Norge deltar i dag med styrker i den NATO-ledede
stabiliseringsoperasjonen i Afghanistan. ISAF (International Security
Assistance Force) ble opprettet 6. desember 2001, ved signeringen av
Bonn-avtalen.
Den første ISAF-styrken begynte å operere
i februar 2002, under britisk ledelse. Etter dette har ISAF vært
under tyrkisk, tysk/nederlandsk, kanadisk, italiensk, fransk
og britisk kommando. I dag er styrken under NATO-kommando. Til sammen
deltar 37 nasjoner med i overkant av 34 000 soldater. Norge
har i overkant av 500 soldater i Afghanistan.
Opprinnelig var ISAFs viktigste oppgave å støtte overgangsstyret
i Afghanistan med tanke på sikkerhet og bevegelsesfrihet
i Kabul og områdene rundt. Den 14. oktober 2003
vedtok FNs sikkerhetsråd en resolusjon som autoriserte
utvidelse av ISAFs operasjoner til også å gjelde
utenfor Kabul. ISAF har dermed i dag hele Afghanistan som operasjonsområde,
og har som sitt viktigste oppdrag å støtte den
afghanske regjeringen i å utvide sin autoritet, for å bidra
til å utvikle et stabilt og sikkert Afghanistan.
ISAF har 25 stabiliseringsstyrker (Provincial Reconstruction
Team, PRT) i Afghanistan. Målet er en slik styrke i hver
provins. Stabiliseringsstyrkene er små enheter bestående
av militære ISAF-styrker og sivile aktører (FN,
lokale eller internasjonale hjelpeorganisasjoner). Disse jobber
med å kartlegge samfunnene i provinsene, vise tilstedeværelse
og informere lokalbefolkningen om valg og andre viktige hendelser.
Norge har bidratt i operasjonen i Afghanistan siden
2002. Siden sommeren 2004 har Norge deltatt i PRT-sammenheng i Nord-Afghanistan. 1.
september 2005 tok Norge over funksjonen som
ledende nasjon for PRT Meymaneh. PRT Meymaneh er en selvstendig
opererende avdelings/stabiliseringsstyrke under Regionkommando
Nord. Styrken består av om lag 150 ISAF-soldater fra henholdsvis
Norge og Latvia.
Meymaneh er provinshovedstad i Faryab-provinsen
nordvest i Afghanistan, grensende mot Turkmenistan. Byen ligger
på 870 meters høyde og har ca. 70 000
innbyggere.
I tillegg til stabiliseringsstyrken i Meymaneh bidrar
Norge blant annet også med en utrykningsstyrke i Mazar-e-Sharif.
Denne styrken skal komme allierte styrker til unnsetning i krisesituasjoner.
Styrkens hovedinnsettingsområde er i Nord-Afghanistan og
den er underlagt Regionkommando Nord, og hovedoppdraget er å støtte de
fem stabiliseringsstyrkene i Nord-Afghanistan.
Norge har også bidratt med andre støtteelementer
til NATOs operasjon i Afghanistan. En norsk kirurgisk enhet var
stasjonert i Kabul i perioden august 2003 til og med mars 2004.
Oppdraget var å støtte ISAF med kirurgisk kapasitet.
Enheten inngikk i Multinational Medical Task Force, hvor Tyskland
på den tiden hadde ledelsen. Dette var en såkalt
role 2(+) enhet, med operasjonsavdeling, intensivavdeling,
pleieavdeling, sterilsentral og eget apotek. Enheten tok i visse tilfeller
også imot sivile pasienter.
I perioden 15. mars 2006 til 15. mars
2007 hadde Norge ansvaret for feltsykehuset i Mazar-e-Sharif. Hovedoppdraget
var å tilby helsetjenester til alt ISAF-personell i Nord-Afghanistan. Sykehuset
var bemannet med 38 nordmenn, i tillegg til 7 svensker, 27 tyskere
og 10 ungarere. Det ble også stilt et fremskutt kirurgisk
team på seks nordmenn til rådighet for PRT Meymaneh. Feltsykehuset
driftet et akuttmottak, to operasjonsstuer, intensiv-/sengeavdeling
med plass til åtte pasienter, røntgen, laboratorium,
legekontor, tannlege og apotek.
