Etter FNs havrettskonvensjon av 10. desember
1982 har kyststatane suverene rettar til å utnytte ressursane
i havet innanfor dei økonomiske sonene. Dei kyststatane som
deler ein eller fleire fiskebestandar, skal samarbeide om regulering
og vern av bestandane. Utvidinga av nasjonal fiskerijurisdiksjon
til 200 nautiske mil på slutten av syttitalet førte
såleis til ein overgang frå fleirsidige forhandlingar
innan ramma av NEAFC (North East Atlantic Fisheries Commission)
til tosidige forhandlingar mellom dei kyststatane som saman har suverene
rettar til fiskebestandane. Dette inneber at såkalla tredjeland
som ikkje har kyststatsrettar i det aktuelle området, ikkje
tek del i avgjerder om forvaltninga av bestandane slik dei gjorde
tidlegare.
Det er eit generelt forbod mot fiske i Noregs økonomiske
sone og i fiskerisona rundt Jan Mayen for fiskarar som ikkje er
norske statsborgarar. Regjeringa kan likevel fastsetje forskrifter
som opnar for eit regulert og avgrensa utanlandsk fiske i samsvar
med dei fiskeriavtalane som er inngått med andre land.
Forskrifter for fiskevernsona ved Svalbard er sette i verk på eit
ikkje-diskriminerande grunnlag for både norske og utanlandske
fartøy.
Noreg har inngått ulike typar fiskeriavtalar
som opnar for utanlandsk fiske i norske havområde.
Dei viktigaste fiskebestandane i Barentshavet
har eit utbreiingsområde som dekkjer norsk og russisk sone og
fiskevernsona rundt Svalbard. År om anna er det også mogleg å fiske
torsk i internasjonalt farvatn. I regi av Den blanda norsk-russiske
fiskerikommisjonen fører Noreg og Russland årleg
kvoteforhandlingar om totalkvotar for fellesbestandane i Barentshavet:
norsk arktisk torsk, norsk arktisk hyse og lodde.
Partane avtalar også fordeling av kvotane
mellom Noreg, Russland og tredjeland. Det er semje mellom partane
om ei fast prosentvis fordeling av fellesbestandane. Etter avsetjing
til tredjeland vert kvotane for norsk arktisk torsk og norsk arktisk
hyse fordelte med 50 pst. til kvar av partane. Tredjelandskvoten
av norsk arktisk torsk og hyse vert fordelt med 60 pst. til Noregs økonomiske
sone (NØS) og 40 pst. til Russlands økonomiske
sone (RØS). Avtalen opnar for at partane kan fiske delar
av sine kvotar på desse bestandane i sona til den andre
parten. Loddebestanden er fordelt med 60 pst. til Noreg og 40 pst.
til Russland.
I fiskeriforhandlingane med Russland om ein
kvoteavtale for 2007 vart partane samde om ein totalkvote (TAC)
for norsk arktisk torsk på 424 000 tonn, medrekna
21 000 tonn murmansktorsk. Dette er i tråd med forvaltningsplanen
som vart vedteken under den 31. sesjonen i Den blanda norsk-russiske
fiskerikommisjonen og vidareutvikla under den 33. sesjonen. Det
er framleis grunn til å uroe seg over situasjonen for norsk kysttorsk.
Noreg og Russland har sett ein totalkvote for
norsk arktisk hyse på 150 000 tonn for 2007. Partane
var einige om at det heller ikkje i 2007 skal fiskast lodde. Noreg
og Russland er også samde om eit kvotebyte på eksklusive
bestandar i 2007.
Noreg og Russland vart under den 35. sesjonen samde
om å forvalte bestanden av kongekrabbe kvar for seg frå og
med 2007. Noreg informerte den russiske part om at den norske totalkvoten
var fastsett til 300 000 individ i NØS aust for
26 A. Den russiske part orienterte om at den russiske kvoten av
kongekrabbe var fastsett til 3 180 000 individ
for 2007.
