Dokument 8:79 (2006-2007) fra 4 representanter
fra Høyre foreslår at Stortinget skal be Regjeringen
om å legge frem en egen stortingsmelding om jordbrukspolitikk
innen våren 2008. Dokumentet drøfter ellers en hel
rekke sentrale landbrukspolitiske spørsmål som regjeringen
arbeider aktivt med, og som er behandlet eller vil bli behandlet
av Stortinget som stortingsproposisjoner eller dokument nr. 8 forslag.
Næringskomiteen ber om Landbruks- og matdepartementets
vurdering av det vedlagte representantsforslag.
En del av innholdet i forslaget er en oppslutning
til den gjeldende landbrukspolitikken. Det viser at det er bred
enighet om grunnlaget og målene for landbrukspolitikken
slik de er nedfelt gjennom behandlingen av St. meld. nr 19 (1999-2000).
Noen av forslagene er imidlertid i strid med den landbrukspolitikk
regjeringen fører. Dette vil jeg komme tilbake til.
Den 15. mai ble det inngått
en ny jordbruksavtale mellom staten og jordbruket for perioden 2007-2008. St.prp.
nr. 77 "Om jordbruksoppgjøret 2007" ligger til behandling
i Stortinget. Der er alt gjort grundig rede for sentrale utviklingstrekk
og utfordringer i næringen blant annet innenfor:
– foredling
og omsetning
– importvernet og internasjonale
forhold
– inntekter og kostnader
– næringsutvikling og
investeringsvirkemidler
– arealbruk og distriktspolitikk
– økologisk produksjon
og miljø
Alle disse spørsmål, og de
virkemidler som omfattes for å nå målene
på de ulike områder, har Stortinget rikelig anledning
til å drøfte både ved behandlingen av St.
prp. nr. 77 (2006-2007) og til høsten i forbindelse med
behandlingen av budsjettet for 2008 gjennom St. prp. nr. 1 (2007-2008).
Mitt svar på hovedforslaget er at det
ikke er behov for noen egen Stortingsmelding om landbrukspolitikken nå.
Det politiske grunnlaget for den landbrukspolitikken regjeringen
fører, er foruten Soria Moria erklæringen, St.
meld. nr. 19 (1999-2000) "Norsk landbruk og matproduksjon". Denne
ble behandlet i Stortinget i år 2000 gjennom Innst. S.
nr. 167 (1999-2000) fra Næringskomiteen. Komiteens medlemmer
inkludert representantene fra Høyre, viste til at utviklingen
både nasjonalt og internasjonalt hadde gjort det naturlig å gjennomgå landbrukspolitikken
på nytt. Komiteen viste også til at den fremlagte
meldingen ga grunnlag for en bred parlamentarisk drøfting
av landbrukspolitikken framover.
I 2003 behandlet Stortinget også en
egen melding fra Landbruks- og matdepartementet om dyrehold og dyrevelferd,
St.meld. nr. 12 (2002-2003).
Skal det ha noen hensikt å utarbeide
en ny stortingsmelding om landbrukspolitikken nå, må det
ha skjedd såpass store endringer i rammebetingelser for
politikken eller i næringen at dette kan forsvares. Jeg
kan ikke se at det er tilstede. Den drøftingen som gjøres
i det vedlagte dokument nr. 8 forslaget er prinsipielt sett til forveksling
lik de rammebetingelser og spørsmål som ble drøftet
i Innstilling S. nr. 167 (1999-2000). Høyre sine standpunkter
synes også i liten grad å ha endret seg, selv
om det er interessant å merke seg at representantene fra
Høyre i næringskomiteen nå i større
grad ønsker å la skatt og avgift bli en del av
støttesystemet for jordbruket.
Partiet Høyre, som forslagsstillerne
representerer, satt selv i Regjering fram til valget høsten
2005. Det antas at forholdene omtalt ovenfor er årsaken
til at ikke partiet selv fremmet forslag til en ny gjennomgang av grunnlaget
for landbrukspolitikken mens Høyre var i regjeringsposisjon.