1. april 2007 overtok det norske Forsvaret
driften av Kabul internasjonale flyplass. Luftforsvaret hadde ansvaret
for oppdraget som varte til 1. oktober 2007.
Forsvarets sanitet har ansvaret for å støtte
alle helsetjenester som utøves i Forsvaret. Videre har Forsvarets
sanitet ansvaret for å støtte de øvrige forsvarsgrenene
med å stille kvalifisert helsepersonell til internasjonale
operasjoner.
Statsråd Anne-Grete Strøm-Erichsen
opplyste følgende om ansvaret for sanitetsstøtte
i NATO-ledede operasjoner under sin redegjørelse om legedekning
ved de norske styrker i Afghanistan i Stortinget 22. november
2007:
"I henhold til gjeldende NATO-retningslinjer for medisinsk
støtte i operasjoner har nasjonene det endelige ansvaret
for sanitetsstøtte til egne styrker. Imidlertid vil kommandoen
som leder operasjoner, koordinere sanitetsstøtten for styrkene
i operasjonsområdet - også på tvers av
nasjonene som deltar. Dette gjelder også for NATOs styrker
i Afghanistan.
Sanitetstjenesten i militære
operasjoner er organisert slik at de som blir skadet, kan evakueres
til hensiktsmessig behandling innen gitte tidsnormer. Normene for
når en som er skadet, bør kunne være
under behandling på et gitt medisinsk nivå, er
angitt i NATOs retningslinjer. Disse normene gjelder også for
ISAF. For ISAF-styrkene er organisering av sanitetstjenesten i tillegg
bestemt gjennom operasjonsplanene som er godkjent av NATOs råd.
Forsvarssjefen har fulgt opp dette gjennom fastsettelsen av operative
krav for sanitetstjenesten ved våre avdelinger i Afghanistan.
Normene
for stabiliseringsenhetene forutsetter en sanitetstjeneste på rolle
1-nivå som kan gi livreddende behandling til sårede.
Innenfor rolle 1 i stabiliseringsenhetene tilfredsstiller man normen
ved alltid å ha en lege til stede. Jeg vil understreke
at vi hele tiden har hatt legedekning i Meymaneh. På grunn
av de store avstandene i Nordvest-Afghanistan skal den norske rolle
1-kapasiteten i Meymaneh være forsterket med et kirurgisk
team. Dette har det inntil nylig dessverre ikke vært mulig å innfri
fullt ut til enhver tid.
NATOs retningslinjer angir
at videre behandling av pasienter bør finne sted ved overflytting
til en behandlingsinstitusjon med ressurser til å utføre livreddende
og skadebegrensende kirurgi innen to timer. Denne rolle 2-kapasiteten
skal ivaretas i kombinasjon av det tyske sykehuset i Mazar-e-Sharif
og det kirurgiske teamet i stabiliseringsenheten i Meymaneh. Sykehuset
i Mazar-e-Sharif ivaretar også rolle 2-behovet for den
norske utrykningsstyrken QRF, som er lokalisert på samme
sted."
I forsvarsministerens redegjørelse
kom det også frem at da Norge overtok ledelsen av stabiliseringsstyrken
i Meymaneh 1. september 2005, ble nivået på sanitetstjenestene
videreført på samme nivå som da britene
hadde ansvaret. Videre kom det frem at i perioden mens Norge hadde
ansvaret for feltsykehuset i Mazar-e-Sharif, ble kirurgene fra dette
sykehuset også benyttet i Meymaneh. Bakgrunnen for å ha
et kirurgisk team i Meymaneh er å forestå livreddende
stabiliserende kirurgi for å sette pasienten i stand til å tåle
evakuering til et sykehus med alle nødvendige kapasiteter.
Forsvarsministeren uttalte videre:
"Volumet og spredningen på det norske styrkebidraget
i Afghanistan har økt i perioden fra 2005 og frem til i
dag. Dette har medført at vi har behov for å rekruttere
et større antall leger til våre styrker i Afghanistan.
