Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Ivar Hognestad og Per Ove Width, og fra Høyre, lederen Jan Petersen, viser til at proposisjonen omhandler mange forskjellige spørsmål hvorav det meget omfattende spørsmålet om hurtigkjøp av transportfly er forholdsvis summarisk beskrevet. Selv om forsvarskomiteen ved utvidelse av stortingssesjonen fikk noen dager ekstra til behandlingen, har det vært nødvendig å konsentrere komiteens arbeid om de foreslåtte investeringene og i særlig grad om anskaffelse av nye transportfly, som er det spørsmål som haster mest. Flertallet vil derfor ikke avgi innstilling om kapitlene 4.4 og 4.5 på det nåværende tidspunkt, men utsetter disse spørsmål til høsten. Flertallet er av den oppfatning at disse viktige spørsmålene krever en mer omfattende behandling enn det departementets tidsplan legger opp til.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen, viser til at formålet med proposisjonen er å få Stortingets godkjenning av to nye eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter. Dette er flerbrukshall ved Setermoen garnison og forlegninger i Rena leir. Videre godkjenning av to nye materiellprosjekter, henholdsvis Nye sjømålsmissiler og Nye C-130J transportfly. Disse medlemmer registrerer også at det foreslås endret kostnadsramme for prosjektet for nye lokaler for redningshelikoptertjenesten i Bodø, og for anskaffelse av satellittkommunikasjon til fregatt- og MTB-prosjektene. Endelig merker disse medlemmer seg at proposisjonen inneholder noen saker til informasjon. Dette er sammenbinding av Mauken-Blåtind, infrastruktur for bakke-til-luft-radioer, sikker tilgang til romsegment (dvs. satellitt) og gjennomgang av nedbemannings- og bortsettingsprosessene i Forsvaret. Disse medlemmer er for øvrig tilfreds med at gjennomgang av nedbemannings- og bortsettingsprosessene i Forsvaret vil bli behandlet grundig som egen sak på et senere tidspunkt.
Komiteen viser til proposisjonen
kapittel 2.1, "Setermoen - fleirbrukshall fase 3", og noterer at utbyggingen
vil medføre en forbedring og effektivisering av Setermoen
som en sentral del av Forsvarets basestruktur i indre Troms. Komiteen viser til at Hærens
lokalisering i framtida vil være sentrert rundt Indre Troms
i nord og i Østerdalen i sør, og at Hæren skal
styrkes i forhold til antall vervede og befal innen utgangen av
2008. Komiteen er derfor enig i at Setermoen leir
vil være sentral med tanke på den videre utvikling
av Hæren. Komiteen registrerer at flerbrukshallene
på Setermoen vil dekke behovet for garasjering, vedlikehold,
undervisning, troppskontor, lagring av troppsmateriell og personlig
utstyr, og at når Setermoen er ferdig modernisert, vil
leiren bli en effektiv og kompakt base for Forsvaret.
Komiteen støtter derfor
forslaget om å investere i en ny flerbrukshall på Setermoen
- (fase 3) til en kostnadsramme på 243 mill. kroner med
planlagt ferdigstilling i 2009.
Komiteen viser videre
til proposisjonens kapittel 2.2, "Rena leir - forlegningar for befal
og mannskap - fase 2" og ser at behovet for ekstra forlegningskapasitet ved
Rena leir nødvendiggjør den planlagte investeringen.
Komiteen viser til at Garnison Østerdalen
vil være ett av Hærens to tyngdepunkter i fremtiden.
Med tanke på at Hæren skal styrkes i forhold til
antall vervede og befal innen utgangen av 2008, registrerer komiteen at
det er behov for en utvidelse av forlegningskapasiteten i Rena leir.
Videre at prosjektet legger opp til å etablere
96 forlegningsplasser med en kombinasjonsløsning av hybler,
leiligheter og kollektivleiligheter, noe som etter komiteens syn
er positivt ut fra personellets forskjellige boligbehov på bakgrunn
av alder, sivil status og livssituasjon. Varierte forlegningstilbud er
et viktig element i prosessen med å ansette og beholde
kvalifisert personell.
Komiteen støtter derfor
forslaget om å investere i flere forlegningsplasser for
befal og vervede på Rena til en kostnadsramme på 118
mill. kroner med planlagt ferdigstilling i 2009.
I forhold til proposisjonens kapittel 2.3, "Nyanskaffing
av sjømålsmissil", noterer komiteen at
Forsvarsdepartementet beskriver prosjektet som "viktig materiell
i Sjøforsvaret sin operative beredskap." Komiteen viser
til at "Nye sjømålsmissil" (NSM) er utviklet for å være
Forsvarets hovedvåpen for overflatekrigføring
på Fridtjof Nansen-klasse fregatter og Skjold-klasse MTB-er. Komiteen viser
videre til at NSM vil være et effektivt våpensystem
med lang rekkevidde som fungerer både i åpent
farvann og i kystnære områder. Dette bidrar til
at Sjøforsvaret kan håndtere sine maritime oppgaver
i krise og krig, både i nasjonal og internasjonal sammenheng.