Det er derfor bemerkelsesverdig at disse representantene fra Høyre
som nå er i opposisjon, plutselig finner tiden inne til å "haste"
frem en ny Stortingsmelding om landbrukspolitikken.
Situasjonen omkring et mulig forhandlingsresultat
i WTO er fortsatt usikker. Departementet er enig i at et gjennombrudd
i disse forhandlingene vil kunne endre grunnlaget for vår
landbrukspolitikk vesentlig. Samtidig er det regjeringens klare
ambisjon at det også skal være mulig å utøve
en ambisiøs og god nasjonal landbrukspolitikk etter at
forhandlingene er sluttført. Det er imidlertid liten grunn
til å utforme en ny landbrukspolitikk basert på antakelser
om et eventuelt resultat i WTO. Vi vet en del om hvor det kan ende,
og departementet arbeider kontinuerlig med disse spørsmålene. Det
mest fornuftige er imidlertid at grunnlaget for en landbrukspolitikk
under en ny WTO avtale utformes når vi vet hvilke rammer
vi har å forholde oss til.
I Soria Moria erklæringen heter det
blant annet:
"Regjeringen vil ha en totalgjennomgang av WTO-forhandlingenes
konsekvenser for norsk landbrukspolitikk. I en nær dialog
med næringen vil vi legge grunnlaget for utforming av virkemidler
i tråd med Stortingets mål for landbrukspolitikken
og internasjonale forpliktelser."
Å utarbeide en ny Stortingsmelding
om landbrukspolitikken vil kreve betydelige ressurser. Ut fra representantenes
forslag skal det foretas en grundig gjennomgang av alle politikkområder
i løpet av ca. et halvt år. En demokratisk prosedyre
for å utforme en ny stortingsmelding innebærer
normalt at man også har en prosess der de fleste interessegrupper
får mulighet til å komme med innspill. Med den
forslåtte tidsfrist vil ikke dette være praktisk
mulig.
I sitt innspill til en ny stortingsmelding går
forslagsstillerne gjennom en rekke spørsmål i
landbrukspolitikken og hovedinntrykket er at man ønsker
at de aller fleste målene skal opprettholdes; produksjon
av trygg mat, arealene, kulturlandskapet, jordbruk i hele landet, matsikkerhet
og selvsforsyning, lokalsamfunn der jordbruket er viktig, innovasjon
og entreprenørskap etc. Det tydeligste avviket i forhold
til gjeldende politikk er at forslagsstillerne synes å mene
at dette skal kunne oppnås gjennom visse avreguleringer,
og å bruke mindre penger over statsbudsjettet. Her er Høyre dessverre
på samme spor som Fremskrittspartiet: man vil oppnå mange
av målene uten å bruke de ressursene som må til
for å nå dem.
I forbindelse med Stortingets behandling av
statsbudsjettet for 2007 foreslo Høyre å kutte
bevilgningene over jordbruksavtalen med 1,811 mill. kroner i en fremforhandlet
jordbruksavtale allerede i 2007. Jeg antar det er dette forslagsstillerne
mener med å fjerne forhandlingsretten og la jordbruksavtalen
bli en del av den ordinære budsjettprosessen. Forslaget
utgjorde et kutt på ca. 30.000 kroner pr årsverk
i jordbruket i 2007. Sett i forhold til jordbrukets totalregnskap
der vedelaget til arbeid og egenkapital var beregnet til 9,9 mrd kroner
i 2006, ville kuttet utgjøre en inntektsreduksjon i jordbruket
på 18 pst. på ett år. Videre sies det
i Høyres budsjettforslag at man vil gradvis redusere overføringene.
Det betyr altså at dette kutteforslaget bare var starten.
Regjeringen mener at landbrukets bidrag til
bosetting og sysselsetting i hele landet er et av de viktigste målene
for landbrukspolitikken. Dette må følges opp med
virkemidler. I mange distriktskommuner utgjør landbruket
en så viktig bærebjelke at Høyres politikk ville
kunne rive bort store deler av grunnlaget for infrastruktur og bosetting.