Forsvaret rekrutterer derfor i dag langt flere leger enn vi gjorde
tilbake i 2005, men dessverre ikke i et tilstrekkelig antall til å fylle
opp alle avdelingers behov. I noen perioder har det kirurgiske teamet
manglet kirurg eller anestesilege. Konkret for Afghanistan
var behovet for leger i 2005 tre stillinger, mens det i perioden
frem til i dag på det meste har vært behov for å bemanne
elleve legestillinger. I dag har de norske styrkene i Afghanistan
et operativt behov for å bemanne syv legestillinger. Disse
legestillingene fordeler seg på de norske avdelingene i
Mazar-e-Sharif og Meymaneh. I Mazar-e-Sharif ligger utfordringen
i å rekruttere allmennpraktikere til avdelingene der. Dette
er en spesielt krevende gruppe å rekruttere fordi det i tillegg
til medisinsk kompetanse også kreves særskilte
feltmessige ferdigheter.
Etter at feltsykehuset avsluttet
sitt oppdrag, har legetilgangen for de norske styrkene i Afghanistan
blitt mindre forutsigbar. Spesielt utfordrende har det vært å rekruttere
kirurger for å stå på beredskap i Meymaneh."
Forsvarsministeren sa videre følgende
om problemene med å rekruttere kirurger til tjeneste
i Afghanistan:
"Rekrutteringen av kirurger til den norske ISAF-styrken
har vært krevende. Det har dessverre, til tross for den
innsatsen som er lagt ned, inntil nylig ikke latt seg gjøre å sikre
en kontinuerlig bemanning av medisinske spesialister. Det er selvsagt
ikke godt nok at vi har hatt perioder uten fullstendig bemanning,
og dette finner jeg uheldig. Jeg vil likevel påpeke at
vi i 63 av 73 uker som har gått siden materiellet til det
kirurgiske teamet kom på plass i Meymaneh, har hatt enten anestesilege
eller kirurg til stede i leiren, i tillegg til allmennlege og spesialsykepleiere."
Komiteen henvendte seg i brev av 14. november 2007
til forsvarsministeren. Bakgrunnen for henvendelsen var et fokus
i media på sanitetsstøtten til de norske styrker
i Afghanistan. Under et angrep i nærheten av den norske
leiren i Meymaneh 8. november 2007 ble en norsk soldat drept og
en annen hardt skadet. Den skadede ble fraktet til leiren i Meymaneh,
der en tysk kirurg var til stede og kunne gi livreddende behandling.
I etterkant kom det frem at det var en tilfeldighet at det hadde
vært kirurg til stede i leiren. Kirurgen hadde de siste
ukene fulgt ISAF-soldatene i forbindelse med en operasjon i Badghis-provinsen
nordvest i Afghanistan. Han ventet på å bli fløyet
fra Meymaneh til den tyske leiren i Mazar-e-Sharif da angrepet skjedde. Kirurgen
uttalte til media at dersom den skadede ikke hadde fått
rask kirurgisk hjelp, ville han ikke ha overlevd.
I et oppslag i VG 13. november 2007
fremgikk det at sjef for Forsvarets sanitet, generalmajor Leif Sverre
Rosén, i mai 2007 offentlig hadde gitt uttrykk for at han
mente at den medisinske hjelpen til norske soldater i Afghanistan
var uforsvarlig. Det kom også frem at han skal ha uttalt
at han i denne situasjonen ikke ville sendt sin egen sønn
til Afghanistan, og at soldaters liv ble satt på spill
på grunn av mangel på penger.
I oppslaget kom det frem at forsvarssjef Sverre Diesen
i etterkant av disse uttalelsene innkalte Rosén til et
møte. Møtet skal ha resultert i at Rosén
måtte underskrive en avtale om studiepermisjon og om senere
fratredelse fra sin stilling. Avtalen inneholdt også en
bestemmelse som forpliktet Rosén til ikke å uttale
seg om innholdet i avtalen, eller om andre forhold knyttet til Forsvaret.
