Viser til brev av 26. april 2007.
Det er med interesse jeg har lest representantforslaget
fremsatt i dokument nr. 8:70 (2006-2007) om informasjon, kommunikasjon
og teknologi i utlendingsforvaltningen. Regjeringen har, i St.prp.
nr. 56, varslet en bred gjennomgang av saksflyten på utlendingsfeltet,
og det vurderes tiltak som skal effektivisere saksbehandlingen, øke
tjenestekvaliteten, forbedre informasjonen mot publikum og ikke
minst forenkle søknadsprosessen. I pågående
arbeid vurderes det allerede prosjekter tilsvarende flere av forslagene,
og det arbeides med å få en helhetlig vurdering
av mulige tiltak for effektiv oppgaveløsning og bedre brukerservice.
Noen av forslagene innebærer store
investeringer, og må eventuelt tas i den ordinære
budsjettprosessen, så jeg ber om forståelse for
at jeg derfor ikke kan ta konkret stilling til disse på det
nåværende tidspunkt.
Når det gjelder de konkrete forslagene,
så har jeg følgende kommentarer:
Forslag 1: Sørge
for elektronisk behandling av søknader om arbeids- og oppholdstillatelse
og fornyelse av disse ved å utarbeide en elektronisk søknadsmodul
på UDIs Internett-sider, med guider på engelsk
og de språk utenom engelsk som erfaringsmessig har mange
søkere.
Søknadsmodulen
skal samhandle/kommunisere med saksbehandlingssystemene
hos utlendingsmyndighetene. De elektroniske saksbehandlingssystemene
hos politi, UDI og relevante statlige etater må kommunisere
seg imellom og generere et elektronisk statusbilde som gjør
det mulig for søkere og alle saksbehandlere raskt å kunne
se på en illustrasjon med forklarende tekst, hvor en sak
befinner seg i saksflyten. Søknadsmodulen må indikere
eventuelle manglende dokumenter eller andre forhold som hindrer
fremdrift i søknadsbehandlingen på de ulike stadier
i flyten og generere varsel om dette, så rask retting muliggjøres.
Jeg er opptatt av å bedre service,
kvalitet og øke effektiviteten i utlendingsforvaltningen.
Som nevnt over har Regjeringen derfor varslet en samlet gjennomgang
av organisering, ansvarsdeling og saksflyt innenfor hele feltet.
Hensikten med en slik bred gjennomgang er å analysere og
avdekke muligheter for å bidra til en mer effektiv oppgaveløsning,
produktivitetsgevinster, tilfredsstillende kvalitet og bedre brukerservice.
Utlendingsforvaltningen vurderer kontinuerlig muligheten
for å forbedre søknadsprosessen, herunder også informasjonstilgangen,
og en elektronisk søknadsmodul er blant tiltakene som vurderes.
Det må eventuelt utredes nærmere hva denne skal
inneholde og hvilke systemer det er hensiktsmessig å koble
sammen, og det er mange teknologiske og administrative hensyn som
må tas før en løsning kan utformes. Generelt
sett kan jeg si at det er ønskelig å få til
en god elektronisk samhandling mellom relevante aktører.
Regjeringen har i St.prp. nr. 69 (2006-2007)
foreslått å bevilge 15 millioner kroner til oppstart
av et elektronisk saksbehandlingssystem i UDI. Oppstarten knyttes til
elektronisk samhandling mellom de ulike instansene på utlendingsfeltet.
En slik elektronisk samhandling vil danne grunnlaget for at søkere
skal kunne levere enkelte typer søknader og dokumenter
elektronisk.
Forslag 2: Sørge
for at søkere tildeles en elektronisk id ved første
oppmøte hos politiet. Slik kan man oppnå at mest
mulig av etterfølgende korrespondanse kan skje elektronisk.
Guider tilbys på flere språk. Arbeidsgivere tilbys
en eid som gjør at bedriften elektronisk kan oversende
søknader og dokumenter, og etter arbeidstakers samtykke
følge saknadsbehandlingen.
For arbeidsinnvandring er hovedregelen at arbeidssøkerne
befinner seg utenfor riket, og en løsning hvor eID tilbys
ved første oppmøte hos politiet vil kun omfatte
de arbeidssøkerne som alt befinner seg i Norge. Det må også poengteres
at det er knyttet utfordringer til informasjonssikkerhet
vedrørende eID. Dette er en kompleks problemstilling som
må undergis grundig analyse før man kan avgjøre
om og hvordan man kan gjennomføre dette på en
fornuftig måte.
Justis- og politidepartementet har sendt på høring
en sak som går på nasjonale ID-kort, hvor også eID
er et tema. Målet er et system som skal kunne brukes for
all kommunikasjoin med det offentlige. På grunn av dette arbeidet
avventer UDI egen vurdering av eID.
Forslag 3: Sørge
for at den veiledende brosjyren som Sentralkontoret for utenlandssaker
i samarbeid med UDI, Arbeids- og velferdsstaten (NAV), Arbeidstilsynet og
Petroleumstilsynet skal være i ferd med å utarbeide om
hvordan man skal gå frem som utenlandsk arbeidstaker i
Norge, og som snart skal være klar, gjøres tilgjengelig
på Internett på relevante offentlige portaler, og
et tilstrekkelig antall relevante språk.
Jeg er generelt opptatt av at utenlandske arbeidstakere
skal få god og relevant informasjon som vil gjøre deres
opphold i Norge enklere, og det er et klart mål at denne
informasjonen skal være lett tilgjengelig for den enkelte.
Når det gjelder denne konkrete saken
så opplyser Skattekontoret for utenlandssaker at den nevnte
brosjyren etter planen skal være ferdig i juni, og at den
vil bli laget på flere språk. Norsk, engelsk,
polsk og litauisk er prioritert. Det vil bli vurdert hvordan den
skal tilgjengeliggjøres for å best mulig treffe
målgruppen.
Forslag 4: Vurdere å opprette
en Internett-portal etter mønster av www.workindenmark.dk.
Jeg har merket meg forslaget, og vil se nærmere
på dette. Saken vil bli vurdert nærmere i tilknytning
til arbeidet med stortingsmeldingen om arbeidsmigrasjon.