Samtidig ser komiteen at anskaffelsen av NSM representerer
en viktig videreføring av den nasjonale industrisatsingen som
ble startet på slutten av 1980-tallet, noe som sikrer at
kompetansen innen styrte våpensystemer opprettholdes i
Norge. Anskaffelsen vil i tillegg til å sikre norske arbeidsplasser
også gi økte muligheter for eksport av missilsystemet
til andre land.
Komiteen støtter derfor
forslaget om å investere i "Nye sjømålsmissil"
(NSM) til en kostnadsramme på 3 360 mill. kroner
til våre Fridtjof Nansen-klasse fregatter og Skjold-klasse
MTB-er. I tillegg kommer Forsvarets kostnader for gjennomføring
av prosjektet på 30 mill. kroner og kostnader til eiendom,
bygg og anlegg på 4 mill. kroner.
Komiteen registrerer at utgiftene
til overgangsfasen er lagt inn som en del av kostnadene for nyanskaffelsen. Komiteen registrerer
at NSM ikke er et fartøyspesifikt missil og at det kan
benyttes på både Fridtjof Nansen-klasse og Skjold-klasse
fartøy. Komiteen vil i denne forbindelse
understreke at dette anskaffelsesprosjektet ikke har en direkte
tilknytning til andre prosjekter vedrørende tilpassing
av NSM til andre våpenplattformer enn de som er nevnt i
dette prosjektet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til proposisjonens
avsnitt 2.4, "Nye C-130J Hercules transportfly (kap. 1760)", og
vil peke på at Regjeringen begynte arbeidet med hurtiganskaffelse
av transportfly allerede i desember 2006 og har således
brukt henimot 6 måneder på saken. Ved statsrådbehandling
25. mai 2007 har Stortinget dermed fått for kort tid en
tilfredsstillende behandling av saken. Flertallet viser
også til at proposisjonen behandler dette meget viktige
spørsmålet på særdeles kortfattet
og lite tilfredsstillende vis, noe som har nødvendiggjort
omfattende skriftlige spørsmål til departementet
og høringer i komiteen. Til tross for denne omfattende
informasjonsinnhenting fra komiteens side, finner flertallet fortsatt
viktige sider ved saken utilfredsstillende belyst.
Flertallet viser til at komiteen
derfor i brev av 29. mai 2007 spurte Forsvarsdepartementet om konsekvensene
av om spørsmålet ble behandlet i høstsesjonen. Flertallet merker
seg med forbauselse at det ikke var mulig å få et
klart svar på dette, men at konsekvensen i henhold til
departementet "kan være" at hurtiganskaffelsen ikke lar
seg gjennomføre. Flertallet hadde forventet
et klart svar fra departementet all den tid det bevisst var planlagt å sende
Stortinget saken på et så sent tidspunkt at det
ikke ville være mulig for Stortinget å gjennomføre
en ordinær saksbehandling.
Flertallet viser til at spørsmålet
om taktisk flytransport har vært drøftet en rekke
ganger og at Regjeringen i St.prp. nr. 1 (2006-2007) meddeler at
fire av våre C-130H transportfly vil få skiftet
yttervinger og oppgradert enkelte av flyenes komponenter. Dette
vil gjøre at flyene "igjen kan utføre alle typer
oppdrag frem til ca. 2012-2015", altså det tidspunktet
det ville være realistisk å forvente at nye transportfly
innkjøpt etter ordinær anskaffelsesprosedyre vil
kunne være operative.
Flertallet legger til grunn at
dette også omfatter oppdrag i Afghanistan og forventer
at også den fornyede militære kapasitet Taliban
viste sommeren og høsten 2006, ble lagt til grunn for departementets
vurderinger av hvilke oppdrag flyene kunne tenkes å måtte gjennomføre. Flertallet vil
understreke at oppdraget i Afghanistan er særlig viktig
og Norges og NATOs førsteprioritet når det gjelder
internasjonale operasjoner.
Flertallet forstår det
slik at det relativt raskt etter budsjettfremleggelsen ble reist
spørsmål om dette målet var realistisk,
men kan ikke se at proposisjonen på noen fyllestgjørende
måte drøfter dette spørsmålet. Så langt flertallet kan
se, er følgende forhold nevnt i debatten:
– Korrosjon
på flyenes struktur. Dette synes ikke lenger å være
noe avgjørende problem som ikke kan finne en tilfredsstillende
løsning.
– Manglende avionikk. Ut fra beskrivelsen
i St.prp. nr. 1 (2006-2007) syntes det klart at den nødvendige
oppgradering ville bli foretatt. Departementet bestemte likevel
at en slik begrenset avionikkoppgradering ikke skulle gjennomføres. Flertallet forstår
høringen med statsråden slik at om dette var blitt
gjort, ville "hvert enkelt fly vurdert isolert" kunne være
"i stand til å utføre alle typer oppdrag, også i
Afghanistan". Når manglende oppgradert avionikk nå er
et viktig argument for hurtigkjøp, må det konstateres
at dette skyldes en beslutning i departementet som kunne vært
annerledes. Flertallet merker seg med forbauselse
at det under høringen med stor styrke ble understreket
at selv en begrenset avionikkoppgradering ville ta 45 måneder å gjennomføre,
men at dette tidsforbruket ikke var kjent ved fremleggelse av budsjettet.