I komiteens brev til forsvarsministeren heter
det:
"Kontroll- og konstitusjonskomiteen viser til oppslag
i VG 13. november d.å. hvor det fremkommer opplysninger
om at generalmajor Leif Sverre Rosén varslet offentlig
om prekær legemangel ved de norske styrker i Afghanistan. Like
etter ble han bedt om å undertegne en avtale som fratok
ham jobben.
Komiteen ber om forsvarsministerens kommentarer
til saken og begrunnelse for den valgte prosedyre.”
I svarbrev av 19. november 2007 (som
er inntatt som vedlegg til denne innstillingen) forklarte forsvarsministeren
følgende om ansvar for sanitetsstøtte:
"I NATO-operasjoner er sanitetstjenesten både et
nasjonalt og et internasjonalt ansvar. Skadede skal stabiliseres
trinnvis slik at de skal tåle transport til neste sanitetsinstallasjon.
Det såkalte Role 1 ansvaret forutsetter nærvær
av lege og inngår i PRT Meymaneh. Videre behandling utover
Role 1 gjøres normalt på et såkalt Role
2 feltsykehus. I Afghanistan er Role 2-ressursen et NATO-ansvar,
for tiden et tysk feltsykehus i Masar-e Sharif. Role 2 forutsetter
kirurg og anestesilege. På grunn av de spesielle forholdene i
Nord-Afghanistan skal den norske Role 1 kapasiteten i Meymaneh være
forsterket med et kirurgisk team, for å kunne utgjøre
en såkalt forsterket evakueringsakse."
I svaret ble det også gjort rede for
at de selvstendige observasjonslagene som mye av tiden opererer
langt fra den norske leiren i Meymaneh, selv må medbringe
sanitetskompetanse til å håndtere skadde i en
tidlig fase og at skadde raskt må kunne transporteres til
nærmeste sanitetsinstallasjon. Tilstrekkelig helikopterkapasitet
er viktig for å sikre evakuering av skadde.
I brevet går det også frem
at det har bydd på utfordringer å rekruttere legespesialister;
og særlig kirurger til tjeneste i Afghanistan. Brevet lister opp
de ulike tiltakene - kortsiktige og langsiktige - som har vært
iverksatt fra Forsvarets side for å bedre tilgangen på leger.
Det gjøres også rede for avtalen som ble inngått
mellom Den norske legeforening og Forsvarsdepartementet om strakstiltak
for rekruttering av kirurger til Meymaneh i perioden fram til 1. april
2008. I brevet heter det videre:
"Det er også en begrensende faktor for rekruttering
at tjeneste som militærlege i internasjonale operasjoner
ikke har blitt ansett som meritterende. Mens man i en stilling som
spesialist ved et helseforetak i Norge vil praktisere sin spesialkompetanse
fortløpende, vil det normalt gå lang tid mellom
hver gang dette er påkrevet i en utenlandsoperasjon, grunnet
det tross alt relativt begrensede antall skader. Særlig
gjelder dette spesialister som kirurger og anestesileger, som vanskelig
kan få ivaretatt behovet for faglig oppdatering og kontinuerlige
faglige utfordringer i utenlandstjeneste. Enkelte spesialistgrupper,
og kirurger spesielt, er en faggruppe som helseforetakene selv har
et særlig stort behov for. Dette kan vanskeliggjøre
rekrutteringen av spesialister til Forsvaret."
Om generalmajor Leif Sverre Roséns
uttalelse til media om legemangelen i Afghanistan sies det følgende
i brevet:
"Forsvarssjefen mener at generalmajor Roséns uttalelser
til media i mai 2007 om legesituasjonen i Afghanistan var en ytring
som ikke var i strid med hans lojalitetsplikt i forhold til Forsvaret.
Utfordringene med rekruttering av leger til internasjonal tjeneste
har vært gjenstand for diskusjon i mange år, og
er en velkjent problemstilling i forholdet mellom FSAN og forsvarssjefen (…).
Generalmajor Rosén hadde også tatt opp problemstillingen
med forsvarssjefen i flere sammenhenger - herunder i de ordinære
budsjettprosesser. Han hadde også gjort oppmerksom på konsekvensene
han mente legemangelen ville ha for hans ansvarsområde.