Eit hovudfokus for samarbeidet mellom Noreg
og Russland om forvaltning og kontroll i Barentshavet i 2006 har
vore arbeidet for ein styrka kontroll med uttak og omlasting av
fisk i Barentshavet.
Under den blanda fiskerikommisjonens 35. sesjon stadfesta
partane at det var gjort gode framsteg i 2006. Særleg gjeld
dette utveksling av satellittsporingsdata og opplysningar om fartøya
sine kvotar. Dette er tiltak som i vesentleg grad betrar oversynet
over fiskeuttaket i Barentshavet, og gjer det mogleg å følgje
opp mistenkjeleg fiske frå enkeltfartøy.
Sjølv om det bilaterale fiskerisamarbeidet
med Russland framleis er krevjande og komplisert, er det grunn til å understreke
at det er oppnådd reell framgang i 2006. Dette har òg
gitt konkret utslag i redusert overfiske. Ifølgje berekningar
gjort av Fiskeridirektoratet har det russiske overfisket av torsk
og hyse blitt redusert med 23 og 55 pst. i 2006, samanlikna med
2005.
På grunnlag av rammeavtalen med EU
om fiskeri har Noreg frå 1978 og fram til i dag inngått årlege
kvoteavtalar om Noreg og EU sitt fiske i Nordsjøen, Noreg sitt
fiske vest av Dei britiske øyane og EU sitt fiske i Noreg
si økonomiske sone i Barentshavet. Det har frå 1979
vore semje mellom Noreg og EU om delinga av totalkvotane for fellesbestandane
av torsk, hyse, sei, kviting og raudspette i Nordsjøen.
Partane kom i 1997 også fram til ein avtale om fast fordeling
av totalkvotane for nordsjøsild.
I samarbeidet mellom Noreg og EU er det framleis område
der det trengst felles tiltak for å betre fiskeriforvaltninga.
I arbeidet med å betre beskatningsmønsteret i
Nordsjøen er utkast av fisk eit særleg og samansett problem.
Det har vore usemje mellom Noreg og EU om forvaltningsregimet
for makrell i mange år. Hovudproblemet er deling av kvoten
mellom partane. Til no har Noreg og EU berre avtalt årlege
ad hoc-arrangement for makrellen. På grunnlag av kjennskap
til makrellen sitt utbreiingsmønster har ein på norsk
side meint at Noreg har eit rettkome krav på ein større
del av makrellen. Det norske kravet er til no avvist av EU.
Kvoteavtalen med EU for 2007 speglar den vanskelege
bestandssituasjonen for fleire av botnfiskbestandane i Nordsjøen.
Partane har mellom anna vedteke å redusere kvoten på torsk
ytterlegare slik at den no er den lågaste nokon gong. I
tråd med dei reviderte forvaltningsplanane er totalkvoten
for hyse noko auka medan kvotane for sei og kviting er på same
nivå som i 2006. Vidare er totalkvoten for raudspette redusert
frå 2006 til 2007. Noreg og EU er dessutan samde om å halde
fram det felles arbeidet med å forbetre utnyttinga av botnfisk.
Fordelinga av makrell mellom Noreg og EU er
eit spørsmål som partane forhandlar om og følgjer
opp i dei årlege tosidige forhandlingane.
I 1999 vart Noreg, EU og Færøyane
samde om ein trepartsavtale om forvaltning av makrell i Nordaust-Atlanteren.
Med denne avtalen aksepterte Noreg og EU at Færøyane
er kyststat til makrellen. Partane har inngått tilsvarande
avtalar for kvart av åra 2001 til 2007. Dei tre kyststatane
vedtok ein såkalla "referanse-TAC", som var utgangspunkt
for drøftingane i NEAFC om regulering av makrellfisket
i internasjonalt farvatn for 2007. På årsmøtet
i NEAFC vedtok partane ei regulering av makrell i internasjonalt
farvatn som inneber ein kvote for dette området på 47 890
tonn. Island har sett fram formelle reservasjonar mot denne reguleringa.
