som for eksempel USA. Erfaringer fra land som har ordninger for
medeierskap, viser at det resulterer i økt produktivitet
og konkurransekraft. Internasjonale undersøkelser viser
at slike ordninger har mange positive konsekvenser, bl.a. gir det
større motivasjon blant de ansatte, økt innovasjon
og økt lønnsomhet. Disse medlemmer mener
at skatteincentivene ved kjøp av aksjer i egen bedrift
må styrkes.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg
Folkeparti syner til tidlegare framlegg frå Kristelig
Folkeparti om avvikling av formuesskatt på arbeidande kapital
og om lemping av arverettreglane i samband med generasjonsskifte
i familieeigde bedrifter. Dette vil stimulera aktivt og verdiskapande
privat eigarskap og gründarskap.