Rammefinansiering av kommunesektoren bidrar
til å styrke det lokale handlingsrommet. Dette gir effektive og
lokalt tilpassede tjenester. Regjeringen vil derfor i hovedsak at
kommunene skal rammefinansieres.
Et viktig element for å nå dette
målet, er kontinuerlig å vurdere bruken av øremerkede
tilskudd. Kommunal- og regionaldepartementet varslet i kommuneproposisjonen
for 2007 at det skulle settes i gang et arbeid med å gjennomgå samtlige øremerkede
ordninger. Resultatet av dette arbeidet er en langsiktig plan for
innlemming av øremerkede tilskudd.
Regjeringen tar sikte på å innlemme øremerkede
tilskudd tilsvarende 23 mrd. kroner i perioden 2008-2017. Det tas
sikte på at en stor andel av disse midlene innlemmes allerede
i 2009. Departementet vil komme tilbake til en konkret plan for
innlemming av tilskudd knyttet til opptrappingsplanen for psykisk
helse i statsbudsjettet for 2008, og for tilskudd til barnehager
i kommuneproposisjonen for 2009. Samlet utgjør disse tilskuddene
i dag om lag 21 mrd. kroner.
Tabell 1 Øremerkede
tilskudd som foreslås ompostert, avviklet eller innlemmet
i rammetilskuddet.
Beløp i 1 000-kroner.
Kap./post | Tilskudd | Dep | Budsjett 2007 | Forslag |
225.69 | Investeringskostnader reform 97 | KD | 344 287 | Avvikles 2017 |
231.60 | Driftstilskudd til barnehager | KD | 13 692 105 | Regjeringen
tar sikte på å innlemme tilskudd til barnehager
i 2009. Hvilke enkeltposter som innlemmes presenteres etter planen
i kommuneproposisjonen for 2009. |
231.61 | Investeringstilskudd | KD | 255 000 |
231.62 | Tilskudd til barn og unge
med nedsatt funksjonsevne | KD | 762 675 |
231.63 | Tiltak for å bedre
språkforståelsen blant minoritetsspråklige barn | KD | 102 523 |
231.64 | Tilskudd til midlertidige
lokaler | KD | 40 000 |
231.65 | Skjønnsmidler
til barnehage | KD | 3 081 331 |
551.64 | Utviklingsmidler til Oppland fylkeskommune | KRD | 81 499 | Tilbakeføres til
opprinnelige poster ved forsøkets avslutning |
586.60 | Oppstartingstilskudd | KRD | 8 900 | Avvikles 2008 |
621.63 | Sosiale tjenester og tiltak
for vanskeligstilte | AID | 143 300 | Delvis ompostering 2008 |
718.63 | Rusmiddeltiltak | HOD | 11 707 | Innlemmes delvis 2011 |
719.60 | Kommunetilskudd - folkehelse | HOD | 35 589 | Innlemmes 2011 |
724.61 | Tilskudd til turnustjenesten | HOD | 149 335 | Delvis ompostering 2008 |
743.62 | Tilskudd til psykisk
helsearbeid | HOD | 2 954 694 | Det tas sikte på å innlemme
tilskuddet i 2009. Regjeringen kommer tilbake med en nærmere
vurdering i statsbudsjettet for 2008. |
761.60 | Tilskudd til omsorgstjenester | HOD | 118 079 | Innlemmes 2016 |
761.63 | Tilskudd til rusmiddeltiltak | HOD | 143 695 | Innlemmes 2011 |
761.66 | Tilskudd til brukerstyrt
personlig assistanse | HOD | 74 704 | Vurderes ved ev. lovregulering |
830.60 | Tilskudd til samlivstiltak | BLD | 9 149 | Innlemmes 2008 |
840.60 | Tilskudd til krisesentre | BLD | 123 000 | Vurderes ved ev. lovregulering |
1320.60 | Forsøk | SD | 867 000 | Tilbakeføres til
opprinnelige poster ved forsøkenes avslutning |
1425.61 | Tilskudd til kommunale
vilttiltak | MD | 4 500 | Tilbakeføres til
opprinnelige poster/omposteres 2010 |
1795.60 | Tilskudd til kommuner | FD | 19 500 | Avvikles 2009 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, har merket seg Regjeringens plan
for å innlemme øremerkede tilskudd i rammefinansieringen. Flertallet viser
til at det er bred støtte til prinsippet om at kommunene
skal ha stor frihet til selv å prioritere bruken av sine
ressurser. Rammefinansiering bidrar samlet sett til den mest treffsikre ressursbruken,
er administrativt lite krevende både for staten og kommunene,
og gir rom for lokalt tilpassede løsninger. Flertallet er
likevel enig i at øremerking i en viss grad skal brukes
som styringsvirkemiddel for å nå nasjonalt prioriterte
mål.
Flertallet mener Regjeringen
har lagt til grunn et sett av kriterier som gir et godt grunnlag
for vurdering av den enkelte ordning.