Det er rett og slett ikke sammenheng i forslagene om å legge
om strukturdifferensieringen, og åpne for fri omsetning
og etablering, samtidig som man ønsker et aktivt jordbruk
og opprettholdelse av arealene i distriktene. Det trengs ingen stortingsmelding
for å fastslå det.
I tillegg vil altså Høyre
stimulere til entreprenørskap og nyskapning gjennom et
budsjettforslag for 2007 som kutter bevilgningen til Landbrukets
utviklingsfond med 207 mill. kroner, eller nærmere 30 pst.
Også her er landbrukspolitikken til Høyre forbausende
lik den Fremskrittspartiet står for. Man synes å mene
at det vil skje mer dersom man fjerner virkemidlene som stimulerer
nyskapningen. Når Høyre i tillegg også vil
rive beina under viktige deler av norsk næringsmiddelindustri
gjennom å foreslå betydelige kutt i bevilgningene
til RÅK, som sikrer konkurransekraften for bearbeidede
norskproduserte produkter som eksporteres, blir det en slags helhet
i politikken. Men, dette er langt fra den politikk denne regjeringen ønsker å følge.
Forslagsstillerne hevder at bøndene
mener at støtteordningene over jordbruksavtalen er byråkratiske
og tidkrevende å forholde seg til, og at avtalesystemet
derfor må avvikles og virkemiddelsystemet forenkles. Jeg mener
at denne oppfatningen ikke er korrekt. De aktive bøndene
har god oversikt over støtteordningene, og det alt vesentlige
utbetales på grunnlag av utfylling av en søknad
1-2 ganger i året. I forbindelse med utfyllingen av søknadene
om produksjonstilskudd, som utgjør 6,5 mrd kroner, oppgir
brukerne også den tiden som brukes på søknaden.
I tillegg utbetales vel 2 mrd. av støtten som pristilskudd
(distriktsstøtte) der utbetalingene kommer automatisk sammen
med oppgjøret for produktene.
Det forhandlings- og avtalesystemet vi har i
Norge bidrar nettopp til at næringen har god oversikt over
virkemiddelbruken. Hele organisasjonsapparatet har i forkant av
forhandlingene grundige prosesser på alle sentrale spørsmål
i forhandlingene. Her kan alle som ønsker det delta aktivt.
Og mange av dagens ordninger har kommet på initiativ fra
næringen selv. Jordbruket ansvarliggjøres og bidrar
aktivt til at målene for politikken nås. Dette
sammen med det mål vi har for å sikre jordbruket
en inntektsutvikling som for andre grupper, gjør at dagens
avtalesystem er hensiktsmessig. Det sikrer også en demokratisk
behandling av rammebetingelsene gjennom en særskilt stortingsbehandling.
En sammenligning for eksempel med EU sin landbrukspolitikk
viser at vårt system langt fra er så komplisert
og byråkratisk som Høyre vil ha det til. Det er tvert
imot gode grunner for å mene det motsatte, og i tillegg
har vi betydelig større forutsetninger for legitimitet,
forståelse og aksept for at ordningene er som de er.
Forslagsstillerne hevder at dagens virkemiddelbruk diskriminerer
samdrifter og større bruk fordi disse får mindre
støtte pr. enhet enn mindre bruk. De ser tydeligvis denne
problemstillingen helt motsatt av hva regjeringen og stortingsflertallet
har gjort gjennom en årrekke. For det første likestilles
nå foretak av samme omfang tilskuddsmessig uavhengig av
organisasjonsform. Dernest er poenget med differensieringen i støttesystemet
er nettopp at det skal bidra til inntektsutjevning både
mellom distrikter og mellom ulike driftsstørrelser. Inntektsutjevning
og lavlønnsprofil er et anerkjent prinsipp i norsk politikk.
Når det gjelder strukturdifferensieringen, er prinsippet
altså at det skal kompenseres for småskalaulemper.
I mange områder er ikke forholdene egnet til stordrift.