Forholdene er blant annet omtalt i brev 29. mars 2006 fra
FSAN til forsvarssjefen og Forsvarsstaben, med gjenpart til Forsvarsdepartementet.
Denne kommunikasjonen må ansees som en normal dialog om
ansvar og myndighet mellom Forsvarsstaben og en underlagt avdeling.
Generalmajor Roséns uttalelse var en viktig påminnelse
om de store utfordringene som både politisk og militær
ledelse kontinuerlig har fokus på."
Når det gjelder avtalen som ble inngått
mellom generalmajor Leif Sverre Rosén og forsvarssjefen,
kommer det frem at Rosén hadde tatt opp spørsmålet
om studiepermisjon allerede i oktober 2006. Han trakk imidlertid
senere sin søknad om dette. Det opplyses videre at avtalen som
ble inngått juli 2007, kom i stand etter samtaler mellom
Rosén og forsvarssjefen og at det ikke var noen direkte
kobling til Roséns uttalelser om legemangelen i Afghanistan.
Forsvarsministeren sier videre i brevet at avtalens
punkt om taushetsplikt har to elementer. Det første
elementet regulerer partenes adgang til å uttale seg til
offentligheten om enkelthetene i avtalen. Det andre elementet om
forhold knyttet til Forsvaret eller ledelsen av Forsvaret, skal
i henhold til forsvarsministeren ikke innebære noen begrensninger
i generalmajor Roséns ytringsfrihet ut over det som allerede
følger av hans lovbestemte taushetsplikt og lojalitetsplikt
i arbeidsforholdet.
22. og 23. november 2007 sendte kontroll-
og konstitusjonskomiteen nye brev til forsvarsministeren. Brevene
inneholdt en rekke spørsmål, samt anmodning om å få oversendt
nærmere spesifisert dokumentasjon. Forsvarsministerens svar
av 29. november 2007 er tatt inn som vedlegg til denne
innstillingen.
Et av spørsmålene gjaldt vurdering
av legeberedskapen i Afghanistan det siste året. I svaret fra
departementet heter det blant annet:
"Sanitetsløsningen i Afghanistan er et resultat
av en helhetsvurdering der Forsvaret tar hensyn til hva som finnes
av tilgjengelige ressurser, trusselbildet og andre operative forhold.
Nåværende løsning bygger på forsvarssjefens
operative krav til PRT Meymaneh utgitt i mai 2005, forsvarssjefens
operative krav av desember 2005 i forbindelse med flyttingen av
vårt hovedbidrag fra Kabul til Mazar-e-Sharif, og justeringer
gjort som følge av sjef FSANs vurdering av sanitetstjenesten
i PRT Meymaneh, datert 13. januar 2006. Sjef FSANs vurdering
innebar etablering av ett rolle 2 sykehus i Mazar-e-Sharif og ett kirurgisk
team i PRT Meymaneh. Oppdrag om oppsetting av et slikt kirurgisk
team ble gitt av FD til Forsvarsstaben 25. januar 2006,
med krav om iverksetting innen 30. juni 2006.
Parallelt
med dialogen mellom Forsvarsdepartementet og Forsvaret opplyser
forsvarssjefen at han påla FSAN å sikre en mer
umiddelbar kirurgisk stabiliseringskapasitet. Dette ble første gang
pålagt i sjefsmøte 20. januar 2006, og bekreftet
i eget skriv til sjef FSAN av 5. april 2006."
På spørsmål fra komiteen
om når det første gang ble rapportert om legemangel
ved de norske styrker i Afghanistan, svares det blant annet slik:
"I forbindelse med at Norge skulle overta ledelsen
av PRTet 1. september 2005, stilte Forsvarssjefen 30. mai
2005 krav om en styrket sanitetstjeneste i form av en kirurg og
en anestesisykepleier. Dette ville medført en styrking
av det akuttmedisinske tilbudet til personellet i Meymaneh. Da Norge
overtok ledelsen av PRT Meymaneh, ble sanitetstjenesten likevel videreført
på tilsvarende nivå som britene hadde. Imidlertid
ble det stilt strengere krav til akuttmedisinsk kompetanse til sanitetspersonellet
som tjenestegjorde i Meymaneh.