Hvis dette var erkjent allerede da, ville det vært åpenbart
at Regjeringen ikke kunne hevde at flyene kunne gjennomføre
alle typer oppdrag. I alle fall er det intet ved beskrivelsen i
St.prp. nr. 1 (2006-2007) som tyder på at det ville ta
henimot 4 år å bringe dette på plass.
At det ikke var erkjent, er ikke egnet til å styrke tilliten
til saksbehandlingen.
– Manglende tilgjengelighet. Flertallet har
merket seg at en konferanse mellom brukere av C-130 høsten
2006 brakte frem den nye opplysning at selv oppgraderte C-130H neppe
ville få en tilgjengelighet på mer enn 50-55 pst. Flertallet merker
seg at høringen ikke gav noe svar på hvilken tilgjengelighet
man hadde forventet. Flertallet forstår det
imidlertid slik at dette ikke er noen eksakt vitenskap og at resultatet
kan bli annerledes i praksis. Flertallet legger imidlertid
til grunn at dette vil skape en økt usikkerhet om anvendeligheten
av de oppgraderte flyene.
Flertallet merker seg at Regjeringen
legger til grunn at sikkerhetssituasjonen i Afghanistan kan bli vanskeligere.
Det er å håpe at ISAF (International Security
Assistance Force) vil beherske situasjonen slik at dette ikke vil
bli tilfellet, men flertallet understreker at sikkerheten
for personellet må stå fremst og er derfor enig
i at en må ta høyde for den potensielle forverringen
som beskrives. Flertallet legger også merke
til at Regjeringen ser det som mulig at flyene skal operere i Sør-Afghanistan
og er enig også i dette.
Flertallet har merket seg at
Regjeringen hevder at Norge for tiden ikke har reell taktisk flytransportkapasitet. Flertallet forstår
det imidlertid slik at når de flyene vi i dag disponerer
kommer tilbake fra oppgradering i Canada, vil normal transport i
Norge og andre steder kunne gjennomføres, og at det reelle
problemet er begrenset til et ev. forverret stridsmiljø i
Afghanistan.
Flertallet forstår det
slik at de hurtiginnkjøpte flyene vil kunne være
operative i 2011, og fly anskaffet etter ordinær prosedyre
i 2014. Airbus Military opererer imidlertid med andre tider, og flertallet konstaterer
at departementet ikke har hatt slike drøftelser med Airbus
Military at det er entydig hvordan tidsfaktoren er å forstå.
Det kan imidlertid konstateres at den tid som vinnes er begrenset,
og at vi i den nærmeste tiden ikke har noen løsning.
Flertallet er enig i at situasjonen
er utilfredsstillende, og peker på at en viktig faktor,
avionikk, kunne vært håndtert annerledes, men
vil ikke på det foreliggende grunnlag kunne si om det er
mulig å få dette raskere på plass enn
det departementet hevder. Departementets anslag på 45 måneder
synes imidlertid som høyt, idet det neppe kan være
grunn til å kreve full anbudsrunde for bare avionikk når
departementet ikke vil foreslå det for hele flyet inkludert
avionikk. Flertallet vil ikke unnlate å bemerke
at det i den offentlige debatt og i partsinnlegg har vært
hevdet at dette kan gjøres vesentlig raskere.
Flertallet viser til at det finnes
flere alternativer på markedet og at flere studier har
pekt ut A400M som det beste alternativ. Det er derfor langt fra
sikkert at man ved et hurtigkjøp får det flyet
som best dekker Norges behov. Flertallet viser til
at det foreligger tilbud fra Airbus Military som Regjeringen mener
det knytter seg viktige uklarheter til, men konstaterer at komiteen
verken har hatt tid til eller er egnet til å bringe klarhet
i slike spørsmål. Det er uheldig at departementet
ikke har søkt å bringe større klarhet
i disse forhold gjennom grundige samtaler med Airbus Military.
Flertallet mener det skal sterke
grunner til for ikke å foreta anskaffelsen etter vanlige
anbudsregler. Flertallet vurderer det slik at det
fortsatt er mange spørsmål som det ikke er tilstrekkelig
klarhet i. Den tid som har vært til disposisjon, har ikke
vært tilstrekkelig.
Flertallet vil for øvrig
bemerke at det er en uheldig ordning at transport fortsatt ansees
som et nasjonalt ansvar i Afghanistan. Oppdraget er et felles NATO-ansvar,
og det er neppe rasjonelt at hvert enkelt land må ordne
dette selv - i vårt tilfelle med den konsekvens at vi må sette
til side normal innkjøpsprosedyre og la vårt langsiktige
transportbehov finne sin løsning på bakgrunn av
ett bestemt oppdrag. Flertallet mener derfor man
må finne frem til større grad av felles løsninger og
felles finansiering og dermed færre nasjonale særordninger,
og at Regjeringen må innta en mer proaktiv holdning i slike
spørsmål.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener at Norge og Forsvaret
har et behov for å disponere taktisk transportflykapasitet
i fremtiden. Disse medlemmer ser med bekymring på informasjonen
som har kommet frem fra Forsvarsdepartementet om at Norge i dag
i praksis står uten operativ tilgjengelig taktisk transportflykapasitet.