Noreg har for 2007 inngått kvoteavtalar
med EU om fisket i Skagerrak/Kattegat og om svensk fiske
i den norske delen av Nordsjøen. Noreg har vidare inngått tosidige
kvoteavtalar for 2007 med Færøyane og Grønland.
Det er for 2006 også utveksla kvotar med Island i tråd
med "Smottholsavtalen" og den tilhøyrande tosidige avtalen,
medan Noreg i 2006 vidareførte trepartsavtalen med Island
og Grønland om regulering av lodde i området mellom
Island, Grønland og Jan Mayen.
Det vart også i 2006 gjennomført
fempartsforhandlingar om norsk vårgytande sild mellom Noreg,
Island, Færøyane, EU og Russland. 18. januar
2007 vart det underteikna ein kyststatsavtale for 2007, for første gong
sidan 2002.
Sidan 1999 har dei landa som er definerte som
kyststatar til kolmule - Noreg, EU, Færøyane,
Island og Grønland - arbeidd med å etablere eit
forvaltningsregime for heile kolmulebestanden. 16. desember
2005 underteikna partane ein kyststatsavtale om kolmule. Avtalen
tek opp i seg ein langsiktig forvaltningsstrategi som inneber ein
reduksjon i fisket til forvaltningsmåla er nådde.
Basert på denne rammeavtalen vart partane einige om ein
kyststatsavtale også for 2007.
Partane i NEAFC vart på årsmøtet
i 2006 einige om reguleringstiltak for fiske av uer i Irmingerhavet
i 2007 og fastsette ein totalkvote på 46 000 tonn.
Av dette har Noreg ein del på 1 645 tonn. Delar
av uerbestanden i Irmingerhavet, som NEAFC forvaltar, har dei seinaste åra
vore observert og delvis utnytta i NAFO-området (North
East Atlantic Fisheries Commission). Den norske uerkvoten
for 2007 er, som i åra 2001 til 2006, ein totalkvote for
begge områda.
Rekefisket ved "Flemish Cap" (NAFO-område)
har sidan 1996 vore regulert gjennom grenser for kor mange fartøy
som kan delta i fisket, og kor mange døgn dei kan fiske
samla. Norske fartøy kan samanlagt fiske 1 985
fiskedøgn i 2007, og 32 norske fartøy kan ta del i
fangsten.
Noreg er medlem av og har også i år
teke del i dei årlege møta i dei regionale fiskeriforvaltningsorganisasjonane
NAFO og NEAFC. Noreg deltek i samarbeidet i IWC ("International
Whaling Commission") og NAMMCO ("North Atlantic Marine Mammal Commission")
om forvaltninga av kval. Partsmøta til CITES ("Convention
of International Trade on Endangered Species of Fauna and Flora"),
som Noreg tek del i, er også viktige i samband med handel
med fisk og kval. Som medlem i CCAMLR ("Commission for the Conservation
of Antarctic Marine Living Resources") er Noreg representert på møta
til organisasjonen. Noreg tek også del i det internasjonale
fiskerisamarbeidet innan organisasjonen ICCAT ("International Commission
for the Conservation of Atlantic Tunas") og i den regionale fiskeriforvaltningsorganisasjonen SEAFO
("South East Atlantic Fisheries Organization").
IWC vart oppretta for å sikre ei berekraftig
forvaltning av kvalressursane, og Noreg deltek på årsmøta
og andre møte om forvaltning av kval. I 1982 vedtok IWC eit
totalforbod mot all kommersiell kvalfangst. Noreg har reservert
seg mot dette forbodet, og er derfor ikkje bunden av det.
Konvensjonen om internasjonal handel med trua dyre-
og planteartar, CITES, regulerer internasjonal handel med artar
frå vill fauna som er trua av utrydding, eller som kan
verte det om ikkje handelen vert regulert. I 1983 vart vågekval
ført opp på liste I under CITES. Dette inneber
eit forbod mot handel med produkt av vågekval. Noreg har
reservert seg mot denne listinga fordi vågekvalen ikkje
fyller kravet om å vere trua av utrydding.