Første gang
informasjon om legemangel og problemer knyttet til rekruttering
av medisinsk personell i Afghanistan kom opp var i forbindelse med
avgjørelsen om å forlenge oppdraget til Kirurgisk
enhet i Kabul våren 2004 med en måned. Oppdraget
ble avsluttet i mars 2004. FD ble sommeren 2005 gjort kjent med
utfordringer knyttet til rekrutteringen av leger til Afghanistan.
Mangler i legebemanningen i Nord-Afghanistan ble på nytt
adressert av FSAN 14. november 2005 overfor FOHK. FD ble formelt
informert i møte mellom FD, FSAN og Forsvarsstaben i januar
2006, der tema var etablering av en utvidet rolle 1 kapasitet i
PRT Meymaneh. Her ble det påpekt at det ville bli vanskelig å rekruttere
kirurgisk ekspertise over tid. (…) FSAN konkluderte med
at dersom man skulle ha en tilfredsstillende medisinsk dekning i
Meymaneh, måtte man etablere et komplett kirurgisk team
med støttepersonell som rullerte med personell fra det
norske feltsykehuset i Mazar-e-Sharif. Denne dialogen munnet ut
i et oppdrag fra Forsvarsdepartementet til Forsvarsstaben i slutten
av januar 2006 om å styrke sanitetstjenesten i Meymaneh.
Forsvarssjefen
opplyser at han i samme periode kom med flere pålegg til
FSAN om å sikre en mer umiddelbar kirurgisk stabiliseringskapasitet.
Dette ble første gang pålagt i sjefsmøte 20. januar
2006, og bekreftet i eget skriv til sjef FSAN av 5. april
2006."
I komiteens brev av 23. november 2007
ble det også stilt spørsmål om Genevè-konvensjonenes bestemmelser
om bevæpning av sanitetspersonell. Bakgrunnen var opplysninger
i media der det kom frem at norske leger i tjeneste i Afghanistan var
blitt brukt til å bemanne mitraljøser. I statsrådens
svar ble det presisert at sanitetspersonell, i overensstemmelse
med Genevè-konvensjonene, kan utstyres med lette håndvåpen
i selvforsvarsøyemed. Praksisen med å utstyre sanitetspersonell
med maskingevær var ukjent for statsråden, og
også for forsvarssjefen og for Fellesoperativt hovedkvarter
som har det operative ansvaret for de norske styrkene i Afghanistan.
I svarbrevet kommer det frem at det den 30. oktober 2007
ble gitt ordre om å stoppe denne praksisen.
Som et ledd i behandlingen av saken besluttet komiteen å avholde
en åpen kontrollhøring onsdag 19. desember
2007, jf. reglement for åpne kontrollhøringer.
Følgende ble invitert til høring:
Forsvarsminister
Anne-Grete Strøm-Erichsen
Tidligere forsvarsminister Kristin Krohn
Devold
Forsvarssjef Sverre Diesen
Generalmajor Leif Sverre Rosén.
Kristin Krohn Devold meddelte komiteen at hun ikke
hadde anledning til å delta i høringen.
De hovedproblemstillinger komiteen ønsket å få belyst
under høringen, var:
Legedekning/ forsvarlig
medisinsk beredskap for de norske styrkene i Afghanistan, herunder legemangel,
sanitetspersonellets bevæpning og transportsituasjonen.
Hvordan har Forsvarsdepartementet i perioden 2002-2007 håndtert dette?
Hvordan er Stortinget i denne perioden
blitt informert om at det var problemer med å etablere en
forsvarlig legedekning?
Fratredelsesavtalen mellom Forsvaret og
generalmajor Leif Sverre Rosén. Hva var bakgrunnen for
at avtalen ble inngått, og hva var Forsvarsdepartementets
rolle ved inngåelsen av avtalen?
Det ble tatt stenografisk referat fra høringen.
Referatet følger som vedlegg til denne innstillingen.