Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland,
Torgeir Micaelsen, lederen Reidar Sandal og Eirin Kristin Sund,
fra Fremskrittspartiet, Per Egil Evensen, Gjermund Hagesæter,
Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre,
Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner,
fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per
Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til
at dokumentet er oversendt finansminister Kristin Halvorsen til
uttalelse. Hennes svarbrev av 19. juni 2007 følger
som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Venstre, viser til at det i svarbrevet fra finansministeren er gjort
rede for bakgrunnen for dagens generelle momskompensasjonsordning
som ble innført fra 1. januar 2004. Flertallet viser
til at denne ordningen ble etablert med hensikt å fjerne
forskjellsbehandling mellom kommunal egenproduksjon og kjøp
fra merverdiavgiftspliktige aktører som merverdiavgiftssystemet
gir opphav til.
Flertallet påpeker at
den generelle kompensasjonsordningen innebærer at kommunene
blir kompensert for betalt inngående merverdiavgift på alle
innkjøpte varer og tjenester fra registrerte næringsdrivende. Merverdiavgiften
vil dermed ikke representere noen ekstrakostnad ved kjøp
av tjenester fra private. Ordningen innebærer derved at
merverdiavgiftsregelverket ikke påvirker valget mellom
egenproduksjon eller kjøp fra andre.
Flertallet viser til at den generelle
kompensasjonsordningen i hovedsak er utformet i tråd med
anbefalingene fra et bredt sammensett utvalg i NOU 2003:3 Merverdiavgiften
og kommunene - Konkurransevridninger mellom kommuner og private. Flertallet påpeker
at utvalget var enstemmig i konklusjonen om at en generell kompensasjonsordning
utenfor merverdiavgiftssystemet ville være den beste løsningen
for å fjerne forskjellsbehandling mellom kommunal egenproduksjon
og kjøp fra merverdiavgiftspliktige aktører som
merverdiavgiftssystemet gir opphav til, og at utvalget viste til
at en generell ordning som sikrer konkurransenøytralitet
overfor kommunal egenproduksjon er robust i forhold til utviklingen
av privat tjenesteproduksjon og enkel å administrere.
Flertallet viser til utvalgets
vurderinger av ulike alternativ for modeller innenfor merverdiavgiftssystemet
som skulle likestille kommunal egenproduksjon og kjøp av
tjenester i forhold til merverdiavgiften, og at utvalget konkluderte
med at utvidet merverdiavgiftsplikt ikke vil være gjennomførbar
som en generell løsning på konkurransevridningene
med dagens finansiering og organisering av velferdstjenestene. Flertallet viser
også til at utvalget heller ikke ville anbefale modellen
med utvidet fradragsrett for kommunene.
Flertallet viser til at det i
Ot.prp. nr. 1 (2007-2008), som følge av EFTAs overvåkingsorgans
(ESA) vedtak 3. mai 2007 om at kompensasjonsordningen er i
strid med statsstøtteregelverket i EØS-avtalen,
er foreslått endringer i lov 12. desember 2003
nr. 108 om kompensasjon av merverdiavgift for kommuner, fylkeskommuner
mv. Flertallet viser til at det av proposisjonen
framgår at Finansdepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet
er av den oppfatning at omfanget av kommunal aktivitet som gir opphav
til forskjellbehandling på merverdiavgiftsunntatte virksomhetsområder
hvor kommunene mot vederlag tilbyr tjenester i konkurranse med private,
er av begrenset omfang.
Flertallet viser til at Finansdepartementet
i den forbindelse foreslår endringer slik at begrensingen knyttes
til hele den krets av kommunale og fylkeskommunale subjekter som
er nevnt i kompensasjonsloven § 2 første
ledd bokstav a og b.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
bifaller på denne bakgrunn ikke forslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstremener
det er viktig for samfunnet at det skapes konkurranse mellom ulike
aktører om å få produsere tjenester til
innbyggerne på vegne av det offentlige, at kvaliteten på denne måten
utvikles og at det derved skapes nye og effektive løsninger
som gir folk bedre tjenester. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Bondevik II av disse grunner innførte
en generell momskompensasjonsordning fra 1. januar 2004
for å fjerne forskjellsbehandling mellom egenproduksjon
i kommuner og private leverandører av tjenester, og at
denne ordningen ble utformet i tråd med en enstemmig innstilling
fra et offentlig utredningsutvalg.