Disse medlemmer viser til at
våre eksisterende 6 fly av typen C-130H ble anskaffet i
1968-1969 og er snart 40 år gamle. Disse medlemmer viser
til at det opprinnelig ble igangsatt en anskaffelsesprosess tidlig
på 1990-tallet, men at denne senere ble avsluttet. På grunn
av flyenes tilstand har det vært nødvendig å oppgradere
våre gamle fly slik at vi har en viss operativ kapasitet
inntil en fremtidig løsning er på plass. Disse medlemmer registrerer
at planlagt anskaffelse av nye transportfly opprinnelig var tenkt
gjennomført i perioden 2012-2015. Videre merker disse
medlemmer seg de nye opplysningene fra Forsvarsdepartementet
om tilstanden på våre eksisterende C-130H, og
at en begrenset oppgradering vil bli mer omfattende og ta lengre
tid enn planlagt. På bakgrunn av at Norge står
uten operativ tilgjengelig taktisk transportflykapasitet, foreslås
det derfor å hurtiganskaffe fire C-130J for raskest mulig å avbøte
situasjonen.
Etter disse medlemmers mening
viser dessverre situasjonen vi nå er havnet i at tidligere
regjeringer og Forsvaret ikke har prioritert oppfølgingen
av vår nasjonale taktiske transportflyflåte.
Behovet for nye taktiske transportfly er uomtvistelig. Etter disse
medlemmers syn ville en normalanskaffelse som vil gi konkurranse
mellom aktuelle tilbydere av fly (C-130J eller A400M) i utgangspunktet være å foretrekke.
Dette må imidlertid veies opp imot det at Norge i dag står
uten en reell taktisk transportflykapasitet, samtidig som det er
et økende behov for å kunne ha slike fly tilgjengelig
for å ta vare på sikkerheten for våre
styrker ute i internasjonale operasjoner. Disse medlemmer viser
til at en hurtiganskaffelse av C-130J, kombinert med ev. innleie
av ett fly av samme type, er det som ifølge Forsvarsdepartementet raskest
vil gi Norge den nødvendige kapasiteten, dvs. en delvis
kapasitet fra 2009, og full kapasitet fra 2011.
Disse medlemmer viser videre
til at alternativet ville være en kombinasjon av begrenset
oppgradering av avionikk og egenbeskyttelse på våre
gamle fly, samtidig som man iverksetter en normalanskaffelse. Disse
medlemmer registrerer imidlertid at en slik løsning
ut fra opplysningene som er gitt fra Forsvarsdepartementet, først
vil gi oss en viss operativ kapasitet med gamle fly fra 2011, inntil
en ved normalanskaffelse med levering av nye fly (C-130J eller A400M)
vil være fullt ut operative fra 2015-2016. I tillegg merker disse
medlemmer seg at en slik løsning heller ikke vil
gi oss en evne til å stille et styrkebidrag i form av ett transportfly
ute i en internasjonal operasjon over tid, frem til vi får
de nye flyene i 2015-2016.
Hensynet til å ivareta sikkerheten
for norsk personell og dermed så raskt som mulig sikre
tilgjengelig taktisk transportflykapasitet for internasjonale oppdrag,
gjør at disse medlemmer støtter
forslaget om en hurtiganskaffelse av fire C-130J til en
kostnadsramme av 3 660 mill. kroner, som kombineres med
ev. leie av et fly fra Italia. Disse medlemmer ser
det også som prisverdig at denne regjeringen tar ansvar
med tanke på den manglende oppfølging som er avdekket
i forhold til Norges taktiske transportflykapasitet de siste ti år,
samt å sørge for å sette soldatenes sikkerhet i
fokus på dette området.
Disse medlemmer viser også til
at ekstern kvalitetssikring av prosjektet er gjennomført
i samsvar med retningslinjene fra Finansdepartementet på en såkalt
"forenkla framskaffingsløysing". Disse medlemmer er
tilfreds med at Forsvarsdepartementet i sitt gjennomføringsoppdrag
til Forsvaret vil følge opp de usikkerhetsreduserende tiltakene
som ekstern kvalitetssikrer har anbefalt. Tiltakene omfatter blant
annet etablering av en helhetlig prosjektorganisasjon samt et konkret
styringsdokument med framdriftsplan for gjennomføringsfasen
i samsvar med normal standard for store statlige prosjekter.
Disse medlemmer er også tilfreds
med at det i tråd med retningslinjene for innkjøp
av forsvarsmateriell fra utenlandske leverandører vil bli
krevd 100 pst. gjenkjøp av verdien av kontrakten i forbindelse
med hurtiganskaffelsen av fire C-130J.
Disse medlemmer vil videre vise
til merknader fra Fremskrittspartiet og Høyre om at de
er forbauset over at det ikke er gitt noe klart svar fra Forsvarsdepartementet
om det er mulighet for å utsette behandlingen av hurtiganskaffelsen
til høstsesjonen. Disse medlemmer vil henvise
til høringen med forsvarsministeren, der det klart og tydelig
blir referert til "letter of acceptance" fra USA som forutsetter
at kontrakten undertegnes innen utgangen av juni måned,
og at det er vanskelig å se at hurtiganskaffelsen kan gjennomføres om
behandlingen utsettes til høstsesjonen. Disse medlemmer er
derfor forundret over at komiteens flertall hevder at de ikke har
fått et klart svar på dette spørsmålet.