Bestandsutrekning ("assessment") inneber vanlegvis å kombinere
tilgjengeleg informasjon frå fangststatistikk og data frå vitskaplege
tokt. Ved hjelp av ulike matematiske modellar reknar ein ut kor
stor bestanden er i dag ved å sjå på kor
store årsklassane var i fjor, og så trekkje frå dei
individa som har døydd på grunn av fiske og naturleg
død (blitt etne av andre, sjukdom, matmangel, alderdom)
i løpet av året. Dei viktigaste datakjeldene i
slike modellar er:
– fangststatistikk
med stikkprøver av alderssamansetjing (skal fortelje kor
mykje som er blitt fiska i løpet av året av dei
forskjellige årsklassane)
– toktdata (fortel om relative
endringar i talet på fisk i kvar aldersgruppe i forhold
til året før)
Dei årlege forhandlingane Noreg fører
med andre land er baserte på rådgivinga frå Det
internasjonale havforskingsrådet, ICES ("International
Council for the Exploration of the Sea"). Rådgivinga frå ICES
vert utarbeidd av Den rådgivande komiteen for fiskeriforvaltning,
ACFM ("Advisory Committee on Fisheries Management"). ACFM hentar
inn vitskapleg bakgrunnsmateriale frå medlemslanda og gir årlege
råd om fangstmengder for dei viktigaste fiskeslaga i Nordaust-Atlanteren.
Sidan 1997 har Noreg vore med på å vedta
langsiktige forvaltningsplanar for alle fellesbestandane i Barentshavet
saman med Russland, dei viktigaste botnfiskbestandane og sild i
Nordsjøen saman med EU, makrell i Nordaust-Atlanteren saman
med EU og Færøyane, norsk vårgytande
sild saman med EU, Russland, Island og Færøyane,
og no også for kolmule. Slike planar er ein viktig føresetnad
for å oppnå målet om ei berekraftig forvaltning
av alle dei kommersielle fiskebestandane som Noreg deler med andre
land.
Det er derfor eit langsiktig mål for
norske fiskeristyresmakter at forvaltinga skal baserast på meir
heilskaplege forvaltingsplanar enn dei vi har i dag, der det ikkje berre
vert teke omsyn til biologiske, men også til økonomiske
og andre relevante faktorar.
Ein syner til St.meld. nr. 32 (2006-2007) for
tilstandsrapportar og rådgiving for dei viktigaste fiskebestandane
i norske farvatn.
I Noreg har Fiskeridirektoratet ansvaret for
ressurskontrollen saman med Kystvakta og salslaga.
Kystvakta er underlagt Forsvarsdepartementet.
Kystvakta har ansvaret for ressurskontrollen på havet.
Frå 1996 er Kystvakta utvida med ei indre kystvakt som skal
gjennomføre fiskerioppsynet innanfor grensa for sjøterritoriet
på 12 nautiske mil.
Salslaga har ansvar for all førstehandsomsetning
av fisk i Noreg, og salslaga utfører ein viktig del av
kontrollarbeidet.
I internasjonale samanhengar vert det norske
systemet med nært samarbeid mellom Fiskeridirektorat, Kystvakt
og salslag ofte framheva som ein særs vellukka modell for
god ressurskontroll.
Noreg har i ei årrekkje hatt på plass
kontrollavtalar og avtalar om gjensidig satellittsporing med dei
viktigaste samarbeidspartane i fiskerisektoren, mellom anna med
Russland og EU-landa. Desse avtalane vert no fornya.
