Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til drøftingene mellom Regjeringen, Norsk Pensjonistforbund, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner, Landsorganisasjonen i Norge, Unio, Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund og Akademikerne 21.-22. mai 2007 om årets trygdeoppgjør. Det ble oppnådd enighet om å øke grunnbeløpet med kr 3 920 til kr 66 812 fra 1. mai 2007. Dette innebærer at gjennomsnittlig grunnbeløp øker med 5,38 pst. fra 2006.

Komiteen vil peke på at Regjeringen har lagt retningslinjene Stortinget fastsatte i 2003 til grunn for fremlegget, og har lagt vekt på å sikre pensjonistene ei inntektsutvikling minst på linje med lønnstakerne.

Komiteen viser til at retningslinjene for reguleringen av grunnbeløpet slår fast at pensjonistene med folketrygdepensjon skal ha en inntektsutvikling minst på linje med de yrkesaktive. Organisasjonene er opptatt av at "minst på linje med" må bety at enkelte oppgjør må innebære en regulering som ligger noe over utviklingen for yrkesaktive.

Komiteen viser videre til at organisasjonene fremmet krav om et tillegg på 0,25 pst. utover Regjeringens anslag til lønnsvekst, og at dette tillegget skulle øremerkes en økning av særtillegget for minstepensjonistene. Organisasjonene fremmet også krav om en økning av unge uføres tilleggspensjon med 1 pensjonspoeng, fra dagens nivå på 3,30 pensjonspoeng til 4,30 pensjonspoeng.

Komiteen viser til at Stortinget 23. april 2007 vedtok utformingen av en ny alderspensjon i folketrygden, jf. St.meld. nr. 5 (2006-2007) Opptjening og uttak av alderspensjon i folketrygden. Komiteen viser i denne forbindelse til de respektive partierts merknader, jf. Innst. S. nr. 168 (2006-2007)

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er tilfreds med at partene kom til enighet. Dette medfører at de som får regulert sine ytelser gjennom grunnbeløpet oppnår en inntektsøkning på 6,23 pst. fra 1. mai 2007. Med lav prisstigning, gir dette pensjonistene en utvikling i tråd med Stortingets prinsipper om pensjonistenes inntektsutvikling. Flertallet ser det som positivt at partene sammen ser på tiltak som kan sikre minstepensjonister og unge uføre. Flertallet understreker viktigheten av at partene ble enige om en protokolltilførsel som innebærer at staten og organisasjonene i samarbeid skal kartlegge utviklingen i levekår og inntekt og vurdere mulige tiltak for disse gruppene som grunnlag for Regjeringens ordinære budsjettbehandling.

Flertallet viser til tabell 4.1 i proposisjonen, som viser utviklingen i grunnbeløp, minstepensjon, gjennomsnittelig alders- og uførepensjon, samt generell lønnsutvikling. Utviklingen i grunnbeløpet skal følge lønnsutviklingen, og praksis har vært at ulikhet ett år rettes opp det neste, eller de neste årene. Tabellen viser at grunnbeløpet og dermed minstepensjonen, har hatt en endring på 22,8 pst. i perioden 2001-2006. Til sammenligning har lønnsutviklingen for lønnsmottakere i alt vært 22,9 pst. i samme periode, altså en total differanse på 0,1 pst. i en periode med relativt betydelig lønnsvekst. Gjennom trygdeoppgjøret 2007 foreslås en økning på 6,23 pst. fra 1. mai 2007, hvilket er betydelig høyere enn utviklingen for en alminnelig lønnsmottaker. Flertallet konstaterer at dette innebærer en betydelig bedret kjøpekraft for minstepensjonister.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til det betydelige historiske etterslepet, som fremkommer som følge av underregulering siden folketrygden ble innført i 1967, da intensjonen var at pensjonene skulle utgjøre 2/3 av inntekten ved full opptjening når folketrygden er fult utbygget i 2007.

Disse medlemmer viser videre til forslag fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet, i Innst. S. nr. 272 (2001-2002) til trygdeoppgjøret 2002 der det heter:

"Stortinget ber Regjeringen innen utgangen av 2002 legge frem en opptrappingsplan som skal ha som resultat at fullt opptjent pensjon i 2007 skal utgjøre 2/3 av tidligere lønnsinntekt."