Disse medlemmer vil også vise
til merknad fra Høyre og Fremskrittpartiet der de hevder
ut fra henvisning til gjennomførte studier at det langt
fra er sikkert at man ved hurtigkjøp får det flyet
som best dekker Norges behov. Til dette vil disse medlemmer henvise
til Forsvarsdepartementets svar på spørsmål
1 som er vedlagt denne innstillingen, som viser at hovedkonklusjonene
fra tidligere utredninger er at både C-130J og A400M vurderes
som fullgode kandidater.
Endelig vil disse medlemmer vise
til merknad fra Fremskrittpartiet som er skeptisk til, og stiller spørsmål
om den juridiske plattformen for hurtiganskaffelsen er holdbar.
Til dette vil disse medlemmer anføre at
hurtiganskaffelsen ikke på noen måte bryter med
det eksisterende regelverket, verken i kraft av EØS-avtalen
eller Forsvarets eget regelverk. Kjøp av fly til militære
formål ligger entydig innenfor unntaksbestemmelsen i EØS-avtalen,
og kan derfor foretas i henhold til Forsvarets eget regelverk, som
gir anledning til å anskaffe direkte når dette
måtte være påkrevd. Hva gjelder forholdet
til våre handelspartnere, vil disse medlemmer påpeke
at Norge er et av Europas mest åpne og konkurranseutsatte
forsvarsmarkeder, og at enkelte tilfeller av direkteanskaffelser
ut fra operative og sikkerhetsmessige behov ikke vil endre dette
forhold.
For øvrig viser disse medlemmer til
de gjennomførte åpne høringer med interessenter
og forsvarsministeren, samt spørsmål fra komiteen
med svar fra statsråden, som er vedlagt denne innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
i denne saken opptatt av å se anskaffelsen av nye transportfly
i et helhetlig perspektiv. Forsvaret har i mange år hatt
behov for en ny transportflykapasitet. Disse medlemmer ønsker
i denne forbindelse å vise til de forslag Fremskrittspartiet
tidligere har fremmet angående anskaffelse av en slik kapasitet. Under
behandlingen av Innst. S. nr. 342 (2000-2001), Innstilling fra forsvarskomiteen
om omleggingen av Forsvaret i perioden 2002-2005, hadde Høyre
og Fremskrittspartiet en fellesmerknad:
"Disse medlemmer vil peke på at tilstanden
for Forsvarets C-130 transportfly er preget av slitasje og høy alder
..."
Høyre og Fremskrittspartiet fremmet
da også følgende forslag:
"Nye transportfly til erstatning for dagens C-130-flåte
anskaffes utenfor og som et tillegg til den ordinære budsjettramme
for Forsvaret."
Under behandlingen av Innst. S. nr. 232 (2001-2002), Innstilling
fra forsvarskomiteen om Gjennomføringsproposisjonen - utfyllende
rammer for omleggingen av Forsvaret i perioden 2002-2005, fremmet
Fremskrittspartiet forslag lydende:
"Nye transportfly til erstatning for dagens C-130-flåte
anskaffes utenfor og som tillegg til den ordinære budsjettramme
for Forsvaret."
Under behandlingen av Innst. S. nr. 234 (2003-2004), Innstilling
fra forsvarskomiteen om den videre moderniseringen av Forsvaret
i perioden 2005-2008, uttrykte Fremskrittspartiet den gang at:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er bekymret
over at Forsvarets transportfly er 30 til 35 år gamle.
Dersom ingenting gjøres, frykter vi at disse må settes
permanent på bakken i 2006."
Det ble også fra Fremskrittspartiet
fremmet to forslag:
"Nye transportfly til erstatning for dagens C-130-flåte
anskaffes utenfor og som tillegg til den ordinære budsjettramme
for Forsvaret."
"Stortinget ber Regjeringen sikre
norsk deltakelse i prosjekter om utviklingen av nye transportfly."
Videre viser disse medlemmer til
Budsjett-innst. S. nr. 7 (2003-2004), Innstilling fra forsvarskomiteen
om bevilgninger på statsbudsjettet for 2004 vedkommende
Forsvarsdepartementet mv. Her fremmet Fremskrittspartiet igjen forslag
om å løse transportflykapasitetsutfordringen,
gjennom følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen undersøke mulighetene for
norsk deltakelse i prosjektet om utviklingen av nye transportfly,
og at Regjeringen gir en redegjørelse om konsekvensene
av en eventuell tilknytning til prosjektet."
Videre viser disse medlemmer til
behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. 7 (2004-2005), Innstilling
fra forsvarskomiteen om bevilgninger på statsbudsjettet for
2005, kapitler under Forsvarsdepartementet mv. (rammeområde
8), hvor Fremskrittspartiet på nytt hadde en merknad hvor
vi uttalte:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å vise
til det behov Forsvaret har for å anskaffe nye transportfly.