Fiskeridepartementet vedtok å innføre
satellittovervaking av alle norske fiske- og fangstfartøy
over 24 meter frå juli 2000. Denne sporinga gjeld i område både
under norsk og utanlandsk fiskerijurisdiksjon. Ved fiske i EU-sona
gjeld sporingsplikt fartøy over 15 meter. Tilsvarande har
EU-fartøy over 15 meter sporingsplikt i område
under norsk fiskerijurisdiksjon. Vidare vert alle norske fartøy,
uavhengig av storleik, spora ved fiske i internasjonalt farvatn.
For utanlandske fiskefartøy gjeld krav om satellittsporing
i Noregs økonomiske sone, i fiskerisona ved Jan Mayen, i
fiskevernsona ved Svalbard og i Svalbards territorialfarvatn og
indre farvatn.
Norske styresmakter har dei seinare åra
innført ei rekkje tiltak for å angripe ulovleg,
urapportert og uregulert fiske. Eit sentralt tiltak har vore den
såkalla "svartelistinga" av fartøy som har drive
uønska aktivitet i område utanfor norsk jurisdiksjon.
Dette gjeld fartøy som fører utanlandsk flagg,
då det er mogleg å sanksjonere på annan
måte overfor norske fartøy. Fiskeridirektoratet
ser til at fartøy som har delteke i uregulert fiske i internasjonalt
farvatn, vert nekta lisens i Noregs økonomiske sone. Vidare
kan slike fartøy nektast å føre norsk
flagg, og ein kan nekte landing av fangst i Noreg. Det kan også setjast
inn sanksjonar mot utanlandske fartøy som bryt regelverket
i norske farvatn. Regionale organisasjonar som NEAFC og NAFO har
innført svartelisting av fartøy som fiskar ulovleg. Dei
regionale fiskeriforvaltningsorganisasjonane samarbeider stadig
betre om kva fartøy som skal inn på svartelistene.
I 2006 er det gjennom lovendring gitt heimel til å innføre
føresegner for å setje i verk ei rekkje nye tiltak
(forbod) overfor fartøy som er svartelista i regionale
organisasjonar og som oppsøkjer norske farvatn.
Noreg arbeider også globalt for å sikre
meir forpliktande samarbeid i fiskeripolitikken for å redusere
det ulovlege, urapporterte og uregulerte fisket. På evalueringskonferansen
for FN-avtalen om fiske på det opne hav i New York i mai
2006, fekk Noreg støtte for at det skal utarbeidast eit
bindande globalt regime for hamnestatskontroll i fiskerisektoren.
Norske styresmaktar arbeider for å starte denne prosessen
i FAO i 2007.
EU er ein viktig aktør i det internasjonale
samarbeidet for å få redusert UUU-fisket, og Noreg
har dei seinare åra hatt eit godt samarbeid med EU-kommisjonen i
så måte. EU og Noreg koordinerte mellom anna arbeidet
med hamnestatsregimet i NEAFC, og Noreg og EU-kommisjonen underteikna
4. oktober 2006 ein intensjonsavtale om samarbeid innan
ressurskontroll.
Kontroll med ressursuttaket på felles
fiskebestandar krev eit nært samarbeid mellom dei landa
som deler ressursane. Eit slikt samarbeid er inngått med
begge dei to partane som Noreg deler viktige fiskeressursar med:
Russland og EU. Noreg har også inngått avtalar om
kontroll direkte med enkelte medlemsland i EU og fleire andre statar.
Noreg har kontrollavtalar med Irland, Danmark, Sverige, Nederland,
Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Polen, Portugal og Litauen.
I tillegg har Noreg inngått kontrollavtalar med Russland, Færøyane,
Island, Grønland, Canada og Marokko.
I avtalen mellom Noreg og Russland er partane samde
om å setje visse vilkår til dei kvotane dei gir
til tredjeland. Noreg og Canada underteikna 30. juni 1995 ein
avtale om bevaring og handheving på fiskeriområdet.
Dei norske fartøya har nytta kvoten
på fellesbestanden torsk nord om 62ºN godt i 2005
og 2006. Det sto noko att av hysekvoten i 2005, medan hysekvoten
vart overfiska i 2006.
