Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra
Senterpartiet, Lars Peder Brekk, viser til Innst. S. nr.
82 (2001-2002) hvor en enstemmig kontroll- og konstitusjonskomité ba
"Regjeringen om å vurdere om forventningene til effekten
av rasjonalisering og effektivisering står i rimelig forhold
til de ressurser og krav som stilles til embetene". Komiteen konstaterer
at Riksrevisjonens rapport viser at en slik gjennomgang ikke er
foretatt.
Tvert om viser undersøkelsen at det
ikke foreligger noen fullstendig oversikt over ressurssituasjonen
i fylkesmannsembetene og at det ikke er foretatt noen systematisk
vurdering av de midlene som er stilt til disposisjon i forhold til
pålagte oppgaver.
Komiteen registrerer at Fornyings-
og administrasjonsdepartementet (FAD) ikke anser Riksrevisjonens innhenting
av statistikk fra embetene over antall årsverk totalt samt
antall årsverk fordelt etter departementsområder,
som et tilfredsstillende grunnlag å vurdere ressurssituasjonen
på. Blant annet vises det til organisatoriske forhold og
fagoppgaver som løses i andre avdelinger. Komiteen har
videre merket seg at Justisdepartementet ikke finner den foreliggende
informasjon tilstrekkelig til at det er grunnlag for å gjøre gode
vurderinger av embetenes arbeidsmengde og derved også ressursbehov.
Likeledes opplyser Barne- og likestillingsdepartementet at Fornyings-
og administrasjonsdepartementet i liten grad har oversikt over oppgavemengde
og arbeidsbelastning på de ulike områdene.
Komiteen noterer at departementet
ikke har kunnet bidra med pålitelige opplysninger og legger
til grunn at Riksrevisjonens bruk av data gir et overordnet bilde
på ressurssituasjonen i embetene. Komiteen har
også merket seg at både Barne- og likestillingsdepartementet
og Justisdepartementet har inntrykk av at FAD kunne gjort mer for å dokumentere
og synliggjøre den stramme ressurssituasjonen. Komiteen forutsetter
at departementet omgående sørger for at det blir utarbeidet
en dekkende oversikt over ressurssituasjonen.
Komiteen vil anføre
at Fornyings- og administrasjonsdepartementet (FAD) har et særlig
ansvar for å ha oversikt over og koordinere de fagdepartementene
som pålegger fylkesmannsembetene oppgaver. Komiteen viser
i denne sammenheng til kontroll- og konstitusjonskomiteens merknader
i Innst. S. nr. 156 (2006-2007), hvor det presiseres at den til
enhver tid sittende statsråd i FAD må være
seg bevisst sitt særlige ansvar som pådriver for
og koordinator overfor sektordepartementene i forvaltningspolitiske
saker. Komiteen anser denne rollen som vel så viktig
i spørsmålet om koordinering av de oppgaver som
pålegges fylkesmannsembetene, og forutsetter at FAD prioriterer
sine samordningsoppgaver høyt.
I Riksrevisjonens rapport stilles det spørsmål
ved om det er lagt opp til en realistisk budsjettering av de ordinære
oppgavene. FAD foretar årlig omposteringer av utgifter
fra embetenes ordinære regnskap til embetenes regnskap
for eksterne oppgaver, mens flere av embetene opplyser at de er
nødt til å saldere ordinært budsjett
ved hjelp av eksterne midler. Komiteen vil understreke
viktigheten av en realistisk budsjettering og forutsetter at FAD
foretar en gjennomgang basert på Riksrevisjonens anførsler.
Komiteen viser til at FAD har
hovedansvaret for tilrettelegging, sikring og kontroll av kvalitet
i styringssystemet, organisasjonsutvikling og det generelle ansvaret
for fylkesmennenes administrative rammebetingelser. Selv om det
er fagdepartementene som pålegger embetene oppgaver, har
FAD ansvar for at det er samsvar mellom de oppgaver embetene får
tildelt og de ressursene som stilles til embetenes disposisjon.
Riksrevisjonens undersøkelse viser
at samordningen mellom Fornyings- og administrasjonsdepartementets økonomiske
prioriteringer og de øvrige departementenes faglige prioriteringer
overfor fylkesmannsembetene, er svak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, legger til grunn
at den faglige prioritering av enkeltoppgaver må skje i
fagdepartementene. Det er det enkelte departement som har instruksjonsmyndighet
overfor fylkesmannen på sitt område og som derfor
må fastsette de faglige krav. Fornyings- og administrasjonsdepartementet
må imidlertid ta ansvar for å sikre en mer enhetlig
faglig styring fra de ulike departement og sikre at fagdepartementenes
oppgaver og Fornyings- og administrasjonsdepartementets ressurstildeling
ses i sammenheng. Styringsstrukturen må følgelig
sørge for at embetenes oppgaveløsning er i tråd
med de nasjonale krav og føringer som er gitt for embetenes
oppgaveløsning.
Flertallet ber derfor Regjeringen
sørge for at det utarbeides et regelverk som sikrer det
enkelte departement ansvar og eierskap til de oppgavene de overlater til
fylkesmennene og hvor Fornyings- og administrasjonsdepartementet
får et særlig ansvar for å sikre at det
følger med tilstrekkelige ressurser til at oppgave faktisk
lar seg gjennomføre.