Disse medlemmer vil i så måte vise til tidligere
forslag fra Fremskrittspartiet om å anskaffe denne kapasitet.
Disse medlemmer vil også i denne forbindelse vise til de
industrielle aspekter ved anskaffelse av nye transportfly. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av at Regjeringen ivaretar
norsk industris interesse i forbindelse med en slik kommende anskaffelse."
Disse medlemmer viser videre
til Budsjett-innst. S. nr. 7 (2005-2006), Innstilling fra forsvarskomiteen
om bevilgninger på statsbudsjettet for 2006, kapitler under
Forsvarsdepartementet mv. (rammeområde 8), hvor Fremskrittspartiet
hadde følgende merknad:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å vise
til det behov Forsvaret har for å anskaffe nye transportfly.
Disse medlemmer vil i så måte vise til tidligere
forslag fra Fremskrittspartiet om å anskaffe denne kapasitet.
Disse medlemmer vil også i denne forbindelse vise til de
industrielle aspekter ved anskaffelse av nye transportfly. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av at Regjeringen ivaretar
norsk industris interesse i forbindelse med en slik kommende anskaffelse."
Disse medlemmer viser òg
til at følgende forslag ble fremmet:
"Stortinget ber Regjeringen utrede en tilstandsrapport
på dagens transportfly. Stortinget ber Regjeringen fremlegge
for Stortinget en plan for nyanskaffelse av nye transportfly."
Sist i forbindelse med behandlingen av Budsjett-innst.
S. nr. 7 (2006-2007), Innstilling fra forsvarskomiteen om bevilgninger
på statsbudsjettet for 2007, kapitler under Forsvarsdepartementet
mv., var Fremskrittspartiet klare i forhold til de behov vi mente
Forsvaret hadde for transportflykapasitet. Dette gjenspeilet seg
i merknaden:
"Disse medlemmer ønsker å vise
til det behov Forsvaret har for å anskaffe nye transportfly.
Disse medlemmer vil i så måte vise til tidligere
forslag fra Fremskrittspartiet om å anskaffe denne kapasitet.
Disse medlemmer vil også i denne forbindelse vise til de industrielle
aspekter ved anskaffelse av nye transportfly. Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av at Regjeringen ivaretar norsk industris
interesse i forbindelse med en slik kommende anskaffelse."
Og Fremskrittspartiet fremmet følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede en tilstandsrapport
på dagens transportfly og fremlegge for Stortinget en plan
for anskaffelse av nye transportfly."
Disse medlemmer merker seg at
Regjeringen viser til at det har vært gjennomført
en rekke utredninger knyttet til våre transportfly. Det
er derfor etter disse medlemmers oppfatning påfallende
at det ikke har tilfalt Stortinget mer informasjon om disse utredninger
og konklusjoner. Disse medlemmer vil òg
vise til at det under de gjennomførte høringer
om denne anskaffelse fremkom informasjoner om at det under enkelte
av disse utredningene, blant annet gjennomført av FFI,
fremkom statuser vedrørende ulike kapasitetsalternativer.
Liknende informasjon har òg blitt fremsatt i media. Det
er etter disse medlemmers mening uheldig at anskaffelser
av forsvarsmateriell fattes på en bakgrunn som kan synes
mangelfull, all den tid det ikke er slik at informasjon tilfalt
Regjeringen ikke tilfaller Stortinget. Disse medlemmer ser
store utfordringer i å innhente objektiv informasjon og
beslutningsgrunnlag i denne saken. Disse medlemmer ser òg
at tidsaspektet er kritisk og medfører unødig
usikkerhet rundt prosessen. Disse medlemmer ser behovet
for en hurtiganskaffelse slik Regjeringen beskriver den, som uansvarlig. Disse
medlemmer er opptatt av at det skal gjennomføres
en åpen anbudsprosess. Disse medlemmer mener
en slik åpen anbudsprosess bør kunne gjennomføres
i løpet av kort tid. En hurtig åpen anbudsprosess
vil medføre større muligheter for norsk industri
og et bredere og bedre beslutningsgrunnlag. Disse medlemmer oppfatter
det slik at en åpen anbudsrunde i løpet av kort
til med kort tidsfrist og med en anskaffelsestid tilsvarende leveranse
i 2010-2012, vil kunne bli imøtekommet av flere leverandører
enn Regjeringens aktuelle kandidat. Også i dag mener disse
medlemmer at det er svært viktig at norsk industri
får gode betingelser og teknologisk drivende oppdrag i
forbindelse med gjenkjøp som etableres i forbindelse med forsvarsanskaffelser.
Gjennom en åpen konkurranse vil det etter disse
medlemmers oppfatning være sannsynlig at industriens
muligheter blir bedre enn ved en lukket hurtiganskaffelse.