I Nordsjøen vart dei norske kvotane
av fellesbestandane sei, makrell og sild oppfiska i 2006 og makrell oppfiska
i 2005, medan det sto att ein rest av sei- og sildekvoten i 2005.
Kvotane på dei andre konsumfellesbestandane vart ikkje
utnytta i same høge grad.
Til saman vart det i 2005 fiska 473 000
tonn kolmule i internasjonalt område, medan det i 2006
vart fiska 69 000 tonn. Endringa skuldast at Noreg har
fiska i andre områder. I begge åra vart kolmulekvoten
i EU-sona nytta meir eller mindre fullt ut.
Norske linefartøy utnytta om lag 66
pst. av botnfiskkvotane av blålange, lange og brosme i
EUs farvatn i 2005 og om lag 72 pst. i 2006. I færøyske
farvatn har norske fartøy fiska nesten heile botnfiskkvoten
i 2005, medan utnyttingsgraden var noko lågare i 2006.
Noreg har kvotar ved Grønland etter
dei årlege kvoteavtalane med Grønland og EU. For
norske fiskarar er kvotane på blåkveite, uer og
reker av stor verdi. Desse kvotane vert stort sett godt utnytta.
Dei seinare åra er også torskekvoten godt utnytta.
I sesongen 2006/2007 tok dei norske
fartøya heile kvoten på 39.045 tonn lodde i Islands
fiskerisone. Sesongen 2005/2006 var det norske loddefisket
dårleg med totalt fiska kvantum på 2 047
tonn.
Det norske fisket i Skagerrak var i hovudsak
konsentrert om reker og sild i 2005 og 2006.
Rekefisket ved Flemish Cap har vore eit viktig potensielt
driftsalternativ for rekeflåten, særleg for grønlandsrekeflåten.
Det var to fartøy som deltok i rekefisket ved Flemish Cap
i 2005, medan eitt fartøy deltok i 2006. Årsaka
til nedgangen i rekefisket ved Flemish Cap dei siste åra
er auka pris på drivstoff, lågare rekeprisar og
styrka kronekurs.
I tillegg til fisket innanfor kvoteavtalar med
andre land, har norske fartøy sidan 1990 fiska uer i internasjonalt
område i Irmingerhavet. Dette fisket nådde ein topp
i 1992 og 1993 med om lag 14 600 tonn begge åra. I
2005 vart det fiska om lag 3 800 tonn, og i 2006 om lag
5 900 tonn.
Når det gjeld utanlandsk utnytting
av kvotar, er det eit generelt trekk at kvotane av torsk, hyse og
sei nord om 62 N er godt utnytta av dei landa som har kvoterettar
i området.
Hovudtyngda av EU sitt fiske i Nordsjøen
og i Skagerrak skjer på botnfiskartar (torsk, hyse, sei
o.a.), sild, makrell og kolmule. Grunna dårleg bestandssituasjon har
kvotar og fangst av tobis og augepål vorte kraftig redusert
i 2005 og 2006. EU har i dei seinare åra hatt relativt
god utnytting av torske-, hyse- og seikvotane sine i Nordsjøen.
Utnyttinga av dei fastsette kvotane i Skagerrak har også vore
gjennomgåande høg for EU.
I 2005 fiska Færøyane 33 pst.
av seikvoten sin i NØS i Nordsjøen, medan berre
8 pst. av seikvoten vart utnytta i 2006. I høve til kvotane
sine har Færøyane fiska mykje sild og makrell
i NØS i Nordsjøen i 2005 og 2006.
Grønland har sidan kvoteavtalen vart
inngått i 1991 vore lite aktiv i fiske på konsumartar
i Nordsjøen. I 2005 og 2006 har det vore aktivitet frå eitt
grønlandsk fartøy.
I hovudsak utnyttar Sverige godt dei bilaterale
kvotane sine i norsk del av Nordsjøen. Fisket er i stor
grad retta mot kvotane deira av torsk, sei, makrell, sild og reker.