Dokument nr. 8:70 (2006-2007) - Forslag fra stortingsrepresentantene Bent Høie, Trond Helleland, Kari Lise Holmberg, Øyvind Halleraker og Jan Tore Sanner om informasjon, kommunikasjon og teknologi (IKT) i utlendingsforvaltningen

Viser til brev av 26. april 2007.

Det er med interesse jeg har lest representantforslaget fremsatt i dokument nr. 8:70 (2006-2007) om informasjon, kommunikasjon og teknologi i utlendingsforvaltningen. Regjeringen har, i St.prp. nr. 56, varslet en bred gjennomgang av saksflyten på utlendingsfeltet, og det vurderes tiltak som skal effektivisere saksbehandlingen, øke tjenestekvaliteten, forbedre informasjonen mot publikum og ikke minst forenkle søknadsprosessen. I pågående arbeid vurderes det allerede prosjekter tilsvarende flere av forslagene, og det arbeides med å få en helhetlig vurdering av mulige tiltak for effektiv oppgaveløsning og bedre brukerservice.

Noen av forslagene innebærer store investeringer, og må eventuelt tas i den ordinære budsjettprosessen, så jeg ber om forståelse for at jeg derfor ikke kan ta konkret stilling til disse på det nåværende tidspunkt.

Når det gjelder de konkrete forslagene, så har jeg følgende kommentarer:

Forslag 1: Sørge for elektronisk behandling av søknader om arbeids- og oppholdstillatelse og fornyelse av disse ved å utarbeide en elektronisk søknadsmodul på UDIs Internett-sider, med guider på engelsk og de språk utenom engelsk som erfaringsmessig har mange søkere.

Søknadsmodulen skal samhandle/kommunisere med saksbehandlingssystemene hos utlendingsmyndighetene. De elektroniske saksbehandlingssystemene hos politi, UDI og relevante statlige etater må kommunisere seg imellom og generere et elektronisk statusbilde som gjør det mulig for søkere og alle saksbehandlere raskt å kunne se på en illustrasjon med forklarende tekst, hvor en sak befinner seg i saksflyten. Søknadsmodulen må indikere eventuelle manglende dokumenter eller andre forhold som hindrer fremdrift i søknadsbehandlingen på de ulike stadier i flyten og generere varsel om dette, så rask retting muliggjøres.

Kommentar:

Jeg er opptatt av å bedre service, kvalitet og øke effektiviteten i utlendingsforvaltningen. Som nevnt over har Regjeringen derfor varslet en samlet gjennomgang av organisering, ansvarsdeling og saksflyt innenfor hele feltet. Hensikten med en slik bred gjennomgang er å analysere og avdekke muligheter for å bidra til en mer effektiv oppgaveløsning, produktivitetsgevinster, tilfredsstillende kvalitet og bedre brukerservice.

Utlendingsforvaltningen vurderer kontinuerlig muligheten for å forbedre søknadsprosessen, herunder også informasjonstilgangen, og en elektronisk søknadsmodul er blant tiltakene som vurderes. Det må eventuelt utredes nærmere hva denne skal inneholde og hvilke systemer det er hensiktsmessig å koble sammen, og det er mange teknologiske og administrative hensyn som må tas før en løsning kan utformes. Generelt sett kan jeg si at det er ønskelig å få til en god elektronisk samhandling mellom relevante aktører.

Regjeringen har i St.prp. nr. 69 (2006-2007) foreslått å bevilge 15 millioner kroner til oppstart av et elektronisk saksbehandlingssystem i UDI. Oppstarten knyttes til elektronisk samhandling mellom de ulike instansene på utlendingsfeltet. En slik elektronisk samhandling vil danne grunnlaget for at søkere skal kunne levere enkelte typer søknader og dokumenter elektronisk.

Forslag 2: Sørge for at søkere tildeles en elektronisk id ved første oppmøte hos politiet. Slik kan man oppnå at mest mulig av etterfølgende korrespondanse kan skje elektronisk. Guider tilbys på flere språk. Arbeidsgivere tilbys en eid som gjør at bedriften elektronisk kan oversende søknader og dokumenter, og etter arbeidstakers samtykke følge saknadsbehandlingen.

Kommentar:

For arbeidsinnvandring er hovedregelen at arbeidssøkerne befinner seg utenfor riket, og en løsning hvor eID tilbys ved første oppmøte hos politiet vil kun omfatte de arbeidssøkerne som alt befinner seg i Norge. Det må også poengteres at det er knyttet utford­ringer til informasjonssikkerhet vedrørende eID. Dette er en kompleks problemstilling som må undergis grundig analyse før man kan avgjøre om og hvordan man kan gjennomføre dette på en fornuftig måte.

Justis- og politidepartementet har sendt på høring en sak som går på nasjonale ID-kort, hvor også eID er et tema. Målet er et system som skal kunne brukes for all kommunikasjoin med det offentlige. På grunn av dette arbeidet avventer UDI egen vurdering av eID.

Forslag 3: Sørge for at den veiledende brosjyren som Sentralkontoret for utenlandssaker i samarbeid med UDI, Arbeids- og velferdsstaten (NAV), Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet skal være i ferd med å utarbeide om hvordan man skal gå frem som utenlandsk arbeidstaker i Norge, og som snart skal være klar, gjøres tilgjengelig på Internett på relevante offentlige portaler, og et tilstrekkelig antall relevante språk.

Kommentar:

Jeg er generelt opptatt av at utenlandske arbeidstakere skal få god og relevant informasjon som vil gjøre deres opphold i Norge enklere, og det er et klart mål at denne informasjonen skal være lett tilgjengelig for den enkelte.

Når det gjelder denne konkrete saken så opplyser Skattekontoret for utenlandssaker at den nevnte brosjyren etter planen skal være ferdig i juni, og at den vil bli laget på flere språk. Norsk, engelsk, polsk og litauisk er prioritert. Det vil bli vurdert hvordan den skal tilgjengeliggjøres for å best mulig treffe målgruppen.

Forslag 4: Vurdere å opprette en Internett-portal etter mønster av www.workindenmark.dk.

Kommentar:

Jeg har merket meg forslaget, og vil se nærmere på dette. Saken vil bli vurdert nærmere i tilknytning til arbeidet med stortingsmeldingen om arbeidsmigrasjon.