Disse medlemmer viser også til Stortingets behandling av St.prp. nr. 70 (2005-2006) om trygdeoppgjeret 2006, jf. Innst. S. nr. 233 (2005-2006), hvor Fremskrittspartiet fremmet forslag om en opptrappingsplan med en økning av grunnbeløpet på 2,5 pst. per år i tillegg til den årlige utviklingen basert på lønnsutgiften.

Disse medlemmer konstaterer at det bare var Fremskrittspartiets medlemmer som stemte for dette forslaget, og som ønsket å foreta konkrete grep for å kompensere for det historiske etterslepet.

Disse medlemmer viser til den nedtrappingen av avkortingen for gifte/samboende pensjonister som Fremskrittspartiet fikk fremforhandlet med regjeringspartiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, i Stortinget høsten 2002 i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2003, fra 25 pst. avkorting i 2002 til 15 pst. avkorting i 2005.

Disse medlemmer viser til Stortingets behandling av St.meld. nr. 5 (2006-2007) om opptjening og uttak av alderspensjon i folketrygden, jf. Innst. S. nr. 168 (2006-2007), hvor Fremskrittspartiet fremmet forslag om å fjerne avkortingsreglene for gifte/samboende pensjonister slik at alle får 100 pst. grunnpensjon uavhengig av sivilstand innen 2010.

Disse medlemmer viser for øvrig til Dokument nr. 8:101 (2006-2007) representantlovforslag, fremsatt i Odelstingets møte den 7. juni 2007, fra stortingsrepresentantene Carl I. Hagen, Kenneth Svendsen og Robert Eriksson om lov om endringer i lov av 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven), jf. Innst. O. nr. 99 (2006-2007).

Disse medlemmer konstaterer at Fremskrittspartiet står alene i synet på å fjerne avkortingen mellom gifte/samboende pensjonister.

Disse medlemmer mener at den økonomiske hverdagen og levekårene for mange minstepensjonister er vanskelig. Økningen i de faste utgiftene, kommunale avgifter og egenandeler i helsevesenet har, etter den informasjon disse medlemmer mottar, ført til at mange minstepensjonister ikke har anledning til å hente foreskrevne medisiner på apoteket, til å spise middag hver dag eller til å ha noen form for atspredelse, slik som for eksempel kafébesøk eller ferie. Disse medlemmer anser en slik situasjon som uverdig.

Disse medlemmer er imidlertid klar over at en økning av minstepensjonsnivået vil medføre et stigende antall minstepensjonister og et økt antall pensjonister med små offentlige tjenestepensjoner vil bli rammet av samordning og bortfall av tjenestepensjon. Imidlertid er disse medlemmer opptatt av å bidra til at alle norske pensjonister har et inntektsnivå som gjør det mulig å leve et verdig liv i dagens moderne og velstående Norge.

Disse medlemmer går inn for å øke minstepensjonen til 2 G. Dette gjøres ved at særtillegget økes til 100 pst. av 1 G, for alle minstepensjonister.

Disse medlemmer viser for øvrig til Dokument nr. 8:101 (2006-2007) et representantlovforslag, fremsatt i Odelstingets møte den 7. juni 2007, fra stortingsrepresentantene Carl I. Hagen, Kenneth Svendsen og Robert Eriksson om lov om endringer i lov av 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven), jf. Innst. O. nr. 99 (2006-2007).

Disse medlemmer viser til at en enslig minstepensjonist med Fremskrittspartiets forslag vil få en økning i sin inntekt med kr 13 804, fra kr 119 820 til kr 133 624 i forhold til Regjeringens forslag til økning. Dette tilsvarer en inntektsøkning på kr 20 836 per år (ca. kr 1 730 i månedlig inntektsøkning fra 1. mai 2007.)

Disse medlemmer viser videre til at en minstepensjonist som lever sammen med ektefelle som har en årlig inntekt, inkludert kapitalinntekt, som er større enn to ganger grunnbeløpet vil med Fremskrittspartiets forslag, få en økning i sin inntekt med ca. kr 17 150 per år, i forhold til Regjeringens forslag til økning.