Disse medlemmer har vanskelig
for å forstå Regjeringens konklusjoner på en
rekke områder vedrørende anskaffelsesbehovet for
transportfly, og da også innbefattet kapasitetsbehovet
rent volummessig. Forsvaret og Regjeringen har konkludert med at
C-27J ikke er egnet som et taktisk transportfly for norske behov,
da det er for lite. Dette på tross av at Forsvaret ikke
mener det er behov for egen transportflykapasitet til avdelingsmateriell
som helikoptre og pansrede kjøretøy, da dette
er tenkt å sendes på annen måte enn med egen
transportflykapasitet. Disse medlemmer synes derfor
det er underlig at forsvaret i USA den 13. juni i år bestemte å anskaffe
nettopp C-27J som taktiske transportfly. Disse medlemmer antar
da at USA ikke har den samme typen materiell og personell som det
norske forsvar og at de derfor har andre behov for taktisk transportflykapasitet,
men at det da ikke er stort nok for norsk bruk, synes underlig. Disse
medlemmer vil her òg påpeke at C-130J
ikke er egnet til spesialoppdrag og er således lite egnet
til den moderne krigføring man ser mer av i nye konfliktområder,
hvor nettopp spesialoppdrag er essensielle.
Disse medlemmer er òg
skeptiske til Regjeringens fremgangsmåte når det
gjelder den juridiske plattform for den foreslåtte hurtiganskaffelse.
Slik disse medlemmer oppfatter de regler som omfatter offentlige
anskaffelser, anskaffelser for Forsvaret, EØS-avtalen og
EUs direktiver for forsvarsmateriellanskaffelser, synes
det for disse medlemmer å være
store usikkerheter rundt Regjeringens handlemåte. Det er
for disse medlemmer svært viktig at Regjeringens
juridiske grunnlag er akseptabelt i henhold til de regler og avtaler
som omfatter en slik type anskaffelse. Disse medlemmer erindrer
at Riksrevisjonen har vært klar på at Forsvaret
må ha klare kvalitetssikringsrutiner rundt anskaffelsesprosesser
og økonomi. Disse medlemmer ser det derfor
som en selvfølge at Regjeringen ønsker å vise
god forretningsskikk vedrørerende anskaffelser til Forsvaret,
og at Regjeringen derfor søker å forholde seg
til vedtatte retningslinjer og regler for anskaffelse av nye transportfly.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende 2 forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en åpen anbudsprosess for anskaffelse av nye transportfly,
og fremme en ny sak for Stortinget basert på en slik gjennomført
prosess."
"Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet
i 2007 kan
– starte
opp nye investeringsprosjekt, inkludert større eigedoms-,
byggje- og anleggsprosjekt, omtala i kapittel 2 Nye
prosjekt for godkjenning i den framlagde proposisjonen, med
unntak av hurtigkjøp av C-130J transportfly, innanfor dei
oppgjevne kostnadsrammene.
– endre tidlegare vedtekne prosjekt,
omtala i kapittel 3 Tidlegare vedtekne prosjekt i
den framlagde proposisjonen, innanfor dei oppgjevne kostnadsrammene."
Komiteens medlem fra Høyre mener
primært at Stortinget nå ikke har tilstrekkelig
grunnlag for å vedta hurtigkjøp av C-130J. Dette
medlem mener videre at Regjeringen nå må benytte
de neste par måneder til en grundigere forberedelse og
fremme en ny sak som kan behandles umiddelbart etter at Stortinget
kommer sammen til høsten. Dette medlem vil
derfor fremme slikt forslag:
"Spørsmålet om
hurtiganskaffelse av taktiske transportfly sendes tilbake til Regjeringen."
Dette medlem viser til merknadene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti og er klar over
at disse partier kan fremtvinge en realitetsvotering. Dermed kan
det bli behov for å ta realitetsstandpunkt i saken. Dette
vil måtte skje på et utilfredsstillende grunnlag,
og det hefter usikkerheter ved alle alternativer. Dette medlem er
imidlertid kommet til under denne forutsetning å ville
støtte forslaget om hurtigkjøp av C-130J, idet
dette vil gi færrest usikkerheter.
Dette medlem vil legge vekt på at
vi går inn i en eksisterende kontrakt og er enig med statsråden
i at det er grunn til å anta at det amerikanske luftforsvaret
har fremforhandlet en god pris. Dette medlem har videre
merket seg at det ikke vil skape problemer å fase inn så vidt
store utgifter over kort tid og forholdsvis nær i tid.
Det må imidlertid bety at det er forholdsvis store udisponerte
beløp i investeringsbudsjettene de neste årene. Dette
medlem vil videre peke på at når kjøp
ikke har vært vedtatt de siste årene, skyldes
det en budsjettmessig begrensning som ikke er tilfellet nå.
Komiteen viser til
at byggeprosjektet for nye lokaler for redningshelikoptertjenesten
ved Bodø hovedflystasjon ble godkjent av Stortinget i februar
2007 med en kostnadsramme på 108 mill. kroner. Komiteen registrerer
at etter at prosjektet har vært ute på anbud, er
beregnet prosjektkostnad basert på laveste tilbud nå 130
mill. kroner. Vider merker komiteen seg at den økningen
i forhold til godkjent kostnadsramme må tilskrives høy
aktivitet og økte byggepriser i byggebransjen.
For at redningshelikoptertjenesten i Bodø skal
få lokaler som tilfredsstiller kravene til helse, miljø og sikkerhet,
er komiteen enig i at kostnadsrammen for prosjektet økes
til 130 mill. kroner.