Det er bemerkelsesverdig at forslagsstillerne kaller det for diskriminering at
de som henter ut stordriftsfordeler, ikke oppnår tilskudd
som kompensasjon for småskalaulemper.
Hva forslagsstillerne mener om kanaliseringspolitikken
er noe uklart. Først sies det at varene bør produseres
der produksjonskostnadene er lavest. Dernest kan det synes som om
de gir en viss tilslutning til at de grovfôrbaserte produksjoner
må skje i distriktene og at kulturlandskapet må opprettholdes
over hele landet. Det betyr i så fall at det er enighet
om at dagens produksjonsfordeling i store trekk må opprettholdes
som nå.
Det er gledelig at forslagsstillerne mener at
dagens markedsordninger for melk og kjøtt i hovedtrekk
bør bestå i årene fremover. Forslagsstillerne
viser til tidligere Dokument nr. 8 forslag som er lagt fram for
Stortinget og som understreker behovet for å legge til
rette for innovasjon og konkurranse i markedene.
Jeg vil da blant annet vise til den orientering
som gjøres i kapittel 9 i St. prp. nr. 77 (2006-2007) om
prisutjevningsordningen for melk. Situasjonen i meierimarkedet har
vært preget av uro, konflikt og rettssaker gjennom flere år,
noe som har vært uheldig for alle, både landbruket,
forvaltningen og markedsaktører. Den forrige regjeringen,
med Høyre i spissen, maktet ikke å skape ro i
dette markedet gjennom endringene i markedsordningen som ble gjennomført
fra 2004.
Denne regjeringen vil med virkning fra 1. juli
2007 endre rammevilkårene i meierisektoren. For bredere omtale
av dette vises det til kapittel 9 i St.prp. nr. 77 (2006-2007).
I mange sammenhenger blir det argumentert med behovet
for et generelt og næringsnøytralt skatte- og avgiftssystem.
Derfor synes jeg det er interessant at forslagsstillerne mener at
skatt og avgift i større grad kan benyttes som virkemiddel
for å nå målene i landbrukspolitikken
Den private eiendomsretten til produksjonsarealene har
lange tradisjoner her i landet og jeg ser den som en viktig forutsetning
for utvikling av næringen. Når brukeren av arealene
eier produksjonsarealene tror jeg han eller hun lettere stimuleres
til å holde arealene i hevd og til å foreta de
investeringer som er nødvendig for omstilling og framtidsrettet
drift. Men reglene kan ikke bare utformes med sikte på å tilgodese
nåværende eiers behov for å råde
over egen eiendom. Reglene må også være
slik at det er mulig å ivareta framtidige generasjoners
behov.
Derfor er det ikke bare den private eiendomsretten som
er viktig. Etter min mening er det også viktig å holde
fast ved at landbrukseiendommer bør eies av privatpersoner,
ikke selskaper. Dette er konsesjonslovens utgangspunkt i dag og
jeg mener loven bør praktiseres slik at det bare unntaksvis
bør gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar.
Priskontrollen er etter min mening et viktig
og målrettet virkemiddel for å sikre inntjening
på landbrukseiendommer. Samfunnet setter bl.a. gjennom
overføringene til næringen rammevilkår
som bidrar til å sikre inntjeningen på landbrukseiendommene.
I en slik situasjon mener jeg at det er et mål å legge
til rette for et samfunnsmessig forsvarlig prisnivå ved
overdragelse av landbrukseiendom. Samvirket mellom odelsretten, regler
om boplikt og priskontroll etter konsesjonsloven medvirker til en
slik prisdannelse i dag. Konsesjonsloven skal også bidra
til å sikre et prisnivå på landbrukseiendommer
som sikrer at de som virkelig er interessert i å drive
og forvalte ressursene på en gård, settes i stand til å forrente
kjøpet gjennom driften på gården. Behovet
for å sikre en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling
på landbrukseiendom, er også tilstede i dag, tre år etter
at gjeldende konsesjonslov ble vedtatt. Særlig i tettstedsnære
områder vil prisnivået uten noen form for reguleringer,
kunne gjenspeile langt andre interesser enn landbruk. Dette er ikke
heldig dersom et aktivt landbruk skal opprettholdes. Jeg mener at
priskontrollen bidrar til å realisere flere av målene
i landbrukspolitikken, bl.a. målet om å sikre
rekruttering av yngre, aktive utøvere til landbruksnæringen,
og å legge til rette for eierskap til landbrukseiendommer
som gir grunnlag for en langsiktig og god ressursforvaltning. Jeg
mener også at den bidrar til å skape stabile arbeidsplasser
og sikrer investeringsnivået i landbruket.