Disse medlemmer har merket seg at organisasjonene også har fremmet krav om en økning av unge uføres tilleggspensjon med 1 pensjonspoeng, fra dagens nivå på 3,30 pensjonspoeng til 4,30 pensjonspoeng.

Disse medlemmer støtter kravet fra organisasjonene og viser for øvrig til Dokument nr. 8:101 (2006-2007) representantlovforslag, fremsatt i Odelstingets møte den 7. juni 2007, fra stortingsrepresentantene Carl I. Hagen, Kenneth Svendsen og Robert Eriksson om lov om endringer i lov av 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven), jf. Innst. O. nr. 99 (2006-2007).

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Særtillegget i folketrygden økes til 100 pst. av grunnbeløpet fra 1. mai 2007."

og

"I statsbudsjettet for 2007 blir det gjort følgende ­endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter:

660

Krigspensjon

70

Tilskott, militære, overslagsløyving, blir auka med

9 000 000

frå kr 225 000 000 til kr 234 000 000

71

Tilskott, sivile, overslagsløyving, blir auka med

23 000 000

frå kr 545 000 000 til kr 568 000 000

664

Pensjonstrygden for sjømenn

70

Tilskott, blir auka med

48 000 000

frå kr 698 000 000 til kr 746 000 000

666

Avtalefesta pensjon

70

Tilskott, blir auka med

38 000 000

frå kr 950 000 000 til kr 988 000 000

2620

Stønad til einslig mor eller far

70

Overgangsstønad, overslagsløyving, blir auka med

94 000 000

frå kr 2 355 000 000 til kr 2 449 000 000

2652

Medisinsk rehabilitering mv.

70

Rehabiliteringspengar, overslagsløyving, blir auka med

321 000 000

frå kr 7 965 000 000 til kr 8 286 000 000

2653

Ytingar til yrkesretta attføring

70

Attføringspengar, overslagsløyving, blir auka med

429 000 000

frå kr 10 715 000 000 til kr 11 144 000 000

2655

Uførhet

70

Grunnpensjon, overslagsløyving, blir auka med

946 000 000

frå kr 16 980 000 000 til kr 17 926 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir auka med

2 314 000 000

frå kr 25 600 000 000 til kr 27 914 000 000

72

Særtillegg, overslagsløyving, blir auka med

585 000 000

frå kr 1 320 000 000 til kr 1 905 000 000

73

Førebels uførepensjon, overslagsløyving, blir auka med

7 000 000

frå kr 160 000 000 til kr 167 000 000

74

Tidsavgrensa uførestønad, overslagsløyving, blir auka med

256 000 000

frå kr 6 340 000 000 til kr 6 596 000 000

76

Yrkesskadetrygd, overslagsløyving, blir auka med

3 000 000

frå kr 75 000 000 til kr 78 000 000

2670

Alderdom

70

Grunnpensjon, overslagsløyving, blir auka med

2 143 000 000

frå kr 36 100 000 000 til kr 38 243 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir auka med

2 189 000 000

frå kr 52 680 000 000 til kr 54 869 000 000

72

Ventetillegg, overslagsløyving, blir auka med

3 000 000

frå kr 68 000 000 til kr 71 000 000

73

Særtillegg, overslagsløyving, blir auka med

2 103 000 000

frå kr 4 640 000 000 til kr 6 743 000 000

2680

Ytingar til gjenlevande ektefellar

70

Grunnpensjon, overslagsløyving, blir auka med

51 000 000

frå kr 1 220 000 000 til kr 1 271 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir auka med

43 000 000

frå kr 1 050 000 000 til kr 1 093 000 000

72

Særtillegg, overslagsløyving, blir auka med

37 000 000

frå kr 60 000 000 til kr 97 000 000"

Komiteens medlem fra Venstre støtter den inngåtte avtalen, men vil ha en forpliktende opptrappingsplan av minstepensjonen opp til 2 ganger grunnbeløpet, i løpet av stortingsperioden. Dette må imidlertid ses i sammenheng med valg av opptjeningsmodell i folketrygden som Regjeringen har bebudet de vil legge fram for Stortinget i løpet av nær framtid.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen legge fram en forpliktende opptrappingsplan for minstepensjon opp til 2 ganger grunnbeløpet."