Disse medlemmer mener som forslagsstillerne at
bedre merverdiavgiftsløsninger er sentralt i forhold til
en mest mulig effektiv offentlig tjenesteproduksjon. Disse
medlemmer vil understreke at kompensasjonsordningen fra
2004 har bidratt til dette, særlig etter hvert som det
rent tekniske i forbindelse med ordningen blir mer innarbeidet i
kommunene. Disse medlemmer vil peke på at
det offentlig oppnevnte utredningsutvalget pekte på en
rekke praktiske problemer ved utvidet merverdiavgiftsplikt etter å ha
gått grundig inn i dette temaet. Disse medlemmer mener
derfor at en utvidelse må skje mer gradvis, at dette er
tilstrekkelig utredet av utvalget og at den nåværende
ordning bør få virke noe lenger før man
går i gang med omfattende evalueringer.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Dokument nr. 8:84 (2006-2007) -
representantforslag fra stortingsrepresentantene Per-Willy Amundsen, Åge
Starheim, Ib Thomsen og Jørund Rytman om å utrede
konsekvensene av å la kommunale virksomheter omfattes av
det ordinære merverdiavgiftsregelverket - vedlegges protokollen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
at kommunal og statlig sektor skal drives på en kostnadseffektiv
måte, slik at tilbudet til landets innbyggere blir best
mulig. Disse medlemmer påpeker at et konkurransenøytralt
merverdiavgiftsregelverk er et viktig element for å oppnå dette.
Disse medlemmer ønsker å gjøre
det lettere for kommunene å føre en markedsorientert
politikk gjennom utfordringsrett, stykkpris og konkurranseutsetting. Disse
medlemmer viser til at forslaget fremmet i Dokument nr.
8:84 (2006-2007) vil bety at kommunene i større grad enn
i dag må benytte seg av internfakturering og prising av
kommunale tjenester, fordi forslaget innebærer et betydelig
skritt i retning av likebehandling av kommunal og privat virksomhet.
Disse medlemmer mener effekten
av utfordringsrett, stykkpris og konkurranseutsetting blir størst når
offentlige og private virksomheter må forholde seg til
det samme regelverket, fordi tallstørrelser dermed vil
bli direkte sammenlignbare. Disse medlemmer vil i
den forbindelse vise til Dokument nr. 8:13 (2006-2007) der det ble
tatt til orde for å inkludere kommunale virksomheter i
det ordinære merverdiavgiftsregelverket, og at Dokument
nr. 8:84 (2006-2007) er en oppfølging av dette forslaget. Disse
medlemmer vil understreke at forslaget i Dokument nr. 8:84
(2006-2007) kun omhandler hvem som skal omfattes av merverdiavgiftsregelverket,
og ikke selve kompensasjonsordningen.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
konsekvensene av å la kommunale virksomheter omfattes av
det ordinære merverdiavgiftsregelverket, inkludert eventuelle
merkostnader for kommunal sektor."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til forslag fra disse
partier om nøytral merverdiavgift i Innst. S. nr. 1 (2007-2008),
og vil på denne bakgrunn foreslå å be Regjeringen
vurdere å foreslå nøytrale endringer
som legges frem for Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
i tillegg bemerke at når det gjelder kompensasjon, er det
uheldig at dagens merverdiavgiftsregelverk gir offentlig virksomhet økonomisk
motivasjon for egenproduksjon av en del tjenester fremfor å kjøpe
tjenestene fra private aktører, fordi store deler av offentlig sektor
faller utenfor avgiftssystemet og derfor ikke har fradragsrett for
inngående merverdiavgift.
Disse medlemmer påpeker
at helseforetakene frem til 2002 var underlagt fylkeskommunene og
således også omfattet av momskompensasjonsordningen. En
konsekvens av at helseforetakene ble statlige, er at de ikke lenger
får kompensert sine merverdiavgiftskostnader. Disse
medlemmer viser til at helseforetakene i stadig
større grad velger å ansette egne personer til å ta
seg av blant annet vakthold, renhold og matservering. Årsaken
til dette er at helseforetakene sparer 25 pst. merverdiavgift ved å ansette
eget personell. Disse medlemmer påpeker
at denne konkurransevridningssituasjonen er svært uheldig
for det private næringsliv, fordi merverdiavgiftskostnadene
blir styrende for de valg helseforetakene gjør i forhold
til hvilke oppgaver de skal konsentrere seg om. Disse medlemmer vil
videre vise til at dette også er negativt i et samfunnsøkonomisk
perspektiv.