Boplikt er et annet virkemiddel som griper inn
i eierens råderett. De ulike bestemmelsene om boplikt er viktige
virkemidler i landbruks- og distriktspolitikken. I samvirke med
virkemidler i andre bestemmelser bidrar de til å opprettholde
bosettingen og kulturlandskapet i landet vårt. Jeg er samtidig
opptatt av at de ulike bestemmelsene må utformes slik at
de på best mulig måte kan ivareta disse hensynene.
I denne sammenhengen er det viktig å sikre at de norske
bestemmelsene innenfor rammen av EØS-avtalen kan bli så målrettet
som mulig. Dette har jeg også gitt til kjenne i Stortinget
ved flere anledninger. Reglene er ellers utformet slik at det er
mulig for kommunene, som avgjør søknadene om fritak
fra bo- og driveplikt, å praktisere individuell og konkret
rimelighet.
Omdisponeringsforbudet og delingsforbudet er
viktige virkemidler som gjør det mulig å ivareta
hensynet til jordvernet og ønsket om en tjenlig og variert
bruksstruktur.
Jeg ser behovet for fleksibilitet, men jeg kan
ikke se at gjeldende regler er til hinder for det. Verken delingsforbudet
eller omdisponeringsforbudet er absolutte skranker mot å fradele
og omdisponere areal til for eksempel boligformål i distriktene.
Det er adgang til å fradele boligtomter når fradelingen
ikke får uheldige konsekvenser for jordvernet eller det
oppstår drifts- og miljømessige ulemper.
Jeg mener det bør satses på en
utvikling i landbruket der en legger til rette for å utnytte
de samlede ressursene på gården, og jeg ser det
som uheldig at utmarksressurser fradeles slik at de ikke kan utgjøre
en del av driftsgrunnlaget på eiendommen.
Jeg mener det ikke er aktuelt å fjerne
delingsforbudet fordi det kan føre til at viktige ressurser
blir fradelt, og at muligheten for ny næringsutvikling
på gården reduseres. Dette er uheldig for utviklingen
av det enkelte bruket. Jeg mener dessuten at en fjerning av omdisponeringsforbudet
og delingsforbudet kan få uheldige følger for
jordvernet.
Det er for øvrig min oppfatning at
dagens praksis sikrer de samfunnsinteressene som bør ivaretas.
Jeg er ikke enig i at eiendomsreguleringer jevnt over reduserer
verdiene i jordbruket. De svekker heller ikke grunnlaget for investeringer,
vedlikehold og satsing på annen næringsvirksomhet.
Det forslagsstillerne her sier om behov for
kvalitet, matsikkerhet, mangfold og nisjer er helt i tråd
med St. meld. nr. 19 og den politikk regjeringen aktivt fører
på dette området. Behovet for kontroll innebærer
også at Mattilsynet ved budsjettbehandlingen sikres de
ressurser som skal til for å kunne gjøre en viktig
og god jobb på dette området.
Også dette punktet her helt i samsvar
med både denne - og tidligere regjeringers mål
og politikk. Det er imidlertid viktig at næringsmiddelindustrien
må kunne føle seg trygge på at regjeringen
også arbeider for å sikre deres rammebetingelser
og for eksempel ikke plutselig kommer med dramatiske forverringer
slik Høyre forslo på RÅK i sitt budsjett
for 2007.