Komiteen viser til
at anskaffelsen av 5 fregatter av Fridtjof Nansen-klassen er en
stor og viktig investering for Norge. Fregattvåpenet med
Fridtjof Nansen-klassen vil utgjøre ryggraden i det fremtidige
sjøforsvaret, og er med integrert helikopterkapasitet en
svært fleksibel enhet med stort potensial både
nasjonalt og internasjonalt.
Komiteen merker seg og ser positivt
på at produsenten Navantia har fulgt opp sine gjenkjøpsforpliktelser
overfor norsk industri, og i praksis er ferdig med sine forpliktelser
tre år før tida.
Komiteen registrerer videre at
det er ønskelig at de nye fregattene utstyres med satellittkommunikasjon (SATCOM),
og at dette systemet vil effektivisere fartøyenes evne
til kommunikasjon, kommando og kontroll i nasjonale operasjoner,
samt tilfredsstille våre alliertes krav for fullt ut å kunne
delta i internasjonale operasjoner. I tillegg merker komiteen seg at det er behov for å kjøpe
inn materiell for å bedre arbeidssituasjonen for besetningen
knyttet til bildeoppbygging og situasjonsforståelse. Komiteen støtter
derfor forslaget om å øke kostnadsrammen for prosjekt
Nye fregatter (post 45) med totalt 526 mill. kroner til 17 404
mill. kroner. Komiteen merker seg også at
gjennomføringskostnadene (post 1) øker med 24
mill. kroner til 727 mill. kroner.
Komiteen viser til
at prosjektet for anskaffelse av Skjold-klasse MTB-er går
etter planen, med unntak av gassturbinene som er heftet med forsinkelser.
Skjold-klassen MTB-er vil bli en betydelig kapasitet i utøvelse av
sjøkontroll på bakgrunn av fartøyenes
høye mobilitet, gode utholdenhet og allværs-kapasitet,
og kommer derfor til å bli et viktig element i det nasjonale
forsvaret og i internasjonale operasjoner.
Komiteen registrerer videre at
det i likhet med fregattene er ønskelig at også Skjold-klassen
utstyres med satellittkommunikasjon (SATCOM), noe som vil tilføre
fartøyene bedre sambandskapasitet slik at de blir i stand
til å operere i et nettverksbasert forsvar (NbF) på en
tilfredsstillende måte. Dette er viktig for å oppnå tilfredsstillende
kommando- og kontrollkapasitet både under nasjonale og
internasjonale operasjoner. Komiteen støtter
derfor forslaget om å øke kostnadsrammen for MTB-prosjektet
med totalt 149 mill. kroner til 4 863 mill. kroner. Komiteen merker
seg også at gjennomføringskostnadene (post 1) øker
med 2 mill. kroner til 127 mill. kroner.
Komiteen ser positivt
på at man gjennom avtaler med reindriftsnæringen
er i ferd med å få realisert prosjektet for sammenbinding
av Mauken og Blåtind skytefeltprosjektet. Dette vil gi
Hæren bedre øvingsmuligheter. Komiteen merker
seg at Forsvarsdeparte-mentet vil komme tilbake til Stortinget på egnet
måte om dette prosjektet så snart konsekvensene
av det reviderte forprosjektet er kjent.
Komiteen viser til
at Prosjektet for bakke-til-luftradioer som ble godkjent av Stortinget
våren 2003, omfattet oppgradering, tilbygg og nybygg ved
50 radiostasjoner, og hadde en kostnadsramme på 217 mill.
kroner for bygge- og anleggsdelen. I november 2004 ble prosjektet
stoppet midlertidig. Da var det forbrukt 49,7 mill. kroner på infrastrukturdelen
av prosjektet.
Komiteen merker seg at det reviderte
prosjektet nå omfatter 33 radiostasjoner, inkludert de
ti fullførte stasjonene, og er enig i at det reviderte
prosjektet for ferdigstilling av infrastrukturen sluttføres
ut fra kostnadsberegningen på 127 mill. kroner.
Komiteen viser til
at Forsvaret i flere år har benyttet satellittkommunikasjon
til kommunikasjon med våre styrker i internasjonale operasjoner
og med ytre kystvakt, samtidig som det i denne proposisjonen foreslås å utstyre
våre fregatter og MTB-er med SATCOM. Komiteen viser
videre til at Forsvaret frem til i dag har leid slik kapasitet av
kommersielle leverandører, men at på grunn av
en sterk økning i bruk av SATCOM både i Forsvaret
og hos våre allierte, klarer ikke lenger markedet å levere
Forsvaret den kapasitet vi har behov for. Komiteen registrerer
at Forsvarsdepartementet i 2006 startet forprosjektering av prosjektet
"Sikker tilgang til romsegment", der den overordnede målsettingen
er å sikre Forsvaret tilstrekkelig tilgang til båndbredde
over egen satellitt.
Komiteen mener det vil være
av vesentlig nasjonal betydning at Norge besitter en sikker og nasjonal
kontrollert tilgang til satellitt, enten som et nasjonalt prosjekt
eller som et strategisk samarbeid med en av våre allierte. Komiteen ser
derfor frem til at Forsvarsdepartementet legger prosjektet frem
for Stortinget i forbindelse med budsjettet for 2009.