Disse medlemmer viser til at
det tidligere har blitt fremsatt forslag om en momskompensasjonsordning
for helseforetakene, som ble sendt på høring. Denne
ordningen ble imidlertid ikke innført da Finansdepartementet
og Helse- og omsorgsdepartementet mente at den burde utsettes til
investeringsnivået i helseforetakene hadde kommet ned på et
mer normalt nivå, jf. St.prp. nr. 1 (2005-2006) Skatte-,
avgifts, og tollvedtak. Disse medlemmer mener det
er på høy tid med kompensasjonsordning for helseforetakene.
Disse medlemmer viser til at
staten, i likhet med kommuner og fylkeskommuner, i stor grad driver virksomhet
som faller utenfor merverdiavgiftsområdet, med den konsekvens
at det ikke foreligger fradragsrett for inngående merverdiavgift.
Merverdiavgiftsregelverket innebærer altså et
incitament til å utføre oppgaver i egen regi. Disse
medlemmer viser til at det for å motvirke denne
konkurransevridningseffekten i statsbudsjettet for 2004 ble lagt
opp til at det fra og med budsjettåret 2006 skulle innføres
en nettoordning for budsjettering og regnskapsføring av merverdiavgift
for statsforvaltningen, jf. St.prp. nr. 1 (2003-2004) Skatte-, avgifts-
og tollvedtak. En slik ordning innebærer at de statlige
enheter ikke belastes betalt merverdiavgift i regnskapet. Regjeringen
skulle komme tilbake til et konkret forslag til en ordning med nettobudsjettering
av merverdiavgift for ordinære forvaltningsorganer i statsbudsjettet
for 2006.
Disse medlemmer vil påpeke
at regjeringen Bondevik IIs forslag om en ordning med nettoføring
av merverdiavgift for statsforvaltningen ble stanset av regjeringen
Stoltenberg II i statsbudsjettet for 2006. Begrunnelsen var: "Regjeringen
antar imidlertid at eventuelle fordeler av en nøytral merverdiavgift
for statsforvaltningen er begrenset. Det antas også at
det er færre områder i statlig sektor hvor det
er aktuelt med egenproduksjon enn det er i kommunesektoren." (St.prp.
nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) pkt. 2.4).
Disse medlemmer viser til at
det i statsbudsjettet for 2008 foreslås å innføre
merverdiavgiftsunntak for omsetning av tjenester innenfor statlig
sektor, jf. Ot.prp. nr. 1 (2007-2008). Etter dagens regelverk er staten
avgiftspliktig på samme måte som næringsdrivende
når det omsettes avgiftspliktige varer og tjenester, jf.
merverdiavgiftsloven § 11 første ledd.
I praksis har det imidlertid vært usikkerhet knyttet til
statlige organers avgiftsstatus, og som følge av dette
ga Finansdepartementet med hjemmel i merverdiavgiftsloven § 70
statlige virksomheter anledning til å utsette merverdiavgiftsplikten
i vedtak av 23. mars 2006. Utsettelsen ble første
gang gitt frem til 1. januar 2007, og deretter til 1. januar
2008. Usikkerheten knyttet til statlige organers avgiftsplikt blir
altså nå løst ved at staten fritas fra
merverdiavgiftsplikt. Dette innebærer at statlige enheter
kan omsette avgiftspliktige tjenester som regnskapstjenester, vakttjenester
etc. mellom seg, uten at det skal beregnes merverdiavgift. Formålet
med dette unntaket er å unngå at merverdiavgiftsregelverket
er til hinder for utviklingen av effektive fellesløsninger
i staten. Denne ordningen innebærer imidlertid en ytterligere
forverring av konkurransesituasjonen for private tjenesteleverandører
i forhold til statlig sektor.
Disse medlemmer vil påpeke
at det ikke er tilstrekkelig at vridningseffekter av merverdiavgiftsregelverket
løses innad i staten for å sikre effektive ressursutnyttelse.
Hvorvidt oppgaver som regnskapsføring, vakthold, trykkeritjenester
og møteromsutleie skal utføres ved hjelp av fellesløsninger
i staten eller utføres av private tjenestetilbydere som
har dette som kjernevirksomhet, bør avgjøres uten
at merverdiavgiftskostnadene hensyntas, slik at det er de samfunnsøkonomiske
kostnader som er styrende for de valg som gjøres. For å oppnå dette
må det innføres en ordning med nettobudsjettering for
statsforvaltningen. Det vises for øvrig til at både
Sverige og Danmark har tilsvarende ordninger, men at man i disse
landene har innført kompensasjonsordninger for å oppnå konkurransenøytralitet
mellom egen regi og kjøp av tjenester utenfor staten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake i Revidert nasjonalbudsjett 2008 med vurderinger og forslag til
en ordning som nøytraliserer merverdiavgiftsbelastningen
for helseforetakene og statsforvaltningen."