Komiteen viser til
at Stortinget under behandlingen av Dokument nr. 3:12 (2000-2001)
om Riksrevisjonens undersøkelse av klagesaksbehandlingen
ved fylkesmannsembetene (jf. Innst. S. nr. 82 (2001-2002)) la stor
vekt på å etablere klare og gode saksbehandlingsrutiner
og på den måten sikre rask behandling. Riksrevisjonens
undersøkelse viser at de fleste fylkesmannsembetene gir
førsteprioritet til behandlingen av klagesaker. FAD har
fulgt opp saksbehandlingstidene i sin etatsstyring og opprettet
et system for systematisk sammenligning mellom embetene. Komiteen registrerer
en positiv utvikling på klageområdet, selv om
det fortsatt er et forbedringspotensiale på enkelte områder som
for eksempel for klager etter plan- og bygningsloven.
Når det gjelder tilsynsoppgavene, har
omfanget av helse- og sosialtilsynsoppgaver økt i den undersøkte periode.
Undersøkelsen viser at flere embeter ikke oppfyller kravene
til antall helse-, sosial- og barnevernstilsyn eller ligger på et
minimum når det gjelder tilsyn.
Komiteen vil understreke at også tilsyn
er en viktig rettssikkerhetsoppgave som må ivaretas på en betryggende
måte. Når samfunnet for eksempel overtar ansvar
for barn gjennom barnevernet, har man plikt til å forsikre
seg om at det gis adekvate tilbud.
Komiteen viser til de nye reglene
om statlig tilsyn i kommunelovens kapittel 10 A og forutsetter at reglene
blir evaluert når de har vært i virksomhet i et par år.
Komiteen har merket seg at arbeidet
med samfunnssikkerhet og beredskap synes nedprioritert. Selv om
dette til dels skyldes nødvendige omdisponeringer innen
justissektoren stiller komiteen spørsmål
ved i hvilken grad Stortinget er informert om utviklingen. Komiteen ber
derfor Riksrevisjonen særskilt kommentere dette forholdet
i forbindelse med fremleggelsen av statsregnskapet for 2007.
Komiteen viser til at det nå er
syv år siden Stortinget behandlet spørsmålet
om samfunnssikkerhet og sårbarhet på en helhetlig
måte, gjennom arbeidet med St.meld. nr. 17 (2001-2002),
jf. Innst. S. nr. 9 (2002-2003). Komiteen ber derfor
Regjeringen om å legge frem en stortingsmelding om status
rundt samfunnssikkerhet og beredskap, særlig sett i lys
av Riksrevisjonens merknader om hvorvidt disse spørsmålene
i dag er nedprioritert.
Fylkesmennene spiller en viktig rolle som sektormyndighet
for flere departementer, som rettssikkerhets - og tilsynsinstans
og har en avgjørende samordningsfunksjon mellom ulike deler
av den offentlige virksomhet. Komiteen vil understreke betydningen
av at det blir samsvar mellom disse viktige oppgavene og de ressurser
som stilles til fylkesmannsembetenes disposisjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at fylkesmannsembetene med sine begrensede ressurser har måttet
prioritere mellom lovlighetskontroll og rettssikkerhetsoppgaver
på den ene siden, og overprøving av fremtidsrettede
lokalpolitiske vedtak i plan- og arealsaker på den andre
siden. Disse medlemmer vil påpeke at 36
pst. av årsverkene i fylkesmannsembetet brukes
til områder under Landbruksdepartementet og Miljøverndepartementet,
mens bare 15 pst. av årsverkene brukes til Helse- og omsorgsdepartementets
område. Disse medlemmer mener dette er en
feilprioritering, og at Fylkesmannsembetets hovedoppgave er lovlighetskontroll
og rettsikkerhetsoppgaver. Disse medlemmer mener Fylkesmannsembetet
per i dag har alt for mange oppgaver, og at det er et potensial
for betydelige innsparinger. Disse medlemmer vil
i den forbindelse vise til Fremskrittspartiets alternative budsjett
for 2008 og Budsjett-innst. S. nr. 5 (2007-2008).
Disse medlemmer ønsker å skille
skjønn og legalitetskontroll, og mener dagens fylkesmannsembete
har en uheldig sammenblanding av disse rollene. Muligheten for domstolskontroll
i dag er nærmest fraværende, og ikke egnet til å øke
respekten for de rettslige rammer for forvaltningen. Konsekvensen
er at rettssikkerheten har dårligere kår i forvaltningens
dagligliv enn nødvendig, og at dagens form for domstolskontroll
med forvaltningen er klart utilstrekkelig.
Disse medlemmer ønsker å begrense
fylkesmannens rolle til ren legalitetskontroll, og på sikt erstatte
fylkesmannsembetet med forvaltningsdomstoler. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet gjentatte ganger har fremmet forslag om å etablere forvaltningsdomstoler
i Norge, blant annet i Dokument nr. 8:90 (2003-2004) og Dokument
nr. 8:58 (2005-2006). Disse medlemmer vil videre
vise til sine merknader om forvaltningsdomstoler til St.meld. nr.
12 (2006-2007) i Innst. S. nr. 166 (2006-2007).