Flertallet har merket seg at
de frie inntektenes andel av de samlede inntektene ble redusert
fra 75,2 pst. i 2002 til 68,3 pst. i 2005. Flertallet vil
påpeke at den kommunale frihet til å prioritere
er påvirket av mange andre bindinger og forventninger fra
statlig hold enn de øremerkede tilskudd som nå reduseres. Flertallet vil
oppfordre til mer måtehold med å skape forventninger
om kommunale tjenester som ikke følges opp med tilsvarende økonomiske
virkemidler.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Venstre, støtter Regjeringens
forslag til innlemming av øremerkede tilskudd i budsjettet
for 2008.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det er viktig at alle førstegangsforeldre får
kurstilbudet Godt samliv. Dette medlem ønsker ikke å innlemme
det øremerkede tilskudd til dette formål i rammefinansieringen.
Dette medlem har merket seg at
Regjeringen ønsker å innlemme midlene på kap.
621 post 63 som i dag er avsatt til tiltak for vanskeligstilte grupper
på arbeidsmarkedet, til tiltak for bostedsløse
og til annen kompetanse- og kvalitetsutvikling i sosialtjenesten,
i rammeoverføringene til kommunene. Etter dette medlems mening
vil det være uklokt å avvikle en målrettet
bevilgning til tiltak som kan hjelpe mennesker ut av fattigdom og
en vanskelig livssituasjon. Med tilsvarende begrunnelse er dette
medlem uenig i forslaget om å innlemme målrettede
midler til rusmiddeltiltak, jf. kap. 718 post 63, i rammeoverføringene. Etter dette
medlems oppfatning vil det videre være uforsvarlig å innlemme
det øremerkede tilskuddet til krisesentrene, jf. kap. 840
post 60, i rammeoverføringene før kommunenes bidrag
til dette eventuelt er blitt en lovpålagt oppgave.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, har spesielt
merket seg at kap. 231 Tilskudd til barnehager skal innlemmes i
rammeoverføringene fra 2009. Flertallet er
enig i dette, men det forutsettes at målet om full barnehagedekning er
nådd innen så skjer. Flertallet mener
det også må være en forutsetning at det
er enighet om utgiftsbehovet for en fullført barnehagereform
som også inkluderer tilstrekkelig faglig nivå på personalet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre støtter Regjeringen
i at øremerkede tilskudd til barnehager innlemmes i rammetilskuddet. Disse
medlemmer vil likevel presisere at dette forutsetter at
vi har reell likebehandling mellom offentlige og private barnehager.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, er enig
i at når full barnehagedekning er nådd, skal det
innføres en lovfestet rett til barnehageplass.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet på sikt ønsker å avvikle
rammefinansieringssystemet, gjennom en kombinasjon av fri kommunal
beskatningsrett og statlig stykkprisfinansiering av grunnleggende
velferdstjenester basert på prinsippene om valgfrihet og
at pengene fra det offentlige skal følge brukeren. Disse medlemmer vil
videre understreke at gjennom stykkprisfinansieringen vil kommunenes
rammefinansiering dekke færre oppgaver, og øke
forutsigbarheten.
Inntil stykkpris har blitt innført
vil disse medlemmer forholde seg til det eksisterende
rammefinansieringssystemet, og bidra til at dette systemet blir så rettferdig
som mulig. Disse medlemmer går derfor inn
for at kommunene skal få beholde en større andel
av selskapsskatt og kommuneskatt generert i kommunen. Disse
medlemmer vil likevel understreke at dette må skje
etter at alle innbyggerne er sikret forsvarlige tjenester innen
helse, omsorg, grunnskole, videregående utdanning samt
sosiale tjenester. Disse medlemmer vil påpeke
at det også er knyttet problemer til øremerking
av midler til bestemte forhold, og ser derfor på øremerking
kun som et skritt på veien mot full differensiert stykkprisfinansiering
av sentrale velferdstjenester.
Disse medlemmer er i utgangspunktet
svært kritiske til innlemmingen av flere øremerkede
tilskudd inn i det ordinære rammetilskuddet. Omleggingen
av flere øremerkede tilskudd er ikke tilrådelig
innenfor det inntektssystemet som finnes i dag. Argumentasjonen
om at innlemmingen er basert på en antagelse om at lokale
politikere vet best å prioritere er svært betegnende,
nettopp fordi de tiltakene som nå faller utenfor øremerking
vil bli satt opp mot andre viktige, men dessverre underfinansierte
oppgaver. Det betyr at når det øremerkede tilskuddet
overføres til rammefinansieringen, så må disse
institusjonene konkurrere om kronene til andre viktige tilbud, med
det resultat at et av tilbudene vil tape kampen om kronene. Disse
medlemmer konstaterer at dette allerede har skjedd i flere kommuner,
og at den friheten Regjeringen har proklamert at kommunene nå får,
er en fiktiv frihet.